Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dugg foran frontkamera

Startet av gruffalo, tirsdag 05. november 2019, klokken 21:45

« forrige - neste »

gruffalo

Jeg fikk en rekke feilmeldinger om filskifte og autopilot virket ikke sist jeg kjørte. Etter turen la jeg merke til at det var dugg i den lille boksen der frontkamera sitter.

Jeg la også merke til noe som lignet på varmetråder der. Stemmer det? Går disse på automatisk? Hvis nei, hvorfor ikke, når autopilot melder at frontkamera er dårlig? Eller følger det oppvarming av frontrute?

Er det varmetråder i frontruta BTW?

M
E-tron 55 sportback 2022

Handyman

Sitat fra: gruffalo på tirsdag 05. november 2019, klokken 21:45
Jeg fikk en rekke feilmeldinger om filskifte og autopilot virket ikke sist jeg kjørte. Etter turen la jeg merke til at det var dugg i den lille boksen der frontkamera sitter.

Jeg la også merke til noe som lignet på varmetråder der. Stemmer det? Går disse på automatisk? Hvis nei, hvorfor ikke, når autopilot melder at frontkamera er dårlig? Eller følger det oppvarming av frontrute?

Er det varmetråder i frontruta BTW?

M
Det er ikke varmetråder i frontruta, det hadde du sett.
Har sett video av to TM3 hvor snøen hadde smeltet rundt kameraet på den ene, men ikke på den andre.
Kanskje det er noe som er kommet på senere modeller?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Macnus

Er varmetråder foran kameraet ja, de går på samme som bakrute (varmetrådknapp). Trykk inn den, så forsvinner dugget som dugg for sola.. :P
Hvorfor det ikke er automatisk kan man lure på, men det er nå engang sånn. ;)

1000kwh

Sitat fra: Macnus på onsdag 06. november 2019, klokken 09:15
Er varmetråder foran kameraet ja, de går på samme som bakrute (varmetrådknapp). Trykk inn den, så forsvinner dugget som dugg for sola.. :P
Hvorfor det ikke er automatisk kan man lure på, men det er nå engang sånn. ;)
Men det fine er jo at dette kan fikses OTA ;) Klag til Musk!

gruffalo

Sitat fra: 1000kwh på onsdag 06. november 2019, klokken 09:24
Sitat fra: Macnus på onsdag 06. november 2019, klokken 09:15
Er varmetråder foran kameraet ja, de går på samme som bakrute (varmetrådknapp). Trykk inn den, så forsvinner dugget som dugg for sola.. :P
Hvorfor det ikke er automatisk kan man lure på, men det er nå engang sånn. ;)
Men det fine er jo at dette kan fikses OTA ;) Klag til Musk!

Ja det var min første tanke også, feilmeldingen på autopiot spesifiserte jo at det var frontkamera som var problemet, så da kunne vel varmetrådene gå på automatisk i et forsøk på å løse problemet. Kanskje jeg skal prøve meg på en tweet til Herren.
E-tron 55 sportback 2022

eDooku

#5
Sitat fra: Macnus på onsdag 06. november 2019, klokken 09:15
Er varmetråder foran kameraet ja, de går på samme som bakrute (varmetrådknapp). Trykk inn den, så forsvinner dugget som dugg for sola.. :P
Hvorfor det ikke er automatisk kan man lure på, men det er nå engang sånn. ;)

Er det virkelig sånn, da? Hvor er det i tilfelle dokumentert? Fikk problemet i kulda i går, og kjørte med varmetrådfunksjonen slått på i nesten 15 minutter. Stoppet for spisepause og sjekket. Frontkameraene var akkurat like duggete, ingen tegn til at varmetrådene foran kameraene hadde vært på under kjøreturen. Kom tilbake til bilen etter 20 minutter, duggen var borte. Kjørte 15 mil til etter det, duggen kom ikke tilbake.

I manualen står det at varmetrådknappen kun varmer bakruta, og med premium interiør også speilene. Det får meg til å mene at varmingen av kamerahus (og forsåvidt også bak- og sidekameraene) ikke er brukerstyrt, og at automatikken ikke alltid fungerer som den skal. Eventuelt fungerer ikke varmetrådene i kamerahuset i det hele tatt (i vår bil), men da skulle jeg fått problemet langt oftere.

EDIT: Det kan se ut til at varmetrådene i kamerahuset faktisk er koblet sammen med defrostfunksjonen til frontruta, altså den knappen til venstre for varmetråd-knappen. Har ikke prøvd det selv, men det sies at å kjøre den på i 15-30 sekunder når du får feilmeldingen fungerer. Ref: Tesla Motors Club. Det er IKKE dokumentert av Tesla, men det virker også mer logisk å legge funksjonen der.
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

Wibla

Sitat fra: ew på torsdag 07. november 2019, klokken 07:52
EDIT: Det kan se ut til at varmetrådene i kamerahuset faktisk er koblet sammen med defrostfunksjonen til frontruta, altså den knappen til venstre for varmetråd-knappen. Har ikke prøvd det selv, men det sies at å kjøre den på i 15-30 sekunder når du får feilmeldingen fungerer. Ref: Tesla Motors Club. Det er IKKE dokumentert av Tesla, men det virker også mer logisk å legge funksjonen der.

Jeg har ikke forsket så mye på det, men jeg har brukt knappen for defrost av frontruta når bilen har klaget på dårlig sikt med frontkamera, da har det stort sett ordnet seg i løpet av et par minutter. Dette i en 2018 TMS.
2018 Tesla Model S 75D

kråkebolle

Takk for nyttig info.

Vet dere om sidekameraene har noen varmefunksjon? Sliter mye med et tynt frostlag på innsiden av glasset på B-stolpen som jeg ikke får bort og derfor feilmeldinger om at unngåelse av filskifte er begrenset.

Wibla

På TMS/TMX er det varme der, så det burde være det på 3 også?
2018 Tesla Model S 75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA