Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kommunal parkering Oslo sentrum

Startet av Kvikken, tirsdag 05. november 2019, klokken 19:31

« forrige - neste »

Kvikken

Etter lengre tid med tog og buss er jeg nå pga. helsesituasjon og dårlig til beins nødt til å kjøre bil til jobb i Oslo sentrum.

Det blir å kjøre min elbil og jeg lurer derfor på hva som finnes av muligheter i området rundt Oslo S? Og når bør jeg være der om morningen for å være sikker på å få plass?

Alternativt hva koster det å leie parkeringsplass i et parkeringshus i samme området?

Alle tips mottas med takk. De kan også sendes på PM.

Orbit

Innenfor Ring 1 er det bare festningsgarasjen som alternativ for vanlige elbiler. (El-varebiler og folk med HC-kort har egne parkeringsmuligheter).

Så alternativet er i praksis enten privat parkeringshus, eller å parkere utenfor ringen. Det siste er kanskje uansett ikke noe alternativ, ref å måtte gå langt. Kan innfartsparkering og tog/bane til Oslo S være et alternativ?

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Kvikken

#2
Innfartsparkering kan være et alternativ. Nærmeste for meg er da Lillestrøm eller Strømmen.

Festningsgarasjen er et alternativ som kan være levelig i gåavstand, det blir da bare 1 gåtur hver vei. Men den er vel full kl. 7 om morningen?

EDIT:
Men det står på sidene til Oslo Kommune at alle kommunale parkeringsplasser også innenfor Ring 1 skal være tilgjengelig for elbiler. Stemmer ikke det?

Arha

Det stemmer at alle kommunale parkeringsplasser i Odlo fremdeles er gratis for elbiler, men de fleste (alle?) i sentrum har 2 timers begrensning.  Det enkleste blir vel å leie plass på Oslo S eller Paleet P-hus. Fra ca 3000 kr i måneden.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

automat

Sitat fra: Kvikken på tirsdag 05. november 2019, klokken 20:22

Men det står på sidene til Oslo Kommune at alle kommunale parkeringsplasser også innenfor Ring 1 skal være tilgjengelig for elbiler. Stemmer ikke det?

Det har blitt færre og færre offentlige p-plasser innenfor ring 1, og normalen er maks 2 t p-tid
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

_OE_

Sikkert billigere å slutte å arbeide he he...alltid vært dyrt i Oslo sentrum

@FTS@


Kvikken

Ah de er begrenset til 2 timer ja, det forklarer saken :) Hvor tidlig må man være ute for å få plass i festningsgarasjen?

Orbit

#7
Sitat fra: automat på tirsdag 05. november 2019, klokken 20:47
Det har blitt færre og færre offentlige p-plasser innenfor ring 1, og normalen er maks 2 t p-tid
Tallet er nå null. Her er gjeldende parkeringskart, og innenfor Ring 1 er det kun sone 2040, dvs varebilparkering. I tillegg er det en del HC-plasser.

Se også tidligere tråd.

Sitat fra: Kvikken på tirsdag 05. november 2019, klokken 21:15
Hvor tidlig må man være ute for å få plass i festningsgarasjen?
Jeg hadde behov for sentrumsparkering noen ganger i fjor, men da var det fullt allerede kl 06:30. Den gangen var det gateparkering å oppdrive. Nå som også det er borte, tror jeg du skal være svært tidlig ute for å få sikker plass. (Men har ingen nylig erfaring med dette).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Arha

Sitat fra: Kvikken på tirsdag 05. november 2019, klokken 20:22
Innfartsparkering kan være et alternativ. Nærmeste for meg er da Lillestrøm eller Strømmen.
Den billigste løsningen er kanskje å kjøre til Lørenskog stasjon og ta toget derfra. Der er det beboerparkering i Høybråtenvegen hvor elbiler kan stå gratis, og i tillegg reiser du for Oslotakst med toget til sentrum.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

alda

Sitat fra: Orbit på tirsdag 05. november 2019, klokken 21:42
Sitat fra: automat på tirsdag 05. november 2019, klokken 20:47
Det har blitt færre og færre offentlige p-plasser innenfor ring 1, og normalen er maks 2 t p-tid
Tallet er nå null. Her er gjeldende parkeringskart, og innenfor Ring 1 er det kun sone 2040, dvs varebilparkering. I tillegg er det en del HC-plasser.

Se også tidligere tråd.

Sitat fra: Kvikken på tirsdag 05. november 2019, klokken 21:15
Hvor tidlig må man være ute for å få plass i festningsgarasjen?
Jeg hadde behov for sentrumsparkering noen ganger i fjor, men da var det fullt allerede kl 06:30. Den gangen var det gateparkering å oppdrive. Nå som også det er borte, tror jeg du skal være svært tidlig ute for å få sikker plass. (Men har ingen nylig erfaring med dette).

Man kan parkera gratis överallt där det är beboerparkering, t.ex Uranienborg/Briskeby rätt bak slottet, ingen tidsbegränsning. Inte alltid så lätt att hitta ledig plats, men brukar gå bra. Parkerade där själv idag, kom kl. 8 och hittade ledig plats utan problem.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

automat

Sitat fra: alda på onsdag 06. november 2019, klokken 10:35

Man kan parkera gratis överallt där det är beboerparkering, t.ex Uranienborg/Briskeby rätt bak slottet, ingen tidsbegränsning. Inte alltid så lätt att hitta ledig plats, men brukar gå bra. Parkerade där själv idag, kom kl. 8 och hittade ledig plats utan problem.

Parkeringsbehovet ble begrunnet med dårlig helse/dårlig til bens, og rundt Oslo S. Det er ganske langt fra Oslo S til nærmeste beboerparkering.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Wibla

Eneste fornuftige mulighet er vel p-hus i umiddelbar nærhet til jobb, det koster deretter.
2018 Tesla Model S 75D

Kvikken

#12
Jeg klarer fint å gå innenfor 10-15min men blir det lenger enn det så blir det ofte en dårlig dag på jobb.

SitatTallet er nå null. Her er gjeldende parkeringskart, og innenfor Ring 1 er det kun sone 2040, dvs varebilparkering. I tillegg er det en del HC-plasser.
Ok, så man kan parkere på disse varebilparkeringene om man bytter elbilen til en elbil med grønne skilter? Eller er det fortsatt da 2 timer som gjelder?

fredag

Sitat fra: Kvikken på tirsdag 05. november 2019, klokken 19:31
Etter lengre tid med tog og buss er jeg nå pga. helsesituasjon og dårlig til beins nødt til å kjøre bil til jobb i Oslo sentrum.

Sjekk med om du kvalifiserer til handicapparkeringsbevis. Da er det litt flere muligheter.

Eller sjekk med arbeidsgiver om de kan skaffe deg en parkeringsplass, pga din helsesituasjon.

Kommunal parkering i Oslo sentrum er ikke noe man kan satse på at er tilgjengelig på fast basis.

Sitat fra: Kvikken på tirsdag 05. november 2019, klokken 19:31
Alternativt hva koster det å leie parkeringsplass i et parkeringshus i samme området?

Ca 2400 til 4500kr/mnd
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Kvikken

#14
Kvalifiserer ikke til HC ennå, og der er det en diskusjon jeg ikke har lyst til å ta opp her. :)

Arbeidsgiver har ikke mulighet og jeg ønsker ikke belaste de med min helsesituasjon. Jeg klarer fint å jobbe med utfordringene men lange gåtraseer kan være en utfordring som man ikke vil ha hver dag.

NB!
Jeg ser nå også på muligheter for parkering utenfor Ring1 og trikk eller t-bane til Oslo S området. Ser egentlig på alle muligheter.

SitatDen billigste løsningen er kanskje å kjøre til Lørenskog stasjon og ta toget derfra. Der er det beboerparkering i Høybråtenvegen hvor elbiler kan stå gratis, og i tillegg reiser du for Oslotakst med toget til sentrum.
Godt tips, takker :) det er jo halve prisen for 30-dagers. Jeg trodde lørenskog var sone 2Ø til 1 (Oslo S) og at man da betalte for 2 soner?

SitatJeg hadde behov for sentrumsparkering noen ganger i fjor, men da var det fullt allerede kl 06:30. Den gangen var det gateparkering å oppdrive. Nå som også det er borte, tror jeg du skal være svært tidlig ute for å få sikker plass. (Men har ingen nylig erfaring med dette).
Takker. Skal prøve å være der noen ganger i 05:45 til 7 tiden for å se hvordan ståa er. Hva er makstid der?

Andre steder som har makstid på 16 timer blir ofte brukt som "privat parkering" av de som bor i næområdet. Håper ikke det er slik der.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA