Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladeinfrastruktur fra systemleverandør i borettslag - grei pris?

Startet av Krantz, mandag 04. november 2019, klokken 13:53

« forrige - neste »

Krantz

Bor i borettslag med nesten 100 private p-plasser hvor det er snakk om å anlegge ladeinfrastruktur for alle.

Er to store parkeringsområder med bygninger inntil et fåtall av plassene. Det må derfor graves/asfalteres og settes opp ladestolper. Det kan tas strøm fra transformator på vår tomt.

Leverandør kan ta investeringen (over 2 mill, ca 25k pr plass). Infrastrukturen vil da være på plass for alle, og man kan få ladestasjon på sin private plass på kort varsel når som helst i fremtiden. Borettslaget og de som ikke trenger lading betaler ingenting. Leverandør drifter, vedlikeholder og fakturerer. Ingen utgifter eller administrering for laget.

Laget kan kjøpe ut infrastrukturen når flertallet har gått over til elbil.

De som vil ha ladestasjon montert på sin plass betaler 5000 kr i etablering og deretter 399 kr pr mnd + strøm. Ingen bindingstid og kan sies opp hvis man flytter eller ikke trenger mer.

Er dette greie priser?

emurof


jkirkebo

Sitat fra: Krantz på mandag 04. november 2019, klokken 13:53
Bor i borettslag med nesten 100 private p-plasser hvor det er snakk om å anlegge ladeinfrastruktur for alle.

Er to store parkeringsområder med bygninger inntil et fåtall av plassene. Det må derfor graves/asfalteres og settes opp ladestolper. Det kan tas strøm fra transformator på vår tomt.

Leverandør kan ta investeringen (over 2 mill, ca 25k pr plass). Infrastrukturen vil da være på plass for alle, og man kan få ladestasjon på sin private plass på kort varsel når som helst i fremtiden. Borettslaget og de som ikke trenger lading betaler ingenting. Leverandør drifter, vedlikeholder og fakturerer. Ingen utgifter eller administrering for laget.

Laget kan kjøpe ut infrastrukturen når flertallet har gått over til elbil.

De som vil ha ladestasjon montert på sin plass betaler 5000 kr i etablering og deretter 399 kr pr mnd + strøm. Ingen bindingstid og kan sies opp hvis man flytter eller ikke trenger mer.

Er dette greie priser?

Hvis de 399,- går til nedbetaling av anlegget slik at du kan kjøpe ut ladestasjon billig etterhvert så er det ok. Hvis ikke er de dyrt, da koster det over 10 år kr. 52.880,- i faste avgifter + strøm. Da tjener leverandør penger så det holder. Så om det er fasiten bør beboere allerede i dag få valget om å kjøpe ut ladestasjon til 25k med en gang og deretter bare betale kostpris + adm.avgift for strømmen (adm.avgift bør ikke overstige 20% av beløpet).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.


Krantz

Sitat fra: jkirkebo på mandag 04. november 2019, klokken 16:35
Sitat fra: Krantz på mandag 04. november 2019, klokken 13:53
Bor i borettslag med nesten 100 private p-plasser hvor det er snakk om å anlegge ladeinfrastruktur for alle.

Er to store parkeringsområder med bygninger inntil et fåtall av plassene. Det må derfor graves/asfalteres og settes opp ladestolper. Det kan tas strøm fra transformator på vår tomt.

Leverandør kan ta investeringen (over 2 mill, ca 25k pr plass). Infrastrukturen vil da være på plass for alle, og man kan få ladestasjon på sin private plass på kort varsel når som helst i fremtiden. Borettslaget og de som ikke trenger lading betaler ingenting. Leverandør drifter, vedlikeholder og fakturerer. Ingen utgifter eller administrering for laget.

Laget kan kjøpe ut infrastrukturen når flertallet har gått over til elbil.

De som vil ha ladestasjon montert på sin plass betaler 5000 kr i etablering og deretter 399 kr pr mnd + strøm. Ingen bindingstid og kan sies opp hvis man flytter eller ikke trenger mer.

Er dette greie priser?

Hvis de 399,- går til nedbetaling av anlegget slik at du kan kjøpe ut ladestasjon billig etterhvert så er det ok. Hvis ikke er de dyrt, da koster det over 10 år kr. 52.880,- i faste avgifter + strøm. Da tjener leverandør penger så det holder. Så om det er fasiten bør beboere allerede i dag få valget om å kjøpe ut ladestasjon til 25k med en gang og deretter bare betale kostpris + adm.avgift for strømmen (adm.avgift bør ikke overstige 20% av beløpet).

Man kan ikke kjøpe ut infrastrukturen enkeltvis. Kun borettslaget kan kjøpe ut alt samlet, og det vil nok ikke skje før flertallet har fått seg elbil her.

Selve ladeboksen (Zapcharger pro) er ikke inkludert i infrastrukturkostnaden. De 399,- pr mnd går nok da til ladeboks, administrasjon og rentekostnader (av over 2 mill som leverandør må investere).

Vollis47

De kr 399 per måned skal jo også betale for infrastrukturen til 2 millioner. Ved få elbiler i starten blir det ikke mye fortjeneste til utbygger. Kanskje burde borettslaget søke en annen løsning hvor en kjøper ladeboksene selv og at infrastrukturen betales på en annen måte. Alle må være med å betale!
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Kristian O

Hva ligger i «pluss strøm»? Er det vanlig kWh-pris eller en høgere sats?
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Krantz

Sitat fra: HVolland på mandag 04. november 2019, klokken 19:26
De kr 399 per måned skal jo også betale for infrastrukturen til 2 millioner. Ved få elbiler i starten blir det ikke mye fortjeneste til utbygger. Kanskje burde borettslaget søke en annen løsning hvor en kjøper ladeboksene selv og at infrastrukturen betales på en annen måte. Alle må være med å betale!

Ja, det blir lite på leverandøren i starten. Men de tar sjansen på investeringen fordi de er sikre på at det blir stor nok elbilandel raskt nok til at det bli fortjeneste for dem.

Dette er første forslag som har vært luftet på borettslagets FB-gruppe. Mulig de som jobber med dette kommer opp med flere forslag før det hele blir avgjort på en kommende generalforsamling. Tviler vel på at det blir flertall for at alle skal betale før halvparten har fått eller planlegger å skaffe seg elbil.

Krantz

Sitat fra: Kristian O på mandag 04. november 2019, klokken 20:01
Hva ligger i «pluss strøm»? Er det vanlig kWh-pris eller en høgere sats?

Ifølge leverandør er det "faktisk strømforbruk" som gjelder. Vil anta det betyr ingen påslag utover de 399 pr mnd:

https://www.ladeklar.no/tjenesten-var/


jkirkebo

Sitat fra: Krantz på mandag 04. november 2019, klokken 23:05
Sitat fra: HVolland på mandag 04. november 2019, klokken 19:26
De kr 399 per måned skal jo også betale for infrastrukturen til 2 millioner. Ved få elbiler i starten blir det ikke mye fortjeneste til utbygger. Kanskje burde borettslaget søke en annen løsning hvor en kjøper ladeboksene selv og at infrastrukturen betales på en annen måte. Alle må være med å betale!

Ja, det blir lite på leverandøren i starten. Men de tar sjansen på investeringen fordi de er sikre på at det blir stor nok elbilandel raskt nok til at det bli fortjeneste for dem.

Dette er første forslag som har vært luftet på borettslagets FB-gruppe. Mulig de som jobber med dette kommer opp med flere forslag før det hele blir avgjort på en kommende generalforsamling. Tviler vel på at det blir flertall for at alle skal betale før halvparten har fått eller planlegger å skaffe seg elbil.

Infrastrukturen kan vel ikke koste 2 millioner? Jeg regnet med at den summen var inkl. ladestasjoner. Infrastruktur pleier å koste 3-5000,- per plass og tas som regel over borettslagets budsjett da det øker verdien på alle leilighetene og er en relativt lav sum per leilighet. Mange "tar tilbake" denne summen av de som faktisk kjøper ladestasjon.

Dvs. 300-500.000,- for infrastruktur til 100 plasser. Og ca. 1,7-2,0 millioner for 100 ladestasjoner ferdig montert.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lars C. Krogenæs

3500kr i innfrastruktur får vi der vi kan montere flatkabel på vegg, uten graving eller andre bygningsmessige arbeider og der vi kan sette en sikring rett inn i tavlen.

Det er vesentlig dyrere når det må etableres ett nytt abonnement, med ny måler, nytt skap som skal stå ute, graving, asfaltering kabelrør stolpefundamenter og stolper.

Men:
Her har nok Hafslund blåst opp infrastrukturkostnaden med 100%, for å få til en god utkjøpspris i andre enden.

40.000kr i infrastrukturkostnad med en dobbelt ZapTec stolpe er spinnevillt.
Jeg ville tippe at de relle kostnadne ville ligge på ca. 20.000 per plass det legges til rette for, med dobble stolper, graving, asfaltering og nytt skap.

Hvis borettslaget kan sette opp gjerder, som flatkabel og ladestasjoner kan festes på, er det kanskje ytterligere 500.000kr å spare.....

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Krantz

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 05. november 2019, klokken 06:25
Sitat fra: Krantz på mandag 04. november 2019, klokken 23:05
Sitat fra: HVolland på mandag 04. november 2019, klokken 19:26
De kr 399 per måned skal jo også betale for infrastrukturen til 2 millioner. Ved få elbiler i starten blir det ikke mye fortjeneste til utbygger. Kanskje burde borettslaget søke en annen løsning hvor en kjøper ladeboksene selv og at infrastrukturen betales på en annen måte. Alle må være med å betale!

Ja, det blir lite på leverandøren i starten. Men de tar sjansen på investeringen fordi de er sikre på at det blir stor nok elbilandel raskt nok til at det bli fortjeneste for dem.

Dette er første forslag som har vært luftet på borettslagets FB-gruppe. Mulig de som jobber med dette kommer opp med flere forslag før det hele blir avgjort på en kommende generalforsamling. Tviler vel på at det blir flertall for at alle skal betale før halvparten har fått eller planlegger å skaffe seg elbil.

Infrastrukturen kan vel ikke koste 2 millioner? Jeg regnet med at den summen var inkl. ladestasjoner. Infrastruktur pleier å koste 3-5000,- per plass og tas som regel over borettslagets budsjett da det øker verdien på alle leilighetene og er en relativt lav sum per leilighet. Mange "tar tilbake" denne summen av de som faktisk kjøper ladestasjon.

Dvs. 300-500.000,- for infrastruktur til 100 plasser. Og ca. 1,7-2,0 millioner for 100 ladestasjoner ferdig montert.

I borettslagets FB-gruppe står det infrastrukturkostnad på 25.000 pr plass som Hafslund dekker. Det er for graving, asfaltering, sikringsskap, strømmåler mot netteier osv.

Etablering 5000 + leie 399 pr mnd dekker ladestasjon med stolpe, bakplate og infrastrukturkostnaden over tid.

Krantz

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 05. november 2019, klokken 12:51
3500kr i innfrastruktur får vi der vi kan montere flatkabel på vegg, uten graving eller andre bygningsmessige arbeider og der vi kan sette en sikring rett inn i tavlen.

Det er vesentlig dyrere når det må etableres ett nytt abonnement, med ny måler, nytt skap som skal stå ute, graving, asfaltering kabelrør stolpefundamenter og stolper.

Men:
Her har nok Hafslund blåst opp infrastrukturkostnaden med 100%, for å få til en god utkjøpspris i andre enden.

40.000kr i infrastrukturkostnad med en dobbelt ZapTec stolpe er spinnevillt.
Jeg ville tippe at de relle kostnadne ville ligge på ca. 20.000 per plass det legges til rette for, med dobble stolper, graving, asfaltering og nytt skap.

Hvis borettslaget kan sette opp gjerder, som flatkabel og ladestasjoner kan festes på, er det kanskje ytterligere 500.000kr å spare.....

Hafslund sier infrastrukturkostnaden er 25.000 pr. plass hvis borettslaget skal betale med en gang. 40.000 pr plass er med selve laderen også (og den koster vel rundt 15000).

En annen ting er at vi har to separate P-områder. Det er kommunal vei + plener og gangveier mellom P-områdene. Det da må graves i to retninger ut fra Hafslunds eksisterende transformator og legges kabel under den kommunale veien i den ene retningen.

God idé med gjerder istedenfor stolper.

Tilbyr Circle K lignende avtaler hvor kun de som vil ha lader betaler?

jkirkebo

Sitat fra: Krantz på tirsdag 05. november 2019, klokken 16:04
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 05. november 2019, klokken 12:51
3500kr i innfrastruktur får vi der vi kan montere flatkabel på vegg, uten graving eller andre bygningsmessige arbeider og der vi kan sette en sikring rett inn i tavlen.

Det er vesentlig dyrere når det må etableres ett nytt abonnement, med ny måler, nytt skap som skal stå ute, graving, asfaltering kabelrør stolpefundamenter og stolper.

Men:
Her har nok Hafslund blåst opp infrastrukturkostnaden med 100%, for å få til en god utkjøpspris i andre enden.

40.000kr i infrastrukturkostnad med en dobbelt ZapTec stolpe er spinnevillt.
Jeg ville tippe at de relle kostnadne ville ligge på ca. 20.000 per plass det legges til rette for, med dobble stolper, graving, asfaltering og nytt skap.

Hvis borettslaget kan sette opp gjerder, som flatkabel og ladestasjoner kan festes på, er det kanskje ytterligere 500.000kr å spare.....

Hafslund sier infrastrukturkostnaden er 25.000 pr. plass hvis borettslaget skal betale med en gang. 40.000 pr plass er med selve laderen også (og den koster vel rundt 15000).

Det høres veldig dyrt ut men ok. Om vi tar utgangspunkt i 40.000,- som lånes over 10 år til 3,7% rente vil det koste
nøyaktig de samme 399,- pr. måned. Men da eier man infrastruktur og ladepunkt etter 10 år. Om man skal betale 399,- pr. måned og etter 10 år fortsatt ikke eie noenting så blir det dyrt. Da er det noen andre som tjener grovt.

Så da er spørsmålet hva en evt. utkjøpspris er etter f.eks 10 år.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Krantz

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 05. november 2019, klokken 18:34
Sitat fra: Krantz på tirsdag 05. november 2019, klokken 16:04
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 05. november 2019, klokken 12:51
3500kr i innfrastruktur får vi der vi kan montere flatkabel på vegg, uten graving eller andre bygningsmessige arbeider og der vi kan sette en sikring rett inn i tavlen.

Det er vesentlig dyrere når det må etableres ett nytt abonnement, med ny måler, nytt skap som skal stå ute, graving, asfaltering kabelrør stolpefundamenter og stolper.

Men:
Her har nok Hafslund blåst opp infrastrukturkostnaden med 100%, for å få til en god utkjøpspris i andre enden.

40.000kr i infrastrukturkostnad med en dobbelt ZapTec stolpe er spinnevillt.
Jeg ville tippe at de relle kostnadne ville ligge på ca. 20.000 per plass det legges til rette for, med dobble stolper, graving, asfaltering og nytt skap.

Hvis borettslaget kan sette opp gjerder, som flatkabel og ladestasjoner kan festes på, er det kanskje ytterligere 500.000kr å spare.....

Hafslund sier infrastrukturkostnaden er 25.000 pr. plass hvis borettslaget skal betale med en gang. 40.000 pr plass er med selve laderen også (og den koster vel rundt 15000).

Det høres veldig dyrt ut men ok. Om vi tar utgangspunkt i 40.000,- som lånes over 10 år til 3,7% rente vil det koste
nøyaktig de samme 399,- pr. måned. Men da eier man infrastruktur og ladepunkt etter 10 år. Om man skal betale 399,- pr. måned og etter 10 år fortsatt ikke eie noenting så blir det dyrt. Da er det noen andre som tjener grovt.

Så da er spørsmålet hva en evt. utkjøpspris er etter f.eks 10 år.

Utfordringen er at det er dyrere å eie inntil nok beboere har fått seg el/hybridbil. En gang i fremtiden vil det helt klart være billigst å eie anlegget selv.

Vet ikke utkjøpspris, de som jobber med saken har ikke gitt info om det.

Sjekket kalkulatoren på ladeklar.no, og med 100 plasser med 10 kunder fra start er prisen 482 kr pr mnd. Da virker vår pris på 399 bra.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA