Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading med vanlig stikk kontakt

Startet av Kenny427, søndag 03. november 2019, klokken 20:50

« forrige - neste »

Kenny427

Var ute å følte på selve stikk kontakt pinnene nå, og de var iskalde.

mthoring

Sitat fra: Kenny427 på torsdag 07. november 2019, klokken 00:12
Var ute å følte på selve stikk kontakt pinnene nå, og de var iskalde.

Hvis 8A er nok, så anbefaler jeg deg å sette ladestrømmen til det. Du bør også gå over og kjenne på alle koblingspunkter mellom stikk og sikringsskap, etter at bilen har stått på lading en time, for å være på den sikre siden.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Muffinman

Ikke så enkelt å kjenne på øvrige koblingspunkter om de er inne i andre stikk på veien dessverre. Har selv opplevd at alt så bra ut ellers, men ved en tilfeldighet trakk jeg ut en kontakt på stua i huset det ble ladet fra (utlandet). Her var pinnene så varme at de ikke kunne berøres. Skrudde opp kontakten og oppdaget at en kobling var så dårlig at den var blitt brun av varme, mens overflaten på selve stikket ikke var varmt.

Så lav ladestrøm som mulig er nok fornuftig om man ikke kjenner installasjonen godt.

cra

Har lært at det kan være lurt å sjekke at terminalene er godt tilskrudd på kontaktene i huset av og til, spesielt de som er nærme dører. Ta det f.eks. 1.desember samtidig som man skifter batterier i røykvarslerne. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Kenny427

Takk for mange gode tips!
Jeg kommer til å sette på 5-8 amp de få gangene jeg lader her. Jeg vet også godt hvem uttak som hører til kursen jeg lader på så skal følge med på det jeg kan av de synlige tingene så satser jeg på at dette går fint nå i mellomtiden. Hadde jeg skulle bodd her over en litt lengre periode hadde jeg definitivt investert i ladeboks utenfor her.

Vesel

#20
Sitat fra: 1000kwh på søndag 03. november 2019, klokken 20:56
Du må sette ned strømmen selv til 10A. Ikke anbefalt å lade med mer.
Sitat fra: Wisd0m på mandag 04. november 2019, klokken 15:20
Skru ned til 10 A (...)
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 04. november 2019, klokken 15:46
Sett ned til 10A (eller mindre).

Hvorfor, egentlig? Dersom kursen er på 16 A - dette kan han sjekke selv i sikringsskapet - så skal det være helt pålitelig og trygt å lade med 13 A, selv kontinuerlig døgnet rundt. Selv 16 A skulle gått fint å lade med om det var mulig. Skulle det vært annet forbruk på kursen så vil sikringen uansett sørge for å koble den ut før det oppstår fare. Bare pass på at støpselet sitter godt fast helt inne i stikkontakta.

Har aldri skjønt helt greia med at inne i huset så kan man tyvkoble i øst og vest, gjerne med underdimensjonerte kabler, og peise på med ovner opp til 3,6-3,7 kW over så lang tid man vil, men når det kommer til elbillading så er loven (og anbefalingene) veldig så strenge. Med elbillading er det jo til og med begrenset hvor lenge det trekkes høy effekt før kursen nødvendigvis får en pause.

Ulempen ved å redusere ladestrømmen er jo at det går tregt nok allerede med 13 A. Utover det tror jeg effektiviteten også reduseres.

Jeg ladet et par ganger i vår med 13 A med en 25 meter lang 1,5 mm^2 skjøteledning. Slutta da jeg faktisk sjekka tverrsnittet, sorry! Uansett, hadde det tverrsnittet vært del av en fast installasjon, så ville sikringen vært på 10 A. Likevel, med 13 A på 1,5 mm^2 kobber så ble kabelen bare smålunken. Dette er kabler som skal tåle 70° C. Det varmeste var ladekladden, den var det blitt en god lunk på, men det blir den uansett hvordan tilførselen er.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

arthur

Og jeg har enda ikke skjønt hvorfor det er så viktig å hurtiglade i egen garasje da jeg normalt tilbringer mer enn nok tid i heimen (sover litt om natten også) til å kunne lade opp bilen selv om den kun lades med 10A. Har gått bra i fem år så langt så går sikkert greit litt til!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

1000kwh

Sitat fra: Vesel på fredag 08. november 2019, klokken 07:42
Sitat fra: 1000kwh på søndag 03. november 2019, klokken 20:56
Du må sette ned strømmen selv til 10A. Ikke anbefalt å lade med mer.
Sitat fra: Wisd0m på mandag 04. november 2019, klokken 15:20
Skru ned til 10 A (...)
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 04. november 2019, klokken 15:46
Sett ned til 10A (eller mindre).

Hvorfor, egentlig? Dersom kursen er på 16 A - dette kan han sjekke selv i sikringsskapet - så skal det være helt trygt å lade med 13 A, selv kontinuerlig døgnet rundt. Selv 16 A skulle være trygt å lade med om det var mulig. Skulle det vært annet forbruk på kursen så vil sikringen uansett sørge for å koble den ut før det oppstår fare.

Har aldri skjønt helt greia med at inne i huset så kan man tyvkoble i øst og vest, gjerne med underdimensjonerte kabler, og peise på med ovner opp til 3,6-3,7 kW over så lang tid man vil, men når det kommer til elbillading så er loven (og anbefalingene) veldig så strenge. Med elbillading er det jo til og med begrenset hvor lenge det trekkes høy effekt før kursen nødvendigvis får en pause.

Ulempen ved å redusere ladestrømmen er jo at det går tregt nok allerede med 13 A. Utover det tror jeg effektiviteten også reduseres ved lavere ladestrøm.

Jeg ladet et par ganger i vår med 13 A med en 25 meter lang 1,5 mm^2 skjøteledning. Slutta da jeg faktisk sjekka tverrsnittet, sorry! Uansett, hadde det tverrsnittet vært del av en fast installasjon, så ville sikringen vært på 10 A. Likevel, med 1,5 mm^2 så ble kabelen bare smålunken. Dette er kabler som skal tåle 70° C.
Ovnen du snakker om gir jo pauser, men en elbil som står på 16A vil jo ikke slutte å trekke strøm før bilen er fulladet. Dette kan jo ta over 24 timer!

I tillegg til dette så kobler man gjerne bilen til en gammel kontakt i garasjen som er koblet til alt mulig slags rask. Så da blir det varme i veldig mange forskjellige ledd.

En dedikert 16A kurs kan du bruke på 16A kontinuerlig.

Vesel

#23
Sitat fra: 1000kwh på fredag 08. november 2019, klokken 08:02
Ovnen du snakker om gir jo pauser, men en elbil som står på 16A vil jo ikke slutte å trekke strøm før bilen er fulladet. Dette kan jo ta over 24 timer!
Dersom ovnene har termostater, og termostatene ikke bare er stilt til max, så vil de ta regelmessige pauser, ja. Det jeg vil frem til at er at det er en dobbelstandard ved at man med elbillading ikke har lov til å trekke mer enn ett hakk under sikringens størrelse, og attpåtil sier loven at kursen må være dedikert til elbillading. På stikkontaktene innendørs derimot, så er det ingen kontroll. Der kan man gjøre hva man vil liksom. Som om elbillading på en magisk måte trekker en fantomstrøm som ovner m.m. ikke gjør.

Ved bruk av ovner eller annet strømtrekkende materiell kan man nemlig bruke skjøteledninger og forgrenere og koble til så mange ting man vil og maxe ut sikringen. Bruker man skjøteledning som er underdimensjonert strømtrekket, så er det ikke er trygt, men utover det skal man kunne trekke så mye man vil. Som sagt så vil sikringen koble ut en kurs før det oppstår fare på den faste installasjonen - det er hele sikringens formål. Likevel, dette får man altså ikke lov til når man lader elbil.

Sitat fra: 1000kwh på fredag 08. november 2019, klokken 08:02
I tillegg til dette så kobler man gjerne bilen til en gammel kontakt i garasjen som er koblet til alt mulig slags rask. Så da blir det varme i veldig mange forskjellige ledd.
Greia med å ha flere ting på samme kurs som man lader elbilen er bare at strømmen blir høyere. Overstiger da strømmen sikringens størrelse, så kobler den ut. Det gjør kursen upålitelig, men neppe mye utryggere. Det er nettopp i den upåliteligheten tryggheten ligger.

Sitat
En dedikert 16A kurs kan du bruke på 16A kontinuerlig.
Ja, og det kan man på kurser som ikke er dedikerte også. Forskjellen er at på kurser med flere ting som trekker strøm, så vil strømmen bare være 16 A mellom sikring og første forbruker, for så å minke jo lengre ut du kommer. På en dedikert kurs så går hele strømmen gjennom hele kursen og genererer varme.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

kodax

Naturligvis er det like stor risiko for varmgang uansett om det er en elbil eller andre kilder som trekker strømmen. Å regulere all bruk av strømtilkobling vil jo ikke være praktisk mulig, men jeg vil tro at DSB også har vurdert regulering av bruk av ovner som bruker stikkontakt da varmgang generelt er årsak til mange branner hvert år.

Vanlige 16 A stikkontakter (ofte kalt Schuko) ikke er beregnet for langvarig belastning med mer enn 8 - 10 A. Kortvarig tåler imidlertid stikkontakt og støpsel påstemplet nominell verdi (16 A).
På grunn av ovennevnte forhold kom det krav i NEK 400:2010 at varmtvannsberedere ikke skulle tilkobles via Schukokontakt og plugg, om påstemplet effekt var på 2000 W eller mer. Dette ble innskjerpet i NEK 400:2014 til å gjelde for varmvannsberedere med effekt over 1500 W.
I NEK 400:2014 kom det dessuten inn krav til at kurs for lading av elbil, med standard 16 A stikkontakt (Schuko), ikke skal sikres høyere enn 10 A.

Den blå CEE industrikontakten er derimot beregnet for 16A kontinuerlig.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Handyman

Sitat fra: Vesel på fredag 08. november 2019, klokken 07:42
Sitat fra: 1000kwh på søndag 03. november 2019, klokken 20:56
Du må sette ned strømmen selv til 10A. Ikke anbefalt å lade med mer.
Sitat fra: Wisd0m på mandag 04. november 2019, klokken 15:20
Skru ned til 10 A (...)
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 04. november 2019, klokken 15:46
Sett ned til 10A (eller mindre).

Hvorfor, egentlig? Dersom kursen er på 16 A - dette kan han sjekke selv i sikringsskapet - så skal det være helt pålitelig og trygt å lade med 13 A, selv kontinuerlig døgnet rundt. Selv 16 A skulle gått fint å lade med om det var mulig. Skulle det vært annet forbruk på kursen så vil sikringen uansett sørge for å koble den ut før det oppstår fare. Bare pass på at støpselet sitter godt fast helt inne i stikkontakta.

Har aldri skjønt helt greia med at inne i huset så kan man tyvkoble i øst og vest, gjerne med underdimensjonerte kabler, og peise på med ovner opp til 3,6-3,7 kW over så lang tid man vil, men når det kommer til elbillading så er loven (og anbefalingene) veldig så strenge. Med elbillading er det jo til og med begrenset hvor lenge det trekkes høy effekt før kursen nødvendigvis får en pause.

Ulempen ved å redusere ladestrømmen er jo at det går tregt nok allerede med 13 A. Utover det tror jeg effektiviteten også reduseres.

Jeg ladet et par ganger i vår med 13 A med en 25 meter lang 1,5 mm^2 skjøteledning. Slutta da jeg faktisk sjekka tverrsnittet, sorry! Uansett, hadde det tverrsnittet vært del av en fast installasjon, så ville sikringen vært på 10 A. Likevel, med 13 A på 1,5 mm^2 kobber så ble kabelen bare smålunken. Dette er kabler som skal tåle 70° C. Det varmeste var ladekladden, den var det blitt en god lunk på, men det blir den uansett hvordan tilførselen er.
Ved å lese det du skriver her, er det åpenbart at du vet lite om sikkerhet knyttet til brannfare.

Sikringer løser ikke ut på merkestrøm, alt etter karakteristikk kan de slippe gjennom opp til 1,4 ganger i en lang periode før de kobler ut.
I en periode ble det benyttet 15A sikring på 1,5mm2, noe som var helt lovlig, men førte katastrofale branner.
Ordinære kurser i boliger er egentlig ikke dimensjonert for kontinuerlig last på merkestrøm, noe lading av elbil lett kan føre til.
I en teoretisk perfekt verden kunne man levd etter din anbefaling, men ikke i virkeligheten.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Kim-

Sitat fra: Vesel på fredag 08. november 2019, klokken 07:42
Sitat fra: 1000kwh på søndag 03. november 2019, klokken 20:56
Du må sette ned strømmen selv til 10A. Ikke anbefalt å lade med mer.
Sitat fra: Wisd0m på mandag 04. november 2019, klokken 15:20
Skru ned til 10 A (...)
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 04. november 2019, klokken 15:46
Sett ned til 10A (eller mindre).

Hvorfor, egentlig? Dersom kursen er på 16 A - dette kan han sjekke selv i sikringsskapet - så skal det være helt pålitelig og trygt å lade med 13 A, selv kontinuerlig døgnet rundt. Selv 16 A skulle gått fint å lade med om det var mulig. Skulle det vært annet forbruk på kursen så vil sikringen uansett sørge for å koble den ut før det oppstår fare. Bare pass på at støpselet sitter godt fast helt inne i stikkontakta.

Har aldri skjønt helt greia med at inne i huset så kan man tyvkoble i øst og vest, gjerne med underdimensjonerte kabler, og peise på med ovner opp til 3,6-3,7 kW over så lang tid man vil, men når det kommer til elbillading så er loven (og anbefalingene) veldig så strenge. Med elbillading er det jo til og med begrenset hvor lenge det trekkes høy effekt før kursen nødvendigvis får en pause.

Ulempen ved å redusere ladestrømmen er jo at det går tregt nok allerede med 13 A. Utover det tror jeg effektiviteten også reduseres.

Jeg ladet et par ganger i vår med 13 A med en 25 meter lang 1,5 mm^2 skjøteledning. Slutta da jeg faktisk sjekka tverrsnittet, sorry! Uansett, hadde det tverrsnittet vært del av en fast installasjon, så ville sikringen vært på 10 A. Likevel, med 13 A på 1,5 mm^2 kobber så ble kabelen bare smålunken. Dette er kabler som skal tåle 70° C. Det varmeste var ladekladden, den var det blitt en god lunk på, men det blir den uansett hvordan tilførselen er.
er det rart ting tar fyr.. en vanlig kontakt er laget for 10A kontinuerlig. 16A over kortere perioder, dette er grunnet liten kontaktflate i stikkontaktene, og at fjærene som legger press på støpselet kan bli dårlige over tid, noe som gir dårligere kontakt og dermed varmgang.

Elbiler trekker en høy last over lengre tider og blir dermed regnet som fast last. Derfor er det helt normalt at man prosjekterer med 80% belastning på kursen for å unngå varmgang. Kursene slår ikke ut heller ikke ut med en gang man passerer feks 16A, eller hva sikringsstørrelsen er på. Vanligvis (med mindre du har nye boligautomater) er det garantert utkobling på merkestrøm*1,45 innen en time.

Hvis du hadde en skjøteledning liggende ute i vår og det var kjølig i luften har du god lufting på kabelen. Det er verre med kablene som ligger inni en isolert vegg i et rør uten form for lufting. Problemet pleier ikke være kablene under selv med dette, men tilkoblingspunkter.

Til trådstarter: lad med 10A :)
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Vesel

#27
Sitat fra: kodax på fredag 08. november 2019, klokken 10:10
Vanlige 16 A stikkontakter (ofte kalt Schuko) ikke er beregnet for langvarig belastning med mer enn 8 - 10 A. Kortvarig tåler imidlertid stikkontakt og støpsel påstemplet nominell verdi (16 A).
Aha.  Men i såfall forstår jeg hvorfor elbillading er så strengt regulert når det kommer til lading fra vanlig stikkontakt. Jeg trodde at når noe var merket med 16 A, så betydde det at man faktisk kunne trekke dette kontinuerlig uten fare. Noe annet synes jeg egentlig er litt misvisende og farlig. Dersom det kun er 10 A man kan trekke over tid, så er det da det stikkontaktene burde vært merket med. Jeg har også sett stikkontakter som er brunsvidde, men har alltid antatt at det skyldtes at noen ikke hadde plugget støpselet godt nok inn i kombinasjon med høy effekt over tid, evt. ved defekt inni stikkontakta eller på støpselet.

Jeg skjønner likevel fremdeles ikke hvorfor elektrikerne må justere max ladestrøm ned ett hakk under sikringens størrelse ved bruk av ladebokser som kabelen er koblet til direkte. Ei skjønner jeg hvorfor disse kursene alltid må være dedikerte. I verste fall går jo sikringen liksom. 2,5 mm^2 PR på vegg eller PN i rør skal vel kunne tåle 16 A kontinuerlig, selv om ikke stikkontaktene nødvendigvis gjør det? Etter hva jeg husker fra et par år på elektrofag, så er lovlig (og da antar jeg også trygg) strøm som regel til og med noe høyere enn sikringens størrelse.

Sitat fra: Handyman på fredag 08. november 2019, klokken 13:24
Ved å lese det du skriver her, er det åpenbart at du vet lite om sikkerhet knyttet til brannfare.
Ja, jeg gjør vel det. Har misforstått en del tydeligvis.

Sitat fra: Handyman på fredag 08. november 2019, klokken 13:24
Sikringer løser ikke ut på merkestrøm, alt etter karakteristikk kan de slippe gjennom opp til 1,4 ganger i en lang periode før de kobler ut.
Det trodde jeg var tatt høyde for da NEK bestemte hvor mye strøm som kan trekkes og hvilken karakteristikk man kan bruke til de forskjellige kursene, ut fra tverrsnitt, type metall, lengde, type kabelføring, og hvor mange andre kabler den ligger inntil.

Sitat fra: Handyman på fredag 08. november 2019, klokken 13:24
Ordinære kurser i boliger er egentlig ikke dimensjonert for kontinuerlig last på merkestrøm, noe lading av elbil lett kan føre til.
Hvorfor er ikke reglene strammet inn nok til å gjøre kontinuerlig last ved merkestrøm trygg isåfall? Er jo like fullt mulig å trekke merkestrøm kontinuerlig inne på vanlige kurser som det er ved lading av elbil.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Øyvind.h

Om stikkene kun ble godkjent opp til 10A kunne du bare hatt 10A sikring på kursen. Husholdningskontakter er ikke egnet for tung last i lang tid. Når du ser på mekanikken på en standard schuko er det lett å forstå hvorfor. Kun to halvmåner som ligger inntil pinnen på hver side. Henger ladekladden og dingler i støpselet kan pinnene stå litt på skrå inn og halvmånene som egentlig skal ha full flate mot pinnene får bare noen små punktvise forbindelser med pinnene.

Varmtvannsbereder er en typisk tyngre og langvarig last som historisk er blitt koblet til stikk. Kravet ble endret til maks 2kW for vvb koblet til med schuko. Alt over måtte direktekobles. Da fant produsentene av vvb at de kunne legge effekten på 1950w. Svidde stikk fortsatte så maks effekt for vvb er vel nå satt ned til 1400w eller noe sånt.

CEE stikk slik som Teslas røde og blå adapter har er mye mer solid og har mye bedre kontaktflate.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Vesel

#29
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 08. november 2019, klokken 20:43
Om stikkene kun ble godkjent opp til 10A kunne du bare hatt 10A sikring på kursen.
Er kanskje det som må til da. 10 A sikring ved bruk av det som i praksis er 10 A-stikkontakter.

Enda bedre: gradvis innføre en ny og bedre standard for støpsler og stikkontakter som tåler høyere kontinuerlig strøm. Synes egentlig Schuko-en er super. Særdeles robuste greier i grunn, så skjønner godt den er blitt så populær og utbredt. Er det en EU-standard? EU pleier være opptatt av holdbarhet, for å beskytte oss forbrukere og skåne miljøet. Har sjeldent sett en stikkontakt som har vært knukket eller noe tilsvarende som gjør at den ikke lar seg bruke, til tross for at det gjerne plugges inn og ut nesten daglig i 30-40 år. Selv støpslene skjer det sjeldent med. Schuko-en kunne kanskje vært gjort litt større bare.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA