Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

46 mrd i bilavgifter i 2018

Startet av JorgenM, onsdag 06. november 2019, klokken 09:44

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: Ferry på onsdag 13. november 2019, klokken 22:31
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 13. november 2019, klokken 19:28
Svingninger har det alltid vært, det er meget veldokumentert.
Heldigvis har vi bl.a. Klimarealistene som avslører plottet.

Og disse hevder at klimaendringer ikke har funnet sted?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Øyvind.h

#16
Sitat fra: Ferry på onsdag 13. november 2019, klokken 22:31
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 13. november 2019, klokken 19:28
Svingninger har det alltid vært, det er meget veldokumentert.

Dokumentert av hvem? De samme forskerne som nå sier at klimaet går ad undas? Hvorfor skal jeg tro noe mer på det ene enn det andre? Det er Big Green som står bak hele konspirasjonen. Heldigvis har vi bl.a. Klimarealistene som avslører plottet.
Du skal stole på de med massiv forskning og dokumentasjon, ikke en knøttliten gruppe som forsøker å opponere med påstander som lett motbevises av seriøs forskning.

Når det gjelder konspirasjonsteorier kan du jo starte med Koch-brødrene.
Men har du bestemt deg for å snakke opp de såkalte klimarealistene og avfeie det massive grunnlaget som viser at de tar feil tror jeg ikke det er håp. Da har du bestemt deg på forhånd.
Jeg opplever det stort sett som pinlig på realistenes vegne når de uttaler seg, når påstandene er så lett å gjennomskue med bare bittelitt lesing.
Det var en liten gruppe som lobbet for at røyking ikke forårsaket kreft. De måtte også gi tapt mot massiv forskning.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rollep

Sitat fra: arthur på onsdag 13. november 2019, klokken 18:29
Sitat fra: Rollep på onsdag 13. november 2019, klokken 17:54
Sitat fra: Ketill Jacobsen på mandag 11. november 2019, klokken 13:42
Sitat fra: Rollep på lørdag 09. november 2019, klokken 09:37
Går klimaet ad undas?

Ja til de grader! Har du vært nedsnødd på Dovre siste tretti år?
Nei, jeg har ikke vært nedsnødd på Dovre de siste tretti år, men jeg har ingen tro på at klimaet går ad undas. Klimaet har alltid vært i forandring og det er godt mulig temperaturen kommer å stige en grad eller to i fremtiden, men det er fint lite vi kan gjøre med det.

Spørsmålet er vel heller hva vi kan gjøre for å hindre tre grader? Det er INGEN som benekter at klimaet har vært i forandring selv om det er en standard påstand fra klimafornektere!
Klimafornektere er et ganske morsomt ord ;D

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Rollep


arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

xyzzy

#22
Sitat fra: arthur på lørdag 16. november 2019, klokken 16:56
https://no.wiktionary.org/wiki/klimafornekter

Vel,  den definisjonen - "person som fornekter at globale klimaendringer på jorden er menneskeskapte eller er av kritisk betydning for jordens fremtid" - er vel ikke helt presis. Jordens fremtid påvirkes vel ikke akkurat i særlig grad av klimaendringene slik det ser ut nå, det er vel først fremst menneskene og samfunnene våre som påvirkes av det.


Carl Anton Stenling

Nå er det vel også blitt en del som bruker begrepet "klimavitenskapsfornektere". Det er temmelig presist.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Vesel

#24
Det er svært presist, ja. Irriterer meg grønn over den utbredte bruken av det feilaktige begrepet klimaskeptiker. Klimavitenskapsfornekting har ingenting med sunn vitenskapelig skepsis å gjøre, det er heller dens rake motsetning. Det er noe snåsamannaktig over denne forakten for vitenskap, over ideen om at virkeligheten er kun hva enhver innbiller seg den er og over tanken om at alles meninger er likeverdige, uavhengig av hvor mye kunnskap de bygger på.
"Holocaustskeptiker" klinger jo ikke akkurat bra. En avis som hadde trykket det ordet hadde blitt sett på som at den legitimerte jødehat når bevisene for holocaust er så mange, så sterke og så ubestridelige. Når avisene likevel gir oljelobbyen og deres nyttige idioter et talerør så er det på grunn av en misforstått balanse.

Klimaspørsmålet burde ha vært ferdig debattert for lenge siden. Spørs om temaet noen gang i det hele tatt har vært egnet for politisk debatt. Enhver som ennå argumenterer for at menneskeskapt global oppvarming ikke er et ubestridelige faktum driver bare med fornekting, og har sjeldent gode hensikter. Det beste er trolig å ignorere dem, ikke legitimere meningene deres som likeverdige ved å for ørtende gang argumentere i mot i et så gjennomdebattert tema. Fornekting handler om politikk, ideologi, manipulering og maktkamp, ikke vitenskap. Fornektere prøver ofte ikke faktisk overbevise noen, det vet de de ikke har gode nok argumenter til, men om å spre usikkerhet, eller ihvertfall en illusjon av det eksisterer usikkerhet, og dermed handlingslammelse. Man kan ikke vinne mot sånt.

Jeg kunne påstått at hudkreft ikke eksisterer. Jeg har jo aldri sett eller opplevd det, og det er bare legene som har fortalt meg om det. Eksistensen av hudkreft er likevel ikke oppe til debatt. Hvorfor? Det er få som har noenting å tjene på å skape usikkerhet omkring dette temaet. Da er det fin-fint for alle å akseptere at hudkreft er upolitisk, ukontroversielt og kun er et tema for legevitenskapen.


Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

arthur

Sitat fra: xyzzy på søndag 17. november 2019, klokken 21:53
Sitat fra: arthur på lørdag 16. november 2019, klokken 16:56
https://no.wiktionary.org/wiki/klimafornekter

Vel,  den definisjonen - "person som fornekter at globale klimaendringer på jorden er menneskeskapte eller er av kritisk betydning for jordens fremtid" - er vel ikke helt presis. Jordens fremtid påvirkes vel ikke akkurat i særlig grad av klimaendringene slik det ser ut nå, det er vel først fremst menneskene og samfunnene våre som påvirkes av det.

Ikke bare menneskene som blir påvirket, men også fauna, flora osv osv
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Rollep

Sitat fra: Vesel på tirsdag 19. november 2019, klokken 18:13
Det er svært presist, ja. Irriterer meg grønn over at avisene stadig kaller disse som bedriver dette med klimaskeptikere. Klimavitenskapfornekting har ingenting med sunn vitenskapelig skepsis å gjøre, det er heller dens rake motsetning. Som med holocaustfornekting. "Holocaustskeptiker" klinger ikke akkurat bra. En avis som hadde trykket det ordet hadde blitt sett på som at den legitimerte jødehat når bevisene for holocaust er så mange, så sterke og så ubestridelige.

I min bok er ihvertfall klimaspørsmålet ferdig debattert for lenge siden, i den grad temaet i det hele tatt noen gang har vært egnet for politisk debatt. Enhver som ennå påstår at menneskeskapt global oppvarming ikke er fakta driver bare med fornekting. Og fornekting handler om politikk, ideologi, manipulering og maktkamp, ikke vitenskap.
Jeg kan like gjerne påstå at hudkreft ikke eksisterer. Jeg har jo aldri sett eller opplevd det selv, det er bare legene som har fortalt meg om det.
Av og til lurer man på om det er en eller annen rar sekt man har blitt medlem av og ikke et bilforum ;D

xyzzy

Sitat fra: arthur på tirsdag 19. november 2019, klokken 18:33
Sitat fra: xyzzy på søndag 17. november 2019, klokken 21:53
Sitat fra: arthur på lørdag 16. november 2019, klokken 16:56
https://no.wiktionary.org/wiki/klimafornekter

Vel,  den definisjonen - "person som fornekter at globale klimaendringer på jorden er menneskeskapte eller er av kritisk betydning for jordens fremtid" - er vel ikke helt presis. Jordens fremtid påvirkes vel ikke akkurat i særlig grad av klimaendringene slik det ser ut nå, det er vel først fremst menneskene og samfunnene våre som påvirkes av det.

Ikke bare menneskene som blir påvirket, men også fauna, flora osv osv

Absolutt. Poenget var ikke mennesket i motsetning til disse, men selve jorden tar det litt mer å påvirke... kontinentalplateforskyvninger skjer jo over noen hundre millioner år, meteoren som endte kritt-tiden hadde en påvirkning utover dionsaurene,  Theia-kollisjonen har jo hatt en effekt (om den stemmer).

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Vesel på tirsdag 19. november 2019, klokken 18:13
Det er svært presist, ja. Irriterer meg grønn over at avisene stadig kaller disse som bedriver dette med klimaskeptikere. Klimavitenskapfornekting har ingenting med sunn vitenskapelig skepsis å gjøre, det er heller dens rake motsetning. Som med holocaustfornekting. "Holocaustskeptiker" klinger ikke akkurat bra. En avis som hadde trykket det ordet hadde blitt sett på som at den legitimerte jødehat når bevisene for holocaust er så mange, så sterke og så ubestridelige.

I min bok er ihvertfall klimaspørsmålet ferdig debattert for lenge siden, i den grad temaet i det hele tatt noen gang har vært egnet for politisk debatt. Enhver som ennå påstår at menneskeskapt global oppvarming ikke er fakta driver bare med fornekting. Og fornekting handler om politikk, ideologi, manipulering og maktkamp, ikke vitenskap.
Jeg kan like gjerne påstå at hudkreft ikke eksisterer. Jeg har jo aldri sett eller opplevd det selv, det er bare legene som har fortalt meg om det.

Jeg synes dette er et innlegg som skiller seg ut på en positiv måte. Min entusiasme for elbiler har veldig mye med klima å gjøre (og heldigvis ikke bare det), så dette innlegget finner jeg svært relevant for dette forumet!

Vesel

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 19. november 2019, klokken 22:33
Jeg synes dette er et innlegg som skiller seg ut på en positiv måte. Min entusiasme for elbiler har veldig mye med klima å gjøre (og heldigvis ikke bare det), så dette innlegget finner jeg svært relevant for dette forumet!
Takk for det. Jeg har skrevet tiraden om og lagt til mye. Enda hvassere nå 👍
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA