Skrevet av Emne: Salget av biler med alternative drivlinjer svært ujevnt mønster i europa  (Lest 568 ganger)

Electric cars in Norway

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 279
  • Helt elektrisk
    • Vis profil
    • Min YouTube kanal
Salget av biler med alternative drivlinjer svært ujevnt mønster i europa
« på: tirsdag 05. november 2019, klokken 06:26 »
Se dagens nyhet om dette. Lenke under. Salget av biler med alternative drivlinjer følger et svært ujevnt mønster i Europa, viser en ny undersøkelse.

Hva må til for at de andre skal bli som Norges utvikling, lurer hvertfall jeg på. Dette ser jo ikke bra ut!!

MÅ ØKE: Skal utslippsmålene for 2025 og 2030 nås, må salget av lavutslippsbiler øke betraktelig, bemerker De europeiske bilprodusenters forening (ACEA).

De europeiske bilprodusenters forening (ACEA) utførte nylig en undersøkelse som avdekker at salget av null- og lavutslippsbiler i Europa varierer kraftig fra land til land.

ACEA trekker frem salget av elbiler og plugg-inn-hybrider i Tyskland mot Latvia. Førstnevnte hadde et salg på 67.504 slike biler i fjor, som utgjør 2,0 prosent av det totale salget.

I Norge er situasjonen en helt annet, hvor nesten 70 prosent av bilsalget så langt i år er lavutslippsbiler.

Øst-Europa vil ikke lade!

Tendensen med sviktende miljøbilsalg finner man også i Polen, hvor markedsandelen for ladbare biler er nede på 0,2 prosent. Kun de vestlige landene ser en markedsandel på over 1,5 prosent, påpeker ACEA-rapporten.

Italia og Spania!

Men ikke bare er det en tydelig deling mellom øst og vest i Europa. Også nord og sør viser at det er totalt forskjellig etterspørsel etter biler. Mindre enn ett prosent av salget i Italia og Spania – Europas tredje og fjerde største økonomier – var elektriske biler.

«Om de ekstremt abisiøse 2025- og 2030-målene for CO2-utslipp i EU skal nås, må salget av alle typer biler med alternative drivlinjer øke betraktelig», skriver ACEA.

https://finansavisen.no/motor/nyheter/2019/11/04/7469410/variasjonen-i-miljobilsalg-er-enorm
« Siste redigering: tirsdag 05. november 2019, klokken 06:35 av Electric cars in Norway »

Gardin

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 269
    • Vis profil
Sv: Salget av biler med alternative drivlinjer svært ujevnt mønster i europa
« Svar #1 på: tirsdag 05. november 2019, klokken 08:21 »
Årsaken til dette hadde kanskje blitt litt tydeligere hvis man hadde sett på hva slags elbilfordeler de forskjellige landene har? Det skulle ikke forundre meg om det er en sammenheng.

Roy Aasen

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 592
    • Vis profil
Sv: Salget av biler med alternative drivlinjer svært ujevnt mønster i europa
« Svar #2 på: tirsdag 05. november 2019, klokken 08:36 »
Alt for dyrt, punktum.

Bare spesielt interessert kjøper f.eks en Hyundai Kona EV.
(Her tysk pris)
Prisforskjellen mellom diesel og el 100000kr.
Veldig grovt: 330000kr for diesel og 440000kr for el. I tillegg er el dyrt ellers i verden og diesel billig.
Har ingen tro på at elbil blir annet enn ett nisjeprodukt.

Geir68

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 53
    • Vis profil
Sv: Salget av biler med alternative drivlinjer svært ujevnt mønster i europa
« Svar #3 på: tirsdag 05. november 2019, klokken 09:37 »
Jeg trodde at strømprisen i Øst-Europa var spesielt høy da de stort sett baserer seg på kullkraft, men dette er ikke tilfelle. Denne statistikken fra 2015 viser strøm+avgifter for forskjellige europeiske land. Polakker betaler mindre for strøm enn det vi gjør...:

arthur

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2386
    • Vis profil
Sv: Salget av biler med alternative drivlinjer svært ujevnt mønster i europa
« Svar #4 på: tirsdag 05. november 2019, klokken 09:44 »
I grove trekk er prisen på strøm i Norge fordelt som følger; 25% selve kraften, 25% overføringskostnad (nettleie) og 50% skatter og avgifter. Med andre ord er rundt halvparten av prisen basert på politiske avgjørelser, ikke kostnad (overføroingskostnad/nett) eller marked (kraftleddet).
Tar man kjøpekraften inn i bildet så er nok prisen langt høyere i Øst-Europa enn i Norge selv om prisen per kwt levert forbruker er lavere (enn i Norge).
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp (2020)
Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Arha

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 603
    • Vis profil
Sv: Salget av biler med alternative drivlinjer svært ujevnt mønster i europa
« Svar #5 på: tirsdag 05. november 2019, klokken 10:45 »
Denne statistikken fra 2015 må være fra en veldig kald vinterperiode i Norge.  Norsk strømpris inkl nettleie har sjelden vært så høy som 1,30-1,40 som denne viser.
« Siste redigering: tirsdag 05. november 2019, klokken 10:48 av Arha »
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 52000 km november 2019.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

GOLF-raider

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 241
    • Vis profil
Sv: Salget av biler med alternative drivlinjer svært ujevnt mønster i europa
« Svar #6 på: onsdag 06. november 2019, klokken 01:55 »
Norge er det landet i Europa som skiller seg ut med
en markedsandel over 10 % på elbilsalg i 2018:
https://insideevs.com/news/379267/acea-co2-emission-reduction-targets/
ORKANGER
E-Golf; prod.uke 7/15 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

Marzo

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 77
    • Vis profil
Sv: Salget av biler med alternative drivlinjer svært ujevnt mønster i europa
« Svar #7 på: onsdag 06. november 2019, klokken 08:27 »
Denne statistikken fra 2015 må være fra en veldig kald vinterperiode i Norge.  Norsk strømpris inkl nettleie har sjelden vært så høy som 1,30-1,40 som denne viser.

SSB opplyser snitt pris på strøm inkl nettleie 81,9 øre pr KWh i 2015.
2018 var det 114,9 øre

Grafen er nok noe kreativ laget.