Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Utstyrsnivåer

Startet av PREB, mandag 04. november 2019, klokken 21:00

« forrige - neste »

PREB

Pratet med min VW-forhandler i dag. Han sa at av bilene till Norge vil 20% være standard, 60% Plus og 20% Max.
Han sa også at VW vil vente noe med å produsere norske biler, da de skal ha DAB og varmepumpe.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk


Trond.m

Fint at de venter med bilene til Norge. Tror ikke det er noen fordel med tanke på feil at vi får de første som ruller ut av samlebåndet.

advale

Høres ikke bra ut når de selv forventer at MAX utgjør kun 20 %

SurSnasen

Det prates, og gjettes, mye om priser.
Forskjellene på pakkene er:
Standard vs Plus:
- 19", antatt ca 5000 i pris
- Ryggekamera, antatt ca 5000 i pris
- iQ-light (matrix LED), antatt ca 10000 i pris
- Designseter, antatt ca 7000 i pris
- Mer påkostede interiørdetaljer, antatt ca 5000 i pris
Totalt vil jeg anslå ca 32000 i verdi på tilleggspakken. Møller legger på 20000-25000 i forhold til Standard.

Plus vs Max:
- 20", antatt ca 5000 i pris
- AR head up display, antatt ca 10000 i pris
- Panosoltak, antatt ca 15000 i pris
- Komfortseter, antatt ca 10000 i pris
- Beats, antatt ca 7000 i pris
Totalt ca 47000 i tilleggspris i forhold til Plus. Møller legger på 30000-35000 i forhold til Plus.

Ergo, om 330 000 er prisen for Standard, så er vel ikke antagelsene og ryktene om 350 000 for Plus og 380 000 for Max så langt unna sannheten slik jeg ser det.

Plus blir da en akseptabel pakke for mange, og gunstig priset. Ergo vil majoriteten havne på denne pakken. Spranget opp til Max blir under 10%, men når vinterdekk legges til, så prioriterer de fleste likevel Plus i stedet for Max.

navyelsen

330k - 350k - 380k er de prisene jeg tidligere har gjettet på for de ulike utstyrsnivåene. Det virker som en akseptabel prisdifferanse mellom pakkene, og gjør den konkurransedyktig innen sitt segment (Kona, e-Niro, Leaf60, Ampera, TM3 SR+ osv...)

Men ubekreftede rykter (fra forhandler) skal ha det til at det blir rundt 50.000 mellom hvert utstyrsnivå, noe som gir en prislapp på 430.000 for MAX. Dette tror jeg blir for drøyt! Hvis det stemmer så priser VW seg bort  fra konkurrentene.
Vinterdekkene blir sannsynligvis også en ganske stor kostnad, da det generelt sett er en del dyrere med 18-20'' dekk og felg enn standard 16-17'' som konkurrentene leverer...
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Øyvind.h

Sitat fra: navyelsen på onsdag 06. november 2019, klokken 12:54
330k - 350k - 380k er de prisene jeg tidligere har gjettet på for de ulike utstyrsnivåene. Det virker som en akseptabel prisdifferanse mellom pakkene, og gjør den konkurransedyktig innen sitt segment (Kona, e-Niro, Leaf60, Ampera, TM3 SR+ osv...)

Men ubekreftede rykter (fra forhandler) skal ha det til at det blir rundt 50.000 mellom hvert utstyrsnivå, noe som gir en prislapp på 430.000 for MAX. Dette tror jeg blir for drøyt! Hvis det stemmer så priser VW seg bort  fra konkurrentene.
Vinterdekkene blir sannsynligvis også en ganske stor kostnad, da det generelt sett er en del dyrere med 18-20'' dekk og felg enn standard 16-17'' som konkurrentene leverer...
Når ID3 var utstilt på Aker brygge hadde selgerne der en liten infolapp om bilen. Mener det stod noe i den retningen på lappen med pristillegg for hvert nivå. Det var uklart om en måtte addere hvert pristillegg, men fikk inntrykk av det.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

SurSnasen

Sitat fra: navyelsen på onsdag 06. november 2019, klokken 12:54
Men ubekreftede rykter (fra forhandler) skal ha det til at det blir rundt 50.000 mellom hvert utstyrsnivå, noe som gir en prislapp på 430.000 for MAX. Dette tror jeg blir for drøyt! Hvis det stemmer så priser VW seg bort  fra konkurrentene.

50 000 for hvert utstyrspakkesteg høres mest ut som en forhandler/selger som har for uvane å prate uten å tenke. Skulle det vise seg at dette ryktet stemmer, så har Møller i tilfelle problemer med prissettere uten snev av bakkekontakt, og en elbil som viser seg å bli en flopp.

bno

Det var prisen for max som jeg fikk inntrykk av ville bli over 400K NOK da valgte jeg å kansellere.

e-Stig

Sitat fra: bno på onsdag 06. november 2019, klokken 22:47
Det var prisen for max som jeg fikk inntrykk av ville bli over 400K NOK da valgte jeg å kansellere.

Det virker som det var dette alle forhandlerne i Norge hadde fått beskjed om. Vi fikk til og med en liten brosjyre der utstyr og priser var oppsummert. I så fall en tabbe av Møller å gå ut med feil tall. Fra før vet vi jo at tilleggsutstyr gjerne går for halv pris når man presser litt på slutten av en handel. Det er vanskelig å hente tilbake kundene etter at de har kansellert.

Ikke helt sammenlignbart men vi kansellerte e-tron 55 fordi den ble for dyr (og for stor). Ikke sikkert det hadde endret noe, men til vårt kjøremønster med maksimalt 15 mil daglig hadde e-tron 50 holdt lenge. Skjønner at bilprodusentene prøver å hale mest mulig ut av et marked ved å tilby rimeligere modeller etter hvert, men med stor konkurranse er det fare for at de mister kundene til noen andre.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

bno

Sitat fra: SurSnasen på onsdag 06. november 2019, klokken 13:41
Sitat fra: navyelsen på onsdag 06. november 2019, klokken 12:54
Men ubekreftede rykter (fra forhandler) skal ha det til at det blir rundt 50.000 mellom hvert utstyrsnivå, noe som gir en prislapp på 430.000 for MAX. Dette tror jeg blir for drøyt! Hvis det stemmer så priser VW seg bort  fra konkurrentene.

50 000 for hvert utstyrspakkesteg høres mest ut som en forhandler/selger som har for uvane å prate uten å tenke. Skulle det vise seg at dette ryktet stemmer, så har Møller i tilfelle problemer med prissettere uten snev av bakkekontakt, og en elbil som viser seg å bli en flopp.

Det er et par dager siden jeg fikk denne beskjeden om 50000,- step og det er en edruelig selger jeg jeg har hatt med å gjøre i mange år.

Barrabas

Hei, ny her og har forhåndbestillt ID.3. Ville si at min mange årige VW selger mente ca 40 000 mellom utstyrsnivåene. Tror uansett at selgerne velger å si høye tall for å unngå bli konfrontert med at de bommet med for lavt pris hopp. Vi får bare smøre oss med tolmodighet og se :)

jonnyjb

For min del er nok basisversjonen mest aktuell om prisene som nevnes i denne tråden gjelder. Om jeg ser på lista over utstyr Plus-versjonen har sammenlignet med basisversjonen er disse punktene interessante for min del:
- Dynamiske LED-Matrix frontlys med dynamisk lysassistent
- Ryggekamera skjult i Volkswagen logo
- «Art Velour» Design seter i stoff/Alcantara
- 2 USB type C uttak i baksetet til lading
- Delt bakseterygg med midtarmlene og skiluke

Resten av lista er mest designelementer som er uviktige for meg. 20000 ekstra for Plus-utgaven er ok, men ikke noe særlig mer enn det (min mening selvfølgelig). Max-utgaven derimot inneholder en god del mer interessante ting.
2022 Polestar 2 Standard Range Single Motor (2022)
2020 VW ID.3 1st (2021) - solgt
2019 Opel Ampera (2013) - solgt
2007 Opel Corsa (2007) - vraket
2002 Mitsubishi Galant (1995) - solgt

Chimp

Kjøpe NYbil uten ryggekamera i dag, da må du nok underby konkurrentene en del på finn.no hvis den ikke skal beholdes ut levetiden.. Tenk deg bil uten ryggekamera i dag er no no fra de fleste, hva tenker folk i 2025..

e-Stig

Sitat fra: jonnyjb på torsdag 26. desember 2019, klokken 21:46
- Dynamiske LED-Matrix frontlys med dynamisk lysassistent
- Ryggekamera skjult i Volkswagen logo

Helt enig. Når Volkswagen skal bygge en bil burde de begynne med frontlyktene og ryggekameraet, og så bygge en bil mellom disse. Alt som går på sikkerhet i trafikken må være standard på en bil som blir levert i 2020.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

EV-FTW

Jeg venter mer spent på prisene på de forskjellige pakkene. Ryggekamera er en fin ting, men prisen er viktigere!
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA