Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mulig problem med varmgang i kabel på Cirkle K sine 150 kW-ladere

Startet av Håvar, mandag 04. november 2019, klokken 19:00

« forrige - neste »

Håvar

Teslabjørn melder om at Cirkle K sin 150 kW lader brått strupes til  25 30 og deretter 5 10 kW. Disse kablene er ikke vannavkjølte, og han filmer med IR-kamera som viser tydelig varmeutvikling.

Er det noen her inne som har opplevd lignende enda? Dersom dette er et reelt problem synes jeg Cirkle K bør opplyse om dette, evt stenge laderne eller la de være gratis. Det er ikke greit å betale 3,50,- pr min for potensielt 5-10 kW.
Dette er jo kun fra én lader, så kan være en isolert feil.

Lenke til nevnte video: https://youtu.be/wi4WTWhI8ig?t=456
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

daktari

Det er ikke bare vannet i kjøleledningen som har frosset? Eller er de virkelig ikke vannkjølt, hvilken modell lader var det?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Orbit

Jeg har brukt samme type lader (ABB Terra HP) på CK Kiellands plass (Oslo) noen ganger med e-tron, og det er ikke noen struping av effekt der før bilen selv trenger det. Så tipper det er et problem spesifikt på denne laderen. Vil også tro at kjølingen er en vann/glykol-miks, og ikke bare vann.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Lars C. Krogenæs

#3
Nå koker Teslabjørn suppe på en spiker.

Den 150kW laderen på Circle K Rundtom (Drammen) har hatt problemer med vannkjølingen. Vi fikk melding om problemet på onsdag 30.10 og identifiserte problemet på torsdag 31.10. Fredagen var teknikere fra ABB og så på laderen og oppdaget at kjølingen på 150 kW laderen på Rundtom var ute av drift. Dette ble ordnet ca kl 14 på fredag.

Det som skjedde var at ladekablen ble for varm og at laderens sikkerhetssystem koblet inn og reduserte ladeeffekten til et (mye) lavere nivå. Vi følger nå opp også laderne på Lier og andre stasjoner med ABB ladere.

Vi kan bekrefte at alle 150 kW ladere på Circle K stasjonene har aktiv kjøling og skal levere 150 kW uten problemer, og uten at ladekabel blir ubehagelig varm. Circle K bruker de beste laderne som finnes på markedet, dette er de samme laderne (Tritium og ABB) som også Ionity bruker i Norge og andre land, og som kan levere opp til 350 kW. 

Problemet ligger altså i at ladestasjonens vannkjøling ikke fungerer og da trår sikkerhetsmekanismer inn og begrenser strømstyrken som sendes gjennom kabelen. Kabelen er selvfølgelig vannkjølt, slik det er på alle 150kW ladere i Norge. Og vannkjølingen har selvfølgelig "frostvæske" slik at de ikke fryser i den kalde årstiden.

Lars C. Krogenæs
Circle K
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Håvar

2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Orbit

Og det illustrerer et poeng: Meld alltid fra til operatør dersom du oppdater problem med en lader, selv om du klarer å komme deg rundt det.

Akkurat dette (hvor laderen går i nødmodus) kan oppdages med sentral monitorering, men det er mye annet som skade på kabel eller kontakt, knapper/berøringsskjerm som ikke fungerer, RFID-leser som ikke virker - som kun vi som er på lokasjon kan oppdage. Jeg har sikkert meldt inn noen titalls slike gjennom årene. GK har vært veldig flinke til å følge opp (typisk fikset når jeg er innom noen dager senere), mens Fortum har sørgelig treg problemløsing både på større ting (defekt lader), som småting som defekt RFID-lesere og feil avregning av lading som fremdeles ikke er rettet etter over ett år, trass mange feilmeldinger fra min side.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

hanche

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 05. november 2019, klokken 08:34
Nå koker Teslabjørn suppe på en spiker.
Eller i dette tilfellet, på en kabel. Som har den fordel at man slipper en ekstern varmekilde. Det blir sikkert en utmerket suppe!  ;D
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA