Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Importere E-tron fra USA

Startet av AudiTron, tirsdag 05. november 2019, klokken 12:42

« forrige - neste »

chargedup

#15
Sitat fra: AudiTron på tirsdag 05. november 2019, klokken 16:38
Kan man fremdeles ikke bruke hurtiglading i Norge med overgang?
Ser ut som den har Max 200amp finnes det overganger som tåler mer?
Vanskelig å vite om det fungerer eller ikke, ettersom ingen har prøvd dette enda. Hurtigladestasjoner kan være pirkete på biler og hvilken software bilene har når den gjør "handshake". Var flere som ikke fikk hurtigladet med bmw i3 med nyeste software (i 2015?), I-pace (2018/2019? med efatec lader?) og Ionity og model 3 (2019) har også hatt noe problemer. Leverandørene av hurtiglading og bilmerkene har blitt flinkere med samkjøring det blir mindre og mindre "handshake" trøbbel mellom hurtiglader og bil. Med en US bil kan man ikke være 100% sikker på at det virker, dersom ikke Audi og hurtigladeleverandør begge sier at det ikke er noe problem.

Spør Fortum/Ionity/grønn kontakt om de mener det vil virke med en kina overgang.
Sjekk også tråder på forumet om chevrolet bolt og hurtiglading, feks denne: https://elbilforum.no/index.php?topic=37786.0
Merk at Bolt var i en litt annen situasjon (denne ikke ble levert i europa) enn Audi er med e-tron. Dvs at Bergheim og andre importører hadde en egeninteresse for å få bygd om disse til EU CCS.

Ble tidligere diskutert at man kunne spare rundt 100' på import av ny bil fra Tyskland/Sverige her https://elbilforum.no/index.php?topic=42440.0
Nå har riktignok NOK tapt seg veldig mye mot spesielt EUR og USD, men SEK er noenlunde lik som for et år siden.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

opheim

Sitat fra: tromsø på tirsdag 05. november 2019, klokken 15:50
Sitat fra: daktari på tirsdag 05. november 2019, klokken 15:25
Sitat fra: tromsø på tirsdag 05. november 2019, klokken 15:02
What!
Hvorfor kan man få rattvarme og ACC i USA og ikke Europa??
Av en eller annen grunn har de valgt momentsensor i USA istedetfor berøringssensor i EU.
Sukk, blir litt irritert på Audi som gjør disse feilvalgene for Europa men men det skal jo komme hit til 2021...

Har mest sannsynlig med manglende godkjenning i USA å gjøre. Det er kapasitiv sensor som er "det nyeste", selv om man kan argumentere for at det ikke er ferdig utviklet, siden man ikke får kombinert det med varme hos Audi ennå. På samme måte fikk ikke amerikanerne tilbud om virtuelle speil, og de har også krav om helt flate (ordinære) sidespeil, i motsetning til EU hvor disse er litt konvekse.
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

AudiTron

#17
Er fort 150k og spare i forhold til tilsvarende godt utstyrt bil i Tyskland/Sverige også. Hvis man skal ta inn en amerikansk bil må man vel minimum belage seg på å bytte ladekontakt fra ccs1 til ccs2. Dette lar seg helt sikkert gjøre, men uvisst hvor mye merkeverksted tar for dette og om de i det hele tatt gidder å ta jobben.
Hadde klart meg uten hurtiglading i det daglige og med de prisene fra USA kunne dette nesten blitt bil nr 2 i familien vår.
Angående garantier er det 8 år på batteri/el.motor i USA også. Men du mister reklamasjonsretten etter bilen er 2 år gammel(fabrikkgaranti).

chargedup

#18
Sitat fra: AudiTron på torsdag 07. november 2019, klokken 12:52
Angående garantier er det 8 år på batteri/el.motor i USA også. Men du mister reklamasjonsretten etter bilen er 2 år gammel(fabrikkgaranti).
Sakset fra garantivilkår på Audi i USA (https://www.audiusa.com/myaudi/warranty): Is my warranty valid outside the United States?
The warranty is only applicable in the United States. An authorized Audi dealer in any other country has no obligation to provide warranty service to your vehicle.

Dvs at garantien på en US Audi kun gjelder i USA, samme om det er 2, 4 eller 8 års garanti. De fleste bilene som blir levert i en verdensdel har kun garanti i den verdensdelen, dette er helt normalt.

Dersom det er snakk om like mye å spare (trådstarter sa vel ca 130' i besparelse fra USA uten garanti i forhold til Norsk pris) fra Tyskland/Sverige (der garantien gjelder i hele Europa), er vel konklusjonen ganske klar?
Misforstod teksten din! Skjønner det da slik at det ikke lenger er noe å spare på import fra Tyskland/Sverige?
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

AudiTron

#19
Sitat fra: chargedup på torsdag 07. november 2019, klokken 13:48
Sitat fra: AudiTron på torsdag 07. november 2019, klokken 12:52
Angående garantier er det 8 år på batteri/el.motor i USA også. Men du mister reklamasjonsretten etter bilen er 2 år gammel(fabrikkgaranti).
Sakset fra garantivilkår på Audi i USA (https://www.audiusa.com/myaudi/warranty): Is my warranty valid outside the United States?
The warranty is only applicable in the United States. An authorized Audi dealer in any other country has no obligation to provide warranty service to your vehicle.

Dvs at garantien på en US Audi kun gjelder i USA, samme om det er 2, 4 eller 8 års garanti. De fleste bilene som blir levert i en verdensdel har kun garanti i den verdensdelen, dette er helt normalt.

Dersom det er snakk om like mye å spare (trådstarter sa vel ca 130' i besparelse fra USA uten garanti i forhold til Norsk pris) fra Tyskland/Sverige (der garantien gjelder i hele Europa), er vel konklusjonen ganske klar?
Misforstod teksten din! Skjønner det da slik at det ikke lenger er noe å spare på import fra Tyskland/Sverige?

Aha da er det litt mer risky med garantien, men man har vel uansett fabrikkgaranti i 2år fra Audi. Veldig lite å spare på tysk import og i såfall er det i form av rabatt på tyske brukte biler dersom man kan klare å oppnå si 5-10%. Det er fremdeles noe billigere enn Norge og enklere å finne bil da det er stort utvalg. Men ingenting slår USA på prisen🙂
Det er vel kanskje ikke verdt risikoen og importere fra USA. Men hadde vært digg med rattvarme, acc, nightvision, B&O, panorama og massasje seter som inngår i alle Prestige utgavene som i tillegg er særs gunstige.

chargedup

Garantien gjelder ikke i annet land enn USA. Fabrikkgaranti fra Audi gjelder altså ikke i en annen verdensdel.
I praksis vil det si at dersom du kjøper en ny Audi i USA vil garantien bortfalle idet du tar den med til Norge, det samme gjelder dersom du tar en norsk Audi med til USA. Les fabrikkgaranti under punkt 10 her: https://www.audi.no/no/web/no/kundeinformasjon/garanti.html
"Krav på grunnlag av denne garantien kan bare gjøres gjeldende hos autoriserte Audi-serviceforhandler i EØS-området og i Sveits."

Alle bilprodusenter (som jeg har sjekket ila livet) gjør det på denne måten. Det blir gjort fordi en USA bil tilfredstiller kravene i USA (og dermed har noen andre deler enn i EU som igjen er forskjellig fra Asia, selv om alle ser like ut), det gjør det lettere å kunne differensiere priser (med garantibortfall hindrer man enkel eksportering og kan ta ca X i EU og Y i USA), enklere med garanti (som fabrikken ofte kjøper som en forsikringsavtale i det respektive markedet) osv. De fleste bilprodusenter ville nok også helst hatt bortfall av garanti i hvert enkelt land i EU/EØS også, ettersom produsent/importør da kunne tatt seg ekstremt godt betalt, feks for elbil i Norge, men kan ikke pga fri handel osv. Dersom feks en knapp på rattet ryker på en USA bil kan Møller si at denne delen kan ikke vi skaffe fordi den har USA delenummer (tviler på at de gjør det, ettersom de vet å ta seg godt betalt), dersom den er fra EU kan de ikke si det samme pga lover og regler. Produsentene er normalt sett pliktig å skaffe reservedeler 10 år etter salg av en maskin/bil til og i et EU land (med visse forbehold), men i USA gjelder andre regler.

Så og si alle bruktbilforhandlere (bortsett fra de som tar inn amcar, spesielle biler eller eldre biler og veteraner) importerer fra EU land og ikke USA, selv om noen biler er priset mye lavere i USA enn i EU. Vil tippe at absolutt alle E-tron og I-pace som er importert til Norge hittil er fra EU.

De fleste er nok enig i at risikoen er litt for stor pga garanti, og alle andre ting (treglading/ombygging, hurtiglading/ombygging, oppdateringer (vil Møller oppdatere bilen når programvaren har ulikt "delenr"?), app (virker denne i Norge), kart, DAB osv) gjør at risikoen blir alt for stor i forhold til summen man sparer.
Hadde dollaren vært nede på 5-6 hadde pipa vært en annen ;) Vær også obs på at bilen må ha vært registrert i minst seks måneder i USA for å slippe ombygging/papirarbeid ( https://www.dinside.no/motor/drommebilen-et-hakk-naermere/67651059 )
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

AudiTron

Sitat fra: chargedup på torsdag 07. november 2019, klokken 17:04
Garantien gjelder ikke i annet land enn USA. Fabrikkgaranti fra Audi gjelder altså ikke i en annen verdensdel.
I praksis vil det si at dersom du kjøper en ny Audi i USA vil garantien bortfalle idet du tar den med til Norge, det samme gjelder dersom du tar en norsk Audi med til USA. Les fabrikkgaranti under punkt 10 her: https://www.audi.no/no/web/no/kundeinformasjon/garanti.html
"Krav på grunnlag av denne garantien kan bare gjøres gjeldende hos autoriserte Audi-serviceforhandler i EØS-området og i Sveits."

Alle bilprodusenter (som jeg har sjekket ila livet) gjør det på denne måten. Det blir gjort fordi en USA bil tilfredstiller kravene i USA (og dermed har noen andre deler enn i EU som igjen er forskjellig fra Asia, selv om alle ser like ut), det gjør det lettere å kunne differensiere priser (med garantibortfall hindrer man enkel eksportering og kan ta ca X i EU og Y i USA), enklere med garanti (som fabrikken ofte kjøper som en forsikringsavtale i det respektive markedet) osv. De fleste bilprodusenter ville nok også helst hatt bortfall av garanti i hvert enkelt land i EU/EØS også, ettersom produsent/importør da kunne tatt seg ekstremt godt betalt, feks for elbil i Norge, men kan ikke pga fri handel osv. Dersom feks en knapp på rattet ryker på en USA bil kan Møller si at denne delen kan ikke vi skaffe fordi den har USA delenummer (tviler på at de gjør det, ettersom de vet å ta seg godt betalt), dersom den er fra EU kan de ikke si det samme pga lover og regler. Produsentene er normalt sett pliktig å skaffe reservedeler 10 år etter salg av en maskin/bil til og i et EU land (med visse forbehold), men i USA gjelder andre regler.

Så og si alle bruktbilforhandlere (bortsett fra de som tar inn amcar, spesielle biler eller eldre biler og veteraner) importerer fra EU land og ikke USA, selv om noen biler er priset mye lavere i USA enn i EU. Vil tippe at absolutt alle E-tron og I-pace som er importert til Norge hittil er fra EU.

De fleste er nok enig i at risikoen er litt for stor pga garanti, og alle andre ting (treglading/ombygging, hurtiglading/ombygging, oppdateringer (vil Møller oppdatere bilen når programvaren har ulikt "delenr"?), app (virker denne i Norge), kart, DAB osv) gjør at risikoen blir alt for stor i forhold til summen man sparer.
Hadde dollaren vært nede på 5-6 hadde pipa vært en annen ;) Vær også obs på at bilen må ha vært registrert i minst seks måneder i USA for å slippe ombygging/papirarbeid ( https://www.dinside.no/motor/drommebilen-et-hakk-naermere/67651059 )

Tusen takk for ett velbegrunnet svar. Tror med dette at jeg legger import fra USA på hyllen👍 Ser ut som man kan spare minimum 50k på tysk import da prisene er justert ned litt i det siste.

Men det tryggeste er selvfølgelig å kjøpe norsk bil👏

chargedup

Bare hyggelig :+1: Misforstå meg rett, jeg misliker absolutt ikke import, men jeg er veldig skeptisk til import av en tysk såpass ny elbil fra USA.

Har selv vært med på privatimport av flere fossile sportsbiler de siste 6 årene. Bilene har vi kjøpt utelukkende fra Tyskland og vi har spart rundt regnet 50-200' i forhold til billigste på finn.no ved kjøpstidspunkt, kjørt de et års tid og så solgt de for det de ble kjøpt for. Dette krever en god del tid på finn og mobile og undersøkelser om biltypen har mye feil, undersøkelser om merkets garanti og muligheter for garanti (feks Porsche har bruktbilgaranti). Samtidig vet man at man tar en risiko, når tiden det tar å selge bilen er usikkert samt at prisen er usikker (privatpersoner får dårligere pris på finn enn firma på importbiler, jo dyrere, jo verre).

Sparer man nok, er det verdt risikoen med kortere garanti. På audis første elbil (med større risiko for garantikostnader) der man også må selge bilen rimeligere enn andre på markedet, er 50' å spare litt for lite for meg personlig. Med dagens valutakurser er det ikke like lett for en privatperson å finne biler man "vet" har null i verditap på et år, (jo nyere bilen er, jo verre, ettersom verditapet avtar med alder).

Med import må man gjøre litt mer jobb, ta litt større sjanser og selvfølgelig sette seg inn i garanti for de forskjellige merkene og regler ved import. Det å kjøre bilen fra Tyskland, tolle og vise bilen (evt få fraktselskap til å gjøre det meste) er mye mindre jobb enn det man gjør før man har skrevet kontrakten på en bil.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

AudiTron

#23
Ser nå at Sør import AS i mandal har begynt å ta inn E-tron fra USA. De har fått inn flere e-tron som er fra USA. Lurer på hva de gjør for å få de til å passe til EU standard? Noen som vet? E-tron fra USA identifiseres med liten orange farge i enden av hver frontlykt og at de har treverk på nesten alle utstyrsversjoner

Link til en av bilene som ligger for salg akkurat nå: https://www.finn.no/201049994

automat

Det stod ingen ting om hurtiglading i annonsen, og om bilen er ombygd til CCS-2.

Det vil jo være en vesentlig mangel om bilen selges uten mulighet til hurtiglading. Så lenge de ikke opplyser om dette.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

daktari

Det er jo kritisk punkt, amerikanerne bruker Type 1 -kontakt med Type 1 CCS for DC. (Type 1 ccs finnes ikke i EU).

Hva med vanlig lading, har ikke USA 110V?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

automat

Sitat fra: daktari på lørdag 19. desember 2020, klokken 13:52


Hva med vanlig lading, har ikke USA 110V?

Elbillading skjer ofte på 220V split-fase.  (Som de vel ofte bruker der vi bruker trefase). Elbiler takler normalt begge deler. Kun ladekladd som kan være et problem.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

AudiTron

Her er enda en fra samme forhandler hvor det står at den har 150kwt hurtiglading? Ser ut som de har løst ombygging til CCS 2?

https://www.finn.no/200545647

Så bruker man Apple carplay for dab radio og navigasjon... Noen som har noe mer info?

rwilthil

Ang dette med garanti, så er jeg litt usikker på praksis. Jeg har importert en e-Golf fra USA. Fikk problemer med lading etter et lite år. Viste seg å være en jordfeil i batteri pakka.

Fikk alt på batteri garantien, nytt batteri etc. Dette var hos Gromstad auto.

Jeg bruker overgangs kabel fra CCS 1 til CCS2 combo, fungerer helt normalt ved hurtiglading. Men så er det og litt forskjell i ladestrøm mellom e golf og etron..

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk


PF

Garanti løses gjennom bruk av forsikringsselskaper slik det er gjort mange år med tyske for å kompensere for de tre ekstra årene man har mistet i forhold til solgt ny i Norge.

Men hvorfor noen er villig til å kjøre rundt i biler laget for amerikanske markedet er for meg rart, da det er så mye forskjeller i oppbygning pga. regelverk.
Led-lysene der borte kjøres på halvstyrke, lyktespylere er ikke påkrevd, radioen går på andre frekvensbølger osv.
Inntrykket jeg får er at de som kjører rundt i USA importerte tyskebiler ikke har råd til bilen og de kjører rundt i det fordi de tror bilen gir dem høyere status. Noe det ikke gjør blant bilkjennere som ofte avslører Usa import på avstand. Så de lurer seg selv egentlig.

Mitt råd, kjøp europeisk bil, aller helst for nord-europeisk så man får med vinterpakke på bilen. (ekstra varmeapparat, ofte varme av div væsker osv)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA