Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladeluke i minusgrader

Startet av Kanutten, onsdag 06. november 2019, klokken 22:11

« forrige - neste »

Kanutten

Har nå i to dager slitt med at ladeluken ikke vil åpnes. Etter ymse forsøk på "fysisk overtalelse" ble til slutt Viking tilkalt. Han som kom kunne fortelle at vi var i-Pace nummer seks med samme problem bare i dag  :o

Han dro forøvrig med uforettet sak - luken er fortsatt fastlåst, uten noen konkret løsning annet enn å sette bilen innendørs i oppvarmet garasje et døgns tid (Det har jeg ikke). Foreslått løsning kan i tillegg bli litt vanskelig å gjennomføre på hytta... Er det noen som har forslag til en litt bedre løsning?

Dette, i tillegg til historiene med dørhåndtak gjør at jeg begynner å bli bekymret for at dette kan bli en slitsom bil å eie vinterstid...


4Matic Fanatic

Hva er problemet, er luka fastfryst i gummilister/knotten som holder den igjen eller er det selve sentrallåsemekanismen inni skjermen som er frosset/ikke slipper? 

Er det låsen er det vel uansett bare å trykke på knappen i taket og forlange at de kommer med lånebil til deg mens dette fikses - bilen går jo tom for strøm snart som det er nå, og å ta den inn i varmen for å tine opp noe som nå er frosset pga fukt er bare tull - det vil fryse igjen like fort. Låsmodulen må sannsynligvis byttes/skrus ut og tørkes for å løse problemet..

Ingeniøren

#2
Har smurt pakningen rundt lade kontakten med silikonstift, slik jeg har gjort med dør-listene og håndtakene....

Pose med varmt vann løser de fleste problemer med fastfrysing. Legg den mot ladeluka så tenker jeg det slipper om det ikke er mekanismen som har frosset. I fall er det en ring rett opp for ladeluka under panseret, som nevnt.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Kanutten

Jeg vet ikke om det er pakningen eller selve låsen som er gjenstridig. Skal selvsagt teste silikonstift på pakningen, men først må jeg få opp luka.

Prøvde hårføner i lang tid i dag tidling uten hell - Pose med varmt vann er neste test.

Tellus


4Matic Fanatic

#5
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 07. november 2019, klokken 06:52
...om det ikke er mekanismen som har frosset. I fall er det en ring rett opp for ladeluka under panseret, som nevnt.
Her... men vet vi at denne også åpner låsen til ladeluka og ikke bare Type2-pluggen?

fantonsen

Sitat fra: 4Matic Fanatic på torsdag 07. november 2019, klokken 07:44
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 07. november 2019, klokken 06:52
...om det ikke er mekanismen som har frosset. I fall er det en ring rett opp for ladeluka under panseret, som nevnt.
Her...

Nå er vel denne ringen for å løse ut ladekabelen fra kontakten.
Tror ikke denne åpner selve luken!
8) I-Pace S | Firenze red | September 2018
:) InControl: S20C_20.43.1-618886 | Telematics: 18.2 | BECS: BP-AAE-BC-AC-BE

4Matic Fanatic

Sitat fra: fantonsen på torsdag 07. november 2019, klokken 07:54
Nå er vel denne ringen for å løse ut ladekabelen fra kontakten.
Tror ikke denne åpner selve luken!
Synes Kanutten skal ta på seg å teste dette for oss. :-)

Kanutten

Update: Pose med varmt vann hadde ingen effekt.

@Tellus: Nei, bilen er ikke nyvasket

Jeg har ingen planer om å teste den nødutløseren - mener å ha lest et sted at man kun kan bruke denne en gang, og at det deretter må remonteres et eller annet. Jeg tror forøvrig at den kun løser ut den låsepinnen til ladepluggen, og ikke selve luken.

Next step: Levere bilen hos Insignia


4Matic Fanatic

Sitat fra: Kanutten på torsdag 07. november 2019, klokken 08:48
..Next step: Levere bilen hos Insignia
Merk at dersom du leverer bilen hos forhandler med feil har du ikke KRAV på erstatningsbil. Dersom du ringer Jaguar Assistense/trykker på knappen derimot...

Eller, det er ihvertfall det jeg ble fortalt hos Nardo bil...

Ingeniøren

#10
Finnes en fiks på det engelske forumet...men anbefales ikke ute i slike temperaturer vi har om dagen. Stiv plast i kulde knekker lett...

https://www.i-paceforum.com/forum/showthread.php?p=45531?utm_content=iss81&utm_source=threadloom&utm_medium=email&utm_campaign=ed651
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA