Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tyres low preassure warning

Startet av Alf Ivar, mandag 04. november 2019, klokken 20:15

« forrige - neste »

Alf Ivar

Hei

På andre steder på nettet ser jeg at Tesla-eiere får advarsel om lavt lufttrykk i dekkene. Det spekuleres både i programvarefeil og det at man kanskje bør ha mer luft i dekkene når det er kaldt.

Jeg er på min første Tesla, og på tidligere fossilbiler har jeg aldri fått noe inntrykk av at lufttrykket må økes når temperaturen faller. Noen forteller at varslet forsvinner av seg selv. Andre ikke.

Jeg har 19" dekk og får varsel på det ene framdekket. Feilmeldingen sier alt fra 2.4-2.5 bar i dekket. Jeg er usikker på hva rett trykk er, men i følge en (trolig) ukalibrert luftslange på Circle K er trykket likt i alle dekkene (rundt 2.5 bar).

Er det flere som opplever dette, og hva tror dere årsaken og løsningen kan være?
Alf Ivar
Juni 2019: Tesla Model S85P Signature 2013

Zett

Sitat fra: Alf Ivar på mandag 04. november 2019, klokken 20:15

Jeg har 19" dekk og får varsel på det ene framdekket. Feilmeldingen sier alt fra 2.4-2.5 bar i dekket. Jeg er usikker på hva rett trykk er, men i følge en (trolig) ukalibrert luftslange på Circle K er trykket likt i alle dekkene (rundt 2.5 bar).

Er det flere som opplever dette, og hva tror dere årsaken og løsningen kan være?

Så du lurer på hvorfor du får feilmelding på lavt dekktrykk når du har lavt dekktrykk? Den åpenbare løsningen er jo å fylle opp med luft. Fyll opp til 2,9-3,0 bar, så bruker du mindre strøm også.

Alf Ivar

Alf Ivar
Juni 2019: Tesla Model S85P Signature 2013

tibber73

Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

Zett

Sitat fra: Alf Ivar på mandag 04. november 2019, klokken 20:53
Skal trykket være så høyt?

Sjekk klistremerket i døren på bilen for hva Tesla sier. Husk at det er trykk i kalde dekk, så ikke fyll når du har kjørt et lengre stykke.

Mange anbefaler å fylle 10% ekstra, dette gir deg lavere strømforbruk og i følge Nokian bedre grep på vinterdekkene deres.

Alf Ivar

Dere må gjerne le litt hovmodig av spørsmålet, og jeg har sikkert for lavt trykk noe som er slik jeg fikk dekkene levert av forhandler.

Takk til Zett som gir et seriøst svar uten å virke nedlatende.

Til dere som ler av spørsmålet, les gjerne om tilsvarende spørsmål fra andre eiere
https://forums.tesla.com/forum/forums/low-tire-pressure-warning-0
Alf Ivar
Juni 2019: Tesla Model S85P Signature 2013

RBK

Har Nokian R3 vinterdekk på 18". Kjører med 3,6 bar.
PS! Alle dekk (og biler) så vil trykke falle når det blir kaldere ute
Modell Y - Hvit - 31 aug. 2021
Modell 3 SR+ - Hvit - 22 juni 2021

Solgt Mai 2021: Modell 3 - Sort - 22 feb. 2019
Solgt april 2020: S100D - Blå - 19 mai 2017
Solgt feb. 2017: Model S85 - Brun - Juni 2014

Alf Ivar

Takk for svaret RBK. Min bil sier 42 psi i dørstolpen, men det er på 21" som jeg har på sommeren. Vinterdekkene er på 19". Om jeg fyller på kalde dekk, og beregner rundt 10 % feilmargin som jeg leste et annet sted, så kan jeg kanskje bruke 42 på 19" også?

42 psi tilsvarer 2,9 bar ser jeg
Alf Ivar
Juni 2019: Tesla Model S85P Signature 2013

tibber73

Sitat fra: Alf Ivar på mandag 04. november 2019, klokken 21:10
Dere må gjerne le litt hovmodig av spørsmålet, og jeg har sikkert for lavt trykk noe som er slik jeg fikk dekkene levert av forhandler.

Takk til Zett som gir et seriøst svar uten å virke nedlatende.

Til dere som ler av spørsmålet, les gjerne om tilsvarende spørsmål fra andre eiere
https://forums.tesla.com/forum/forums/low-tire-pressure-warning-0
Den var nok til meg. Fortjent.

Årsaken til at en ikke tenkte over dette på eldre biler er kravet om dekktrykksensor. Dette ble et krav på nye biler som ble typegodkjent fra midten av 2014. Ingen krav = ingen varsel.
Biler uten dekktrykksensor sier ikke fra når det er lavt trykk.
Derfor fylte de fleste riktig trykk på høsten og kjørte med alt for lavt trykk resten av sesongen. I tillegg sviker det ut luft dersom en kjører litt hardt i svingene eller liker å vrenge bilen opp på fortauskantene.

Nå varsler heldigvis bilen fra ved lavt trykk. Det er bare veldig synd at den ikke sier hva som er riktig for din bil...
En TMS 19" skal ha 3,2 bar / 45 psi, helst mer på kalde dekk. Når dekkene blir varme, kan trykket gå 5-6-7%. Det er helt normalt.
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

Alf Ivar

Takk Tesla73. No hard feeling  :laugh:
Jeg skal åpenbart ha mye høyere trykk enn det dekkpusheren leverte.
Alf Ivar
Juni 2019: Tesla Model S85P Signature 2013

Handyman

Fagfolk er fagfolk....de jukser som bare det, som man sier;)
Gjør tingene selv så blir det bra.
Selv kjører jeg med 45 psi på kalde dekk. PSI skalaen har høyere oppløsing og måler mer nøyaktig enn BAR.
Med BAR kan du oppleve at det varsles om lavt trykk på et dekk men ikke på et annet selv om de viser sammen trykk. Skifter du over til PSI vil du se at det viser forskjellig trykk.

Sjekk trykket en kald morgen kontra når du har kjørt en lang tur i sola. Det er stor forskjell.
Luft utvider seg mye i varmen, og det er en grunn til at de bruker nitrogen i racing.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

GOS

Sitat fra: Alf Ivar på mandag 04. november 2019, klokken 21:44
Takk for svaret RBK. Min bil sier 42 psi i dørstolpen, men det er på 21" som jeg har på sommeren. Vinterdekkene er på 19". Om jeg fyller på kalde dekk, og beregner rundt 10 % feilmargin som jeg leste et annet sted, så kan jeg kanskje bruke 42 på 19" også?

42 psi tilsvarer 2,9 bar ser jeg


Det er 42 PSI som er anbefalt på 18" også. Jeg kjører 42 til vanlig og øker til 46 på langtur for å kjøre mer økonomisk.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

RBK

Sorry, bruker 46 PSI. Nokian sier at de skal fylles med omtrent 10% mer, derfor 46 PSI.
Fungerer fint for meg de årene jeg har gjort det, ingen skjevslitasje.
Modell Y - Hvit - 31 aug. 2021
Modell 3 SR+ - Hvit - 22 juni 2021

Solgt Mai 2021: Modell 3 - Sort - 22 feb. 2019
Solgt april 2020: S100D - Blå - 19 mai 2017
Solgt feb. 2017: Model S85 - Brun - Juni 2014

Motorwatt

Model S
Nokian R3
19"
48 PSI rund baut hos meg.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Alf Ivar

Alf Ivar
Juni 2019: Tesla Model S85P Signature 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA