Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vibrering i 60-70

Startet av daktari, mandag 04. november 2019, klokken 23:07

« forrige - neste »

daktari

Nå som der ble vinterfartsgrense på Ring 3 i Oslo må man jo holde seg i området som gir denne vibreringen. Det virker som det blir helt borte når man setter giret i N. Verkstedet sier software, men jeg mistenker heller at denne girboksen kan bidra mest kanskje? Ørliten toleranseforskjell i siste planetgear  som gir ørlite forskjell i omdreining på hver av bakhjulene?
https://www.audi-mediacenter.com/en/audimediatv/video/audi-e-tron-gearbox-e-engine-animation-4844
Eller er det sannsynlig at en induksjonsmotor ikke vil gå jevnt på alle belastninger, og i såfall hvorfor?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Crown

Tror også det har sammenheng med at mange av de som har kjørt langt på sommerhjulene melder at høyre bakdekk er mye mer slitt enn resten av dekkene.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

mortdal

Jeg synes det har tatt mistenkelig lang tid å komme med en fiks på dette. Jeg begynner også å mistenke at dette sitter i noe girsystem, og at det blir veldig komplisert, kostbart og tidkrevende for Audi å utbedre, og at de leter etter noen billige "liksomfiks" som alternativ..

Men nå har jo appen blitt mye mer responsiv i det siste, så det er vel håp!

Orbit

Har ikke merket vibrering på min bil, men hvor kraftig er dette? Er det noe som først og fremst høres (akustisk resonans), eller kan dere kjenne at det rister i bilen?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Meldola

Sitat fra: Orbit på tirsdag 05. november 2019, klokken 08:38
Har ikke merket vibrering på min bil, men hvor kraftig er dette? Er det noe som først og fremst høres (akustisk resonans), eller kan dere kjenne at det rister i bilen?

Rister i bilen, som om man har ubalanse i felgen.
Audi e-tron 55 2019
BMW i3 60Ah 2016 BEV

Ara

Jeg har mer en type lugging, kan det være det samme? Kommer ikke hver gang jeg er ute og kjører heller?
Leser i manualen at bilen bruker ABS-funksjonaliteten ifm dekktrykkmålingen også, kan det ha noe med det å gjøre?

Amatøren

Bremser ikke for å måle lufttrykket.

Bruker bare pulsene for sammenligne forskjellig rullehastighet mellom hjulene for så å varsle hvis ett hjul har avvik.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

daktari

Sitat fra: Ara på tirsdag 05. november 2019, klokken 10:56
Jeg har mer en type lugging, kan det være det samme? Kommer ikke hver gang jeg er ute og kjører heller?
Leser i manualen at bilen bruker ABS-funksjonaliteten ifm dekktrykkmålingen også, kan det ha noe med det å gjøre?
Ja, kanskje en slags lugging. Noen steder kan det være ganske ille.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Amatøren

Har alle bilene problemet eller er det bare noen?

Kan det være mekanisk feil i differensial eller kryssledd på akslinger så gjør at akslingen får en resonans ved gitt omdreiningshastighet (område på omderiningshastighet)?

Kunne være interessant om folk komme med informasjon om følgende:


  • Produksjonsuke:
  • Felgtype (original/kjøpt selv og dimensjon):
  • Dekk type og merke:
  • Fra bilen var ny eller kommet etter hvert:
  • Kom rett etter hjulbytte:

Hvis man fikk en statistikk så kanskje den kunne sendes til Møller.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Renzir

Sitat fra: Amatøren på tirsdag 05. november 2019, klokken 11:48


  • Produksjonsuke:
  • Felgtype (original/kjøpt selv og dimensjon):
  • Dekk type og merke:
  • Fra bilen var ny eller kommet etter hvert:
  • Kom rett etter hjulbytte:


Har ikke merket noe til dette i det hele tatt
- Produksjonsuke 37
- Lamina 20" sølv levert med bilen 4/10-19
- Nokian Hakka 20" piggfrie vinter levert med bilen 4/10-19



daktari

Min er produsert mars/april, 2019, 20" Dynamic med Alenza sommer og 19" standard aero med cvc7 piggfrie. Merkbart med begge hjulsett. Så ikke etter skjevslitasje da sommerdekkene ble byttet. Tror ristingen har vært der hele tiden, men tolket av meg som uregelsmessighet i asfalt etter veiarbeid de få stedene jeg ligger jevnt mellom 60-70.

Når man akselererer er det så få sekunder man er i fartsområdet at det neppe merkes.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

Har ikke merket noe til dette, kjører daglig på Ring 3 selv, men kjører kanskje for fort. :police: Ligger typisk i 70-72 km/t med vinterfartsgrense når det ikke er kø. Har 20 tommer dynamkk design m. Alenza sommer og de femarmede (aero?) 20 tommers originalfelgene m. Hakka R3 på vinter.

Uvisst når bilen ble produsert, men det var nok tidlig, januar/februar.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

opheim

#12
Sitat fra: Amatøren på tirsdag 05. november 2019, klokken 11:48
Har alle bilene problemet eller er det bare noen?

Virker som det gjelder mange, men ikke alle.

Sitat fra: Amatøren på tirsdag 05. november 2019, klokken 11:48Kunne være interessant om folk komme med informasjon om følgende:


  • Produksjonsuke: 38
  • Felgtype (original/kjøpt selv og dimensjon): Originale Dynamic 20"
  • Dekk type og merke: Bridgestone Alenza 001 255/50-20 (oem)
  • Fra bilen var ny eller kommet etter hvert: Fra ny
  • Kom rett etter hjulbytte: Fra ny*

* Pga forsinkelse på vinterfelgene har jeg fått lagt på 20" Hakka 9 SUV piggdekk på de originale sommerfelgene i mellomtiden, og da er vibrasjonen noe mindre merkbar.

Møller er oppmerksomme på det, og jeg er lovet en innkalling så fort fiks foreligger. Som så mange andre...
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

Orbit

    Produksjonsuke: 25
    Felgtype (original/kjøpt selv og dimensjon): 20" Audi sport 5-arms dobbelteke (CN7) / 19" aero (2WL), begge orginalfelger
    Dekk type og merke: Bridgestone Alenza 001 255/50-R20 / Hakka R3 255/55-R19
    Fra bilen var ny eller kommet etter hvert: Ingen vibrasjoner
    Kom rett etter hjulbytte: N/A
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA