Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Korfor virker ikkje auto high beam i under 40km/t ?

Startet av Rævedilter, mandag 04. november 2019, klokken 07:06

« forrige - neste »

Rævedilter

Den blender ned men ikkje opp igjen før farten er over 40 km/t.

Ser som ein planlagt sak (feature - amerikansk for feil), så korleis i **** har nokon funne på det??
Iirriterande no som den har begynt å blende ned i tide formøtande trafikk, før var den altfor treg.

o.b.lix

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Handyman

Merkelig opplegg, jeg har behov for fjernlys også under 40km/t.
Syns også den setter på fjernlys alt for sent når man møter biler.
Savner muligheten til å styre manuelt, selv om den er på auto.
Deaktiverte derfor funksjonen inntil videre.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

o.b.lix

Sitat fra: Handyman på mandag 04. november 2019, klokken 08:45
Savner muligheten til å styre manuelt, selv om den er på auto.

???

Hvorfor skal du styre den manuelt når den er på auto?
Men du kan overstyre om den en gang i blant ikke virker som du vil, slå av er som på manuelt, og fullt er å holde bryter mot rattet (lyshorn).
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

cra

Sitat fra: o.b.lix på mandag 04. november 2019, klokken 08:48
Hvorfor skal du styre den manuelt når den er på auto?

Antakelig for å kompensere for at man kjører "i blinde" i flere sekunder etter at man har passert møtende trafikk. Det er ekstremt viktig å ha mest mulig lys nå på høsten når det er mørkt og vtt og organdonorene ikke har funnet fram refleksene sine.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Klykken

Bruk manuell styring av nær- og fjernlys i så fall. Har ikke hatt en eneste bil der dette har fungert bra, inkl. Tesla
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Handyman

Sitat fra: o.b.lix på mandag 04. november 2019, klokken 08:48
Sitat fra: Handyman på mandag 04. november 2019, klokken 08:45
Savner muligheten til å styre manuelt, selv om den er på auto.

???

Hvorfor skal du styre den manuelt når den er på auto?
Men du kan overstyre om den en gang i blant ikke virker som du vil, slå av er som på manuelt, og fullt er å holde bryter mot rattet (lyshorn).
Fordi autofunksjonen ikke er god nok på annet en å dimme ned.
Når man møter en bil, går det sekunder før fjernlysene automatisk slås på da. De skal jo på idet man møter bilen.
Jeg ønsker å kunne manuelt sette på fjernlysene i det jeg møter bilen ved å dytte hendelen frem.
Å bruke lyshornet blir for dumt. tungvindt å kjøre små lokalveier og sitte å holde lyshornet i lange tider!
Dersom man bruker lyshornet i det man passerer en møtende bil og så slipper så går det igjen sekunder før fjernlysene går på. Da er det mye enklere å styre det selv.
Autfunkjsonen skulle bare ligget som en ekstrafunksjon til manuell styring.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)


o.b.lix

Sitat fra: Handyman på mandag 04. november 2019, klokken 09:17
Fordi autofunksjonen ikke er god nok på annet en å dimme ned.

Du er nok best tjent med manuell styring i så fall om du ikke er komfortabel med autoinnstillingene?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Rævedilter

Sitat fra: Handyman på mandag 04. november 2019, klokken 09:17
Autfunkjsonen skulle bare ligget som en ekstrafunksjon til manuell styring.
Da måtte ein vel hatt ein stillig til på hendelen?

o.b.lix

Sitat fra: Rævedilter på mandag 04. november 2019, klokken 09:56
AP2 2018 modell.

Har aldri opplevd dette på min 2017 Ap2, hvilken software har du?

Og har den alltid vært slik?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Rævedilter

Har egentlig kun begynt å bruke auto nå siden den nå klarer å blende ned i tide så eg veit ikkje kor lenge.
SW: 32.12.3

Handyman

Sitat fra: Rævedilter på mandag 04. november 2019, klokken 09:59
Sitat fra: Handyman på mandag 04. november 2019, klokken 09:17
Autfunkjsonen skulle bare ligget som en ekstrafunksjon til manuell styring.
Da måtte ein vel hatt ein stillig til på hendelen?
Neida, ikke hvis autofunksjonen kun skrus av og på via på skjermen, og ikke ved å skyve hendelen fremover.
Da kan Autofunksjonen jobbe som den vil og man kan styre lyset manuelt hvis ikke auto gjør jobben.
Da kan man skyve frem for fjernlys når autofunksjonen er for treg.
Hvis man fortsatt ønsker å bruke hendelen til å skru av og på autofunksjonen, kan det feks. gjøres ved å holde hendelen fremover i 1 sek. Mange muligheter.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RuneW

Sitat fra: Handyman på mandag 04. november 2019, klokken 11:20
Sitat fra: Rævedilter på mandag 04. november 2019, klokken 09:59
Sitat fra: Handyman på mandag 04. november 2019, klokken 09:17
Autfunkjsonen skulle bare ligget som en ekstrafunksjon til manuell styring.
Da måtte ein vel hatt ein stillig til på hendelen?
Neida, ikke hvis autofunksjonen kun skrus av og på via på skjermen, og ikke ved å skyve hendelen fremover.

Vent, hva? Aktiverer man autofunksjonen ved å skyve hendelen framover? Hvordan er det manuell operasjon er ment å fungere da? Jeg trodde den manuelle operasjonen var slik:

Dra hendelen helt mot deg: lyshorn
Dytt hendelen fra deg: Skift mellom nær og fjernlys

Nå ble jeg brått usikker her jeg sitter. Må nesten sette meg inn i bilen for å huske hvordan jeg tror det er...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

cra

Det er vel slik at det er en kombo mellom manuell og automatisk når den står på auto. Å manuelt sette den til nærslys overstyrer/"kobler ut" automatikken, og fjernlysene settes ikke på automatisk. Settes spaken i fjernlys-stilling blender automatikken ned når men møter biler, og setter på fjernlys (altfor sent) etter at bilen har passert.

Ser ikke helt for meg hvordan det skulle kunne gjøres mer manuelt samtidig som det skal være automatisk, men jeg bruker "slå av med nærlysposisjon på såaken" ganske ofte, typisk i områder med mange rundkjøringer med buskas i som gjør at bilen slår av og på fjernlys i ett sett. Skjenerende for de møtende og "flaut" for meg å kjøre med discolys.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA