Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading med vanlig stikk kontakt

Startet av Kenny427, søndag 03. november 2019, klokken 20:50

« forrige - neste »

Kenny427

Hei, har nettopp fått min Model 3 og prøvde å lade på en kontakt vi har i gårdsplassen med vanlig stikkkontakt. Så da på bilen at den ladet på 13amp. Er det slik at bilen sjekker dette og kontrollerer det selv, eller må jeg justere noe? Har prøvd å leite litt rundt men jeg er ganske clueless på slikt så tar sjansen på at kanskje noen her har ett godt svar til meg :)

1000kwh

Du må sette ned strømmen selv til 10A. Ikke anbefalt å lade med mer.

Enormt med info her og på nettet. Det finner du.

Toalmar

Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Wisd0m

Skru ned til 10 A og heng opp ladekladden i noe slik at den ikke henger på stikkontakten.

Handyman

Sitat fra: Wisd0m på mandag 04. november 2019, klokken 15:20
Skru ned til 10 A og heng opp ladekladden i noe slik at den ikke henger på stikkontakten.
Strømmen regulerer du fra skjermen i bilen under ladeinnstillingene.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Espen Hugaas Andersen

Det er faktisk også noe sikkerhetsanordninger i ladingen, så om den oppdager varmgang så vil den redusere strømtrekk. Men dette er ikke noe man kan forvente at vil fungere perfekt. Det er mer et sikkerhetsnett om man har gjort noe dumt eller strømanlegget ikke er helt bra.

Sett ned til 10A (eller mindre). Dette må du vurdere litt selv, utifra tilstand på anlegget. Er jeg usikker på hvor mange koblingspunkter det er mellom stikkontakt og sikringskap og hvor mye annet som er koblet på samme kurs, så ville jeg satt ladingen til 5A.

Og så er det greit å huske - om man skal benytte eksisterende stikkontakt til regelmessig lading, så regnes dette som bruksending. Da slår krav om klasse B jordfeilvern og egen dedikert kurs inn. Jeg ville sterkt vurdert ladestasjon eller å få satt opp et industristikk.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

N00b

Det koker ned til at selv om en stikkontakt skal tåle 16A så vil den bli slitt med tiden.

Bilen din lader maks 13A på vanlig schuko stikk så Tesla har allerede lagt inn en begrensning. La bilen stå å lade med det strømtrekket et par timer, så sjekker du hvor varm pinnene på ladekabelen er.  Kan du ta på dem uten å brenne deg så kan du sove trygt om natta.

Øyvind.h

Har jo mye å si hvor stikket sitter også. Er det på husveggen i tre er konsekvensene mye større enn om den er festet på en frittstående stolpe eller betongvegg.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kenny427

Akkurat nå leier jeg leilighet midlertidig så har ikke veldig lyst til å betale masse for ordentlig koblingspunkt. Blir nok mest til at jeg lader ved SC men er greit å kunne lade i ny og ne på kontakt også når det passer seg. Har som nevnt veeldig lite peiling på dette med strøm og begrepene, men da skrur jeg hvertfall ned til 10 og kanskje lavere også. Skal se om jeg får hengt det opp på noe vis.

ok67

Det hjelper ikkje mykje å kjenne på pinnane på støpselet om det er ein eller fleire tvilsomme koplingsboksar mellom stikkontakta og sikringsskapet. Du må sjekke at heile kablinga frå sikringsskapet til kontakta er i bra stand.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Kenny427

Selve stikkkontakten er på en betongvegg. Har skrudd ned til 10amp og skal sjekke om det er varmt på kontakten som du nevnte om ett par timer. Satser på at dette går fint midlertidig. Trenger maks å lade 1 gang i uken så det er vel muligens ikke verdens største risiko å ta?

Kenny427

Har ikke lyst til at huset skal brenne ned, men samtidig er dette veldig midlertidig plass for meg å bo så svir litt å investere 15-20.000 for ladeboks som jeg ikke får mye nytte av. Ikke lett dette her hehe.

Rosstopher

Hvor fort du lade? Kjører du 5 mil om dagen og bilen står stille i 10 timer, holder det å lade på 5 A. Prøv deg frem og se hvor sakte du kan lade og fortsatt få nok rekkevidde.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Kenny427

Jeg kan i utgangspunktet lade ganske sakte, kjører ikke mye. Vil brannfaren senkes vesentlig dersom jeg nedjusterer? Den vil jo da måtte stå i dobbelt så lenge, men blir kanskje mer trygt?

Rosstopher

Sitat fra: Kenny427 på onsdag 06. november 2019, klokken 21:47
Jeg kan i utgangspunktet lade ganske sakte, kjører ikke mye. Vil brannfaren senkes vesentlig dersom jeg nedjusterer? Den vil jo da måtte stå i dobbelt så lenge, men blir kanskje mer trygt?

Ja, det er mindre fare ved å lade saktere.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA