Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forventet rekkevide?

Startet av reitsma, tirsdag 05. november 2019, klokken 18:30

« forrige - neste »

reitsma

Hei

Har skaffet meg 2016 94 ah I3 i den håp den skulle gå som pendlebil mellom Skien og Oslo.

I dag kjørte jeg i underkanten av 16 mil med 2 mil igjen i batteriet, dette var ikke veldig imponerende. Kjørte eco pro, med estimert 210 km rekkevide fra Skien til Lørenskog.

Kjørte med varm bil fra Skien, litt minusgrader, bar vei. 21 grader i kupeen og holdt meg innen fartsgrense uten å snegle for mye i trafikken. God trykk i dekkene (Blizzak).

Er 180 km noe jeg kan forvente i rekkevide? Noe triks å få det litt opp? Vi helst slippe 'nødlading' underveis. Fornøyd med bilen ellers...

turfsurf

#1
2016 120Ah finnes ikke. 120Ah kom som 2019 modell. 94Ah kom i 2016, da er nok dette å forvente.

Kjører man i eco pro med eco pro rute valg forventer bilen at du holder deg under eco pro maksfart, som standard er 90km/t (kan endres).

Hvis det er 120Ah du har så er 18 mils rekkevidde noe man kan komme ned i hvis man kjører motorvei litt over fartsgrensene og temperatur som nå.

Redusere temperatur i kupeen og fart er de to tingene som gir mest utslag på rekkevidden. Jevn kjøring er og viktig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ferry

Enda høyere dekktrykk? Jeg har kjørt helt opp til 3,5 bar både foran og bak. 3,0 bar kan du trygt prøve.
Litt mer moderat hastighet? E-18 trekker mye strøm. Bruk acc og ligg i høyre fil. Senk skuldrene, lav fart er din venn.
Mindre varme, mer klær. Jeg syns 19 grader går helt fint, men det er individuelt. Et par gode hansker gjør underverker. Jeg har til og med kjørt Eco pro+ i -15 grader, med mye klær og varmeflaske. Skjønner godt om du ikke gidder det hver dag, men det er i hvert fall mulig i et knipetak.
Det var ikke årets verste forhold i dag, på langt nær...

Det er 94 Ah ja?! Kjører den selv, og da høres tallene mer riktig ut.

reitsma


Strøm Tycoon

Vær og topgrafi har mye å si, og gitt at dette er veldig mye motorvei, og værforholdene i dag, så høres det nesten ut som om du har kjørt relativt effektivt.

Kjørte Sarpsborg - Oslo i dag, 22 grader, Comfort, 100-105km/t: Brukte da 18.7kWh/100km, og det gir en teoretisk maksimal rekkevidde på ca. 16mil.

Tilbaketuren, varmere i lufta, samme parametre ellers: Forbruket landet på 16.0kWh/100km og får da en teoretisk maksimal rekkevidde på 18.5mil.

Kaldt vær med mye vind hjelper ikke på rekkevidden dessverre. Forrige uke var forbruket nede på 15,5 og 14 tur/retur. Men det er worst case som må gjelde.

quandt1960

170-190 er helt normalt for 94Ah versjonen om du bruker varme i bilen når det er rundt null og nedover. Erfaringsmessig er 22 grader innvendig og Eco Pro opp mot 190km reelt. Uten varme på med alt av og god jakke er 200 lett mulig. 270 om sommeren er maks, kanskje 280. Hakka R2 dekkene har minst rullemotstand og gir deg noen km ekstra ift Blizzak som er helårsdekk og dårlig til norsk vinter. 120 versjonen ligger vel på en 200-215 der 94Ah klarer 170-190, altså marginalt mer. Derfor kjøpte jeg en nesten ny 94Ah og sparte meg en del peng. Syns ikke 120Ah var verdt pengene for det lille ekstra i hverdagskjøringen.

turfsurf

Sitat fra: quandt1960 på tirsdag 05. november 2019, klokken 21:08
120 versjonen ligger vel på en 200-215 der 94Ah klarer 170-190, altså marginalt mer.
Forskjellen mellom 94Ah og 120Ah er nesten 30%, mere enn marginalt. Så der 94Ah går 17 mil vil 120Ah gå 22. Og man kommer fort under 15 mils rekkevidde på en 94Ah ved dårlige forhold (minusgrader og slapseføre).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

PionerThink

Det som også hjelper er jo å bruke varmen i setet i stedet for 21 grader i kupeen siden varmesetet ikke tar så mye av rekkevidden ???
I stedet for å sette varmeapparatet på "Auto" kan det også lønne seg å la varmluft blåse ned på bena og på overkroppen når det ikke er fuktig(da må man velge ben og rute)
Høyere dekktrykk og noen gode skinnhansker som andre her har nevnt bidrar også i positiv retning :+1:
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

1317142119

Sitat fra: Ferry på tirsdag 05. november 2019, klokken 18:43
Enda høyere dekktrykk? Jeg har kjørt helt opp til 3,5 bar både foran og bak. 3,0 bar kan du trygt prøve.
Er du gal, mann? Anbefalt dekktrykk er 2,3 foran og 2,7 eller 2,8 bak på de smale vinterhjulene. I motorveihastighet øker dette med mellom 0,2 og 0,3 bar.

Høyere enn anbefalt dekktrykk forringer kjøreegenskapene og det er ikke den maksimalt ene milen ekstra med rekkevidde verdt. Er det så kritisk i daglig bruk, så har man kjøpt feil elbil. Man kommer vesentlig lenger ved å gjøre noe med kjørestilen (har selv kommet 300 km med anbefalt dekktrykk uten at det var nødvendig å kjøre under fartsgrensen).

1317142119

Sitat fra: reitsma på tirsdag 05. november 2019, klokken 18:30
Hei

Har skaffet meg 2016 94 ah I3 i den håp den skulle gå som pendlebil mellom Skien og Oslo.

I dag kjørte jeg i underkanten av 16 mil med 2 mil igjen i batteriet, dette var ikke veldig imponerende. Kjørte eco pro, med estimert 210 km rekkevide fra Skien til Lørenskog.

Kjørte med varm bil fra Skien, litt minusgrader, bar vei. 21 grader i kupeen og holdt meg innen fartsgrense uten å snegle for mye i trafikken. God trykk i dekkene (Blizzak).

Er 180 km noe jeg kan forvente i rekkevide? Noe triks å få det litt opp? Vi helst slippe 'nødlading' underveis. Fornøyd med bilen ellers...
Ja, dette er forventet kjørelengde i motorveihastigheter. Både sommer og vinter.

Jeg fraråder på det sterkeste å leke dekkekspert og tulle med dekktrykket. Dette kan BMW sine ingeniører bedre enn noen på dette forumet. Hadde det vært lurt med mer enn dagens anbefalte i hvert hjul, så hadde BMW anbefalt det. Man trenger tinnfoliehatt dersom man tror noe annet. BMW ønsker selvsagt at bilen deres skal gå lengst på tryggest mulig måte.

Det som er lurt nå på vinteren, er å sette avreisetid i bilen. Da forvarmer bilen/laderen batteriet, noe som gir merkbar forskjell i forbruket kontra å starte med -4 grader i batteripakken. Merk at dette må settes minimum 3 timer før avreise og bilen må stå tilkoblet lader, så du får ikke gjort dette på morgenen når du står opp.

Det finnes også tips som gjør det heller ukomfortabelt å kjøre bil (lavere temperatur i kupeen, kjøre under fartsgrensen m.m.), men da er det faktisk et bedre tips å kjøpe ny bil som passer din bruk.

PionerThink

Sitat fra: 1317142119 på onsdag 06. november 2019, klokken 09:14
Sitat fra: Ferry på tirsdag 05. november 2019, klokken 18:43
Enda høyere dekktrykk? Jeg har kjørt helt opp til 3,5 bar både foran og bak. 3,0 bar kan du trygt prøve.
Er du gal, mann? Anbefalt dekktrykk er 2,3 foran og 2,7 eller 2,8 bak på de smale vinterhjulene. I motorveihastighet øker dette med mellom 0,2 og 0,3 bar.

Høyere enn anbefalt dekktrykk forringer kjøreegenskapene og det er ikke den maksimalt ene milen ekstra med rekkevidde verdt. Er det så kritisk i daglig bruk, så har man kjøpt feil elbil. Man kommer vesentlig lenger ved å gjøre noe med kjørestilen (har selv kommet 300 km med anbefalt dekktrykk uten at det var nødvendig å kjøre under fartsgrensen).
Ville ikke være så bastant og si at man er gal fordi om man kjører 3,2 bar både foran og bak ???
Jeg har hatt en del BMW'er og opplevd at flere biler har slitt dekk etter 1-2 sesonger pga for lavt trykk, som igjen har vært i.h.h.t "standard" trykk i tabellen :(
Har derfor de senere år og siste bilene jeg har hatt konsekvent kjørt på høyeste trykk, og gjerne litt høyere foran da BMW har tendens til å ha bortimot negativ chamber foran, som igjen sliter mye på innsiden hvis lavt dekktrykk!
Sjekker man tabellen sier den 2,5 bar foran og 3,0 bar bak på dekkene(sommer, full last),og legger man til 10% som mange gjør på vinterdekkene så er man oppe i 2,8 og 3,3 bar. Jeg kjører 2,8-3,0 bar foran og 3,0 bar bak på mine vinterdekk! (kjører litt lavere foran hvis snø for ikke å ha for liten kontaktflate)
Dette funket fint i fjor vinter, og dekkene har jevn og fin sliteflate slik jeg kunne se før de ble montert nylig :+1:
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Torodd Stangeland

Sitat fra: 1317142119 på onsdag 06. november 2019, klokken 09:14
Sitat fra: Ferry på tirsdag 05. november 2019, klokken 18:43
Enda høyere dekktrykk? Jeg har kjørt helt opp til 3,5 bar både foran og bak. 3,0 bar kan du trygt prøve.
Er du gal, mann? Anbefalt dekktrykk er 2,3 foran og 2,7 eller 2,8 bak på de smale vinterhjulene. I motorveihastighet øker dette med mellom 0,2 og 0,3 bar.

Høyere enn anbefalt dekktrykk forringer kjøreegenskapene og det er ikke den maksimalt ene milen ekstra med rekkevidde verdt. Er det så kritisk i daglig bruk, så har man kjøpt feil elbil. Man kommer vesentlig lenger ved å gjøre noe med kjørestilen (har selv kommet 300 km med anbefalt dekktrykk uten at det var nødvendig å kjøre under fartsgrensen).

Og dette er noe du har testet nøye?
Kanskje underbygge dette litt bedre, før du kaller folk gale.
2,8 foran og 3,0 bak er ikke mer enn en må ha på disse dekka.
Bmw i3 2015 Solgt
Bmw i3s 2020

Klykken

Man kan, hvis man skal maksimere rekkevidde, øke dekktrykk uten å være redd for det. Eneste som skjer er slitasje i midtbanen på dekket, og dårligere kjørekomfort. 2,3 bar foran er alt for lite og bilen blir veldig ullen å kjøre etter min mening - da spesielt på vinterdekk.
Kjører med 2,7 foran og 2,9 bak selv, og gjort det i flere år..

Ellers, forvarming er alfa omega om du vil komme lengst mulig ja. Med avreisetid satt må bilen være tilkoblet lader for at batteri skal varmes. Var slik før i alle fall.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

fonberg

Blizzak har relativt høy rullemotstand, antar det finnes dekkalternativer som øker rekkevidden?
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Vind

Hastighet er det viktigste for å få lengre rekkevidde.  Personlig kjører jeg veldig sjeldent i Eco Pro eller EcoPro+, jeg foretrekker varme og smidighet i bilen.

Jeg har kjørt 240 km med en 94ah, men også bare 150km.  Forskjellen på å ligge i 90 eller 110 betyr mere for rekkevidde enn dekkmønstre, tempratur i kupe osv.

Så her har du flere valg:
- Kjør i 110, stopp 8 minutter for en kaffe på Cirkle-K, og lad opp 20%
- Ligg i 90-100 km/t, tilpass farten etter rekkevidden.

Som daglig pendlebil Oslo-Skien så betyr jo tiden en del, og spørsmålet er jo da om bilen du har er helt riktig.

BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA