Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading med vanlig stikk kontakt

Startet av Kenny427, søndag 03. november 2019, klokken 20:50

« forrige - neste »

Wibla

Vesel: Vi har allerede en bedre standard for utstyr som krever mer strøm, CEE-stikk.
2018 Tesla Model S 75D

Vesel

Sitat fra: Wibla på fredag 08. november 2019, klokken 21:53
Vesel: Vi har allerede en bedre standard for utstyr som krever mer strøm, CEE-stikk.
Jepp, men den er for stor, upraktisk og stygg til at noen vil bruke den inne til TV-en, panelovnen og brødristeren. Ihvertfall i alle utforminger jeg har sett av den. Stikkene må kunne felles inn i veggen, komme uten lokk, ha barnesikring og ha mer enn ett uttak.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Øyvind.h

#32
Et vanlig problem er eksempelvis kjøkkenet hvor stekeovn og platetopp gjerne får egne kurser, mens mikro, oppvaskmaskin og stikk over benk (dvs. vannkoker) deler kurs.

Det går normalt helt fint med 16a kurs da ting ikke kjøres samtidig eller noe brukes kort.
Men med 10a kurs går sikringen selv om vannkokeren bare er på noen titalls sekunder samtidig som oppvaskmaskinen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Handyman

Sitat fra: Vesel på fredag 08. november 2019, klokken 22:15
Sitat fra: Wibla på fredag 08. november 2019, klokken 21:53
Vesel: Vi har allerede en bedre standard for utstyr som krever mer strøm, CEE-stikk.
Jepp, men den er for stor, upraktisk og stygg til at noen vil bruke den inne til TV-en, panelovnen og brødristeren. Ihvertfall i alle utforminger jeg har sett av den. Stikkene må kunne felles inn i veggen, komme uten lokk, ha barnesikring og ha mer enn ett uttak.
Det er jo i praksis bar elbillading i en enebolig som kan trekke merkestrøm i et døgn, derfor strengere krav til uttak for lading.
Varmtvanntank har også vært et problem, og der er det nå krav om direkte tilkobling uten støpsel.
Nesten alle andre forbrukere har har begrenset strømtrekk eller brukstid.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: Vesel på fredag 08. november 2019, klokken 21:03
.....Synes egentlig Schuko-en er super. Særdeles robuste greier i grunn, så skjønner godt den er blitt så populær og utbredt. Er det en EU-standard? EU pleier være opptatt av holdbarhet, for å beskytte oss forbrukere og skåne miljøet. Har sjeldent sett en stikkontakt som har vært knukket eller noe tilsvarende som gjør at den ikke lar seg bruke, til tross for at det gjerne plugges inn og ut nesten daglig i 30-40 år. Selv støpslene skjer det sjeldent med. Schuko-en kunne kanskje vært gjort litt større bare.
Schuko er ikke en spesielt god kontakt! Dårlig strømføringsevne og elendig jordingskontak. Du trenger ikke dra lenger en til Danmark for å se at Schuko ikke er EU-standard.
Mange tror at siden vi bruker det i Norge så må det være bra....det er ikke riktig.
Bare se på det sære IT-nettene (230V) vi har i Norge, bra på sykehus, men ikke ellers. Tesla sine UMCer må lages i spesialversjon for å funke i Norge, og kommer du med en UMC fra Danmark så vil den ikke lade i Norge.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Vesel

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 08. november 2019, klokken 23:02
Det går normalt helt fint med 16a kurs da ting ikke kjøres samtidig eller noe brukes kort.
Men med 10a kurs går sikringen selv om vannkokeren bare er på noen titalls sekunder.
Har du så heftig vannkoker?  :laugh:
Neida, er vel dersom det er noe annet med stort trekk på samme kurs at sikringen går når man bruker vannkokeren. De er vel sjeldent på mer enn 2 kW.

Uansett, dette kunne kanskje vært løst om man brukte en sikring med tregere, eller ihvertfall annerledes, karakteristikk. Merlin Gerin, GE m.fl. kunne kanskje utviklet en sikring med karakteristikk som tillot at man f.eks. trekker 16 A i noen timer (osv. selvfølgelig), men ikke mer enn 10 A kontinuerlig. Dersom C eller D-sikringer ikke gjør dette allerede og de ikke har noen ugunstige andre sider ved karakteristikkene sine. For meg høres det bare ut som en treg 10A-sikring.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Kim-

Sitat fra: Vesel på fredag 08. november 2019, klokken 23:24
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 08. november 2019, klokken 23:02
Det går normalt helt fint med 16a kurs da ting ikke kjøres samtidig eller noe brukes kort.
Men med 10a kurs går sikringen selv om vannkokeren bare er på noen titalls sekunder.
Har du så heftig vannkoker?  :laugh:
Neida, er vel dersom det er noe annet med stort trekk på samme kurs at sikringen går når man bruker vannkokeren. De er vel sjeldent på mer enn 2 kW.

Uansett, dette kunne kanskje vært løst om man brukte en sikring med tregere, eller ihvertfall annerledes, karakteristikk. Merlin Gerin, GE m.fl. kunne kanskje utviklet en sikring med karakteristikk som tillot at man f.eks. trekker 16 A i noen timer (osv. selvfølgelig), men ikke mer enn 10 A kontinuerlig. Dersom C eller D-sikringer ikke gjør dette allerede og de ikke har noen ugunstige andre sider ved karakteristikkene sine. For meg høres det bare ut som en treg 10A-sikring.
Karakteristikker har ingenting med at den løser ut over tid. Det er kun startstrømmer. I2 faktoren er den vi kaller som løser ut over tid. Denne er forskjellige på vern, men typisk 1,2 1,3 og 1,45
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Vesel

Sitat fra: Handyman på fredag 08. november 2019, klokken 23:22
Schuko er ikke en spesielt god kontakt! Dårlig strømføringsevne og elendig jordingskontak. Du trenger ikke dra lenger en til Danmark for å se at Schuko ikke er EU-standard.
Dette måtte jeg google. Jøsses, hadde aldri trodd de annerledes stikkontakter enn oss.

Sitat fra: Handyman på fredag 08. november 2019, klokken 23:22
Mange tror at siden vi bruker det i Norge så må det være bra....det er ikke riktig.
Er jo ikke bare i Norge den brukes, den er svært ubredt i Europa. Da jeg dro til Italia i sommer var jeg sikker at jeg ikke kunne bruke noen av laderne mine (mobil, laptop og bil) siden jeg hadde glemt reiseadapter. Men det var aldri noe problem på hotellene ihvertfall, verken i nord eller i Roma. Så aldri noe annet enn schuko der en gang. Selv UMC-en kunne jeg ha plugget inn i jordede stikkontakter rundt forbi.  Jeg gjorde ikke dette, var bare ment som en nødløsning skulle en ladenød oppstå. Derfor ble jeg smått fortvila da jeg innså at jeg hadde tatt med 25 meter skjøteledning, men jeg hadde glemt adapteret.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Wibla

Sitat fra: Vesel på fredag 08. november 2019, klokken 22:15
Sitat fra: Wibla på fredag 08. november 2019, klokken 21:53
Vesel: Vi har allerede en bedre standard for utstyr som krever mer strøm, CEE-stikk.
Jepp, men den er for stor, upraktisk og stygg til at noen vil bruke den inne til TV-en, panelovnen og brødristeren. Ihvertfall i alle utforminger jeg har sett av den. Stikkene må kunne felles inn i veggen, komme uten lokk, ha barnesikring og ha mer enn ett uttak.

Tror du bommer på poenget her. Schuko (med eller uten jording) holder fint til de aller fleste apparater, men ikke til ting som trekker over 10A over lengre tid. Det er nettopp derfor man anbefaler CEE-stikk til elbillading (om man ikke går for ladestasjon med type 2), og hvorfor man har gjort det enda strengere med f.eks. tilkobling av varmtvannstank.
2018 Tesla Model S 75D

Øyvind.h

#39
Sitat fra: Vesel på fredag 08. november 2019, klokken 23:24
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 08. november 2019, klokken 23:02
Det går normalt helt fint med 16a kurs da ting ikke kjøres samtidig eller noe brukes kort.
Men med 10a kurs går sikringen selv om vannkokeren bare er på noen titalls sekunder.
Har du så heftig vannkoker?  :laugh:
Neida, er vel dersom det er noe annet med stort trekk på samme kurs at sikringen går når man bruker vannkokeren. De er vel sjeldent på mer enn 2 kW.
Oops. Poenget med vannkoker og oppvaskmaskin ble litt uklart når jeg glemte å skrive oppvaskmaskin :)
Den går gjerne en stund og er så stillegående at en kan glemme at den er på. Bare koke tevann i 30 sek og vipps blir det mørkt. Lyset går gjerne på samme kurs for det drar jo ikke noe særlig uansett.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

kodax

Danmark er særinger i Europa når det gjelder både jording og støpsel.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

geear

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 08. november 2019, klokken 23:45
Sitat fra: Vesel på fredag 08. november 2019, klokken 23:24
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 08. november 2019, klokken 23:02
Det går normalt helt fint med 16a kurs da ting ikke kjøres samtidig eller noe brukes kort.
Men med 10a kurs går sikringen selv om vannkokeren bare er på noen titalls sekunder.
Har du så heftig vannkoker?  :laugh:
Neida, er vel dersom det er noe annet med stort trekk på samme kurs at sikringen går når man bruker vannkokeren. De er vel sjeldent på mer enn 2 kW.
Oops. Poenget med vannkoker og oppvaskmaskin ble litt uklart når jeg glemte å skrive oppvaskmaskin :)
Den går gjerne en stund og er så stillegående at en kan glemme at den er på. Bare koke tevann i 30 sek og vipps blir det mørkt. Lyset går gjerne på samme kurs for det drar jo ikke noe særlig uansett.
Hvis du har et nyere elanlegg/hus så vil normalt oppvaskmaskinen ha egen kurs. Det er dårlig  praksis å prøve å kombinere stikkontakter og oppvaskmaskin, for apparatene man bruker på kjøkkenet kan være heftige. Feks kaffetrakter, mikro, brødrister, vannkoker, kjøkkenmaskin. To av disse samtidig kan være nok til å ta sikringen selv uten oppvaskmaskin..

Handyman

Sitat fra: Vesel på fredag 08. november 2019, klokken 23:42
Er jo ikke bare i Norge den brukes, den er svært ubredt i Europa. Da jeg dro til Italia i sommer var jeg sikker at jeg ikke kunne bruke noen av laderne mine (mobil, laptop og bil) siden jeg hadde glemt reiseadapter. Men det var aldri noe problem på hotellene ihvertfall, verken i nord eller i Roma. Så aldri noe annet enn schuko der en gang. Selv UMC-en kunne jeg ha plugget inn i jordede stikkontakter rundt forbi.  Jeg gjorde ikke dette, var bare ment som en nødløsning skulle en ladenød oppstå. Derfor ble jeg smått fortvila da jeg innså at jeg hadde tatt med 25 meter skjøteledning, men jeg hadde glemt adapteret.
Jeg vet at det er utbredt bruk av Schuko, men det var ikke poenget. Poenget var at mange tror at vi i Norge har så gode løsninger på alt. Det stemmer ikke altid. Schuko er praktisk og anvendelig, men ikke egnet til kontinuerlige laster over 10A. Til det har man industristikk CEE. Du merker kontakttrykket når du plugger inn og ut.
Brukerne hadde ikke ikke vært fornøyd om man måtte tykke med stor kraft (opp til 10 kg) for å plugge inn en mobillader eller lignende i schuko.
Sitat fra: Vesel på fredag 08. november 2019, klokken 23:24
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 08. november 2019, klokken 23:02
Det går normalt helt fint med 16a kurs da ting ikke kjøres samtidig eller noe brukes kort.
Men med 10a kurs går sikringen selv om vannkokeren bare er på noen titalls sekunder.
Har du så heftig vannkoker?  :laugh:
Neida, er vel dersom det er noe annet med stort trekk på samme kurs at sikringen går når man bruker vannkokeren. De er vel sjeldent på mer enn 2 kW.

Uansett, dette kunne kanskje vært løst om man brukte en sikring med tregere, eller ihvertfall annerledes, karakteristikk. Merlin Gerin, GE m.fl. kunne kanskje utviklet en sikring med karakteristikk som tillot at man f.eks. trekker 16 A i noen timer (osv. selvfølgelig), men ikke mer enn 10 A kontinuerlig. Dersom C eller D-sikringer ikke gjør dette allerede og de ikke har noen ugunstige andre sider ved karakteristikkene sine. For meg høres det bare ut som en treg 10A-sikring.
Genrelt råd som kan brukes i alle situasjoner: når man ikke vet hva man snakker om så bør man ikke snakke. Karakteristikk på sikringer gjelder startstrøm, altså belastning over MEGET kort tid, og har ingenting med å belaste en kurs over merkestrøm i noen timer.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Vesel

Sitat fra: Handyman på søndag 10. november 2019, klokken 00:59
Genrelt råd som kan brukes i alle situasjoner: når man ikke vet hva man snakker om så bør man ikke snakke.
Hvorfor ikke? Er jo en måte å lære noe nytt på, for flere.  :)

På diskusjonsforumer er den letteste måten å få det riktige svaret ikke å stille et spørsmål, men å gi feil svar.  ;)
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA