Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjemmelading i borettslag: Hvilken pris?

Startet av amstray, mandag 04. november 2019, klokken 12:30

« forrige - neste »

amstray

Bor i borettslag i Oslo, og har hatt hjemmelading på min faste parkeringsplass siden sommeren 2018. Strømmen har jeg fått fra en stikkontakt opprinnelig beregnet til motorvarmer, og jeg har betalt 300kr i måneden for fri bruk.
Nå er denne kontakten byttet ut med en Type 2 -lader på opptil 22kw, og prisen endres til 250kr i måneden pluss 2kr per kw. Min umiddelbare tanke er at dette vil bli urimelig dyrt. Er det noen andre som har liknende lademulighet i borettslag her inne? Hva slags pris betaler dere?
2024: VW ID4
2020: Tesla Modell 3 SR+ - solgt
2018: Nissan Leaf  40kw - solgt

Wibla

Har du betalt for installasjon av ladeboks utenom?
2018 Tesla Model S 75D

snitch

Vi er meget privilegerte med billig strøm her i nord.
i Tyskland koster det 3kr KW å lade elbil på dagtid.

Hvem betaler ladeboksen?

chiller

Hvis du ikke har betalt for ladeboksen syns jeg dette høres ut som en fin pris.

jkirkebo

Sitat fra: chiller på mandag 04. november 2019, klokken 12:42
Hvis du ikke har betalt for ladeboksen syns jeg dette høres ut som en fin pris.

Ja, men det blir DYRT i lengden. Gitt en typisk egenandel på 22.000,- for slike installasjoner og et ladebehov på 2500kWh i året tar det 7 år å "nedbetale" boksen gitt at prisen med egenkjøpt boks ville vært rundt 1,30 pr. kWh. Etter 7 år betaler man 3000,- ekstra i året dvs. at når man har ladet i 15 år har man betalt 24.000,- mer enn i et borettslag som velger en bedre løsning.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: snitch på mandag 04. november 2019, klokken 12:40
Vi er meget privilegerte med billig strøm her i nord.
i Tyskland koster det 3kr KW å lade elbil på dagtid.

Ja, og så lurer man på hvorfor elbil ikke slår an i Tyskland...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

amstray

Har ikke betalt selv for ladeboksen, men heller ikke etterspurt den (var godt fornøyd med den gamle stikkontakten). I og med at det er et stort borettslag som monterte typ 30 ladebokser i samme slengen, antar jeg prisen ikke er 22.000 per boks. Jeg synes det er helt fair å betale for strømmen jeg bruker, men jeg vil ikke betale for en ladeboks jeg ikke har bedt om og heller ikke eier. Parkeringsplassen følger ikke leiligheten, så det er ingenting å hente her når jeg engang flytter.
2024: VW ID4
2020: Tesla Modell 3 SR+ - solgt
2018: Nissan Leaf  40kw - solgt

jkirkebo

Sitat fra: andersms@gmail.com på mandag 04. november 2019, klokken 13:09
Har ikke betalt selv for ladeboksen, men heller ikke etterspurt den (var godt fornøyd med den gamle stikkontakten). I og med at det er et stort borettslag som monterte typ 30 ladebokser i samme slengen, antar jeg prisen ikke er 22.000 per boks. Jeg synes det er helt fair å betale for strømmen jeg bruker, men jeg vil ikke betale for en ladeboks jeg ikke har bedt om og heller ikke eier. Parkeringsplassen følger ikke leiligheten, så det er ingenting å hente her når jeg engang flytter.

Hvis det er fellesplasser så blir det litt verre ja. Du kan nok påregne at installasjonen har kostet borettslaget 25-30.000,- per plass. Dvs. 8-10 år for å nedbetale en plass med 250,- pr. måned om man ikke regner renter. Men i så fall burde strømkostnaden vært lavere synes jeg. Hadde de satt prisen til 1,50 pr. kWh hadde det vært helt fair.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

amstray

Jeg synes det høres merkelig ut at det skal ha kostet så mye per plass. Det var allerede strømopplegg for motorvarmere på plassene. Arbeidet ble gjort i løpet av få dager. Jeg vil anta at en form for kvantumsrabatt vil slå inn? Og dessuten: Dette er borettslagets investering, og ikke min investering. Er det da riktig at jeg som bruker skal betale ned hele prisen, når jeg ikke eier noen andel av opplegget ned dagen jeg flytter herfra?
2024: VW ID4
2020: Tesla Modell 3 SR+ - solgt
2018: Nissan Leaf  40kw - solgt

Lars C. Krogenæs

Helt grei pris.

Husk at borettslaget også må ta høyde for effektavgift, som er på ca. 90kr per kW i måneden. Når du heller ikke betaler en engangssum for ladestasjonen er dette en meget god pris.

Skjønner godt at borettslaget ikke lar beboere lade på at anlegg som ikke møter forskriftene for lading.

Du burde være kjempefornøyd :-)
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

jkirkebo

#10
Sitat fra: andersms@gmail.com på mandag 04. november 2019, klokken 13:48
Jeg synes det høres merkelig ut at det skal ha kostet så mye per plass. Det var allerede strømopplegg for motorvarmere på plassene. Arbeidet ble gjort i løpet av få dager. Jeg vil anta at en form for kvantumsrabatt vil slå inn? Og dessuten: Dette er borettslagets investering, og ikke min investering. Er det da riktig at jeg som bruker skal betale ned hele prisen, når jeg ikke eier noen andel av opplegget ned dagen jeg flytter herfra?

Det koster litt fordi de nok har gått for et lastbalansert anlegg for å slippe å overbelaste hovedsikring i fremtiden. Ulempen er at ladestasjonene koster 15k eller mer, fordelen er at du kan lade mye raskere enn før. I tillegg må det fremføres nye kabler, alt må kobles opp, ny innmat i sikringsskap + kanskje en trafo.

Det normale for slike anlegg, der man har faste P-plasser, er at borettslaget betaler infrastrukturen (typisk 3-5000,- pr. plass) mens den enkelte beboer betaler for ladestasjon og installasjon av denne (typisk 20-22.000,-).

Men jeg synes de evt. kunne gitt beboerne valget mellom dagens løsning eller å kjøpe "laderett" som følger leiligheten og som da kostet f.eks 25.000,-. De som kjøpte "laderett" skulle da fått null månedsavgift og strøm til kostpris + adm.utgifter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 04. november 2019, klokken 14:19
Helt grei pris.

Husk at borettslaget også må ta høyde for effektavgift, som er på ca. 90kr per kW i måneden. Når du heller ikke betaler en engangssum for ladestasjonen er dette en meget god pris.

Hvis ladeanlegget går på egen måler er det ikke sikkert man må betale effektavgift. En 3x63A 230V hovedsikring kan fint forsyne 30 biler med lading (kun 18 samtidig), og man betaler normalt ikke effektavgift med så liten hovedsikring. Helt opp til 3x80A 400V kan man få uten effektavgift enkelte steder, det er nok til å lade 39 biler samtidig og kan nok greit forsyne et anlegg på det dobbelte.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Vollis47

Synes du har fått en god deal, kanskje med unntak av kWh-prisen. I et sameie eller borettslag må en av og til betale for noe en ikke har valgt selv. Men her har du i hvertfall fordel av nyinstallasjonen. Når flere skal få mulighet til å lade elbiler, må enkelte gamle enkle anlegg avsluttes. En kurs som var beregnet for motorvarmer, kan neppe være tilfredsstillende for elbillading.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

TB

#13
Her jeg bor var den en periode lov å benytte eksisterende kontakter / motorvarmer bokser. Men, det var bare tillatt som en midlertidig prøveordning. Nå varte den i flere år, men så snart permanent løsning var på plass var den midlertidige løsningen avviklet umiddelbart.

En smeltet koblingsboks høsten 2016 varslet om at det var på tide noe ble gjort, og høsten 2017 var nytt ladeanlegg klart.

Ved skade som forsikringselskap finner bevist kommer fra bruk av stikkontakter på et ikke godkjent anlegg kan styremedlemmene i et borettslag i ytterste konsekvens få regresskrav mot seg om de har handlet uaktsomt. Ved å kreve at alle må benytte nytt anlegg vil denne typen bruk opphøre. Om den likevel forsetter være beboers ansvar, som da kan bli ansvarlig om beboer har handlet uaktsomt....

Tidligere var det en del historier om at "løsningen" var å forby all lading umiddelbart. Heldigvis virker den tid å være forbi. Men, et krav vil da være at alle er med på løsningen som velges. I dette tilfelle har borettslaget valgt en løsning der beboer ikke trenger å selv kjøpe ladeboksen, den nedbetales i stedet over tid. Det har noen fordeler, og noen ulemper.

(Vi valgte å eie boksene selv, et ubesvart spørsmål er kva som skjer når garanti tiden på 5 år er ute. Uheldig å måtte kjøpe ny ladeboks etter litt mer enn 5 år, om den skulle slutte å fungere, da blir pris pr måned ca 260 kr.)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Voltron

#14
I borettslaget vårt landet vi på Smartly. Det krevde også en omfattende oppgradering av hele infrastrukturen fra trafo til punkt, men der ble motatt betydelig støtte fra Oslo Kommune og Enova. Denne løsningen leverer også lastbalansering innenfor en gitt makseffekt (for meg uviss størrelse), slik at om mange lader samtidig reduseres uttaket per punkt.

Resultatet er i hvert fall at hver enkelt andelseier kan kjøpe ladeboks (Schneider) til sin plass for omkring 22000 med installasjon, betale 500 kr i oppkoblingsavgift, 100 kr i måneden i abo og 1 kr kw/t i lading. Nå som jeg akkurat har betalt omkring 23000 kr for første lading synes jeg det var i overkant dyrt, men på sikt er det ikke sikkert dette er så ille, særlig ikke etter å lest om andre mulige løsninger. (Mener borettslaget setter prisen på kw/t - og den er ment å være omtrenkt på markedspris).  Men ideelt sett skulle jeg ønske at man kunne brukt en leverandør som tok feks spotpris + 10%  (eksempel) og ingen abo-avgift. Det ville også premiert det å lade på nattestid, som jo vil være enkelt å sette opp i appen.
E tron 50

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA