Bilmerker > BMW i3

Forventet rekkevide?

(1/5) > >>

reitsma:
Hei

Har skaffet meg 2016 94 ah I3 i den håp den skulle gå som pendlebil mellom Skien og Oslo.

I dag kjørte jeg i underkanten av 16 mil med 2 mil igjen i batteriet, dette var ikke veldig imponerende. Kjørte eco pro, med estimert 210 km rekkevide fra Skien til Lørenskog.

Kjørte med varm bil fra Skien, litt minusgrader, bar vei. 21 grader i kupeen og holdt meg innen fartsgrense uten å snegle for mye i trafikken. God trykk i dekkene (Blizzak).

Er 180 km noe jeg kan forvente i rekkevide? Noe triks å få det litt opp? Vi helst slippe ‘nødlading’ underveis. Fornøyd med bilen ellers...

turfsurf:
2016 120Ah finnes ikke. 120Ah kom som 2019 modell. 94Ah kom i 2016, da er nok dette å forvente.

Kjører man i eco pro med eco pro rute valg forventer bilen at du holder deg under eco pro maksfart, som standard er 90km/t (kan endres).

Hvis det er 120Ah du har så er 18 mils rekkevidde noe man kan komme ned i hvis man kjører motorvei litt over fartsgrensene og temperatur som nå.

Redusere temperatur i kupeen og fart er de to tingene som gir mest utslag på rekkevidden. Jevn kjøring er og viktig.

Ferry:
Enda høyere dekktrykk? Jeg har kjørt helt opp til 3,5 bar både foran og bak. 3,0 bar kan du trygt prøve.
Litt mer moderat hastighet? E-18 trekker mye strøm. Bruk acc og ligg i høyre fil. Senk skuldrene, lav fart er din venn.
Mindre varme, mer klær. Jeg syns 19 grader går helt fint, men det er individuelt. Et par gode hansker gjør underverker. Jeg har til og med kjørt Eco pro+ i -15 grader, med mye klær og varmeflaske. Skjønner godt om du ikke gidder det hver dag, men det er i hvert fall mulig i et knipetak.
Det var ikke årets verste forhold i dag, på langt nær...

Det er 94 Ah ja?! Kjører den selv, og da høres tallene mer riktig ut.

reitsma:
Ja beklager selvsagt 94...

model3citizen:
Vær og topgrafi har mye å si, og gitt at dette er veldig mye motorvei, og værforholdene i dag, så høres det nesten ut som om du har kjørt relativt effektivt.

Kjørte Sarpsborg - Oslo i dag, 22 grader, Comfort, 100-105km/t: Brukte da 18.7kWh/100km, og det gir en teoretisk maksimal rekkevidde på ca. 16mil.

Tilbaketuren, varmere i lufta, samme parametre ellers: Forbruket landet på 16.0kWh/100km og får da en teoretisk maksimal rekkevidde på 18.5mil.

Kaldt vær med mye vind hjelper ikke på rekkevidden dessverre. Forrige uke var forbruket nede på 15,5 og 14 tur/retur. Men det er worst case som må gjelde.

Navigering

[0] Oversikt

[#] Neste side

Skift til full visning