Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

46 mrd i bilavgifter i 2018

Startet av JorgenM, onsdag 06. november 2019, klokken 09:44

« forrige - neste »

Rollep

#30
Sitat fra: Vesel på onsdag 20. november 2019, klokken 01:18
Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 19. november 2019, klokken 22:33
Jeg synes dette er et innlegg som skiller seg ut på en positiv måte. Min entusiasme for elbiler har veldig mye med klima å gjøre (og heldigvis ikke bare det), så dette innlegget finner jeg svært relevant for dette forumet!
Takk for det. Jeg har skrevet tiraden om og lagt til mye. Enda hvassere nå 👍
Kanskje du heller burde publisere tiraden på kinesiske medier fordi der borte gir dem fullstendig blaffen i den ventede klimakatastrofen.

https://chinaeconomicreview.com/china-ramps-up-coal-power-in-face-of-emissions-efforts/

China is set to add new coal-fired power plants equivalent to the EU's entire capacity, as the world's biggest energy consumer ignores global pressure to rein in carbon emissions in its bid to boost a slowing economy, reported the Financial Times.

Grunnen for at dem har begynt å bruke litt elbiler og busser er for å fremdeles klare å puste i byene, ikke fordi dem er bekymret over klimaet.

Med tanke på hvordan kineserne turer frem finner jeg det merkelig at mange folk på dette forumet jubler hver gang det kommer nyheter om salg av kina-produserte elbiler i Europa. Hvis dem hadde hatt den aller minste interesse av lavere globale utslipp hadde dem heller kjøpt biler produsert i Europa.



Elbil fundamentalist

Fløy til Beijing Kina fra Korea, og ved innflygingen nnenfor synsvidde så jeg tre kullkraftverk. Syntes jeg skimtet det fjerde, men det var for disig til å regne den inn.
Tilgjenhgjeld så jeg flere relativt store solenergi felt og en drøss med vindmøller.

Jeg mener at man må satse på atomkraft for å få nok basislast. Tyskland stengte ned bl.a ett helt nytt (kun 3 år gammelt) atomkraftverk etter Fukushima. Altså vi behøver ikke dra helt til Kina for å finne ett stort miljøsvin når vi har Tyskland.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Gardin

#32
Vi trenger ikke å dra helt til Tyskland en gang for å finne et miljøsvin. Kina har utslipp på 8,0 tonn per innbyger. Tyskland har 9,1 tonn per innbyger. Norge er enda værre med 9,4 tonn per innbyger, og dette til tross for at vi har naturgitte forhold som gjør at vi enkelt kan produsere mer enn nok strøm fra vannkraftverk, og derfor bare har behov for et eneste lite kullkraftverk (Svalbard).

Det blir litt hyklerisk å klage på Kina når vi er enda værre selv...

Wibla

Sitat fra: Elbil fundamentalist på fredag 22. november 2019, klokken 11:03
Jeg mener at man må satse på atomkraft for å få nok basislast. Tyskland stengte ned bl.a ett helt nytt (kun 3 år gammelt) atomkraftverk etter Fukushima. Altså vi behøver ikke dra helt til Kina for å finne ett stort miljøsvin når vi har Tyskland.

Tyskland er jo et prakteksempel på hvordan ubegrunnet frykt kan få store miljøkonsekvenser.

Men vi er ikke nødvendigvis noe bedre her på berget!  :police:
Nå driver vi og fyrer opp store mengder søppel og annen drit for å lage fjernvarme i storbyene, med utslipp deretter.
Hvorfor ikke bruke atomkraft til dette?

Sitat fra: Gardin på fredag 22. november 2019, klokken 13:07
Vi trenger ikke å dra helt til Kina en gang for å finne et miljøsvin. Kina har utslipp på 8,0 tonn per innbyger. Tyskland har 9,1 tonn per innbyger. Norge er enda værre med 9,4 tonn per innbyger, og dette til tross for at vi har naturgitte forhold som gjør at vi enkelt kan produsere mer enn nok strøm fra vannkraftverk, og derfor bare har behov for et eneste lite kullkraftverk (Svalbard).

Det blir litt hyklerisk å klage på Kina når vi er enda værre selv...

Har du en kilde til disse tallene?
2018 Tesla Model S 75D


Rollep

Sitat fra: Gardin på fredag 22. november 2019, klokken 13:07
Kina har utslipp på 8,0 tonn per innbyger.
Det er egentlig vanvittig høyt med tanke på gjennomsnittlig levestandard og kjøpekraft i landet.

Hvordan tror du det blir hvis eller når de kommer opp på europeisk nivå?

Wibla

Sitat fra: Gardin på fredag 22. november 2019, klokken 16:29
Jeg fant tallene på Wikipedia:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_carbon_dioxide_emissions_per_capita

Takk :)

Sitat fra: Rollep på fredag 22. november 2019, klokken 17:26
Sitat fra: Gardin på fredag 22. november 2019, klokken 13:07
Kina har utslipp på 8,0 tonn per innbyger.
Det er egentlig vanvittig høyt med tanke på gjennomsnittlig levestandard og kjøpekraft i landet.

Hvordan tror du det blir hvis eller når de kommer opp på europeisk nivå?

Økningen de siste 20 årene er betenkelig. Det er vel og bra å se på utslipp per capita og vifte med pekefingeren, men når et land med over en milliard innbyggere øker sitt per capita utslipp med så mye på såpass få år, så blir tallene for totalutslipp fort høye. Veldig høye.

Samtidig er det et mønster i hvordan kraftproduksjon/forbruk foregår mens et land er i utvikling, med flere faser hvor kraftproduksjonen øker - så blir mer miljøvennlig - øker mer osv., så vi får håpe at Kina følger dette mønsteret, og at de får ræva i gir, ellers lover det dårlig...
2018 Tesla Model S 75D

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Wibla på fredag 22. november 2019, klokken 18:44
Sitat fra: Gardin på fredag 22. november 2019, klokken 16:29
Jeg fant tallene på Wikipedia:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_carbon_dioxide_emissions_per_capita

Takk :)

Sitat fra: Rollep på fredag 22. november 2019, klokken 17:26
Sitat fra: Gardin på fredag 22. november 2019, klokken 13:07
Kina har utslipp på 8,0 tonn per innbyger.
Det er egentlig vanvittig høyt med tanke på gjennomsnittlig levestandard og kjøpekraft i landet.

Hvordan tror du det blir hvis eller når de kommer opp på europeisk nivå?

Økningen de siste 20 årene er betenkelig. Det er vel og bra å se på utslipp per capita og vifte med pekefingeren, men når et land med over en milliard innbyggere øker sitt per capita utslipp med så mye på såpass få år, så blir tallene for totalutslipp fort høye. Veldig høye.

Samtidig er det et mønster i hvordan kraftproduksjon/forbruk foregår mens et land er i utvikling, med flere faser hvor kraftproduksjonen øker - så blir mer miljøvennlig - øker mer osv., så vi får håpe at Kina følger dette mønsteret, og at de får ræva i gir, ellers lover det dårlig...

En må se på hele bildet for Kina. Kullforbruket har ikke økt siden 2012, til tross for en økning i økonomien i på 6 til 7% per år. For hvert nytt kullkraftverk som bygges, må et nytt bygges. Snittvirkningsgraden på kinesiske kullkraftverk er nå på 39%, så vidt høyere enn amerikanske verk. Andelen av kull til strøm har gått ned fra 80% til 60%.

Med hensyn til høyt CO2-utslipp per person i Kina, så må man ikke glemme at Kina i stor grad er verdens fabrikk. Men BNP per innbygger er fortsatt bare en brøkdel av hva vi har i den vestlige verden, så utslippet per innbygger er skremmende. Får håpe Kina klarer å skjære ned på sine CO2-utslipp ganske betraktelig!

arthur

Viuktig poeng:

Med hensyn til høyt CO2-utslipp per person i Kina, så må man ikke glemme at Kina i stor grad er verdens fabrikk.

Vi har overlatt store deler av produksjonen av alle våre "må ha-varer" til kineserne siden de produserer billig, men glemmer at vi da også overlater problemene rundt denne produksjonen mht forurensning og klimaproblematikken til dem. Allikevel er deres utslipp per capita langt under vårt mens mange her argumenterer for at det ikke er noen vits i å komme med dyre løsninger i vår del av verden så lenge kineserne.........
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022


arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Rollep

Sitat fra: arthur på lørdag 23. november 2019, klokken 13:40
Per capita!
Norge 9,4

Kina 8,0

Det vil jeg definitivt ikke kalle langt under, bare vent til folk flest der borte får råd til mer enn en bolle ris på matbordet.

arthur

Er det flest varer produsert i Kina eller i Norge du kjøper?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Rollep

Sitat fra: arthur på søndag 24. november 2019, klokken 14:26
Er det flest varer produsert i Kina eller i Norge du kjøper?
Finnes det fremdeles varer som er produsert i Norge? Ja unntatt matvarer da.

Dersom det er mulig foretrekker jeg å kjøpe varer som er produsert innom EU. Jeg skulle f.eks. aldri finne på å kjøpe bil produsert i Kina eller noe annet asiatisk land for den saks skyld.

Vesel

#44
Sitat fra: Rollep på fredag 22. november 2019, klokken 09:08
Kanskje du heller burde publisere tiraden på kinesiske medier fordi der borte gir dem fullstendig blaffen i den ventede klimakatastrofen.
Det hadde hatt mer for seg å publisere den i en norsk avis enn en kinesisk en. Blant 28 målte land så er Kina blant dem med den laveste andelen av klimavitenskapsfornektere, mens Norge er blant dem med den største andelen, bare slått av USA og Saudi-Arabia.


Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA