Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det brannvesenet har imot elbiler?

Startet av elektrolux, søndag 05. april 2020, klokken 10:07

« forrige - neste »

elektrolux

Her var elbiler uønsket grunnet brannvesenet sine anbefalinger om å ikke ha elbiler på kjør inn kino.

https://www.motor.no/artikler/u-sving-om-elbiler-pa-drive-in-kino/

Snakker vi aprilsnarr eller ren og skjær diskriminering?

Innendørs i Håkonshallen burde det tvert imot vært krav om utslippsfrie kjøretøy av helsemessige årsaker, og med tanke på at elbilbrann spres saktere vil det være mye mer tid for evakuering skulle det utenkelige skje.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Roy Aasen

Det var vel ganske kort en nyhet:

Sitat:
I invitasjonen til drive-in-kino i Håkons Hall på Lillehammer, sto det at elbiler helst bør unngås. I samme tekst står det  Nå har arrangøren endret oppfatning.

Electrix

Første jeg tenkte da jeg leste artikkelen var: ja selvfølgelig vil de helst ha elbiler og unngå eksos fra bensinbiler og spesielt dieselbiler inne i en hall, og spesielt i disse Corona-tider der folk helst bør ha så friske lunger som mulig.

Så forstod jeg at det var motsatt, at man helst bare ville ha eksosbiler...?

Man kan jo tro at det bare er idioter som jobber i brannvesenet, men leser man litt nøyere så ser man at brannvesenet bare ba om å ta med elbiler i sikkerhetsvurderingen, noe arrangøren, som åpenbart ikke har kompetanse på noe av dette, tolket til å unngå elbiler.

I praksis burde dette vært motsatt, man burde så langt som mulig unngå eksos inne i en hall hvor mange mennesker skal oppholde seg i timesvis. Kanske man burde hatt egen forestilling for elbiler først og så for eksosbiler slik at de om ikke ville svekke lungene med eksos kunne slippe dette?
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

RJK

Trodde i min villfarelse at en drive-in-kino var et alternativ til å måtte ha et bygg å stå i. Altså hadde det vært mer fornuftig å stille bilene ute på parkeringsplassen og koblet til lyd via BT, wifi eller FM-signal, mens bildet vises på et lerret eller en hvitmalt vegg.

Det ville gitt plass til enda flere, og så kunne de solgt hamburgere, pølser, kylling, fish'n chips, og kanskje et vegetar/vegan-alternativ som leveres til bilen. Maten kunne vært forhåndsbestilt, snop og drikke kan selges app på stedet med levering rett til bilen.

Men skjønner det er et forsøk på å skape aktivitet for en hall som ellers ville blitt stående tom, så dette kan kanskje gi noen sårt tiltrengte kroner, der kostnadene dekkes av sponsorene. Men tror likevel det ville vært bedre å få montert noen søyler man kunne spent et lerret over, og derved fått plass til enda flere biler/betalende.

Og tilbudet kunne vært gitt uavhengig av om man er frisk, i karantene (lov å være i egen bil) eller kanskje og folk som er Koronasyke med milde symptomer, med litt forhåndsregler og åpenhet med arrangør (mat på en papp-plate lagt oppå en tralle?).
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA