Skrevet av Emne: Lakk, kvalitet og beskyttelse  (Lest 788 ganger)

ØysteinS

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 4
    • Vis profil
Lakk, kvalitet og beskyttelse
« på: tirsdag 05. november 2019, klokken 20:19 »
Eg hadde nyleg min Mythossorte e-tron til lakkbehandling hjå Swissvax på Lillehammer. Polering og coating. Han som behandla bilen var nærmest forferda over kor mye lakkskader det alt var på bilen og kor svak lakken synes å vera. Det var "kjøre-lakkskader", langs sidene på bilen, slik eg forstår det frå smuss og småpartiklar som driv langs sidene på bilen. Men også andre småriper. Eg var litt seint ute med lakkbehandling, den hadde gått 5000 km, men likevel. Han bruker vanlegvis 2-3 t på å polere ned ein relativt ny bil, men her måtte han bruke 1 ½ dag. Han har polert ein del bilar, og syns lakken på e-tron virka svakare enn på andre og tidlegare Audi-modellar.                      Dekk; 255/50 R20. Levert juli 2019. Kjører mest bykjøring, lokaltrafikk.                                                                                Moral?: behandle bilen og lakken med omhu, og legg gjerne nokre lappar i lakkbeskyttelse.
e-tron 55 Fasttrack

Wendel

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 14
    • Vis profil
Sv: Lakk, kvalitet og beskyttelse
« Svar #1 på: tirsdag 05. november 2019, klokken 22:21 »
Dette viser vel kanskje bare viktigheten av skvettlapper? Selv om de ikke nødvendigvis ser så pene ut, så er de veldig kjekke mot slike skader langs siden av bilen.

tromsø

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 115
  • Fremtiden er elektrisk
    • Vis profil
Sv: Lakk, kvalitet og beskyttelse
« Svar #2 på: tirsdag 05. november 2019, klokken 23:30 »
Dette viser vel kanskje bare viktigheten av skvettlapper? Selv om de ikke nødvendigvis ser så pene ut, så er de veldig kjekke mot slike skader langs siden av bilen.

Hvor mye vil skvettlapper faktisk beskytte lakken og vil de merkbart øke drag coefficient på bilen?
2014 Leaf
2020 e-tron 50, bestilt 4/9-19

mortdal

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 20
    • Vis profil
Sv: Lakk, kvalitet og beskyttelse
« Svar #3 på: onsdag 06. november 2019, klokken 08:12 »
Det er vel litt øyet som ser også. Jeg var gal nok til å droppe keramisk coating, for å stå med voksen selv.. Polerte og vokset nå nylig etter 11.000 km, jeg kjente kun skader i hjulbuene og på kanalene der steinspruten står på som verst, og noen hakk på fangeren foran. Ingenting på sidene/dørene. Det føles jo litt feil med alle hakkene på hjulbuer/kanaler, men er jo bare plast, og man ser ikke disse hakkene. Skvettlapper derimot, ganske så synlig...

Kanskje foliering av utsatte steder kan være en god løsning?

Ingeniøren

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2477
    • Vis profil
Sv: Lakk, kvalitet og beskyttelse
« Svar #4 på: onsdag 06. november 2019, klokken 08:53 »
De har jo en business å passe. Viste nok at du kom til å skrive om dette og da blir det flere kunder... ;D

Men at lakken ikke helt er hva den var er vel noe man vet. Selv polerer jeg med voks og skyr vaskemaskiner med kjemikalier som bryter voks og lakk.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

daktari

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2551
    • Vis profil
Sv: Lakk, kvalitet og beskyttelse
« Svar #5 på: onsdag 06. november 2019, klokken 14:32 »
De har jo en business å passe. Viste nok at du kom til å skrive om dette og da blir det flere kunder... ;D

Men at lakken ikke helt er hva den var er vel noe man vet. Selv polerer jeg med voks og skyr vaskemaskiner med kjemikalier som bryter voks og lakk.
Hvordan vet du hvilke vaskemaskiner som har "kjipe" kjemikalier?

elektro

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 757
    • Vis profil
Sv: Lakk, kvalitet og beskyttelse
« Svar #6 på: onsdag 06. november 2019, klokken 15:15 »
De har jo en business å passe. Viste nok at du kom til å skrive om dette og da blir det flere kunder... ;D

Men at lakken ikke helt er hva den var er vel noe man vet. Selv polerer jeg med voks og skyr vaskemaskiner med kjemikalier som bryter voks og lakk.
Hvordan vet du hvilke vaskemaskiner som har "kjipe" kjemikalier?

Alle er vel ganske kjipe, spesielt om vinteren? Laserwash blir mistenkelig rent til å være børsteløs, og det er nesten så man svimer av inne i bilen etterpå, selv om man har på resirk eller bilen av under vask. Men det er raskt og billig da. :+1:

Ang. lakken, er den vel mer miljøvennlig enn tidligere, da blir den oftest også svakere.. synes jeg hører dette fra detailere om de fleste merker om dagen. Mitt største problem med e-tron quattro er ikke lakken, det er den fordømte pianolakken både på eksteriør og interiør. Den er umulig å holde fri for mikroriper. :-( Tips mottas med takk!

Gikk selv "fem på" og fikk lagt Pompanazzi lakkforsegling på Car Spa i da bilen var ny, uten at de sa noe spesielt negativt om lakken på min Tyfongrå e-tron. Mener han sa de hadde brukt et par timer, at det var noe hologrammer på panseret bla, men ikke noe utover det som er normalt. I tillegg la de en synlig tykk, klar folie på kanaler og bakfanger. Vurderte LLumar Paint Protection på alle utsatte steder, hadde veldig bra dialog med Grand Autodesign på mail, men synes det ble for dyrt.

Jeg er ingen ekspert, men bilen er i alle fall lett å holde halvveis ren med kun spyling og har ingen synlige "swirls" etter denne behandlingen, selv om jeg har håndvasket bilen flere titalls ganger og ikke bruker ny svamp, nyvaskede håndklær osv, og har kjørt 17.000 km. Et par små steinsprut på grill/panser har det imidlertid blitt. Og en ny frontrute. That's life.

Tror man kommer veldig langt med vanlig håndvask og god gammeldags polering med voks i ny og ne. Alternativt får man god pris på Autoglym keramisk behandling hos Møller, selv om det ikke er like annerkjent som mye annet. Sikker på at det er helt OK. Er redd skvettlapper kan ødelegge aerodynamikken, men det kunne vært interessant å teste på to like biler, med samme dekk/felg. Ser for meg at det i alle fall ser greit ut på bilen.
2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015