Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Okkupering av ladeplasser. Fra elbil24.no

Startet av Electric cars in Norway, onsdag 06. november 2019, klokken 06:33

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Hva kan gjøres for å forhindre "Okkupering av ladeplasser"?

Kopi fra artikkel som bare er tre dager gammel:

Kopi: "Charger Hogging og ICE'ing

Charger Hogging og ICE'ing er to begreper som blir mer og mer utbredt. Begrepene viser til elbiler eller fossilbiler som står parkert på ladeplasser, og derfor hindrer andre fra å bruke dem.

- Et stadig problem
Men det finnes løsninger for å demme opp for okkuperte ladeplasser." Kopi slutt.

Myndighetene og ladeselskapene må komme sterkere på banen! Noe må gjøres nå raskt mener jeg slik at det ikke begynner å bre seg negative rykter og at det medfører at mange som nå sitter med bensin og diesel biler og som vurderer å bytte ut disse med elbil, ikke gjør dette da slik rykter oppstår om
"Charger Hogging og ICE'ing". Det vil kunne redusere målene om å få flere til å kjøpe seg elbiler.

https://www.elbil24.no/lading/et-stadig-problem/71236253

cra

Knallhard bøtelegging for feilparkering på slike plasser (og enda mer på HC-plasser!), men før bøtesatser evt. skrus opp må sjansen for å bli tatt og straffes øke betraktelig. (Gjelder egentlig alle typer bøter). Det er mye mer avskrekkende med 500kr i bot og 60% sjanse for å bli tatt enn 10.000kr i bot og 5% sjanse for å bli tatt.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Trekkoppbil

Det vi trenger er hensynsfulle bilister. Jeg tror ikke folk blir mer hensynsfulle av krigerske metoder.

Det viktige er at man ser seg litt rundt, og plasserer kjøretøy så flest mulig får lade. På noen stolper kan man lade både AC og DC samtidig, og jeg har sett mange eksempler på at flere kunne fått lade, ved litt smartere plassering av kjøretøy.

Ofte er det vegoppmerking på stedet, som man skal følge ved parkering. Det er ikke alltid den er helt opptimal, og vegoppmerking er et sommerfenomen. Av og til kan AC-biler ha mulighet til å lade et par meter unna. Det hender biler parkerer så man tar opp to plasser.
Av og til kan nestemann i ladekøen stille seg klar ved siden av den som lader, så vekslinga går kjappere.

På vinteren kan hurtiglading være nærmest umulig med kaldt batteri.  Spesielt hvis man har over halfullt batter og gammelt batteri.  Da har jeg av og til sett biler som er forlatt eller har sovende sjåfør som langtidslader på høy SOC, uten å bry seg om at det er er lang kø med desperate bilister som kun trenger noen få minutter hver seg med lading.  Jeg har blandt annet sett det flere ganger i Sandvika, hvor det er lov å stå 30 minutter, som de frossne bilistene overskrider, og det er unødvendig å stå så lenge, da man har høy nok soc til å kjøre langt til neste ladeplass, mens man kunne kjøre batteriet varmt nok til å hurtiglade.
Den norske køkulturen går ut på at når der min tur, så kan jeg ta meg så god tid jeg vil, mens alle andre må vente. Man er kun opptatt av rekkefølge. Det er her mye av hensynsløsheten ligger.

Før da hurtigladerene hadde premiumplassering på linje med HC-parkering rett foran MC-donalds og andre steder, så kunne man se folk som parkerte hurtigladeplassene uten å lade.  Det var ille å se langs hovedveier hvor folk var i beit for å lade for å komme videre. Det var også ingerressant å legge merke til at det var el-biler som blei parkert på den måten, og ikke fossilbiler. Da kunne det være biler med lang rekkevidde som normalt ikke brukte offentlige ladere, som stod foran Chademo/CCS-ladere som ble brukt av kortrekkeviddebiler.


Vesel

#3
Er dette noe stort problem her til lands da? Jeg har kun én eller to ganger sett noen ta opp en ladeplass unødvendig. Ser det på Åndalsnes supercharger ofte, men der er det faktisk tillatt for hvem som helst å parkere siden den ligger ved parkeringsplassen til et kjøpesenter.

For øvrig er det ikke så ofte jeg ser noen bruke Grønn kontakts, Fortums og Ionitys hurtigladere. De fleste ser ut til å stå tomme størstedelen av tida. Mange snakker om ladekøer og for få hurtigladere, men det må være et østlandsfenomen. Her i Agder og Rogaland er heller problemet at det er for mange hurtigladere. Fortum økte i fjor prisen på ladinga mellom Ålgård og Mandal fordi det er for mange hurtigladere der i forhold til bruken. En interessant subversjon av loven om tilbud og etterspørsel. Jeg hadde trodd problemet med for lite penger i kassa bare hadde blitt større ved en prisøkning, for det er jo lett å bare svinge innom en Grønn kontakt-stasjon eller Ionity-en på Sira istedet på den strekningen.

Det store unntaket er selvfølgelig Teslas superchargere, som forståelig nok er svært populære. De lader hurtig, er svært konkurransedyktig priset, er enkle å bruke, har sjeldent problemer og ligger på de beste plassene for en pause. Ser ganske kule ut også, litt futuristiske, eller hva?

Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Rollep

Sitat fra: Trekkoppbil på lørdag 09. november 2019, klokken 15:48
Den norske køkulturen går ut på at når der min tur, så kan jeg ta meg så god tid jeg vil, mens alle andre må vente. Man er kun opptatt av rekkefølge. Det er her mye av hensynsløsheten ligger.
For meg virker det som norsk køkultur også går ut på at hvis man forlater køen og kobler seg på en AC lader imens man venter så har man samtidig signalisert at man har droppet planen om å hurtiglade.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Rollep

Sitat fra: Vesel på søndag 10. november 2019, klokken 01:22
Her i Agder og Rogaland er heller problemet at det er for mange hurtigladere. Fortum økte i fjor prisen på ladinga mellom Ålgård og Mandal fordi det er for mange hurtigladere der i forhold til bruken. En interessant subversjon av loven om tilbud og etterspørsel. Jeg hadde trodd problemet med for lite penger i kassa bare hadde blitt større ved en prisøkning, for det er jo lett å bare svinge innom en Grønn kontakt-stasjon eller Ionity-en på Sira istedet på den strekningen.
Ikke mye å spare ved å bruke Grønn Kontakt. Etter de satte opp prisene med nærmere 50% kan man like godt unnvike dem på denne strekningen også. Ionity er derimot billigere hvis man har rimelig stort batteri, men da trenger man å andre siden ikke å lade på den strekningen i det hele tatt.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Vesel

#6
Sitat fra: Rollep på mandag 11. november 2019, klokken 10:34
Ikke mye å spare ved å bruke Grønn Kontakt. Etter de satte opp prisene med nærmere 50% kan man like godt unnvike dem på denne strekningen også.
Dette måtte jeg sjekke. Jøsses. Ja, nå tar Grønn kontakt betalt både for minutt og per kWh så de får i pose og sekk. Så heftig prisa ut. Da er det kanskje Fortum som har blitt billigst av disse to også mellom Mandal og Ålgård.

Jeg lader mye borte fra hjemmet. Derfor var en av mine største grunner for å gå for en Tesla superchargerne - blant annet så jeg slapp de høye prisene hos Grønn kontakt, Fortum m.fl..
Biljournalister legger mye vekt på batteristørrelse og rekkevidde, men synes de bryr seg for lite om tilgangen til et godt ladenettverk, og lademuligheter generelt. Teoretisk eksempel: Hadde en Leaf 40 kWh kunnet lade på superchargere (med samme hastighet og pris som Teslaer) så hadde jeg glatt tatt den over en med 60 kWh som bare hadde Chademo-lading.

Sitat fra: Rollep på mandag 11. november 2019, klokken 10:34
Ionity er derimot billigere hvis man har rimelig stort batteri, men da trenger man å andre siden ikke å lade på den strekningen i det hele tatt.
Jeg kjører nokså ofte mellom Grimstad og Stavanger, 280 km én vei. Hadde det ikke vært for superchargere, så hadde jeg trolig ønsket å benytte meg av Ionity-en på Sira på denne strekningen nå om vinteren, ihvertfall dersom jeg ikke dro med fulladet batteri hjemmefra eller ønsket å ha en del å gå på i det jeg var framme. Har ikke fått opp hjemmeladeren min ennå, så batteriet er sjeldent helt fullt. Evt. hadde jeg stoppa ved den i Lillesand om jeg var helt skrapa for strøm da jeg dro. Dette er med en Model 3 med 75 kWh-batteri, som jeg tror ennå har markedets beste rekkevidde, med en bitteliten margin foran Model S med 100 kWh-batteri.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

geear

Sitat fra: Vesel på mandag 11. november 2019, klokken 12:26
Dette er med en Model 3 med 75 kWh-batteri, som jeg tror ennå har markedets beste rekkevidde, med en bitteliten margin foran Model S med 100 kWh-batteri.
Det er motsatt. Både Model S LR og performance har lenger rekkevidde enn Model 3 LR. Teslabjørn testet vel Performance til ca. to mil lenger enn Model 3. S Long range klarer nok enda litt mer.

Ser ellers i et innlegg lenger oppe at du skriver at hurtigladere i Rogaland og Agder som regel alltid står tomme, og joda, de gjør det, men det hjelper ingenting når det er utfartsdagene problemet oppstår på. Det sier sitt når Tesla måtte oppgradere fra 12 til 20 i Lyngdal.

Vesel

#8
Sitat fra: gr på mandag 11. november 2019, klokken 13:06
Det er motsatt. Både Model S LR og performance har lenger rekkevidde enn Model 3 LR. Teslabjørn testet vel Performance til ca. to mil lenger enn Model 3. S Long range klarer nok enda litt mer.
Ah, ok, men rekkeviddeforskjellen endres vel uansett noe etter forhold. Var dette om sommeren eller vinteren han testa? Tipper Model 3 LR vil være forholdsmessig bedre en Model S100 på vinteren enn på sommeren siden luftmotstanden (som blir større når lufta er kald) er lavere og kupeen som varmes opp er mindre.
Håper han var rigid i testinga si, altså at han kjørte den samme strekningen under identisk værforhold og føre, holdt samme temperatur i kupeen, holdt lik hastighet de forskjellige stedene og var like hard på pedalen med begge. Helst bør han også kjøre helt fra 100% til bilene stopper helt opp. 20 km med disse bilene er så lite forskjell at det lett kan skyldes bare en liten endring i kjøreforhold eller kjørestil.

Sitat fra: gr på mandag 11. november 2019, klokken 13:06
Ser ellers i et innlegg lenger oppe at du skriver at hurtigladere i Rogaland og Agder som regel alltid står tomme, og joda, de gjør det, men det hjelper ingenting når det er utfartsdagene problemet oppstår på. Det sier sitt når Tesla måtte oppgradere fra 12 til 20 i Lyngdal.
Når var det de økte fra 12-20 stalls i Lyngdal? Har alltid vært mange ledige plasser da jeg har vært der siden jeg fikk bilen i mars. Uansett, så er jeg helt enig i at de svære supercharger-stasjonene er populære og til og med noen ganger blir helt fulle.
I løpet av disse 8 månedene med bilen er det likevel bare én gang jeg har opplevd ladekø ved en supercharger. Det var ved Porsgrunn supercharger en fredag kl 17. Da var det én bil foran meg i køen da jeg kom, og jeg måtte vente i 3-4 min. Synes det var helt greit. Det bør ikke bygges ut mer enn det er behov for, så er det bare bittelitt kø på de travleste tidspunktene, så har man bygget ut optimalt.

Det er de andre hurtigladerne jeg tenker på at står tomme nesten hele tida. Tror Grønn kontakt og Fortum bare har bygget ut mer enn det egentlig er grunnlag for. Heftige subsidier for å bygge? Folk er jo tydeligvis ikke veldig interessert i å betale de prisene de skal ha, og lader heller hjemme.

Ulempen med stasjonene til Fortum og Grønn kontakt er også at de er spredd så tynt utover. Hvis det først er noen der og lader når man kommer dit, så blir det lett ladekø. Er jo gjerne ladestasjoner som ikke virker også. Samtidig står det gjerne en haug tomme ladere på resten av strekningen.
På E39 ved Moi, f.eks. så har Fortum to ladeplasser ved Kiwi, samtidig så har de to ladeplasser ved Moi hotell (hvor det er ingenting å gjøre) 2 km lenger sørøst. Stusser på om det i det hele tatt er nødvendig med hurtigladere der når Grønn kontakt har hurtigladere ved Helleland 34 km nordvest og i Flekkefjord 24 km sørøst. Spesielt det siste stedet er fint å stoppe, siden hurtigladeren der ligger rett ved et lite kjøpesenter. Hurtigladestasjonene burde kanskje i større grad vært slått sammen, hvis ikke kan de komme til å enda lettere til å bli utkonkurrert av Ionity.

Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

jkirkebo

Sitat fra: Vesel på mandag 11. november 2019, klokken 15:06
Det er de andre hurtigladerne jeg tenker på at står tomme nesten hele tida. Tror Grønn kontakt og Fortum bare har bygget ut mer enn det egentlig er grunnlag for. Heftige subsidier for å bygge? Folk er jo tydeligvis ikke veldig interessert i å betale de prisene de skal ha, og lader heller hjemme.

Det gjelder ikke her på østlandet ihvertfall. Jeg bruker jevnlig Fortum sine hurtigladere i Dokka, Gran, Roa eller Gjøvik. Det er 2 stk. på de 3 første, og 3 på Gjøvik. Det er svært sjelden jeg lader disse stedene uten at minst en annen elbil er innom i løpet av den tiden jeg lader. Heldigvis er det sjelden kø ennå, men så kjører jeg heller ikke på typiske utfartsdager (fredag/søndag) heller. Det har dog skjedd mange ganger at det har begynt å bli kø når jeg er ferdigladet, dvs. at den andre laderen er opptatt og minst en i kø som venter på den jeg bruker. Håper det kommer noen 150kW ladere på denne strekningen snart (den i Hakkadal er for langt sør for meg).

Tesla har ingenting på denne strekningen. Jeg har 283km til hytta og passerer Rygge etter bare 30km kjørt hjemmefra. Det er den siste jeg passerer. Uten innlagt strøm på hytta behøves det lading underveis, så jeg er glad for Fortums utbygging. Hvis ikke hadde det blitt mange mils omvei via E6 istedenfor raskeste veien (Rv4).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

Er usikker på når de oppgraderte Lyngdal, men lurer på om det ble ferdigstilt til påsken eller sommerferien 2018.

Den ble ikke oppgradert for moroskyld. Det var kapasitetsproblemer på utfartsdager. Tar man ikke høyde for utfartsdager så vil det bli køer og misfornøyde brukere. Samme gjelder GK, Fortum, etc.

Vollis47

Alle ladeoperatører bør ta høyde for de travle utfartsdagene, selv om vi brukere nok bør akseptere litt ventetid. Da er det mest fordelaktig at ladeplassene har flere ladepunkter på noen plasser. Men disse kan være med 15-20 mils avstand. På sikt ønsker jeg mange flere destinasjonladere ved hoteller etc. Og disse må være flinkere til å vise at de har ladeplasser tilgjengelig for gjestene.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Vesel

#12
Sitat fra: jkirkebo på mandag 11. november 2019, klokken 16:12
Det gjelder ikke her på østlandet ihvertfall.
Glemte å presisere at jeg mener i Agder og Rogaland, hvor jeg kjører mest.
På Østlandet kan jeg tenke meg at situasjonen er helt annerledes. Langt høyere befolkningstetthet og høyere elbilandel. Dessuten er det nok flere som ikke kan lade hjemme der siden de bor i blokker, bygårder og borettslag. I Oslo og Akershus virker det noen gang som om annenhver bil er elbil.

Virker som vi har en høy elbilandel i Grimstad også. Liker å tenke at det skyldes det store campuset i forhold til den lille byen, hvor alle ingeniørene på Sørlandet utdannes. Mange nerder og mange ingeniører => mange elbiler, hehe. Dessuten er det massevis av offentlige ladesteder her, overalt. På UiAs campus er det ufattelig mange type 2-ladere nå. Har aldri sett så mange på ett sted noen gang. Det er tydelig at der ønsker de å være klare for framtida.

I Stavanger er elbilandelen også høy, men det skyldes nok alle bomstasjonene. Her på Sørlandet er det lite bomringer i forhold til rundt Stavanger og rundt Oslo. Mellom Grimstad og Stavanger derimot, så er det noe skralt med elbiler. I Ålesund, hvor jeg bodde frem til i fjor sommer, var det enda skralere med elbiler.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Klykken

Sakteladeplassen utenfor butikken her i nærområdet (Namdalen) er ofte "ICEd" om dagene. Vinteren er den "Snowed", da brøytemannskap lager en snøhaug der..
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Vesel

#14
Sitat fra: HVolland på mandag 11. november 2019, klokken 18:27Og disse må være flinkere til å vise at de har ladeplasser tilgjengelig for gjestene.
Dette kan vi gjøre mye selv ved å legge dem inn i Plugshare-appen.  :)
Synes den er super. Bare husk å rapportere en ladeplass som fjernet også om du kommer over. Legg også inn all relevant informasjon, som max ladehastighet, pris og betalingsmåte, og hvem den er tilgjengelig for om den ikke er offentlig. Selv har jeg lagt inn fire steder i Grimstad, én i Arendal, én på Moi i Rogaland, én i Stavanger og tre i Italia.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA