Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor går grensen i forhold til selvkjøring?

Startet av Electric cars in Norway, mandag 04. november 2019, klokken 06:48

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Ikke diskuter denne konkrete saken fra helgen -  men la oss holde oss til prinsippet ift selvkjøring.

Hvor går grensen i forhold til selvkjøring? En hånd på rattet hele tiden? To hender?
Eller er det andre forhold?

Antar mange er klar over appelsin trikset på Tesla M3 som presses ned mellom ratt og senter posisjon ca kl 13 - hvis ikke se youtube filmer om dette. Jeg har ikke testet dette. Men er fasinert av autonome kjøretøy generelt men der det er langt igjen før dette kan benyttes over alt i dagens samfunn.

Ser det i Dagbladet nyheten refereres til veitrafikklovens paragraf tre, i denne nyheten - som sier at enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke oppstår fare.

https://www.dagbladet.no/nyheter/tesla-pa-autopilot-krasjet-inn-i-to-bommer/71777325

Electric cars in Norway

#1
Her er god info. https://www.currentautomotive.com/tesla-changes-autopilot-feature-availability/

Og fra Tesla hjemmesiden

https://www.tesla.com/no_NO/autopilot?redirect=no

Der står det dette:

Autopilot
Autopilotens avanserte sikkerhets- og bekvemmelighetsfunksjoner er utformet for å assistere deg med de tyngste delene av kjøringen. Autopilot introduserer nye egenskaper som forbedrer den eksisterende funksjonaliteten for å gjøre Teslaen din tryggere og mer kapabel over tid.

Autopilot gjør det mulig for Teslaen å styre, akselerere og bremse automatisk i kjørebanen.

De gjeldende Autopilot-funksjonene krever aktivt tilsyn av sjåføren og gjør ikke Teslaen autonom

THE

Og der har du vel svart deg selv? Grensen for selvkjøring er level 5 autonomi som skal håndtere all kjøring selv uten noen fører tilstede i bilen.

Pr. i dag er det ingen selvkjøringssystemer som er tilgjengelige for vanlige folk på høyere nivå enn level 2 (f.eks.. Tesla autopilot). Level 2 er i bunn og grunn bare førerstøttesystemer. Hvis du aktiverer filholder og adaptiv cruisecontrol uten å følge med på trafikken så overholder du ikke §3 i veitrafikkloven.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Electric cars in Norway


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA