Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Matrix til besvær...

Startet av Kanutten, mandag 04. november 2019, klokken 09:57

« forrige - neste »

Kanutten

Kjørte hjem fra hytta i går kveld og opplevde etter en stund at alle motgående biler begynte å blinke. Fant etterhvert ut at matrix-funksjonen rett og slett hadde sluttet å fungere. Det fungerte som det skulle på starten av turen, men sluttet altså å fungere etter en stund. Er det flere enn meg som opplever dette?

(Nei, jeg hadde ikke manuelt skrudd det av - det skjedde helt uten min innblanding).

Eyvind Bernhardsen

Sitat fra: Kanutten på mandag 04. november 2019, klokken 09:57
Kjørte hjem fra hytta i går kveld og opplevde etter en stund at alle motgående biler begynte å blinke. Fant etterhvert ut at matrix-funksjonen rett og slett hadde sluttet å fungere. Det fungerte som det skulle på starten av turen, men sluttet altså å fungere etter en stund. Er det flere enn meg som opplever dette?

(Nei, jeg hadde ikke manuelt skrudd det av - det skjedde helt uten min innblanding).

Det kan være en feil med bilen din, men jeg har lagt merke til at matrixlysene oppfører seg dårlig hvis kameraet er blokkert av kondens, skitt eller snø. En spyl + sveip med vindusviskerne pleier å løse problemet.

JaguarNorge

Om dette er et gjentakende problem, anbefaler vi at du tar kontakt med forhandler/verksted. De vil kunne hjelpe deg og eventuelt ta inn bilen for sjekk om det er nødvendig.

JorgenM

Jeg har hatt problemer med å aktivere matrix helt siden mørket kom.

Var noen som sa at displayet måtte vise grønn A til høyre, men dette er vel kun for automatiske lys (?) og det funker fint hos meg. Når jeg aktiverer adaptive lys (som jeg antar betyr Matrix?) så kommer grønn A bort. Stemmer dette?
Er det ikke noe eget symbol som viser at adaptive lys er aktivert?

Synes dette er forvirrende sorry :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Kanutten

Sitat fra: JorgenM på torsdag 07. november 2019, klokken 20:47
Synes dette er forvirrende sorry :)

Du er ikke alene...  :o

På min er matrix aktivert som default, som egentlig til tider kan være litt irriterende. Spesielt når bilen insisterer på å sette på fjernlys midt i byen.

Ingeniøren

#5
Sitat fra: JorgenM på torsdag 07. november 2019, klokken 20:47
Jeg har hatt problemer med å aktivere matrix helt siden mørket kom.

Var noen som sa at displayet måtte vise grønn A til høyre, men dette er vel kun for automatiske lys (?) og det funker fint hos meg. Når jeg aktiverer adaptive lys (som jeg antar betyr Matrix?) så kommer grønn A bort. Stemmer dette?
Er det ikke noe eget symbol som viser at adaptive lys er aktivert?

Synes dette er forvirrende sorry :)

Det grønne A'n blir blå når Matrix lyset er aktivt. Min slår seg og på "midt i byen" når det er dårlig eller manglende lys men dimmer ned med en gang den møter biler og lyset blir bra - ser ikke problemet, det er jo det som er adaptiv  :+1:

Du har nok stilt inn riktig og forsvinner A så er noe feil. Du vet det har kommet/kommer en kampanje som skal fikse dette ?

Edit: Strengt tatt står det "auto" og ikke "A"
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

JorgenM

Ok, så man må kjøre for at blå A skal være synlig?

Ja har snakket med forhandler, de skulle ta kontakt hvis de hadde en løsning. Da må vel jeg kontakte dem i stedet :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Ingeniøren

#7
Sitat fra: JorgenM på fredag 08. november 2019, klokken 07:22
Ok, så man må kjøre for at blå A skal være synlig?

Ja har snakket med forhandler, de skulle ta kontakt hvis de hadde en løsning. Da må vel jeg kontakte dem i stedet :)

Det første vet jeg ikke da jeg aldri starter å kjøre noe sted det er bekmørkt...

Til det siste så vet jeg at vi ofte er mer oppdatert på hva som skjer enn forhandler. Siste jeg hadde bilen inne så spurte jeg om de i tillegg til å aktivere SOTA kunne oppdater telematikk versjon fra 14.2 til 16.2. Karen i skranken ante han ikke hva jeg snakket om... Vi ble enig om at han skrev "Siste software" og at jeg skulle få mekanikeren som var best på dette. Per i dag vet jeg ikke om noe ble gjort med den programvaren da den ikke viser versjon lenger, men tror det ble 16.2...

Etter dette forstår jeg hvorfor Bilia (BMW i3'n) lar deg gå rett inn på verksted og levere nøkkelen til han som skal gjøre jobben. Han vet trolig/forhåpentlig hva vi snakker om...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

jwkay

Sitat fra: JorgenM på torsdag 07. november 2019, klokken 20:47
Jeg har hatt problemer med å aktivere matrix helt siden mørket kom.

Høres definitivt ut som du må få gjennomført H253-kampanjen. En del biler ble feilkonfigurert ved fabrikken slik at adaptive lys ikke virker. Min forhandler utførte H253 før utlevering :)

4Matic Fanatic

Sitat fra: jwkay på fredag 08. november 2019, klokken 09:15
...Høres definitivt ut som du må få gjennomført H253-kampanjen. En del biler ble feilkonfigurert ved fabrikken slik at adaptive lys ikke virker....

https://www.ipaceforums.co.uk/viewtopic.php?f=11&t=2431

JohnPGriff

Tørsdag kveld var første gang Matrix lysene med adaptiv på koblet seg In automatisk. Blå fjernlys varsling var vist og når en bil kommet mot meg, fjernlys varsling lys var på heletiden. Matrix lysene endret lyse mønster og fungert som forventet.

Problemene er det var noen skarpe sving og når hastighet gikk under 30km fjernlysene skrudd av automatisk. Når hastighet var > 42km fjernlysene kommet på igjen automatisk. Kan ikke forstå hvorfor de skal kobles ut hvis hastighet er under 30km/t

Når det er vei belysning fjernlysene er automatisk slått av. og hvis du trenger fjernlys du må få de på manuelt. Igjen det ser ut at det kunne vært mindre følsom til vei belysning en de er idag.


E-Tron 55 S Line Sport Levert juni 2022
MG ZS EV Levert nov 2020
E-Tron 50 Advanced Sport Levert juli 2020 (Solgt)
I Pace FE Corris Grey Levert oct 2018 (Solgt)
Model S 75D (Solgt)
E- Golf (Solgt)
Leaf (Solgt)
Model S 85 (2013 - 2017 Solgt)

Tellus

Det er helt korrekt at matrix slås av i lave hastigheter. Vet ikke hvorfor det er slik, men det er per design. Kan det være noe sikkerhetsmessig ?
Er det slik på andre biler med matrix også ?

Ingeniøren

Man trenger da ikke fjernlys når man krabber av sted  ;)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

daktari

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 09. november 2019, klokken 13:36
Man trenger da ikke fjernlys når man krabber av sted  ;)
Får aldri nok lys. Hba er galt med å la sjåføren velge?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Egil Fonn

Sitat fra: Tellus på lørdag 09. november 2019, klokken 12:03
Det er helt korrekt at matrix slås av i lave hastigheter. Vet ikke hvorfor det er slik, men det er per design. Kan det være noe sikkerhetsmessig ?
Er det slik på andre biler med matrix også ?

Fungerer slik på MB Eqc også

Sitat fra: daktari på lørdag 09. november 2019, klokken 14:23
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 09. november 2019, klokken 13:36
Man trenger da ikke fjernlys når man krabber av sted  ;)
Får aldri nok lys. Hba er galt med å la sjåføren velge?

Man kan velge fjernlys på. Bare dytte fram lyshorn spaken så kommer de på. Må bare huske trekke tilbake spaken når biler møtes. For å aktivere automatisk igjen er det bare å vri på bryteren ytterst på lyshorn spaken.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA