Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noob-spørsmål om ladehastighet

Startet av Jay3s, tirsdag 05. november 2019, klokken 21:42

« forrige - neste »

Jay3s

Hei folkens! Fikk min første/nye el-bil i går, og har akkurat satt den til sin første lading på en boks i garasjen i borettslaget, med type 2-kabelen. Merkelig nok viser ikke bilens (BMW i3s) display ladehastigheten, men ut fra at den sier ca. 5 timer til ferdig lading, at den nå er på 68%, og at batteriet er på ca. 40 kWh, antar jeg at det svarer til ca. 40*0.32/5 = ca. 2.6 kW i hastighet.

Er det et eller annet jeg må stille inn for å få høyere hastighet? Ville vel trodd at en egen boks for billading i en garasje (som kosta flesk!) skulle ha noe mer ytelse enn dette. 2.6 kW er vel omtrent som en vanlig panelovn man har i stua...?!

Vollis47

Enig i at det virker rart at ikke ladeboksen gir mer enn 2,6 kW, men helt umulig er det ikke. Dersom det er en trefase 16A kurs, får du kanskje bare utnyttet en fase til din BMW. Det skal da gi ca 3,7 kW. Differansen kan skyldes unøyaktighet i % batteri, beregnet ladetid, samt litt tap i systemet.

Hva slags ladeboks er det?
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

turfsurf

Kommer veldig an på speccen på ladeboksen, og om det er lastdeling i borettslaget. Ellers lader i3 veldig sakte de siste 4-5%, så den bruker nesten en time på de siste få prosentene.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Jay3s

Takk for svar! Mulig det er korrekt, da... I regnestykket brukte jeg 50 kWh, men det er kanskje riktigere å bruke 42.2 kWh for dette batteriet. Da blir det 2.7 kW. Nå er det igjen 27% og 4.25 timer (regnet ut nøyaktig på minuttet denne gangen) og da får jeg 2.68 kW...

Ladeboksen står det billader.no på, en svært grå boks med type 2-kontakt, en grønn, blinkende LED-stripe på.

TB

Bilader.no benytter Keba sine ladere:
https://billader.no/anlegg/laststyrt-ladeanlegg-med-ubegrenset-antall-ladere/

Det kan settes opp lastdeling, fra 2,2 - 7,4/22 kW ladeeffekt i følge nettsiden. (22 kW krever 400V TN)
Dvs, om mange andre også lader samtidig kan det være effekten er begrenset.

Sjekk med styret, eller de som administrer løsningen. Snakk også med andre lade naboer hvilken effekter de får, og prøv på litt ulike tider på døgnet så finner du nok et system her.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA