Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bremseservice etter bokklubbmetoden?

Startet av vifteovn, søndag 31. mai 2020, klokken 14:02

« forrige - neste »

vifteovn

Hei,

Eg hadde min 2019 AWD til ein årleg bremseservice fordi Tesla anbefalar det etter 20000 km i kaldt klima.

# bokklubbmetoden
Det som var litt pussig var at då eg leverte bilen til service på Rud, så hadde Tesla dratt ein "bokklubben" og lagt til bytte av vindusviskerar og luftfilter. Noko eg ikkje hadde bedt om via appen. Har andre opplevd dette?

Nå var det ikkje noko problem å be dei droppa det, men var litt rart likevel.

# ny ladekabel
Då eg henta bilen såg eg også at dei hadde bytta Tesla sin eigen 230 V ladekabel. Eg fekk ikkje beskjed så.eg leverte inn bilen, eller då eg henta den at kunne vera defekt. Har andre opplevd dette?

# lav regenerering, alltid på?
Eg fekk tilbakemeldinga etter bremseservice at eg måtte ha bilen konstant i lav regenerering modus. Det er litt rart for til nå har den stått i lav regen mellom okt og april, eg synes det er ganske lenge. Men tilbakemeldinga eg fekk var å ha den på året rundt, med unntak av langturar der rekkevidde var viktig.

turfsurf

Sitat fra: vifteovn på søndag 31. mai 2020, klokken 14:02

# lav regenerering, alltid på?
Eg fekk tilbakemeldinga etter bremseservice at eg måtte ha bilen konstant i lav regenerering modus. Det er litt rart for til nå har den stått i lav regen mellom okt og april, eg synes det er ganske lenge. Men tilbakemeldinga eg fekk var å ha den på året rundt, med unntak av langturar der rekkevidde var viktig.
Høres helt tullete ut. Hvis man ikke bare kjører langturer om vinteren vil kaldt batteri sørge for at bremsene blir brukt. Om sommeren skal jo ikke rust være like stort problem. Vår X stod på konstant høy regen, og hadde fremdeles ikke byttet klosser etter 87kkm. Forutsetter at man ikke kjører som en pasifist da.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vesel

Sikker på at du var tydelig på at det bare var bremseservice du ville ha?
Isåfall hadde jeg sagt til dem at som en høflig gest var jeg villig til å betale halvparten for de andre greiene, men bedt dem unngå sånt i fremtida. Hvis de ikke godtok tilbudet så fikk de eventuelt bare droppe hele greia.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

vifteovn

Eg bestilte via appen og skreiv "break service after 20000 km in cold climate". Så litt pussig å tolka luftfilter og vindusvisker inn i det.

Dei sendte meg rsskt ein ny invoice på servicesenteret, så ting ordna seg. Men litt rart likevel

jkirkebo

Sitat fra: vifteovn på søndag 31. mai 2020, klokken 21:41
Eg bestilte via appen og skreiv "break service after 20000 km in cold climate". Så litt pussig å tolka luftfilter og vindusvisker inn i det.

Ikke sikkert de skjønte det da riktig term på engelsk er "BRAKE service".
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

knegg

Sitat fra: jkirkebo på søndag 31. mai 2020, klokken 21:52
Sitat fra: vifteovn på søndag 31. mai 2020, klokken 21:41
Eg bestilte via appen og skreiv "break service after 20000 km in cold climate". Så litt pussig å tolka luftfilter og vindusvisker inn i det.

Ikke sikkert de skjønte det da riktig term på engelsk er "BRAKE service".

Jeg skriver alltid norsk når jeg bestiller noe via appen. Trenger man å skrive engelsk?   :o
2020 Model 3

vifteovn

Sei det, alt er på engelsk i appen, og epostsvaret som ein får er også engelsk.

For å vera heilt presis er dette teksten som vart logga hjå Tesla: "Cleaning and lubrication of brake callipers after 20000 km in cold climate"

Break/brake er uansett eit godt stykke frå air filter og wiper blades :D

CorsoDante

Sitat fra: jkirkebo på søndag 31. mai 2020, klokken 21:52
Sitat fra: vifteovn på søndag 31. mai 2020, klokken 21:41
Eg bestilte via appen og skreiv "break service after 20000 km in cold climate". Så litt pussig å tolka luftfilter og vindusvisker inn i det.

Ikke sikkert de skjønte det da riktig term på engelsk er "BRAKE service".

Alle som kan et fnugg av engelsk forstår at dette skal være bremse-service, og at det ikke inkluderer luftfilter og/eller vindusviskere :).

Jeg hadde nektet betaling, og gitt de muligheten til å tilbakestille til gammelt luftfilter / viskere, dersom man da ikke må bekrefte oppdrag før utførelse (kvittet meg med bilen før første service...).
TM3P "FSD"

trykkertor

Det går nok litt etter bokklubbmetoden ja.
Mitt tilfelle:
Bestilte over disk 1 års service med bremseservice.
Han skrev da opp bremseservice, bytte av filter, bytte av viskere.
Sa jeg hadde lite slitasje på viskere, og et reservepar liggende i bilen.
Han anbefalte meg hjulstillingskontroll og eventuell justering.
Tid på service 1,5 - 2 timer.

Da hadde jeg altså bestilte 1-års service med smøring av bremser, hjulstilingskontroll og skifte av luftfilter.
Ikke bytte av viskere.

Leverer inn bilen 8:00 på angitt dato.
- Vi har det litt travelt i dag, så det blir nok heller 2 - 3 timer, og ikke 1,5 som anført.

8 (!) timer senere mottar jeg endelig bilen, etter å ha vært på litt shopping, og sittet på venterommet i noen timer.

-> Smurte bremser - check

-> Hjulstillingskontroll som de anbefalte - no can do, du har ikke kjøpt felgene hos Tesla.
    (-"Men kjør til hvilket som helst dekkleverandør, og de kan foreta det for deg. Vi gjør det kun med originale Tesla-hjul på bilen."

-> Skifte av lufttilfer - no can do.
    -"Vi har ikke filtre på lager. (Service bestilt 6 uker i forveien!!)

-> Ikke bytt viskere - check!! Selvsagt har vi byttet viskere og tatt betalt for det.


Oppsummert. Ønsket 3 punkter utført. Kun 1 av de utført.
1 punkt ikke ønsket, men likevel utført og fakturert.
= langt mindre å gjøre enn antydet 1.5 - 2 timer. Totalt servicetid, innlevert 8.00, hentet ut 16:15 etter utallige purringer siste 2 timene da jeg var lei på venteværelset.

Og for å si det slik. Når en sitter en del timer på venteværelset og hører kunde og kundebehandler sine diskusjoner, så var det ikke så mange kunder som var 100% fornøyd den dagen.
Mye vage og dårlige unnskyldninger, og forsøk på å sno seg unna garantier, reklamasjonsrett og norsk forbrukerkjøpslov.

jodd

Sitat fra: vifteovn på søndag 31. mai 2020, klokken 14:02
# ny ladekabel
Då eg henta bilen såg eg også at dei hadde bytta Tesla sin eigen 230 V ladekabel. Eg fekk ikkje beskjed så.eg leverte inn bilen, eller då eg henta den at kunne vera defekt. Har andre opplevd dette?

De har skiftet ladekabel i min også, uten å si noe om det.
Bruker sjelden den kabelen, så hadde det ikke vært for at det plutselig var to etui i bagasjerommet, hadde jeg ikke merket det
___________________________

01.03.2019: Tesla Model 3 LR AWD FSD

Ingeniøren

Det er vel litt amerikansk å selge inn mer enn det som trengs å gjøres, men selv Tesla har vel flere komponenter enn bremser som trengs å ses over når bilen først er inne :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

vifteovn

Ikkje uenig, og eg vil gjerne at dei gir beskjed om bremsene ikkje fungerer om eg er inne for ein sjekk av AC eller noko anna.

Men å legga til nye urelaterte postar FØR eg kjem inn på verkstaden er litt vel kreativt.

Wisd0m

Er nok ikke helt greit for Tesla å vite hvor mye kjærlighet de bør gi bilene når de først er inne. Noen følger opp bilene sine selv, bytter viskere og passer på at bremsene ikke sitter osv. Mens andre bare kjører.  Før du leverer bilen på service så får man jo et prisestimat. La de til disse etter prisestimatet som du godkjente?


Klykken

Sitat fra: vifteovn på søndag 31. mai 2020, klokken 14:02
# lav regenerering, alltid på?
Eg fekk tilbakemeldinga etter bremseservice at eg måtte ha bilen konstant i lav regenerering modus. Det er litt rart for til nå har den stått i lav regen mellom okt og april, eg synes det er ganske lenge. Men tilbakemeldinga eg fekk var å ha den på året rundt, med unntak av langturar der rekkevidde var viktig.
Da burde det ikke være et valg om lav eller høy/normal regenerering. Det burde være automatikk i det at du etter x timer kjøring får høy regen.
Hvis de har valg i bilen som ikke takler nordisk klima får det stå på Tesla sin regning.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA