Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er Teslaskatt en bløffepolitikk?

Startet av Trekkoppbil, tirsdag 26. november 2019, klokken 11:20

« forrige - neste »

Øyvind.h

#15
Jeg kan aldri i verden tenke meg at man klarer å redusere verditapet på den store bilen tilsvarende. Ikke i nærheten. Hver gang jeg har regnet på dette kommer jeg soleklart best ut ved å bare ha en bil. Da ser jeg på de faktiske kostnadene mine på Model X (dekkene holder blant annet 3-4 år og gir kostnad på rundt 5-7000,- i året, ikke oppimot 20.000 i året).
Årsaken er blant annet at verditapet ikke er lineært med kjørte km. Situasjonen for meg pt er at bilen har verditap på rundt 100k i året. En ekstrabil av relativt ny dato ville kostet meg rundt 50k i året alt inkludert. Og da har jeg ikke engang tatt inn i vurderingen det stygge verditapet jeg kunne fått ved å kjøpe en relativt ny eGolf eller i3 som har fått solide nypriskutt.
Tar jeg et 5 års perspektiv kan jeg bare glemme å få 250k mer for Model X fordi den har gått 50.000km istedenfor 100.000km. Det er ikke realiteten i bruktmarkedet.

Den eneste måten jeg får dette til å gå noenlunde i hop er ved å kjøpe en gammel Leaf eller trilling til 50-70.000,-. Da kan du ta bort det meste av verditap. Men du må også sette av en god sum hvert år til potensielt dyre reparasjoner som PTC, lader, batterimoduler +++.

Dette har jeg regnet på mange ganger da vi har vurdert nøye å utvide til to biler av praktiske årsaker, men økonomien kan du glemme.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

automat

Sitat fra: cra på onsdag 27. november 2019, klokken 12:13
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 27. november 2019, klokken 08:47
Men posten cra reagerte på var for meg ganske åpenbar ironi/spøk.

Ja, det alternativet slo meg også i det jeg trykket lagre på innlegget og forsvant ut døra.  :+1:
Var et lite snev av ironi der ja. Ble bare litt oppgitt over påstanden om at siden gjennomsnittlig kjørelengde er 35km pr dag, så er ikke biler med stort batteri miljøvennlig.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 27. november 2019, klokken 13:02
Jeg kan aldri i verden tenke meg at man klarer å redusere verditapet på den store bilen tilsvarende. Ikke i nærheten. Hver gang jeg har regnet på dette kommer jeg soleklart best ut ved å bare ha en bil.
Det kommer jo an på hva man stiller som krav.  Hvis jeg bytter X etter 100k kilometer (grunnet garanti f.eks) vil jeg måtte bytte bil over ett år tidligere hvis jeg har kun en X til bruk i stedet for en X og en i3 (som jeg samtidig kan ha i åtte år innenfor garanti). Tapet på å bytte bil over ett år oftere vil fort spise opp kostnaden til en i3, for ikke å snakke om f.eks en eUp.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

gak

Sitat fra: turfsurf på onsdag 27. november 2019, klokken 18:00
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 27. november 2019, klokken 13:02
Jeg kan aldri i verden tenke meg at man klarer å redusere verditapet på den store bilen tilsvarende. Ikke i nærheten. Hver gang jeg har regnet på dette kommer jeg soleklart best ut ved å bare ha en bil.
Det kommer jo an på hva man stiller som krav.  Hvis jeg bytter X etter 100k kilometer (grunnet garanti f.eks) vil jeg måtte bytte bil over ett år tidligere hvis jeg har kun en X til bruk i stedet for en X og en i3 (som jeg samtidig kan ha i åtte år innenfor garanti). Tapet på å bytte bil over ett år oftere vil fort spise opp kostnaden til en i3, for ikke å snakke om f.eks en eUp.
Det regnestykket skulle jeg like å se. Hvis det lønner seg skal jeg kjøpe en ekstra bil så fort som mulig:)
Polo 2.5

jkirkebo

Sitat fra: gak på onsdag 27. november 2019, klokken 19:37
Sitat fra: turfsurf på onsdag 27. november 2019, klokken 18:00
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 27. november 2019, klokken 13:02
Jeg kan aldri i verden tenke meg at man klarer å redusere verditapet på den store bilen tilsvarende. Ikke i nærheten. Hver gang jeg har regnet på dette kommer jeg soleklart best ut ved å bare ha en bil.
Det kommer jo an på hva man stiller som krav.  Hvis jeg bytter X etter 100k kilometer (grunnet garanti f.eks) vil jeg måtte bytte bil over ett år tidligere hvis jeg har kun en X til bruk i stedet for en X og en i3 (som jeg samtidig kan ha i åtte år innenfor garanti). Tapet på å bytte bil over ett år oftere vil fort spise opp kostnaden til en i3, for ikke å snakke om f.eks en eUp.
Det regnestykket skulle jeg like å se. Hvis det lønner seg skal jeg kjøpe en ekstra bil så fort som mulig:)

Lønner seg ihvertfall ikke for oss. Beholder X'en i 8-10 år, uavhengig av hvor mange kilometer den har gått. Tipper den havner på 200-250kkm innen jeg selger den ;)

Skulle jeg byttet etter 3-4 år hver gang hadde det blir dyrt uansett hva jeg gjorde.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

#20
Det er en rekke fordeler med å ha biler tilpasset bruket.

Den dyre langtrekkenede bilen slipper en god del slitasje som er typisk for småturene som bruksspor etter parkeringsskader, skraping av is, fartshumper etc.

En får mulighet til å stelle med den, siden den ikke må være driftsklar til enhver tid. Eks bytte av dekk og stell av bremser, betyr gjerne at en må ut og kjøpe et verktøy en mangler. Da er det greit å ha en bil ekstra.

En får gjerne rimeligere forsikring når en har minimum 3 objekter forsikret.

Og så blir en ikke så fort lei av en bil når en kan veksle mellom flere.

Mangler en egen ladeplass kan 2 elbiler løse dette med at en leier en ladeplass og bytter bil der.

En liten elbil bruker betydelig mindre strøm enn en stor. Vi opplever 1/2 forbruk på Smart i forhold til vår Tesla

En ulempe er likevel at en ikke så lett kommer opp i passeringstaket i bomringene når en bytter mellom flere biler. Planlegger derfor hvordan vi skal gjøre dete når det blir bom på elbil også i Stavanger. Dessverre for miljøet, blir det nok at Teslaen med sine 2T og diverse motorsykler som vil ta seg av bompasseringene mens de andre bilene får gli, og noen putre rundt innenfor ringene, samtidig som vi må til med diverse L1-L7e kjøretøy for å opprettholde en viss grad av bevegelsesfrihet også på regnfylte dager :(

Så kan det diskuteres om langtursbilen i det hele tatt bør være elektrisk. Med minimal forskjell i kostnader på bom, dyrere lading enn diesel fylling, og det faktum at det finnes ufattelig mange allerede produserte Dieselbiler på markedet til en brøkdel av prisen på et stort elektrisk dråg, ville jeg heller valgt en av disse til langtur og en L1-L7e til all små/bomkjøringen
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA