Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Li-ion kapasitet

Startet av mohpet, tirsdag 05. november 2019, klokken 16:05

« forrige - neste »

mohpet

Gjorde en interessant beregning idag.
2011 Lithium som jeg kjørte ned til 15% batterinivå på Robometeret. Batteri lys begynte å lyse, så 15% virker riktig.
Ladet på Fortum via mode 3, fylte 17,6 kwh til 100%
85% av 23 kWh er 19,55 kWh.
17,6 kwh av 19,55 kwh er 90%
Jeg konkluderer at jeg fyller opp tanken ved å  trekke 90% av opprinnelig kapasitet, dvs jeg har tapt 10% batterikapasitet etter 100.000 km. Ikke verst tenker jeg, og det stemmer nok godt med at jeg kan kjøre 145 km på sommeren.
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

worry

Ja, det må være godkjent.  :)
Er batteriet ditt helt balansert da? Dvs har alle cellene lik spenning hele veien?
Think lithium

mohpet

Sitat fra: worry på tirsdag 05. november 2019, klokken 22:10
Ja, det må være godkjent.  :)
Er batteriet ditt helt balansert da? Dvs har alle cellene lik spenning hele veien?
Ja, det vil jeg si. Høyeste/laveste celle har en diff på 0,02 volt når bilen står stille og ved lite pådrag. Ved mer effekt så ligger diff på mellom 0,02V og 0,04V. Jeg har forstått at diff bør ligge helt nede på 0,02V.
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

Warlock

Hmm, ja, forutsatt 100% effektgrad på kabler og lader?
Uansett ikke ikke på en 8 år gammel bil. På den positive siden kan man ha mer enn 15% å hente ut av cellene når de er gamle og likevel faller ned til spenningsnivået man "antar" at det er 15% effekt igjen.

mohpet

??
Brukte mode 3 type 2 direkte kabel, og HV lader i PCU er nettopp skiftet.
Robometer leser av % på batteriet.
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

Warlock

Ja, men jeg antok avlest kW/t du puttet inn på batteriet ble lest av på Fortum-stasjonen, mulig det var en feiltolkning?
Men i det tilfelle der dette er/hadde vært tilfellet, har man nok noe tap før det er lagret som energi man kan utnytte på batteriet, kanskje ytligere 10-15%, uansett ikke ille. :)

mohpet

Ok forstår. Ja, det stemmer at det jeg beregnet fylt opp var det som fremkom på Fortum appen etter lading.
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA