Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ekstra forsikring for importerte biler

Startet av Bent Kure, onsdag 06. november 2019, klokken 11:21

« forrige - neste »

Bent Kure

Jeg har fått tilbud om å kjøpe en ny importert el-bil, med bare tre års garanti. Men selger sier han kan kjøpe en ekstra forsikring som dekker to år etter at 3-årsgantien går ut, slik at jeg på den måten får 5 år. Han vil kjøpe denne gjennom Lloyds.
Har noen erfaring med dette? Er forsikringen for de to årene fra Lloyds like god? Kan det bli mer diskusjon med med dem om feilen dekkes eller ikke?

Øyvind.h

Med ekstern garantiforsikring vil jeg tro du må påregne å legge ut overfor verksted og deretter få det refundert av forsikringsselskapet. En bilprodusent tilbyr dette gjennom Allianz og jeg ser flere har blitt forbanna fordi verkstedet sier reparasjonen ikke går på garanti og må betales. Men jeg regner jo da med at eierne da tar kravet videre med det eksterne forsikringsselskapet selv om verkstedet ikke fakturerer dem direkte. En annen frustrasjon vet jeg har vært lånebil. Når verkstedet sier det ikke er garanti får du heller ikke lånebil. Men igjen – det blir en sak mellom deg og forsikringsselskapet. Sjekk vilkårene på utvidet forsikring da den kan ha unntak som produsenten ikke har i egen garanti.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

chargedup

Sjekk vilkårene nøye. Få det gjerne skriftlig fra forhandler at denne er helt lik fabrikkgaranti (som selgere ofte pleier å si).
Har vært borti å måtte legge ut for reparasjon selv og så få det tilbakebetalt. Gjorde at reparasjon tok noe lenger tid, da det måtte godkjennes av forsikring før de kunne begynne med reparasjonen. Veldig fornøyd med det, den ene gangen jeg har brukt det, men det er selvfølgelig enklere å få importør til å fikse den uten papirarbeid og utlegg.

Prisen må veie opp for den lille ekstra risikoen og jobben det er, gjør den det? Skal du ha bilen i 5 år?
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

arthur

Sitat fra: Bent Kure på onsdag 06. november 2019, klokken 11:21
Jeg har fått tilbud om å kjøpe en ny importert el-bil, med bare tre års garanti.

Fra en forhandler eller en privatperson? Har du tenkt på hvilke rettigheter du har etter loven?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Trekkoppbil

Kapasitetsgarantien er ikke bedre i Norge enn andre land. Før var det vanlig med 5 år, men nå er vel 8 år ganske vanlig.
For vanlige kurrante elbiler uten spesielle gjengangerfeil, ville jeg ikke bry meg så mye om andre garantier enn kapasitetsgarantien.
Men det finnes sære bilmodeller som er er risikabelt å ha uten garanti. På noen biler kan batteriet plutselig svikte, osv, så jeg er litt skeptisk til sjeldne bilmodeller.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA