Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen med erfaring med vinterdekket Roadcruza?

Startet av tornaldo, søndag 03. november 2019, klokken 18:38

« forrige - neste »

tornaldo

Har noen 20" felger jeg ønsker å sette vinterdekk på. Kjører 98% av tiden i Oslo området, og har ingen behov for "testvinnere" når det kommer til vinterdekk. Det er relativt lite utvalg i den dimensjonen jeg ser etter.

Det mest aktuelle alternativet er nå Roadcruza RW777 piggfritt vinterdekk fra Megahjul. Det er relativt lite å lese om dette dekket, så spørsmålet er om noen har erfaring med dekket?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

tornaldo

Sitat fra: Klykken på søndag 03. november 2019, klokken 21:21
Er du heldig så er det i det minste rundt.

Fordi du har erfaring med dekket, og da var det ikke rundt....?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Klykken

Det er sagt mange ganger tidligere, og er like mange delte meninger. Bingo å kjøpe billigdekk, og kan i tilfeller gå på helsa løs. Stor og tung bil, med superbilytelser, så det siste jeg ville gjort er å spare på dekkene...
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

o.b.lix

Roadcruza ser ut som et kinadekk, og da er forhandler viktig for ikke alltid er kinadekk runde.

Men ser også i enkelte markeder blir Landsail markedsført som Roadcruza (gjelder sommerdekk) og Landsail er gode dekk.

Prøv om du tør...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Muffinman

Dekk1 markedsfører jo dette merket som et rimelig alternativ. Så det trenger ikke være håpløst.

tornaldo

Jeg og mange andre kjører bilen helt normalt, som jeg ville gjort med også andre biler, og bilen veier strengt tatt ikke mer en en middels lastet VW transporter, så det er ikke noe unikt med bilen i det henseende. Jeg kjører nesten aldri på landevei, ei heller presser bilen til det ytterste på vanskelig føre. Men jeg kan tenke meg helt ok dekk likevel.

Jeg vurderer jo å prøve, men hadde vært kjekt å høre med noen som allerede har testet. Tviler på at jeg er førstemann ut.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Svein_H

Sitat fra: tornaldo på mandag 04. november 2019, klokken 18:43
Jeg og mange andre kjører bilen helt normalt, som jeg ville gjort med også andre biler, og bilen veier strengt tatt ikke mer en en middels lastet VW transporter, så det er ikke noe unikt med bilen i det henseende. Jeg kjører nesten aldri på landevei, ei heller presser bilen til det ytterste på vanskelig føre. Men jeg kan tenke meg helt ok dekk likevel.

Jeg vurderer jo å prøve, men hadde vært kjekt å høre med noen som allerede har testet. Tviler på at jeg er førstemann ut.

Som du selv sier: Du og mange andre kjører helt normalt, men det er nettopp de unormale situasjonene som skiller et godt dekk fra et dårlig, eller liv og død om man skal sette det på spissen.

Jeg har full forståelse for at folk vil spare penger der de kan, og velger rimelige dekk fordi de ikke "trenger" testvinnere med sin type kjøring. Men du kan jo selv sjekke opp hvor mange ulykker som skjer i Oslo-området om vinteren, og vurdere om du har lyst til å bli en del av den statistikken.

Som andre har nevnt tidligere; Du kjører en bil på 2,5 tonn med ytelser som en superbil, og den eneste kontakten med veien tilsvarer ca 4 håndflater. Vil du virkelig gamble med ditt eget og andres liv bare for å spare noen tusenlapper? Det er selvfølgelig ditt eget valg, men jeg håper jeg ikke møter deg i en unormal situasjon, da vil ikke mine testvinnere være verdt en dritt...
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

tornaldo

Voldsomt til krisemaksimering. Siste 20 år har jeg vært i 0 - null - ulykker eller trafikkuhell, Kjører 15000-20000 km i året. Å vase om å gamble med andre liv, det blir tynn suppe. Kjører en haug med folk med «kinadekk» Nereus etc. Ikke hørt at de kjører i hjel andre mer enn de med Nokian av den grunn.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Svein_H

Sitat fra: tornaldo på mandag 04. november 2019, klokken 19:38
Voldsomt til krisemaksimering. Siste 20 år har jeg vært i 0 - null - ulykker eller trafikkuhell, Kjører 15000-20000 km i året. Å vase om å gamble med andre liv, det blir tynn suppe. Kjører en haug med folk med «kinadekk» Nereus etc. Ikke hørt at de kjører i hjel andre mer enn de med Nokian av den grunn.

Ahh, OK, så du er der altså. Da har jeg ikke annet å si enn lykke til, nyt de kronene du sparer, og håper som sagt at jeg aldri møter deg når du har et øyeblikk med "unormal" kjøring.

Nå har jeg brukt opp mer enn nok tid på deg, tid som jeg aldri får tilbake, så du vil ikke høre mer fra meg.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Muffinman

Hva med når din testvinner pga topp egenskaper på is kommer i en situasjon hvor det er kritisk med grep på våt, bar asfalt som det scorer elendig på? Ingen dekk er "testvinnere" på alt, og er det veldig bra på et område er det ofte dårligere på noe annet. Dekk handler i stor grad om kompromisser mellom egenskaper. Mellomeuropeiske vinterdekk er for eksempel ikke  bra på is selv om premiummerkene tar seg vilt bra betalt for dem. Mange rimelige dekk er bedre på is enn disse selv om de koster halvparten. Hvem risikerer sitt og andres liv da når det er speilholke; han som har kjøpt det dyre mellomeuropeiske vinterdekket eller han som har valgt et rimeligere dekk som har milevis bedre egenskaper på isen?

Å sette likhetstegn mellom pris og hvor bra et dekk er en overforenkling som fordummer debatten. Det finnes ingen dekk som er testvinnere i alle disipliner, og hvor går grensen for et såkalt billigdekk og dermed hva som skal ekskluderes fra å i det hele tatt bli vurdert? Er det en magisk prisgrense, eller er alt man ikke har hørt om før ubrukelig? Vi skal huske at de har vinter andre steder i verden også, og hva som anses som premium er nok ikke likt i alle verdensdeler. 

EDIT: Og folkeskikk er en en fin bil ;)

Svein_H

Sitat fra: Muffinman på mandag 04. november 2019, klokken 19:51
(...) EDIT: Og folkeskikk er en en fin bil ;)

Tydeligvis ikke så fin som Tesla;-) Ønsker deg en fortsatt fin kveld:-)
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

tornaldo

#12
Sitat fra: Svein_H på mandag 04. november 2019, klokken 19:48

Ahh, OK, så du er der altså. Da har jeg ikke annet å si enn lykke til, nyt de kronene du sparer, og håper som sagt at jeg aldri møter deg når du har et øyeblikk med "unormal" kjøring.

Nå har jeg brukt opp mer enn nok tid på deg, tid som jeg aldri får tilbake, så du vil ikke høre mer fra meg.

Tenker det er ok å ikke komme med med antydninger om at man setter eget eller andres liv i fare, fordi man eventuelt vurderer et annet dekk enn det du anser som rett valg.

Poenget med tråden er jo å høre om andres erfaring. Kanskje dekkene er fullt brukbare? Kanskje noen har testet og funnet ut at de fungerer jevnt ganske ok. Hvem vet før noen deler erfaringer?

Antar at Nereus sikkert ble dømt nord og ned av flere, og satt i samme kategori, men har vist seg å være et helt ok dekk likevel, til mange ulike værforhold.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Cowboystrekk

Om man leser endel dekktester ser man at de dyre dekkene fra kjente merker jevnt over gjør det bra på is og snø. Mange av billigdekkene er egentlig å regne som kontinentale dekk, dvs de er gode på tørr og våt veg, men har vesentlig lengre bremselengde på is og er ofte dårligere på snø. Bor man kystnært og svært sjelden kommer borti is/snø kan mange av kontinentaldekkene/billigdekkene være bedre valg enn nordiske piggfrie.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

geear

Sitat fra: Muffinman på mandag 04. november 2019, klokken 19:51
Hva med når din testvinner pga topp egenskaper på is kommer i en situasjon hvor det er kritisk med grep på våt, bar asfalt som det scorer elendig på?
Du får sjekke forskjellen i bremselengde på et godt og dårlig dekk på is/snø, og samme på våt/tørr asfalt...

Fatter ikke at noen klarer å prestere å si at de "kjører helt normalt og ikke trenger det beste dekket" eller lignende, det er jo nettopp den ene unnamanøveren eller bråstoppen, som man normalt aldri gjør, man trenger det aller beste til.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA