Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjøring på motorvei

Startet av Jay3s, søndag 03. november 2019, klokken 19:37

« forrige - neste »

Jay3s

Har ikke elbil, får straks, men har jo begynt å glede meg/tenke på utfordringer...

Er det "innafor" å legge seg i dragsuget på f.eks. trailere på motorveien for å spare energi? Evt., må man ligge så nærme at det er trafikkfarlig, for å få særlig effekt?

1000kwh

Sitat fra: Jay3s på søndag 03. november 2019, klokken 19:37
Har ikke elbil, får straks, men har jo begynt å glede meg/tenke på utfordringer...

Er det "innafor" å legge seg i dragsuget på f.eks. trailere på motorveien for å spare energi? Evt., må man ligge så nærme at det er trafikkfarlig, for å få særlig effekt?
Det er bare slitsomt. Kaster stein og spruter masse drit på bilen din, så det tror jeg ikke mange gidder.

tromsø

Bruker det trikset kun når jeg får rekkeviddeangst, hvilket skjer av og til i en Leaf 24kWh...
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Thomas Parsli

Mytbusters har testet :)

https://www.quora.com/Does-tailgating-drafting-while-driving-save-gas

Ved å ligge 1,24s fra lastebilen kan du spare 11% drivstoff, men risikerer 6.800,- i bot.
Og kjører du nærmere mister du lappen hvis du blir tatt...

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Jay3s

Hehe... høres ikke ut som en veldig god ide, skjønner jeg...

Svein_H

Og ikke minst setter du deg selv og muligens andre i livsfare. Ved å ligge så tett opptil en lastebil har du overhodet null oversikt over trafikkbildet fremover, og øker dermed risikoen for en alvorlig ulykke som også kan involvere andre bilister. Jeg håper virkelig at denne forespørselen ikke var seriøst ment..!
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Jay3s

#6
Jo, det var absolutt seriøst ment. Jeg aner ikke (dvs., nå vet jeg at 1.24 s gir 11% besparelse, ref. Thomas Parsli over, takk for den!) hvor nærme man må ligge for å få effekt av dette, og hvis det holder med f.eks. 3 sek. bak, så bør det jo slett ikke være farlig. Må man ligge helt opp i rumpa, er jo situasjonen en annen.

cra

Det enkleste er å se på gress eller annen vegetasjon langs kanten og om det blåses i riktig retning når du har en trygg avstand til bilen foran. Jeg mener å huske at der er enkelte avstander (varierer med hastighet) som gir negativ effekt også.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

1000kwh

Sitat fra: cra på onsdag 06. november 2019, klokken 11:07
Det enkleste er å se på gress eller annen vegetasjon langs kanten og om det blåses i riktig retning når du har en trygg avstand til bilen foran. Jeg mener å huske at der er enkelte avstander (varierer med hastighet) som gir negativ effekt også.
Enklest, men tryggest?? :D D:

cra

Sitat fra: 1000kwh på onsdag 06. november 2019, klokken 11:16
Sitat fra: cra på onsdag 06. november 2019, klokken 11:07
Det enkleste er å se på gress eller annen vegetasjon langs kanten og om det blåses i riktig retning når du har en trygg avstand til bilen foran. Jeg mener å huske at der er enkelte avstander (varierer med hastighet) som gir negativ effekt også.
Enklest, men tryggest?? :D D:

He he heh. :) Nå mente jeg ikke at man skal sitte og nistirre på floraen langs veien, men finne en avstand som er trygg/komfortabel og så kaste et blikk på vegetasjonen og se om det virker som om man har medvind. Tar ikke lenger tid enn å sjekke sidespeilet for bakenforliggende trafikk.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jman76

Sitat fra: tromsø på søndag 03. november 2019, klokken 19:46
Bruker det trikset kun når jeg får rekkeviddeangst, hvilket skjer av og til i en Leaf 24kWh...

Bruker det trikset kun når jeg får rekkeviddeangst, hvilket skjer av og til i en Leaf 40kWh...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA