Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Flassende vinterfelger på MX

Startet av Piero, tirsdag 05. november 2019, klokken 23:58

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Sitat fra: gr på onsdag 06. november 2019, klokken 19:07
Hva er anbefalt vedlikehold av felger i følge Tesla? Det skal stå beskrevet i manualen. Har ikke sjekket selv.

Jeg fant ingen punkter i "Model X Brukerhåndbok" (2018.48.12 December 17, 2018) som jeg har som PDF.
Søkte på felger, felg og leste igjennom avsnittet om "Stell og vedlikehold av dekk".
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Piero

Sitat fra: gr på onsdag 06. november 2019, klokken 19:07
Hva er anbefalt vedlikehold av felger i følge Tesla? Det skal stå beskrevet i manualen. Har ikke sjekket selv.
Ja det er interessant. Jeg sjekket brukerveiledningen på tesla.com, merket 1.okt 2019, og den sier bl.a følgende under avsnittet Rengjøring side 187:


  • "For å unngå korrosjonsskade som kanskje ikke dekkes av garantien, må du skylle bort eventuelt veisalt fra undersiden av bilen, hjulbuene og bremsene. Når du har rengjort bilen, tørker du bremsene ved å kjøre en kort tur og bruke bremsene flere ganger."
  • "Ikke bruk kjemikaliebaserte rengjøringsmidler til felgene. De kan skade overflaten til felgene."

Jeg har ikke sjekket om dette står i den analoge versjonen som kom med bilen i 2016, men det er også interessant om dette har blitt lagt til i senere tid. Gjenstår å se.

Det som er motsigende i Tesla sitt svar om at skadene skyldes manglende vedlikehold, er at alt annet rundt felgene (les: bremseskiver, calipere ++) samt øvrig lakk er uskadet. Det må jo være et åpenbart bevis på at felgene er det svake leddet her.

jlan

Jeg har veldig vanskelig for å se at en slik "skylling" skal redusere korrosjon vesentlig, på steder hvor veiene er saltet mesteparten av vinteren. Man må da i tilfelle gjøre dette etter hver kjøretur. Uten bruk av kjemikalier må en vel gå temmelig hardt på med høytrykksspyler eller kost også. Det kan like gjerne øke skadene. Aluminium danner et beskyttende oksydbelegg på steder hvor lakken er borte. Hvis dette til stadighet fjernes, så vil korrosjonen bli dypere.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Piero

Jeg kjører Sandefjord-Fornebu-Sandefjord 3 ggr i uken, og må jo innrømme at jeg ikke får skylt bilen og felgene på arbeidsplassen. Heller ikke når jeg er på fjellet i ny og ne. Sånn sett kan det jo ha innvirket at bilen stått "nedsaltet" på arbeidsplassen samt når den stått parkert 2 døgn på fjellet. Likevel synes jeg det er motsigende at alt annet holdt seg meget bra. Jeg bruker nesten alltid kjemikalier, og på vinteren er det stort sett hageslange som gjelder.

En annen ting. Lakken på innsiden av FWD kan som kjent være relativt tynn og utsatt for salt - men også her har jeg vært nøye og alt ser strøkent ut.

geear

Sitat fra: gr på onsdag 06. november 2019, klokken 19:07
Hva er anbefalt vedlikehold av felger i følge Tesla? Det skal stå beskrevet i manualen. Har ikke sjekket selv.

Svarer meg selv her, fra siste utgave manual til Model X. Fant ikke stort om renhold av felger, gitt, og de har i mine øyne syltynt grunnlag for å hevde feil vedlikehold.

Piero

Etter dialog med Tesla siste dagene er det et faktum at de "satt seg på bakbeina". Jeg har pekt på at resten av bilen og lakken er strøken - men det blir ikke kommentert tilbake. Det er jo motsigende hvis det faktisk var slik at jeg ikke vedlikeholdt bilen med løpende skylling og vasking. I tillegg synes jeg det er merkelig at kun to felger har defekter.

Siste to svarene er som følger:
SitatHei,
Som nevnt er dette mest sannsynlig forårsaket av salt og skitt på veien.

Bremser er av et annet materiale; stål.
På bremseskivene slites også rusten bort hver gang du bremser. En sesong uten bremsing hadde nok også ført til rust på bremsene.
Hvor vidt bremser er strøkne på din bil kan jeg ikke uttale meg om da jeg ikke har sett det.

Det som kan ha skjedd med felgene er at salt, møkk og skitt kan ha lagt seg inni på baksiden av eikene. En vask/spyling vil kun få bort skitten på utsiden, men saltet/skitt innvending vil fortsatt ligge der og etter hver spise seg inn i aluminiumsfelgen. Til forskjell fra når du vasker karrosseriet hvor skitten renner av og bort.
Om felgene ikke har fått en skikkelig vask etter endt sesong, kan skitten også ha kost seg igjennom sommerhalvåret.

Dette er bare noen mulige årsaker. Hadde dette vært en produksjonsfeil ville du oppdaget det tidligere enn 2,5 sesong med bruk.

og den siste fra i dag:

SitatHei,
Felger er noe som vurderes case by case, da det er mange forskjellige faktorer som spiller inn.

Som hovedregel blir ikke felger tatt på garanti i likhet med dekk, da vi ikke har noen kontroll på hvordan disse blir behandlet og vedlikeholdt.

Spesielt mtp rengjøring er det enkelte midler som ikke skal benyttes, da disse vil forårsake korrosjon.

Vi avslår reklamasjonen og ønske om å ta dette på garanti.

Så her er det vel bare å opprette en sak via Forbrukerrådet.

hELgenen

Trist lesning. Det som kanskje er verst er hvordan Tesla oppdaterer sine manualer med endringer som tilsynelatende skal innskrenke garantiansvar. Dette er helt i tråd med det verste man hører fra USA om ansvarsfraskrivelse gjennom slike "avtaletekster". Men reklamasjon - det kan de ikke vri seg unna. Felger som ikke utsettes for skader, skal holde mer enn 5 år...Har sitt lignende slitasje på andre felger, men da snakker vi om billigste av de billigste...Dekkforhandleren min nevnte forresten at slike skader kan utbedres greit - vet ikke kostnadene , men det var visstnok en god del billigere enn å kjøpe nye......

geear

Jeg er glad jeg tok vare på manualen jeg fikk da jeg bestilte, for de har endret mye underveis, og selv om den ikke direkte er avtalevilkår, så var den en del av pakken. Har ikke fått beskjed om endringer som gjøres. Vet ikke om det i der hele tatt ligger en endringslogg for manualen?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA