Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lakkreperasjonskit

Startet av jorgror, tirsdag 05. november 2019, klokken 22:13

« forrige - neste »

Vesel

Hva med riper og mindre skader i støtfanger? Hvordan fikser man det? Den er jo av plast, så neppe gunstig å påføre lakk der.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Ingeniøren

#16
Sitat fra: Vesel på torsdag 07. november 2019, klokken 18:48
Hva med riper og mindre skader i støtfanger? Hvordan fikser man det? Den er jo av plast, så neppe gunstig å påføre lakk der.

Er den ikke lakkert da ? Bør gå helt fint, plast kan og lakkes så lenge det ikke er en fet plast...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Vesel

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 07. november 2019, klokken 19:12
Sitat fra: Vesel på torsdag 07. november 2019, klokken 18:48
Hva med riper og mindre skader i støtfanger? Hvordan fikser man det? Den er jo av plast, så neppe gunstig å påføre lakk der.

Er den ikke lakker da ?
Tror ikke det. Ser ut som den er blå tvers igjennom. Tror man kan gjøre ripene usynlige ved å fylle dem med noe med samme farge. Er bare usikker på om metallic lakk er det riktige der.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

emurof

#18
Hvor får man tak i lakk til å "patche" små steinsprutskader billig og raskt nå for tiden?

Det koster vel skjorta å få det gjort profesjonelt, antar jeg?

Edit: Vil dette produktet gjøre jobben?

https://www.ebay.com/itm/Touch-up-paint-for-TESLA-PBSB-NEU-105E-ECLIPSE-SOLID-SIERRA-BLACK-Pen-Kit/192838761282

Med denne metoden?

https://www.dinside.no/motor/tannpirker-trikset-fikser-steinspruten/72481609

Ingeniøren

Det settet du linker er fint, men når om dagen må man vel betale mange hundre kroner for å få det inn i landet ?

Er vel i prinsippet den samme som touch-up lakk som man får kjøpt på bilrekvisita forretninger og en tannpirker.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

emurof

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 06. juni 2020, klokken 08:52
Det settet du linker er fint, men når om dagen må man vel betale mange hundre kroner for å få det inn i landet ?

Er vel i prinsippet den samme som touch-up lakk som man får kjøpt på bilrekvisita forretninger og en tannpirker.

Hvis det koster en hundrelapp med frakt så legger man bare til 25% mva. Så ca. 25 kroner mer.

ladov

Jeg var innom Tesla på sørlandssenteret og de kunne fortelle at de ikke solgte korrekturlakk lenger. De henviste meg til Bilxtra som laget et sett mens jeg ventet. Kostet kr 418 for et sett til rød TM3. Da fikk jeg med 3 flasker, dekkfarge, effektlag og klarlakk. Fargekoden til din bil står på dørstolpen bak førerdør, står 'PAINT CODE: PPMR' på min bil.

Resultet ble...bedre. Fra å ha hvite groper som er enkelt synlig opp til 3-4 meters avstand må jeg nå inn på under 50cm for å se dem. Jeg tror jeg skal ha en runde to litt senere, når jeg får litt bedre arbeidsforhold. Sterkt solskinn og mye pollen i lufta er ikke helt ideelt..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Ingeniøren

Sitat fra: emurof på lørdag 06. juni 2020, klokken 11:28
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 06. juni 2020, klokken 08:52
Det settet du linker er fint, men når om dagen må man vel betale mange hundre kroner for å få det inn i landet ?

Er vel i prinsippet den samme som touch-up lakk som man får kjøpt på bilrekvisita forretninger og en tannpirker.

Hvis det koster en hundrelapp med frakt så legger man bare til 25% mva. Så ca. 25 kroner mer.

Lykke til med det regnestykket. Posten er vel billigst og tar 149,- og så skal de ha moms på toppen av alt. Er du heldig så havner det hos noen som skal ha 500,- bare for å fortolle. I praksis har de lukket landet for slikt....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

trykkertor

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 06. juni 2020, klokken 18:57
Lykke til med det regnestykket. Posten er vel billigst og tar 149,- og så skal de ha moms på toppen av alt. Er du heldig så havner det hos noen som skal ha 500,- bare for å fortolle. I praksis har de lukket landet for slikt....

Lenge siden du har handlet på Ebay eller?
Ebay legger 25% norsk moms direkte på vår ordre, vi betaler kun til Ebay, og mottar pakken i posten.
Faktisk billigere og lettere nå enn tidligere da vi måtte innom posten og betale gebyr.

Bare på gøy la jeg produktet fra overnevnte lenke i min ebay-handlekurv.
Der lister den pent og pyntelig opp momsen for meg, og endelig pris jeg skal betale.

Priseksempel:
SitatItem (1) GBP 16.99
Shipping to Norway GBP 1.50
VAT GBP 4.63
Total  GBP 23.12

Er så enkelt som bare det, uten postens gebyrer, og rett hjem i postkassen.
Faktisk lettere og billigere å handle på Ebay nå enn før momsreglene, når vi snakker pakker som tidligere ville fått moms.

ElbilJohn

Sitat fra: ladov på lørdag 06. juni 2020, klokken 14:14
Jeg var innom Tesla på sørlandssenteret og de kunne fortelle at de ikke solgte korrekturlakk lenger. De henviste meg til Bilxtra som laget et sett mens jeg ventet. Kostet kr 418 for et sett til rød TM3. Da fikk jeg med 3 flasker, dekkfarge, effektlag og klarlakk. Fargekoden til din bil står på dørstolpen bak førerdør, står 'PAINT CODE: PPMR' på min bil.

Resultet ble...bedre. Fra å ha hvite groper som er enkelt synlig opp til 3-4 meters avstand må jeg nå inn på under 50cm for å se dem. Jeg tror jeg skal ha en runde to litt senere, når jeg får litt bedre arbeidsforhold. Sterkt solskinn og mye pollen i lufta er ikke helt ideelt..

Hvordan var fremgangsmåten din da du fikset steinsprutskadene?
Tesla Model 3, 2019, LR, AWD, AP, red multi-coat, 18 Aero

emurof

Sitat fra: ElbilJohn på lørdag 06. juni 2020, klokken 22:52Hvordan var fremgangsmåten din da du fikset steinsprutskadene?

Jeg har ikke prøvd enda, men jeg tenkte å kanskje bestille fra linken over og prøve denne metoden:

https://www.dinside.no/motor/tannpirker-trikset-fikser-steinspruten/72481609

Spørsmålet er, er det nødvendig med slik rustprimer? Hva gjør den egentlig?

Ingeniøren

Sitat fra: trykkertor på lørdag 06. juni 2020, klokken 21:19
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 06. juni 2020, klokken 18:57
Lykke til med det regnestykket. Posten er vel billigst og tar 149,- og så skal de ha moms på toppen av alt. Er du heldig så havner det hos noen som skal ha 500,- bare for å fortolle. I praksis har de lukket landet for slikt....

Lenge siden du har handlet på Ebay eller?
Ebay legger 25% norsk moms direkte på vår ordre, vi betaler kun til Ebay, og mottar pakken i posten.
Faktisk billigere og lettere nå enn tidligere da vi måtte innom posten og betale gebyr.

Bare på gøy la jeg produktet fra overnevnte lenke i min ebay-handlekurv.
Der lister den pent og pyntelig opp momsen for meg, og endelig pris jeg skal betale.

Priseksempel:
SitatItem (1) GBP 16.99
Shipping to Norway GBP 1.50
VAT GBP 4.63
Total  GBP 23.12

Er så enkelt som bare det, uten postens gebyrer, og rett hjem i postkassen.
Faktisk lettere og billigere å handle på Ebay nå enn før momsreglene, når vi snakker pakker som tidligere ville fått moms.

Jaaaa og savner de små dubedittene fra Kina ! Har hata Venstre noe grundig etter de fikk igjennom dette  :D

Men dette høres jo bra ut - får gi det en test og om det ikke fungere så sender jeg tollregninga til deg  :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Daniel_0007

Alle steder som har en voec avtale så skal man slippe toll opptil 3000 untatt bla legemidler og mat der er det toll og moms.
Man finner hvilke bedrifter det gjelder her
https://www.skatteetaten.no/globalassets/bedrift-og-organisasjon/voec/voec-registrerte-tilbydere-27.05.20.pdf
Model 3 2019 LR Rwd

ladov

Sitat fra: ElbilJohn på lørdag 06. juni 2020, klokken 22:52
Sitat fra: ladov på lørdag 06. juni 2020, klokken 14:14
Jeg var innom Tesla på sørlandssenteret og de kunne fortelle at de ikke solgte korrekturlakk lenger. De henviste meg til Bilxtra som laget et sett mens jeg ventet. Kostet kr 418 for et sett til rød TM3. Da fikk jeg med 3 flasker, dekkfarge, effektlag og klarlakk. Fargekoden til din bil står på dørstolpen bak førerdør, står 'PAINT CODE: PPMR' på min bil.

Resultet ble...bedre. Fra å ha hvite groper som er enkelt synlig opp til 3-4 meters avstand må jeg nå inn på under 50cm for å se dem. Jeg tror jeg skal ha en runde to litt senere, når jeg får litt bedre arbeidsforhold. Sterkt solskinn og mye pollen i lufta er ikke helt ideelt..

Hvordan var fremgangsmåten din da du fikset steinsprutskadene?
Omtrent som den dinside.no artikkelen. :)

Startet med å vaske og tørke bilen. Så markerte jeg de 10 verste skadene med små gule lapper og tok et oversiktsbilde i tilfelle jeg trenger å finne tilbake til dem. Jeg vasket litt ekstra på hver skade med q-tips og rensebensin og spikket til en tynn flis til presisjonsarbeid.

Jeg startet med dekkfarge og lot det tørke en stund før jeg la flere lag med effektlakk. Jeg jobbet ute i solskinn, jeg fant vel ut etter hvert at det ikke var helt ideelt arbeidslys men i mangel av godt opplyst garasje fikk det duge. Særlig på de minste skadene ble det fort vanskelig å se hvor jeg skulle jobbe, skadene ble rett og slett 'borte' i det skarpe lyset så snart de hadde fått de to første lagene med lakk. De litt større skadene må nok ha en runde til senere siden det fortsatt er en grop i lakken som må fylles opp for at det skal bli noenlunde slett.

Jeg har ikke lagt klarlakk ennå, vurderer å følge dinside og droppe klarlakken og heller polere bilen. Grunning har jeg droppet helt siden den ikke så ut til at noen av skadene hadde gått ned til metallet.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Emils

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 07. juni 2020, klokken 09:30
Sitat fra: trykkertor på lørdag 06. juni 2020, klokken 21:19
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 06. juni 2020, klokken 18:57
Lykke til med det regnestykket. Posten er vel billigst og tar 149,- og så skal de ha moms på toppen av alt. Er du heldig så havner det hos noen som skal ha 500,- bare for å fortolle. I praksis har de lukket landet for slikt....

Lenge siden du har handlet på Ebay eller?
Ebay legger 25% norsk moms direkte på vår ordre, vi betaler kun til Ebay, og mottar pakken i posten.
Faktisk billigere og lettere nå enn tidligere da vi måtte innom posten og betale gebyr.

Bare på gøy la jeg produktet fra overnevnte lenke i min ebay-handlekurv.
Der lister den pent og pyntelig opp momsen for meg, og endelig pris jeg skal betale.

Priseksempel:
SitatItem (1) GBP 16.99
Shipping to Norway GBP 1.50
VAT GBP 4.63
Total  GBP 23.12

Er så enkelt som bare det, uten postens gebyrer, og rett hjem i postkassen.
Faktisk lettere og billigere å handle på Ebay nå enn før momsreglene, når vi snakker pakker som tidligere ville fått moms.

Jaaaa og savner de små dubedittene fra Kina ! Har hata Venstre noe grundig etter de fikk igjennom dette  :D

Men dette høres jo bra ut - får gi det en test og om det ikke fungere så sender jeg tollregninga til deg  :+1:

Det funker. Bestilte et kit som det var lenket til for 1 uke siden og det duklet opp i postkassen i dag. Ebay, og forsåvidt flere utenlandske selskaper, krever inn momsen når du betaler. Man kan se listen hos skatteetaten om man er interessert.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA