Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen med erfaring med vinterdekket Roadcruza?

Startet av tornaldo, søndag 03. november 2019, klokken 18:38

« forrige - neste »

Muffinman

#15
Sitat fra: gr på tirsdag 05. november 2019, klokken 10:13
Sitat fra: Muffinman på mandag 04. november 2019, klokken 19:51
Hva med når din testvinner pga topp egenskaper på is kommer i en situasjon hvor det er kritisk med grep på våt, bar asfalt som det scorer elendig på?
Du får sjekke forskjellen i bremselengde på et godt og dårlig dekk på is/snø, og samme på våt/tørr asfalt...
Du får lese innlegget mitt en gang til. Jeg drøfter ikke forskjellen på gode og dårlige dekk, men forskjellen på dyre dekk, testvinnere, og rimeligere dekk. Kan det tenkes at det ikke alltid er en klar sammenheng mellom pris og egenskaper, og at det fint går an å velge et dekk med "feil" egenskaper om man velger blant premiummerkene også? Hva med egenskapene når dekket et slitt 10%? 30%? Gjør du et verre valg ved å kjøre på et Hakka 3 med 5mm gjenstående mønster enn et nytt Nereus med 9mm?

Det er greit å ta med seg at dette er veldig mye mer komplekst enn dyrt=bra og rimelig=dårlig.

tornaldo

#16
Jeg synes det er dårlig at enkelte gjør valg av dekk til noe man snakker ned andre personer med.

Så hvis jeg vurderer et dekk som selges av flere forhandlere i Norge, men som ikke er godkjent av enkelte av dere her inne, blir det antydet at man setter eget og andres liv i fare, samt det er en ufattelig prestasjon å mene at det er sammenheng mellom hvor man bor i landet, og kjørestil, når man skal prioritere dekk og hvor mye penger man skal legge i det.

Mulig jeg er hårsår..

Så et par YouTube videoer her om dagen. En eller annen fyr som het Bjørn Nyland som kjørte med kinesiske Nereus vinterdekk på en Model X P90D, samt han og en til kjørte en Model S Long Range Raven med Gripmax vinterdekk. For noen idioter!!
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Vaduz

Dekk industrien tjener godt på premium segmentet og det er nok mye godt sponsede dekk-tester og skjult markedsføring på bil relaterte nettsider der ute. Og som andre sier, det vil alltid være en avveining mellom godt grep på is, snø, tørr og våt asfalt samt slitasje og forventet levetid på dekket. Alle EU godkjente dekk er bra nok så lenge du velger rett for ditt bruk. Tullete å påstå at kvalitet=pris. Jeg ville personlig gått for maks grep på snø og is ettersom det er mest kritisk selv om man tar det svært pent, men selv om mine standard Nokia piggfrie (MS) er gode på is og snø, vannplaner de fryktelig lett og jeg må ta forhåndsregler for det.

snd

#18
Jeg har kjørt med disse siden i fjor og kjører med de i inneværende sesong. Den eneste irritasjonen er rumlingen ved 70 km/t, i <60 og >80 km/t er det ingen problem. God grep for mitt bruk rundt i Oslo.

Edit: Det var rimeligere med frakt fra Tempedekk i Trondheim enn å hente på Megahjul, dog med Teslanyttrabatt sist jeg sjekket. Skulle det være et problem, slik jeg hadde med en defekt TPMS-sensor, har Tempe flere samarbeidspartnere i Oslo omegn. Eventuelle reklamasjoner går helt fint å løse.

245/40-20 på 9x20"og 275/35-20 på 10,5x20"
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

Muffinman

Her er en illustrasjon av poenget mitt: det er ingen klar sammenheng i alle tilfeller mellom pris og kvalitet.  Under ser vi et veldig dyrt vinterdekk av kontinental type. Dette er det desidert farligste dekket jeg noensinne har kjørt på, og til alt overmål ble det levert med ene bilen vår fra Tesla som et godt alternativ.

Mine ble kassert rimelig fort. De fungerte bra på bar vei, men så fort det ble vinterføre havnet hjertet i halsen.

Hvilket dekk ville DU kjørt på under krevende vinterforhold; Nereus/Roadcruza til 1200 eller Sottozero 2 til 3500?

geear

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 05. november 2019, klokken 19:25
Du får lese innlegget mitt en gang til. Jeg drøfter ikke forskjellen på gode og dårlige dekk, men forskjellen på dyre dekk, testvinnere, og rimeligere dekk. Kan det tenkes at det ikke alltid er en klar sammenheng mellom pris og egenskaper, og at det fint går an å velge et dekk med "feil" egenskaper om man velger blant premiummerkene også? Hva med egenskapene når dekket et slitt 10%? 30%? Gjør du et verre valg ved å kjøre på et Hakka 3 med 5mm gjenstående mønster enn et nytt Nereus med 9mm?

Det er greit å ta med seg at dette er veldig mye mer komplekst enn dyrt=bra og rimelig=dårlig.
Helt klart komplekst, men hvis man skal se litt isolert på det, så er den enkleste måten å sikre seg at en iallfall ikke har kjøpt noe helt håpløst, å faktisk velge et av dekkene fra topp 5 fra test av nordiske vinterdekk. Ja de kan være sponset utav helvete, men man får iallfall noe som ikke er helt ute å kjøre på det ene eller andre. Og ja, velger du å kjøpe et dekk til halv pris og kassere de etter halve tiden, så kan det veldig godt være at det er en bedre løsning, men hvem vet. Jeg har særdeles lite erfaring med billige vinterdekk, men har en god del erfaring med billige sommerdekk i pressede situasjoner (spesielt banekjøring på vått underlag), og der virker det rimelig klart at pris og egenskaper henger sammen. Å ligge i firehjulssladd på Vålerbanen sving etter sving, med helt nye dekk, og bli forbikjørt av andre biler som ser ut som de er på søndagstur, var en solid vekker for meg. Hadde jeg vært alene på banen hadde jeg tenkt "jaja, var veldig glatt i dag, men dekkene slapp iallfall veldig kontrollert og fint", men da jeg så hvor mye raskere lignende biler kunne kjøre kontrollert, på skikkelige dekk, så var det ingen tvil om hvor elendige de var. Om man så velger å tilpasse farten etter hvordan man er skodd, så javel, da kan en leve fint med dårlige dekk, men det betyr ikke at dekkene er veldig gode av den grunn.

Muffinman


1000kwh

Sitat fra: Muffinman på mandag 11. november 2019, klokken 09:49
Her er en illustrasjon av poenget mitt: det er ingen klar sammenheng i alle tilfeller mellom pris og kvalitet.  Under ser vi et veldig dyrt vinterdekk av kontinental type. Dette er det desidert farligste dekket jeg noensinne har kjørt på, og til alt overmål ble det levert med ene bilen vår fra Tesla som et godt alternativ.

Mine ble kassert rimelig fort. De fungerte bra på bar vei, men så fort det ble vinterføre havnet hjertet i halsen.

Hvilket dekk ville DU kjørt på under krevende vinterforhold; Nereus/Roadcruza til 1200 eller Sottozero 2 til 3500?
Synes det er komisk at du kaller det for farlig. Det er jo veldig mange Teslaer som kjører med disse dekkene og det går helt utmerket.

Vi er på 3. vinteren med Pirelli dekk og jeg hadde ikke nølt med å kjøpe de på nytt.

Overmot med et "testvinner" dekk, gjerne med pigg, er uansett IKKE lurt.

Muffinman

Farlig fordi det kan gi en falsk følelse av trygghet og fungere akseptabelt på en type snø, men blir akebrett på en annen. Jeg kan uansett ikke skrive om andre erfaringer enn mine egne. Opplevde dette dekket såpass elendig at jeg gjorde et eksperiment; kjøpte det desidert billigste vinterdekket jeg fant på www for å se om det fantes noe dårligere. Det jeg endte opp med var jevnbyrdig i mange disipliner, litt bedre i noen og ikke dårligere på noen områder. Men de ble naturligvis ikke tatt i bruk som vinterdekk ut over testingen.

1000kwh

Sitat fra: Muffinman på mandag 11. november 2019, klokken 10:11
Farlig fordi det kan gi en falsk følelse av trygghet og fungere akseptabelt på en type snø, men blir akebrett på en annen. Jeg kan uansett ikke skrive om andre erfaringer enn mine egne. Opplevde dette dekket såpass elendig at jeg gjorde et eksperiment; kjøpte det desidert billigste vinterdekket jeg fant på www for å se om det fantes noe dårligere. Det jeg endte opp med var jevnbyrdig i mange disipliner, litt bedre i noen og ikke dårligere på noen områder. Men de ble naturligvis ikke tatt i bruk som vinterdekk ut over testingen.
Men farlig er ikke sant. De er stillegående, funker kjempefint på asfalt og er slitesterke. Best? Nei, men å si at de er farlig er jo bare tull..

(og ja, jeg kjører på all slags vinterføre)

Muffinman

#25
Opplever dem ikke som stillegående, men støyen de lager er ikke spesielt plagsom.

Det blir for øvrig bare dumt å avfeie konkrete erfaringer med skumle hendelser som bare tull, eller å prøve å gi inntrykk av at det ikke finnes negative erfaringer med disse. Jeg er på sjuende vinter med TMS (kjører 20-25.000 pr vinter) og har siden 2013 lest utallige historier som ikke akkurat stiller dette dekket i noe godt lys gjennom årene. Selv her på forumet har historiene dukket opp jevnlig. 

Jeg trenger ikke lenger enn ut til oppkjørselen vår; den er relativt bratt og her seilte jeg ukontrollert nedover og stoppet ikke før 10-15 meter ute på flata med disse. Krevende føre, men ingen andre dekk jeg har hatt på disse bilene har oppført seg slik - hverken rimelige eller premium. Og vi har hatt litt forskjellig.

Sottozero 2 ruller tungt til å være piggfritt vinterdekk og sporer mer enn alternativene jeg har kjørt på. Det merker man naturligvis ikke så mye til på fine veier.

Sottozero 3 er et helt annet dekk og må ikke forveksles med Sottozero 2.

Jeg tror neppe det er veldig mange som kjører på Sotto 2 nå til dags. Det er vel en stund siden Tesla gikk over til 3. Det er vel heller ikke så mange som velger å kjøpe et dekk som ble lansert i 2008 til fantasipris i 2019.

Elbil fundamentalist

Beste dekkene for ditt kjøremønster innenfor god dekkøkonomi gir den omforente optimale løsningen. Her må man faktisk sette seg inn i hva som er ditt eget kjøremønster og matche det med egenskapene på de forskjellige dekkene og dermed er du nærmere det optimale for hva du personlig bør kjøpe.

Men husk dekkrens. Selv de beste dekkene blir relativt elendige når de er fulle av asfalt og tjære. Ikke noen ekspert på dekkrens, men man skal man visstnok passe på hva man bruker da noen dekkrens produkter inneholder petrolums produkter som kan spise opp dekkene litt, samt andre kjemikalier som vasker ut «antioksidanter» i dekkene (som jeg har forstått det skal forhindre at dekket utvikler en «emalje»). Husker vagt en artikkel om dette som kåret alminnelig Jif Universal høyt opp og bedre enn mange dedikerte dekkrens produkter. Uansett nyttig å vite at Jif universal kan brukes, som de fleste har i kjøkkenskapet, kan gi deg og din familie bedre dekk til den krevende vinterveien til hytta, bare med noen sekunders innsats med å spraye på Jif Universal på dekken.

Står en artikkel på broom her, men jeg gidder ikke å skure dekkene med kost og grønnsåpe. Dermed kommer jeg til å fortsette å bruke noe som jeg bare sprøyter på og se at møkka løser seg opp og etterlater seg brune spor i nysnøen etter påføring. https://www.tv2.no/a/8959484/

Ikke ekspert her så kom gjerne med tips om du har undersøkt og funnet hva du mener det/de beste dekkrens midlet som ikke ødelegger dekkene men likevel renser bra. Og ev. Hvor ofte/sjeldent man bør bruke det.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

geear

Beste middel er å la dekkene få kjørt seg litt på tørr asfalt.  ;D

tornaldo

Bare for å oppdatere tråden, så endte jeg med å kjøpe noen andre felger med nye Firemax/Nereus dekk. Fungerer foreløpig meget bra på snøføre og slaps. Synes forøvrig ved første øyekast at mønsteret i Roadcruza dekkene ligner veldig på Nereus/Firemax.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Muffinman

Det er ikke helt likt, men du har rett i at det ligner :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA