Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Importere E-tron fra USA

Startet av AudiTron, tirsdag 05. november 2019, klokken 12:42

« forrige - neste »

AudiTron

Hei, vurderer å importere Audi E-tron fra USA og lurer på hva som skiller de rent teknisk foruten en varmer mindre til batteriet og mph isteden for km/t?
Noen som vet om det blir ett problem med lading av denne i Norge?
Ser ut som det er vanvittig mye å spare på toppmodellen.

Øyvind.h

Se heller på Tyskland. I USA regner jeg med de har den amerikanske CCS-versjonen (ikke sjekket!), noe som gjør at du ikke kan hurtiglade i Europa.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Orbit

Største hinder blir ingen mulighet for hurtiglading (uten stor ombygging av ladekontakt og ledningsnett).

Selv for AC-lading, må du ha en franken-kabel med type-2/Schuko på veggsiden, og J1772 på bilside. Sikkert mulig å oppdrive med litt innsats.

(Og så blir det også diverse amerikanisering som orange glass på blinklys etc)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

AudiTron

Såpass ja, er ca 150-200k og spare på lett brukte toppustyrte modeller.

daktari

Hør med Bergheim om hva de skal ha for ombygging til europeisk ladestandard. Amerikanerne bruker type 1 ccs.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

AudiTron

Er ikke så veldig inne i forskjellene på strøm nettet. Er det hz som er forskjellig eller noen som kan forklare det litt enkelt hvorfor dette ikke fungerer i Norge. Men ser ut som den kan lade på 240v
med den laderen som om følger bilen i USA:

https://www.amazon.com/adlp/audicharging?tag=audiusa-20

daktari

Hvis du får tak i en adapter til EU-kontakter (schuko, CEE) kan det sikkert gå med den medfølgende ladeadapteren, men jeg er ikke sikker. Det har blitt importert mange Leaf og Bolt/Ampera-E, sistnevnte har Bergheim stort salg på nå da de beregnet helt feil i markedet. Disse kan hjelpe deg sikkert med råd. Du bør sikkert få tak i delekatalog og se om ombordladeren i bilen har samme delenummer på tvers av kontinenter.

Men du vil fortsatt mangle hurtiglading som er ganske ekstremt nyttig hvis ikke du får til en ombygging.
Så kommer i tillegg DAB/radio? omkoding fra mph til km/h? Navigasjon/kart? Speilene mangler dødvinkel (ikke lov i USA). Til gjengjeld kan du få varme i ratt med ACC samtidig!

Oppdater oss hvordan det går.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

tromsø

What!
Hvorfor kan man få rattvarme og ACC i USA og ikke Europa??
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

chargedup

Tenk deg nøye igjennom før du kjøper en såpass ny bil fra USA, garanti gjelder normalt ikke for US bil i Europa. Tipper også at programvaren/oppdateringer har forskjellige navn, slik at Audi ikke vil oppdatere din bil på service fordi de kun har oppdateringer til EU spec biler og da vil småfiks av feks risting i 60km/t aldri bli rettet.

For å få bygd om hurtiglading slik at den kan hurtiglade i EU må man forvente en relativt høy kostnad og sannsynligvis hjelp fra Audi for å få det til å fungere. Hurtiglading er vel det Audien knuste absolutt alle konkurrentene på da den kom, så uten det er det en mye "dårligere" bil. Dersom du aldri trenger hurtiglading og har tenkt å ha bilen i mange år, har det ikke så mye å si. Hør med Møller om de kan og hva de skal ha for ombygging til hurtiglading. Lading med stikkontakt fungerer nok med overgang (selv om overgang sikkert ikke er lov å benytte). Lading med type 2 ville jeg ha spurt Audi om evt sjekket delekatalog/specs på US mot EU.

Vanligvis blir det ikke importert såpass nye elbiler fra USA (mest eldre leaf, fiat 500e osv som blir kjøpt på auksjon etter feks endt leasing til en ekstremt rimelig penge).
Import av USA elbil anbefales ikke uten å ha satt seg grundig inn i forskjellene. Småting som mph (endres sannsynligvis lett), DAB, navigasjon og slikt er ikke ting jeg ville ha brydd meg om dersom besparelsen var høy, men fraværende hurtiglading og garanti er dealbreakere for mange.
Import av elbil fra EU land er som regel veldig mye enklere, men vær obs på forskjeller i antall år med garanti og utstyr (som feks varmeapparatet på E-tron).
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

daktari

Sitat fra: tromsø på tirsdag 05. november 2019, klokken 15:02
What!
Hvorfor kan man få rattvarme og ACC i USA og ikke Europa??
Av en eller annen grunn har de valgt momentsensor i USA istedetfor berøringssensor i EU.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

tromsø

Sitat fra: daktari på tirsdag 05. november 2019, klokken 15:25
Sitat fra: tromsø på tirsdag 05. november 2019, klokken 15:02
What!
Hvorfor kan man få rattvarme og ACC i USA og ikke Europa??
Av en eller annen grunn har de valgt momentsensor i USA istedetfor berøringssensor i EU.

Sukk, blir litt irritert på Audi som gjør disse feilvalgene for Europa men men det skal jo komme hit til 2021...
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Amatøren

#11
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 05. november 2019, klokken 12:55
Se heller på Tyskland. I USA regner jeg med de har den amerikanske CCS-versjonen (ikke sjekket!), noe som gjør at du ikke kan hurtiglade i Europa.

Regner med det ja, slik som de (få) e-Golfene som ble levert med hurtiglading.

De har CCS1 mens vi i Europa har CCS2 (egentlig litt feil å bare kalle det CCS). 😉


@chargedup:+1:
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

AudiTron

Mange gode poenger her👍 Må nok sjekke litt nøyere skjønner jeg før man evt tar inn en bil.
Men er klart det frister når man kan få en Prestige(toppmodell) inkludert massasje seter og BO for ca 630 levert på kaien i Norge.

AudiTron

#13
Her kommer bilde av ladeporten på US modellen ccs1. Finnes faktisk overgang fra ccs1 til ccs2 se her:

http://www.setec-power.com/index.php?m=content&c=index&a=show&catid=16&id=29&gclid=Cj0KCQiA2ITuBRDkARIsAMK9Q7PpSgJPuVemYG4qUH5l8-GeTcZgbq1ep5g2UeiUQTtGWJp39Tea-nsaAjOJEALw_wcB

Kan man fremdeles ikke bruke hurtiglading i Norge med overgang?
Ser ut som den har Max 200amp finnes det overganger som tåler mer?

Kåre Knatten

En liten kuriositet, du får flate speiler, uten blindsone.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA