Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forventet rekkevide?

Startet av reitsma, tirsdag 05. november 2019, klokken 18:30

« forrige - neste »

1317142119

Generelt: skal man anbefale noe, så skal det selvsagt kunne baseres på fakta. At noen kjenner noen som har en bestemor som har et barnebarn som jobber i en pølsebod som solgte en pølse til en som mener riktig dekktrykk er noe helt annet enn det fabrikanten sier, er dessverre alt for ofte ansett som fakta på Internett. Det må vi få en slutt på.

Sitat fra: PionerThink på onsdag 06. november 2019, klokken 10:34
Ville ikke være så bastant og si at man er gal fordi om man kjører 3,2 bar både foran og bak ???
Jeg har hatt en del BMW'er og opplevd at flere biler har slitt dekk etter 1-2 sesonger pga for lavt trykk, som igjen har vært i.h.h.t "standard" trykk i tabellen :(
Har derfor de senere år og siste bilene jeg har hatt konsekvent kjørt på høyeste trykk, og gjerne litt høyere foran da BMW har tendens til å ha bortimot negativ chamber foran, som igjen sliter mye på innsiden hvis lavt dekktrykk!
Sjekker man tabellen sier den 2,5 bar foran og 3,0 bar bak på dekkene(sommer, full last),og legger man til 10% som mange gjør på vinterdekkene så er man oppe i 2,8 og 3,3 bar. Jeg kjører 2,8-3,0 bar foran og 3,0 bar bak på mine vinterdekk! (kjører litt lavere foran hvis snø for ikke å ha for liten kontaktflate)
Dette funket fint i fjor vinter, og dekkene har jevn og fin sliteflate slik jeg kunne se før de ble montert nylig :+1:
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Mine har også jevn slitasje, på anbefalt dekktrykk.

Så hva du selv, som ikke er ekspert, opplever subjektivt veier tyngre enn ingeniørene til dekkprodusenter og leverandører sier?

Legger du til 10% (på riktig lastindeks og dekkstørrelse) når du legger om, så er du godt innenfor toleranseverdiene på høsten og trolig i nærheten av det anbefalte trykket noen uker senere når det er minusgrader. Det er nettopp derfor man skal legge på 10%. Ikke fordi man skal kjøre med 10% mer gjennom hele vinteren. Sjekker du dekktrykket jevnlig, så skal du fylle akkurat - ikke 10% mer.

Men han skrev om å legge på 3,5 bar foran og bak. Da nærmer du deg makstrykket på dekkene hvis jeg ikke husker helt feil. Og det er før eventuelle endringer i trykket pga varme i dekkene.

Sitat fra: Torodd Stangeland på onsdag 06. november 2019, klokken 10:58
Og dette er noe du har testet nøye?
Kanskje underbygge dette litt bedre, før du kaller folk gale.
2,8 foran og 3,0 bak er ikke mer enn en må ha på disse dekka.
Hvis du ikke har fått med deg at trykket øker med økt temperatur og at dette er noe som skjer når man bruker en hvilken som helst bil, så har samfunnet sviktet deg i både grunnskolen og i føreropplæringen.

Det du skal ha er 2,3 og 2,7 eller 2,8. At du mener noe annet er ikke så veldig relevant. Under kjøring vil du få 2,5-2,6 foran og 2,9-3,0 bak hvis du har det anbefalte trykket når dekket er kaldt.

Hvis du faktisk eier en i3, så vet du selvsagt at du kan ettergå påstanden min ved å lese av dekktrykket ditt i iDrive-menyene. Kjører du en km til jobb vil du selvsagt ikke se noen forskjell, men noen km på motorvei eller landevei og dekktrykket øker.

quandt1960

Dekktrykk justerer jeg maks til 2,6 og 3,1 bak. Dermed vil trykket variere ned til 2,4-2,5 2,9-3,2 ved store tempvariasjoner. Alt over det er ikke bra fordi for hver 10 grader forskjell varierer trykket med ca 0,15-0,2 bar, spesielt når dekk står i sol. For mye trykk gir deg en mindre effektiv overflate og vinterdekka er jo allerede sykkeldekk

quandt1960

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 05. november 2019, klokken 22:13
Sitat fra: quandt1960 på tirsdag 05. november 2019, klokken 21:08
120 versjonen ligger vel på en 200-215 der 94Ah klarer 170-190, altså marginalt mer.
Forskjellen mellom 94Ah og 120Ah er nesten 30%, mere enn marginalt. Så der 94Ah går 17 mil vil 120Ah gå 22. Og man kommer fort under 15 mils rekkevidde på en 94Ah ved dårlige forhold (minusgrader og slapseføre).

Jeg har ikke erfaring med at en 94Ah kommer ned i 150km rekkevidde om vinteren. Den er gått på svært kalde steder og 170 har vært minimum. Socmax går ned med utetemp men aldri så lav til å gi 150km rekkevidde ved 100 soc. Da har du et sinnsykt forbruk.

Øyvind.h

#18
Med feil trykk forringes dekkets egenskaper. Med høyt trykk blir det hardere og grepet kan bli dårligere om kjørebanens form endres. Ikke sikkert det er noen krise, men verd å ha i bakhodet. Jeg har aldri hatt problemer med dårlig grep eller feil slitasje selv om jeg har kjørt med noe høyere trykk enn anbefalt. Når jeg fylte vinterdekkene etter omlegging la jeg på en del ekstra da det var 6-7+ grader ute.

Årsaken til at Nokian anbefaler høyere trykk i vinterdekk enn merket trykk er i tilfelle du måler med annen temperatur enn det dekket har når det er kaldt.
https://www.nokiantyres.no/innovativt-arbeide/dekkfakta/luftrykk/

Se hvor lett det var å skrive dette uten å hive på nedsettende betegnelser, rakke ned på utdannelse osv. Hissig nedsettende tone er unødvendig for å få frem budskapet.

Det eneste jeg merker negativt med litt økt trykk er noe hardere flyt over ujevnheter.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Vind

#19
Hastighet har mer å si enn riktig dekktrykk og tempratur i bilen. 

Jeg har kjørt 94ah versjonen så langt som 240 km, og så kort som 150, og om man følger med på rekkevidden og justerer farten ned til 80/90, så kommer man gjerne helt frem.  Vurder også gjerne en rask stopp på hurtiglader, 10 minutter gir deg mange ekstra kilometer (og en kaffe)

Oslo-Skien bør gå bra, men ikke i 110..., da er nok en annen bil bedre.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

PionerThink

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 06. november 2019, klokken 12:35
Med feil trykk forringes dekkets egenskaper. Med høyt trykk blir det hardere og grepet kan bli dårligere om kjørebanens form endres. Ikke sikkert det er noen krise, men verd å ha i bakhodet. Jeg har aldri hatt problemer med dårlig grep eller feil slitasje selv om jeg har kjørt med noe høyere trykk enn anbefalt. Når jeg fylte vinterdekkene etter omlegging la jeg på en del ekstra da det var 6-7+ grader ute.

Årsaken til at Nokian anbefaler høyere trykk i vinterdekk enn merket trykk er i tilfelle du måler med annen temperatur enn det dekket har når det er kaldt.
https://www.nokiantyres.no/innovativt-arbeide/dekkfakta/luftrykk/

Se hvor lett det var å skrive dette uten å hive på nedsettende betegnelser, rakke ned på utdannelse osv. Hissig nedsettende tone er unødvendig for å få frem budskapet.

Det eneste jeg merker negativt med litt økt trykk er noe hardere flyt over ujevnheter.
:+1:
Jeg glemte å legge til at etter jeg opplevde at dekkene jeg refererte til var slitt ut etter en drøy sesong så ringte jeg Bavaria for å spørre om råd for å unngå dette igjen. Verksmesteren sa da at dette ikke var helt ukjent fenomen på de bilene med M sport understell og bredere dekk, så anbefalingen var å bruke maks last fra dekktrykktabellen ;)
Kan også legge til som Øyvind er inne på at når jeg fyllte til 2,9 og 3,0 bar så var det +8-10 grader. Til morran i dag ved 3 minus var dette i iDrive 2,7 og 2,8 bar ved oppstart.
Jeg er ingen ekspert, men har lyttet til andre som kan dette bedre enn meg og funnet ut hva som passer best på mine biler med tilhørende dekk!
Er selvfølgelig opp til hver enkelt å gjøre som de vil :)
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

reitsma

Riktig, det er det jeg opplever nå. Tror det blir kombinasjon med litt lavere hastighet og litt lavere temp i kupe med varmeseter på.

Vurderer da kanskje bytte til Tesla 3 over vinteren.

pberg

Enkel fysikk sier at jo mer trykk i dekkene, jo mindre kontaktflate med veien. Husk at det eneste som holder bilen oppe er trykket i dekkene.

BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA