Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lakk, kvalitet og beskyttelse

Startet av ØysteinS, tirsdag 05. november 2019, klokken 20:19

« forrige - neste »

ØysteinS

Eg hadde nyleg min Mythossorte e-tron til lakkbehandling hjå Swissvax på Lillehammer. Polering og coating. Han som behandla bilen var nærmest forferda over kor mye lakkskader det alt var på bilen og kor svak lakken synes å vera. Det var "kjøre-lakkskader", langs sidene på bilen, slik eg forstår det frå smuss og småpartiklar som driv langs sidene på bilen. Men også andre småriper. Eg var litt seint ute med lakkbehandling, den hadde gått 5000 km, men likevel. Han bruker vanlegvis 2-3 t på å polere ned ein relativt ny bil, men her måtte han bruke 1 ½ dag. Han har polert ein del bilar, og syns lakken på e-tron virka svakare enn på andre og tidlegare Audi-modellar.                      Dekk; 255/50 R20. Levert juli 2019. Kjører mest bykjøring, lokaltrafikk.                                                                                Moral?: behandle bilen og lakken med omhu, og legg gjerne nokre lappar i lakkbeskyttelse.
e-tron 55 Fasttrack

Wendel

Dette viser vel kanskje bare viktigheten av skvettlapper? Selv om de ikke nødvendigvis ser så pene ut, så er de veldig kjekke mot slike skader langs siden av bilen.

tromsø

Sitat fra: Wendel på tirsdag 05. november 2019, klokken 22:21
Dette viser vel kanskje bare viktigheten av skvettlapper? Selv om de ikke nødvendigvis ser så pene ut, så er de veldig kjekke mot slike skader langs siden av bilen.

Hvor mye vil skvettlapper faktisk beskytte lakken og vil de merkbart øke drag coefficient på bilen?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

mortdal

Det er vel litt øyet som ser også. Jeg var gal nok til å droppe keramisk coating, for å stå med voksen selv.. Polerte og vokset nå nylig etter 11.000 km, jeg kjente kun skader i hjulbuene og på kanalene der steinspruten står på som verst, og noen hakk på fangeren foran. Ingenting på sidene/dørene. Det føles jo litt feil med alle hakkene på hjulbuer/kanaler, men er jo bare plast, og man ser ikke disse hakkene. Skvettlapper derimot, ganske så synlig...

Kanskje foliering av utsatte steder kan være en god løsning?

Ingeniøren

De har jo en business å passe. Viste nok at du kom til å skrive om dette og da blir det flere kunder... ;D

Men at lakken ikke helt er hva den var er vel noe man vet. Selv polerer jeg med voks og skyr vaskemaskiner med kjemikalier som bryter voks og lakk.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

daktari

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 06. november 2019, klokken 08:53
De har jo en business å passe. Viste nok at du kom til å skrive om dette og da blir det flere kunder... ;D

Men at lakken ikke helt er hva den var er vel noe man vet. Selv polerer jeg med voks og skyr vaskemaskiner med kjemikalier som bryter voks og lakk.
Hvordan vet du hvilke vaskemaskiner som har "kjipe" kjemikalier?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

Sitat fra: daktari på onsdag 06. november 2019, klokken 14:32
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 06. november 2019, klokken 08:53
De har jo en business å passe. Viste nok at du kom til å skrive om dette og da blir det flere kunder... ;D

Men at lakken ikke helt er hva den var er vel noe man vet. Selv polerer jeg med voks og skyr vaskemaskiner med kjemikalier som bryter voks og lakk.
Hvordan vet du hvilke vaskemaskiner som har "kjipe" kjemikalier?

Alle er vel ganske kjipe, spesielt om vinteren? Laserwash blir mistenkelig rent til å være børsteløs, og det er nesten så man svimer av inne i bilen etterpå, selv om man har på resirk eller bilen av under vask. Men det er raskt og billig da. :+1:

Ang. lakken, er den vel mer miljøvennlig enn tidligere, da blir den oftest også svakere.. synes jeg hører dette fra detailere om de fleste merker om dagen. Mitt største problem med e-tron quattro er ikke lakken, det er den fordømte pianolakken både på eksteriør og interiør. Den er umulig å holde fri for mikroriper. :-( Tips mottas med takk!

Gikk selv "fem på" og fikk lagt Pompanazzi lakkforsegling på Car Spa i da bilen var ny, uten at de sa noe spesielt negativt om lakken på min Tyfongrå e-tron. Mener han sa de hadde brukt et par timer, at det var noe hologrammer på panseret bla, men ikke noe utover det som er normalt. I tillegg la de en synlig tykk, klar folie på kanaler og bakfanger. Vurderte LLumar Paint Protection på alle utsatte steder, hadde veldig bra dialog med Grand Autodesign på mail, men synes det ble for dyrt.

Jeg er ingen ekspert, men bilen er i alle fall lett å holde halvveis ren med kun spyling og har ingen synlige "swirls" etter denne behandlingen, selv om jeg har håndvasket bilen flere titalls ganger og ikke bruker ny svamp, nyvaskede håndklær osv, og har kjørt 17.000 km. Et par små steinsprut på grill/panser har det imidlertid blitt. Og en ny frontrute. That's life.

Tror man kommer veldig langt med vanlig håndvask og god gammeldags polering med voks i ny og ne. Alternativt får man god pris på Autoglym keramisk behandling hos Møller, selv om det ikke er like annerkjent som mye annet. Sikker på at det er helt OK. Er redd skvettlapper kan ødelegge aerodynamikken, men det kunne vært interessant å teste på to like biler, med samme dekk/felg. Ser for meg at det i alle fall ser greit ut på bilen.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

tromsø

Er det noen her som har skvettlapper på sin etron og kan dele erfaringer?

Også interessert i et bilde på etron med skvettlapper, noen?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

tromsø

Audi original skvettlapper koster 3740 NOK, kun foran. Dyrt for litt plast, finnes det noen andre alternativ? Finner selv ikke noe annet på nett.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Wendel

Sitat fra: tromsø på onsdag 08. januar 2020, klokken 15:59
Audi original skvettlapper koster 3740 NOK, kun foran. Dyrt for litt plast, finnes det noen andre alternativ? Finner selv ikke noe annet på nett.

Det var vel litt meget? Mine kostet ca 2500 forran og 1700 bak, men fortsatt dyrt for litt plast ja. Men kjører mye på veier som kun blir gruset på vinterstid. Så håper og trur det er verdt det :)

tromsø

Sitat fra: Wendel på onsdag 08. januar 2020, klokken 16:38
Sitat fra: tromsø på onsdag 08. januar 2020, klokken 15:59
Audi original skvettlapper koster 3740 NOK, kun foran. Dyrt for litt plast, finnes det noen andre alternativ? Finner selv ikke noe annet på nett.

Det var vel litt meget? Mine kostet ca 2500 forran og 1700 bak, men fortsatt dyrt for litt plast ja. Men kjører mye på veier som kun blir gruset på vinterstid. Så håper og trur det er verdt det :)

Hvor fant du dem og du kjører etron?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

jonste

2600 for skvettlapper fram ferdig montert bestilt sammen med bil. Tar man det i ettertid vil det jo komme moms på, så litt dyrere.
Har skvettlapper fram på vår 55, angrer ikke.

daktari

Sitat fra: jonste på onsdag 08. januar 2020, klokken 17:21
2600 for skvettlapper fram ferdig montert bestilt sammen med bil. Tar man det i ettertid vil det jo komme moms på, så litt dyrere.
Har skvettlapper fram på vår 55, angrer ikke.
Bilder?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

jonste

#13
Dårlig med bilder der de vises godt.Du kan ikke vise dette vedlegget.

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA