Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Flassende vinterfelger på MX

Startet av Piero, tirsdag 05. november 2019, klokken 23:58

« forrige - neste »

Piero

Er det andre her på forumet som opplever at vinterfelgene flasser etter kort tid - og har dere i tilfelle reklamert på det?

To av mine originale 19" felger begynte å flasse allerede etter to vintrar og cirka 55000 km. De har til og med rustet. Det har jeg aldri opplevd på mine andre biler. Jeg er relativt nøye med renholdet og vasker/skyller bilen/felgene minst en gang i uken. Det skal heller ikke stå på felgrensen som skal være en syrefri og snill versjon.

turfsurf

Sitat fra: Piero på tirsdag 05. november 2019, klokken 23:58
Er det andre her på forumet som opplever at vinterfelgene flasser etter kort tid - og har dere i tilfelle reklamert på det?

Originalfelgene til Tesla er dessverre dritt, og mange opplever det samme som deg ja. Har akkurat samme problem. Er vel flere som har reklamert, tror de fleste får avslag.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rævedilter

Sitat fra: Piero på tirsdag 05. november 2019, klokken 23:58
Er det andre her på forumet som opplever at vinterfelgene flasser etter kort tid - og har dere i tilfelle reklamert på det?

To av mine originale 19" felger begynte å flasse allerede etter to vintrar og cirka 55000 km. De har til og med rustet. Det har jeg aldri opplevd på mine andre biler. Jeg er relativt nøye med renholdet og vasker/skyller bilen/felgene minst en gang i uken. Det skal heller ikke stå på felgrensen som skal være en syrefri og snill versjon.

Aluminium ruster ikkje, det korroderer :-)
Blir det brunt er det sikkert støv fra bremseklosser & skiver (som er delvis i stål og stål).
Kunne du lagt ut eit par bilder?
Turfsurf skriv det er mange dette gjeld for, men dette er første gang eg har hørt om det.

GOS

Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Piero

Takk for svarene. Godt å høre at det fortsatt finnes mulighet for at reklamasjonen går igjennom. Jeg tenker to ting rundt dette. 1) Man må kunne forvente mer av felger på en premiumbil – uansett om den er designet for varme strøk, og 2) jeg kan ikke se at jeg kunne gjort noe annerledes for å unngå flassing og korrosjon.

Får ikke lastet opp bilder, men har lagt noen bilder her: https://www.dropbox.com/sh/i9jwbgsesk25wdk/AAAKvv9AtOT7mepW2UP8KJOPa?dl=0
Felgene er skitne men man ser ganske greit hva som har skjedd.

Randeboy


geear

Ikke gi deg, ta kampen. Det er i mine øyne ingen tvil om at det der er klart grunnlag for reklamasjon i henhold til Forbrukerkjøpsloven. § 15 sier at tingen skal "svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper". For oss som er bilinteresserte, og dermed de fleste som kjøper Tesla, så betyr det også at utseende er en viktig del. I tillegg er det ikke vedlikeholdsvennlig når lakken har flasset.

Mine 20" slipstream har ingen synlige skader på fremsiden, men det legger seg dritt i den ubrukelige renna bak eikene, som er umulig å rengjøre skikkelig, og så korrorderer det nedi der. På et eller annet tidspunkt så vil det krype ut og bli synlig.

Senterkoppene mine ble veldig fort stygge, og de fikk jeg nye, men det måtte diskusjon til.

Piero

Sitat fra: gr på onsdag 06. november 2019, klokken 11:43
Ikke gi deg, ta kampen. Det er i mine øyne ingen tvil om at det der er klart grunnlag for reklamasjon i henhold til Forbrukerkjøpsloven. § 15 sier at tingen skal "svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper". For oss som er bilinteresserte, og dermed de fleste som kjøper Tesla, så betyr det også at utseende er en viktig del. I tillegg er det ikke vedlikeholdsvennlig når lakken har flasset.

Mine 20" slipstream har ingen synlige skader på fremsiden, men det legger seg dritt i den ubrukelige renna bak eikene, som er umulig å rengjøre skikkelig, og så korrorderer det nedi der. På et eller annet tidspunkt så vil det krype ut og bli synlig.

Senterkoppene mine ble veldig fort stygge, og de fikk jeg nye, men det måtte diskusjon til.
Ja det kan jeg love at jeg ikke skal gi meg på. Har akkurat sendt inn bilder og venter nå på svar.

Foreløpig har jeg ikke merket noe på mine 20" Slipstream. Kanskje kan det være at disse har mer lakk. Jeg vet ikke, men så lenge de ikke flasser eller korroderer er jeg fornøyd.

Jeg skal holde dere oppdatert.

geear

Nei, men slipstream bruker du vel sommerstid siden du har 19" vinterhjul. Sommerfelgene er helt strøkne, mens de som har gått to vintere er ikke. Ingen tvil om at saltet tar de.

turfsurf

Sitat fra: gr på onsdag 06. november 2019, klokken 15:03
Nei, men slipstream bruker du vel sommerstid siden du har 19" vinterhjul. Sommerfelgene er helt strøkne, mens de som har gått to vintere er ikke. Ingen tvil om at saltet tar de.
Dette stemmer, jeg har Slipstream 20" sommer og vinter, vinterhjulene ser ikke ut.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Piero

Ja 20" bruker jeg på sommeren. Ikke tvil om at det er saltet som tar vinterfelgene. Bare svært merkelig at dette skjer så lett på Teslafelger. Min siste bil var en V70 som jeg hadde i 4 år, og den hadde ikke en rustflekk til tross for at jeg behandlet de på lik måte som jeg gjør i dag med Teslafelgene.

Fikk forresten svar i dag fra Service Advisor i Drammen:
SitatHei,
Korroderte felger er ikke noe som dekkes av garanti eller blir godkjent som reklamasjon.
Bilen er fra desember 2016 og har snart rullet 80 000km på veien. Dette skyldes manglende vedlikehold, og skjer desverre med flere felger i Norge med mye salt og skitt fra veiene i vinterhalvåret.

Litt vel enkelt å svare at det skyldes manglende vedlikehold.

Thomas Parsli

Skal de skylde på manglende vedlikehold, må de oppgi hvordan felgene skal vedlikeholdes om vinteren for at garanti/reklamasjonsrett skal gjelde.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

geear

Hva er anbefalt vedlikehold av felger i følge Tesla? Det skal stå beskrevet i manualen. Har ikke sjekket selv.

Lynet

Nissan Leaf sine originale felger var enda dårligere enn Tesla sin, holdt ikke en vinter. Og da snakker vi om godt vedlikehold, spyling omtrent hver uke med høytrykksspyler med vanntemp på 60 grader.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Thomas Parsli

Sitat fra: Lynet på onsdag 06. november 2019, klokken 20:33
Nissan Leaf sine originale felger var enda dårligere enn Tesla sin, holdt ikke en vinter. Og da snakker vi om godt vedlikehold, spyling omtrent hver uke med høytrykksspyler med vanntemp på 60 grader.

Våre originale (2012) har ikke flasset.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA