Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Akkurat kjøpt brukt model X fra forhandler (ikke Tesla) ink gratis SC

Startet av Electrified, tirsdag 05. november 2019, klokken 13:52

« forrige - neste »

Electrified

all historikk fra forrige eier, tenker da på tidligere avtaler rundt SC med mer er ikke lenger tilgjengelig for meg inne på tesla siden.  Er dette fordi de ikke ønsker å vise alt? Hvorfor ønsker de i så tilfelle ikke å vise meg denne historikken?

Bilen ble solgt med gratis SuperCharge resten av bilens levetid...2018 mod. Nå er denne muligheten "plutselig" borte, evt så har den aldri vært der. Jeg sliter med å finne fakta. Tesla er alt annet enn behjelpelige...

Ja, de har fjernet gratis SC, men de legger det allikevel til på kampanjer i disse dager....

Noen tips til hvordan jeg bør gå frem for å hente ut historikk og evt tjenester som fkal følge bilen, og ikke eieren?

Jeg føler meg lurt, men jeg vet ikke av hvem - forhandler eller Tesla. Når gratis SC fremheves i en salgsannonse, og glimerer med sitt fravær ser jeg mitt til å følge dette videre.

Er det flere som meg der ute? Hva sier forbrukerkjøpsrådet?

Espen Hugaas Andersen

#1
Hvis bilen ble levert i 2018 har den ikke superlading som følger bilen. Bilens eier kan ha hatt gratis superlading, men dette er i så fall noe som opphører ved videresalg.

Så det høres ut som en reklamasjonssak mot forhandler.

(For å få gratis superlading som fulgte bilen måtte man bestille før 15. januar 2017, og ta levering senest rundt sommeren 2017.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.


geear

Og historikken på en bil er ikke noe som ligger "åpent" inne på Tesla-kontoen tilknyttet bilen. Hos Tesla ligger det helt sikkert mot chassisnummer, men det er mellom de og daværende eier. Det er tidligere eier som må gi deg historikken, og slikt bør være en del av avtalen du gjør når du kjøper en bil. Akkurat som dokumentasjon som følger med et hus eller annet man kjøper.

Vaduz

Har kjørt snart 17k km på 11mnd, flere lange turer i ferie og jobb sammenheng. Brukt kanskje 500kr på SuC. Det er forsvinnende lite penger å spare på gratis lading. Er du fornøyd med bilen ellers ville jeg ikke orket å bry meg, men det øker jo verdien på bilen og du har kanskje betalt litt ekstra av den grunn, og om det er tilfellet ville jeg ha klaget til selger.

Espen Hugaas Andersen

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Sitat fra: Vaduz på onsdag 06. november 2019, klokken 21:01
Har kjørt snart 17k km på 11mnd, flere lange turer i ferie og jobb sammenheng. Brukt kanskje 500kr på SuC. Det er forsvinnende lite penger å spare på gratis lading. Er du fornøyd med bilen ellers ville jeg ikke orket å bry meg, men det øker jo verdien på bilen og du har kanskje betalt litt ekstra av den grunn, og om det er tilfellet ville jeg ha klaget til selger.
Samme her. I kroner og øre er det forsvinnende lite å spare i det store bildet, med mindre man driver med helt ekstrem europaturne med titalls ladinger hver sommer. Men det er det ekstremt få som gidder :)

På en typisk 50 mil tur/retur til slekt (altså 100 mil totalt) går det typisk 130,- i supercharger-kost om jeg skulle betalt. Et par sånne turer i året blir altså 260,-. Legg på en ferietur til Danmark, kjøring med tilhenger osv så ender jeg kanskje på rundt 5-600,- om jeg bruker mye supercharger. Settes bilens levetid til 15 år tilsvarer det en verdi på 9000,-, forutsatt at prisen per kWh holdes noenlunde lik.

Det finnes jo de som kjører land og strand rundt i Europa med familie på slep og lader mange titalls ganger per år, eller kjører kontinuerlig med tilhenger. Min opplevelse er at andelen kjøpere i den gruppen er forsvinnende liten.

Basert på relativt raus bruk og appell i bruktmarkedet tenker jeg prisavslag på 5-10.000,-. Da har du god dekning av egne ladekostnader ut eierskapet og får brukbart kompensert eventuell manglende interesse fra de som bruker supercharger-nettverket hinsides mye.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kim-

Sitat fra: Vaduz på onsdag 06. november 2019, klokken 21:01
Har kjørt snart 17k km på 11mnd, flere lange turer i ferie og jobb sammenheng. Brukt kanskje 500kr på SuC. Det er forsvinnende lite penger å spare på gratis lading. Er du fornøyd med bilen ellers ville jeg ikke orket å bry meg, men det øker jo verdien på bilen og du har kanskje betalt litt ekstra av den grunn, og om det er tilfellet ville jeg ha klaget til selger.
Tilsvarer vel rundt en 1300-1400 km har ladet på da (med en X).

Kommer jo litt an på hvordan og hvor du kjører. I norge betaler man 1,7kr kwh man lader, men hvis du ferierer hvert år i danmark med familie koster det 2,90kr kwh. Kjører du mye på langturer og trenger å lade er det definitivt noe å hente på gratis superlading. I mitt tilfelle har jeg hatt bilen i 1 år ca, og har "brukt" ca 5000kr i gratis lading, men dette har vært mye langturer, og en sommer til danmark, bilen er kjørt 21k. Jeg ville bedt om noe avslag på prisen
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

spirrevipp

Veldig individuelt hvor mye man sparer ved inkludert superlading, men ikke enig med ØyvindH om at man må kjøre "land og strand rundt i Europa" eller være en som "bruker supercharger-nettverket hinsides mye" for at det blir mer penger enn han skisserer av det.

Lader ikke på superlader når jeg på hjemlige trakter, men bruker stort sett bare superlader når jeg er på reise, med mindre overnattingsted har mulighet for lading.

Grovt estimat mine reiser i år (med hjelp fra ABetterRoutePlanner):
2 turer fra Sørlandet til København (med ferje Kristiansand - Hirtshals)  - ca 800 nok per tur
1 tur Sørlandet - Billund - Skærbæk - Flensburg, samme rute tilbake - ca 800 nok
2 turer Sørlandet - Gardermoen t/r samme dag - ca 200 nok per tur

Totalt ca 2800,- i år. Bruker jeg 15 år og forutsetter at prisen per kWh hold noenlunde lik slik som ØyvindH så blir verdien da 42 000,-  ;)

Med tanke på evt avslag i pris så ville jeg kanskje brukt en tidshorisont på 3 år og deretter rundet opp, synes 10 000,- er fair - men ikke lavere.

2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Rosstopher

For folk flest er det ikke så mange tusen å spare på gratis SuC. Den psykologiske verdien er ofte større.

Når det er sagt lette jeg spesifikt etter bil med gratis SuC når jeg kjøpte min Model S. Min tankegang var som følger: jeg bruker SuC for 3500-4000 kroner i året. For de pengene får jeg 30k mer i billån. Altså med de samme månedlige utgiftene kan jeg kjøpe en bil som er 30k dyrere dersom den har gratis SuC. Eller sagt på en annen måte: dersom jeg skulle kjøpe bil uten gratis SuC burde den være 30k billigere for at jeg skulle ha de samme månedlige utgiftene.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

geear

Sitat fra: spirrevipp på torsdag 07. november 2019, klokken 21:01
Veldig individuelt hvor mye man sparer ved inkludert superlading, men ikke enig med ØyvindH om at man må kjøre "land og strand rundt i Europa" eller være en som "bruker supercharger-nettverket hinsides mye" for at det blir mer penger enn han skisserer av det.

Lader ikke på superlader når jeg på hjemlige trakter, men bruker stort sett bare superlader når jeg er på reise, med mindre overnattingsted har mulighet for lading.

Grovt estimat mine reiser i år (med hjelp fra ABetterRoutePlanner):
2 turer fra Sørlandet til København (med ferje Kristiansand - Hirtshals)  - ca 800 nok per tur
1 tur Sørlandet - Billund - Skærbæk - Flensburg, samme rute tilbake - ca 800 nok
2 turer Sørlandet - Gardermoen t/r samme dag - ca 200 nok per tur

Totalt ca 2800,- i år. Bruker jeg 15 år og forutsetter at prisen per kWh hold noenlunde lik slik som ØyvindH så blir verdien da 42 000,-  ;)

Med tanke på evt avslag i pris så ville jeg kanskje brukt en tidshorisont på 3 år og deretter rundet opp, synes 10 000,- er fair - men ikke lavere.
Har hatt Danmarks/Sverige-ferie med samme bil som deg siste to sommere og forstår ikke prisene du har kommet frem til. Har også gratis SuC, så har ikke regninger å vise til..

Du starter på sørlandet, kjører på båten, starter i Hirtshals med forholdsvis fullt batteri, si du har 200 km på tanken, så skal du kjøre til Køben og tilbake til Hirtshals, det vil si ytterligere 750 km på SuC. Hvis vi sier at bilen din snitter 250 Wh/km, så er det 750 km * 0,250 kWh/km = 187,5 kWh, og Tesla tar 1,7 NOK/kWh, som da er 318 kroner tur-retur Køben. Legger du på litt standby og diverse som gir en tanking til, så javel, 400,- da. Hvordan kommer du frem til at turene dine koster dobbelt av dette?

Vi kjører Teslaen ca. 15 000 km i året, og lader omtrent 20% av forbruket vårt på SuC (selv om ingenting av det er for hjemmebruk), så jeg kom frem til at vi sparer ca. 1300,- kroner i året på gratis SuC.

Øyvind.h

Jeg var også i Danmark i sommer. På vei ned kjørte vi samlet ca 55 mil og brukte ca 130kWh. På vei hjem brukte vi ca 200kWh og kjørte ca 83 mil.

Med 90-pakken har jeg ca 78kWh utnyttbart nå med det forbruket. Ved ankomst destinasjon pleier jeg å regne med 10-20%. Så si 320 + 20  - 156 = Behov for Supercharger er ca 184kWh totalt tur/retur. Av totalt forbruk på 320kWh.
All bruk i Danmark ble dekket av lading i feriehuset. Jeg er ikke av typen som kjører til SuC for å toppe opp/spare penger selv om det er gratis.
Selv ikke når den lå 10-15km unna feriehuset i 2016.

Nå er vel ladeprisen litt høyere i Danmark og Sverige, så du må regne litt mer enn 1,70. Men si 2,50 i snitt eller noe sånt da. 184 x 2,5= 460,-.

Med litt finregning ender jeg vel da kanskje på SuC kostnad på 7-800,- per år om jeg skulle betalt. Men det inkluderer da langtur til Danmark. tur/retur Trondheim samt noe topping med tilhenger på vei til hytta.
800x15 år= 12.000,-. Men klart - det er jo ikke hvert år jeg kjører helt til sydvest-Danmark for å feriere. Og i år valgte vi jo å kjøre hele veien hjem istedenfor å ta ferge hjem.
På en 50 mils tur som drar 100kWh er jo det aller meste medbragt hjemmefra. Og på hytter, hos slekt osv plugger jeg jo alltid i og starter hjemturen med akkurat samme fulle batteri som hjemme.

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Piero

Det koker vel ned i at verdien av gratis SC avhenger stort av hvilket kjøre- og lademønster man har behov for.

Selv lader jeg cirka 95% på hjemmeplan til tross for at jeg har 2 SC på vei til/fra jobb. Kunne sikkert spart en hel del der hvis det var målsettingen, men ønsker ikke å bruke SC med mindre det er nødvendig. Derimot er det jo behagelig og en god følelse når man er på ferie utenlands og hvor kanskje prisene på SC og andre ladestasjoner er en hel del høyere.

Uansett, jeg synes du har rett på et avslag da du åpenbart ikke fått det du blitt lovt. Håper det ordner sig.

geear

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 08. november 2019, klokken 10:27
Nå er vel ladeprisen litt høyere i Danmark og Sverige, så du må regne litt mer enn 1,70. Men si 2,50 i snitt eller noe sånt da. 184 x 2,5= 460,-.
Der har du et poeng jeg har oversett ja, tenkte det var 1,70 for oss nordmenn uansett hvor vi var, men når jeg velger Danmark så viser den 2,90 per kWh, men spesifiserer ikke DKK, så det fremstår som NOK for meg som norsk kunde: https://www.tesla.com/no_NO/support/supercharging

Det er åpenbart en solid forskjell.

Det er også dyrere i Sverige, men der er det spesifisert i svensk valuta: SEK 2.56 per kWh

spirrevipp

Turen i juni som jeg tok som utgangspunkt, var det ca 1200 km kjørt, snittforbruk 250 Wh/km, totalforbruk rundt 300 kWh. Reiste hjemmefra med 90%, var hjemme med kanskje rundt 50%. Grunnen til at det var såpass mye på "tanken" når jeg kom hjem var at jeg hadde tid før ferja skulle gå og tok en pitstop i Hjørring. Må nødvendigvis ha litt marginer når man skal kjøre 50 mil, ha et par ladestopp og rekke en ferje.

Med gjengs kurs på DKK på 1,3 så er prisen per kWh 3,77 NOK, ganske stor forskjell fra pris i Norge. Hvis man planlegger en rute i ABetterRoutePlanner og holder seg innenfor et land så viser den grei sum på estimerte ladekostnader, så bare å test med Hirtshals - København t/r.

Kjører rundt 25-26k i året. Aner ikke andelen på Supercharger, kunne vært interessant å vite. En danmarkstur eller tur/retur Gardermoen drar jo fort endel kilometer sammenlignet med daglig jobbkjøring på 5-6 mil.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA