Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Svak Bremserespons?

Startet av andersbj, tirsdag 05. november 2019, klokken 23:42

« forrige - neste »

andersbj

Jeg prøvekjørte nettopp en 2018 mod i god stand. Reagerte på lite reaksjon når man trykket bremsen, før den ble trykket skikkelig inn (og da var reaksjonen god).
Andre som har reagert på dette? Slitsomt, og på grensen til farlig, når køer plutselig oppstår på høyhastighetsveier.

Zimon

Denne og stort sett alle elbiler bremser først på motoren og så står bremsene inn etterpå. Så juster regenerering med paddle-hendlene på rattet, setter du den i nivå 3 så bremser motoren mer, 2 mindre og 0 er "seiling". Jeg pleier å ha den på nivå 2 og fikk fort erfaring på hvordan det er å kjøre elbil, aldri hatt noen tilfeller for jeg har vært rett for at jeg ikke får bremset riktig eller i tide. :)
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

1000kwh

Sånn er dessverre Ioniq. Ikke en god følelse på bremsen! Men man vender seg greit til det.

Har du en Tesla eller har prøvekjørt en vil du merke at det er en "normal" og sømløs overgang til bremsing. Mener at bilen går rett til bremsing og ikke øker regen først (mulig jeg tar feil). Regner med at de andre dyrere elbilene har samme følelse.

iknutis

Det verste med Ioniq'en som jeg ikke har merket på andre elbiler, er overgangen fra motorbrems til skivebrems under nedbremsing, for den er ikke mye sømløs.
Det kjenner jo ut som om bilen slipper tak i underlaget, så jeg skvatt bra første gangene.

Crown

Sitat fra: 1000kwh på onsdag 06. november 2019, klokken 11:07
Sånn er dessverre Ioniq. Ikke en god følelse på bremsen! Men man vender seg greit til det.

Har du en Tesla eller har prøvekjørt en vil du merke at det er en "normal" og sømløs overgang til bremsing. Mener at bilen går rett til bremsing og ikke øker regen først (mulig jeg tar feil). Regner med at de andre dyrere elbilene har samme følelse.

Tesla har jo ikke "blending brakes", så det er ikke rart at du ikke merker det. Tesla bruker mekaniske bremser straks man trykker bremsepedalen, ikke regenerering. Leaf har det, og der er overgangen minst like brå. Det er det samme med hybridene til f.eks. Toyota.  Men på e-tron merker jeg nesten ingenting til det.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

tuono

Hadde samme følelsen på den jeg hadde, men det ble en vane. Selv om man til tider kunne oppleve det som ubehagelig i enkelte situasjoner på glatta. På Kona er dette fenomenet ikke til stede.

RazAquato

Sitat fra: tuono på søndag 10. november 2019, klokken 09:14
På Kona er dette fenomenet ikke til stede.

Ikke på nye Ioniq heller. Bremsing virker helt sømløst uavhengig av styrke på regen.
Digger forøvrig auto-modus hvor den regenererer minimalt når man ligger på flatmark, men genererer mer dersom det er bil foran etc. Sjelden man trenger bruke brems i det hele tatt 🙂

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA