Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Korfor virker ikkje auto high beam i under 40km/t ?

Startet av Rævedilter, mandag 04. november 2019, klokken 07:06

« forrige - neste »

kodax

Syns auto-av fungerer rimelig greit, men auto-på tar 2-3 sekunder for lang tid. Skulle også gjerne hatt en manuell mulighet til å slå på.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

cra

Burde vært forholdsvis overkommelig om nær/fjern var av den adnre typen der man alltid drar mot seg for å toggle lysa. Da kunne automatikken styre det, men man kunne be om fjernlys akkurat når man ville "i tillegg". Men slik er det nå engang ikke. Håper de klarer å få den til å skifte raskere; 2-3 sekunder er altfor lenge å kjøre med nærlys på denne tida av året. I alle fall der jeg bor.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Handyman

Sitat fra: RuneW på mandag 04. november 2019, klokken 12:39
Sitat fra: Handyman på mandag 04. november 2019, klokken 11:20
Sitat fra: Rævedilter på mandag 04. november 2019, klokken 09:59
Sitat fra: Handyman på mandag 04. november 2019, klokken 09:17
Autfunkjsonen skulle bare ligget som en ekstrafunksjon til manuell styring.
Da måtte ein vel hatt ein stillig til på hendelen?
Neida, ikke hvis autofunksjonen kun skrus av og på via på skjermen, og ikke ved å skyve hendelen fremover.

Vent, hva? Aktiverer man autofunksjonen ved å skyve hendelen framover? Hvordan er det manuell operasjon er ment å fungere da? Jeg trodde den manuelle operasjonen var slik:

Dra hendelen helt mot deg: lyshorn
Dytt hendelen fra deg: Skift mellom nær og fjernlys

Nå ble jeg brått usikker her jeg sitter. Må nesten sette meg inn i bilen for å huske hvordan jeg tror det er...
Model 3: Når du skrur på funksjonen automatiske fjernlys på skjermen, så veksler den mellom "automatiske fjernlys", og "ingen fjernlys" når man dytter hendelen fremover.
Trenger man da fjernlys er det kun lyshorn som gjelder, og det er tungvindt om man trenger fjernlys på veier hvor man kjører saktere en 40. Har dog funnet ut at fjernlysene går på i det man passerer 40 og beholdes selv om farten går under 40. men om man møter en bil må mann over 40 igjen. Dårlig løsning.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: cra på mandag 04. november 2019, klokken 13:01
Det er vel slik at det er en kombo mellom manuell og automatisk når den står på auto. Å manuelt sette den til nærslys overstyrer/"kobler ut" automatikken, og fjernlysene settes ikke på automatisk. Settes spaken i fjernlys-stilling blender automatikken ned når men møter biler, og setter på fjernlys (altfor sent) etter at bilen har passert.

Ser ikke helt for meg hvordan det skulle kunne gjøres mer manuelt samtidig som det skal være automatisk, men jeg bruker "slå av med nærlysposisjon på såaken" ganske ofte, typisk i områder med mange rundkjøringer med buskas i som gjør at bilen slår av og på fjernlys i ett sett. Skjenerende for de møtende og "flaut" for meg å kjøre med discolys.
På TM3 blir ikke hendelen værende i fjernlysposisjon, og dytt fremover veksler mellom nærlys og fjernlys.
Med autofjernlys slått på, veksler den mellom autofjernlys eller kun nærlys.
Hendelen blir vel stående i fjernlysposisjon på S og X?
Det er derfor flere muligheter for bedre konfigurering på TM3.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: cra på mandag 04. november 2019, klokken 13:57
Burde vært forholdsvis overkommelig om nær/fjern var av den adnre typen der man alltid drar mot seg for å toggle lysa. Da kunne automatikken styre det, men man kunne be om fjernlys akkurat når man ville "i tillegg". Men slik er det nå engang ikke. Håper de klarer å få den til å skifte raskere; 2-3 sekunder er altfor lenge å kjøre med nærlys på denne tida av året. I alle fall der jeg bor.
Helt enig, det kan gjøres mye bedre en det er nå.
Dimming til nærlys synes jeg fungerer overraskende bra.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Counterpointer

Jeg kjører med jevne mellomrom en liten svingete gårds/skogsvei hvor det er uaktuelt å ha over 40 km/t og er veldig greit med fjernlys.

Mener jeg kunne få fjernlys ved tidligere sofwareversjoner, men ikke nå med V10.

Autodimming har blitt mye bedre (over 40 km/t), men er helt enig at den kunne sette på fjernlys fortere etter passering av møtende bil.

Handyman

Sitat fra: knut.aulie på mandag 04. november 2019, klokken 18:29
Jeg kjører med jevne mellomrom en liten svingete gårds/skogsvei hvor det er uaktuelt å ha over 40 km/t og er veldig greit med fjernlys.

Mener jeg kunne få fjernlys ved tidligere sofwareversjoner, men ikke nå med V10.

Autodimming har blitt mye bedre (over 40 km/t), men er helt enig at den kunne sette på fjernlys fortere etter passering av møtende bil.
+1
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Robert Sund

Sitat fra: cra på mandag 04. november 2019, klokken 13:57
Burde vært forholdsvis overkommelig om nær/fjern var av den andre typen der man alltid drar mot seg for å toggle lysa.
Da ville man risikere at det blir feil hvis bilen bytter rett før man selv gjør det. Og da forsinkelsen (og andre egenskaper) kan endre seg fra versjon til versjon øker dette problemet vesentlig.

Hvordan reagerer de ulike bilene hvis man blender manuelt ned når automatikken automatisk har blendet ned (når som helst i perioden automatikken har blendet ned), og så blender opp igjen akkurat når man vil ha fjernlys?
Det burde fikse alle problemene og samtidig være veldig likt normal logisk blending.

Sitat2-3 sekunder er altfor lenge
Enig

Handyman

Sitat fra: Robert Sund på mandag 04. november 2019, klokken 22:20
Hvordan reagerer de ulike bilene hvis man blender manuelt ned når automatikken automatisk har blendet ned (når som helst i perioden automatikken har blendet ned), og så blender opp igjen akkurat når man vil ha fjernlys?
Det burde fikse alle problemene og samtidig være veldig likt normal logisk blending.
På TM3 når Automatiske fjernlys er skrudd på i menyen så er dytt på hendelen av og på med "Auto".
Dvs:
-er fjernlysene på går Auto og fjernlys av.
-er fjernlysene av går automaikken på (og fjernlysene på etter en stund).
Trekk i hendelen er "lyshorn"
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

o.b.lix

Sitat fra: o.b.lix på mandag 04. november 2019, klokken 10:00
Sitat fra: Rævedilter på mandag 04. november 2019, klokken 09:56
AP2 2018 modell.

Har aldri opplevd dette på min 2017 Ap2, hvilken software har du?

Og har den alltid vært slik?

Her må jeg korrigere meg selv. Det er slik på min bil også. Men har aldri opplevd / tenkt over det, sikkert fordi alle veier der jeg ligger under 40 er opplyste?

Men nå lå jeg bevisst under 40 og om den autodimmer ned slår den ikke på full før 40 igjen.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA