Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Førsteinntrykk id3

Startet av Mippen, søndag 03. november 2019, klokken 16:56

« forrige - neste »

Mippen

Var på bilmessen i helgen utenfor Bergen hvor id3 1st var utstilt. Fikk sittet i førersetet og i baksetene, og jeg må si at jeg likte bilen svært godt. Bilen ser mye sprekere ut i levende live enn på bilder og video. Det var gode seter med elektrisk justering foran og massasje. Dette er vanligvis forbeholdt langt dyrere biler. Setene var laget i et varmt og fint stoff. Interiøret er funksjonelt og oversiktlig, men fikk litt plast følelse. Kanskje mørkt interiør hadde gitt litt bedre inntrykk. Interiører virket likevel ikke kjipt. I baksetet var det god plass. 4 voksne sitter komfortabelt på tur i bilen, og jeg følte jeg satt bedre enn i Model 3 bak. Man føler også at man sitter i en mye større bil enn den er. Det var meget god bagasjeplass, men det mangler bagasjerom foran slik noen elbiler har. Foran kunne man sjekke bremsevæske, kjølevæske og etterfylle spylervæske. Det blir mulig med krok på den, men ikke for tilhenger - bare sykkel/bagasjeholder. I motsetning til e-Golf som denne bilen erstatter er det her bakjulsdrift. Alt i alt tror jeg denne bilen kommer til å bli en hit. Svært mye bil for pengene.
Fremtiden er elektrisk.

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Amatøren

#2
Sitat fra: Mippen på søndag 03. november 2019, klokken 16:56
I baksetet var det god plass til 4 voksne
:o

@Motorwatt:+1:

Hadde tenkt å bestille, men droppet da det ikke er mulighet for lastestativ.

Da mellomste skal overta e-Golfen som jeg bruker, til høsten ble det bestilt e-tron 50.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Mippen

Fikset nå. Skulle stå 4 voksne sitter godt på tur. 🙈
Fremtiden er elektrisk.

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

HelectriC

Jeg satt i samme bil på Sotra Arena idag og synes ikke bilen gir et premiuminntrykk til tross for 1st edition og en god del utstyr.
ioniq 5

Amatøren

En sak jeg tenker på, men husker ikke når jeg så det. Det må ha vært på slutten av 80 tallet eller begynnelsen av 90 tallet og det var en bil med forholdsvis lyst interiør. Det reflekterte mye lys som igjen mye gjenskinn i frontruten til tider.

Hvordan blir det da med ID.3 med så mye hvitt? 🤔
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Mippen

#7
Sitat fra: HelectriC på søndag 03. november 2019, klokken 21:32
Jeg satt i samme bil på Sotra Arena idag og synes ikke bilen gir et premiuminntrykk til tross for 1st edition og en god del utstyr.

Det skal være en rimelig bil. En kan ikke forvente samme inntrykk som i en Audi e-tron når den koster en brøkdel av prisen. Selv om bilen har billigere løsninger enn sine storebrødre virker den veldig gjennomtenkt og oppleves ikke som kjip. Elektriske seter og massasje er for eksempel ikke vanlig på slike biler. Usb kontakt til to foran og to bak er også eksempel på gjennomtenkte løsninger. Jeg tror den kommer til å bli en hit som sagt. Bilen som var utstilt på Sotra hadde lyst interiør. Andre bilder jeg har sett av bilen er med mørkt interiør. Jeg tror "premium" følelsen vil bli sterkere med mørkt. Det hvite ser mer plastikk aktig ut enn hvis det hadde vært mørkt. Forhåpentligvis kan man velge farge slik som på Tesla.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

#8
Sitat fra: Amatøren på søndag 03. november 2019, klokken 21:48
En sak jeg tenker på, men husker ikke når jeg så det. Det må ha vært på slutten av 80 tallet eller begynnelsen av 90 tallet og det var en bil med forholdsvis lyst interiør. Det reflekterte mye lys som igjen mye gjenskinn i frontruten til tider.

Hvordan blir det da med ID.3 med så mye hvitt? 🤔

Hvis du ser på bildet mitt kan du se litt av det i frontruten. Når det er sagt kjører jeg e-up med hvitt daschboard og merker ikke så mye til det selv.  Den delen som er nær ruten er sort så det blir ikke så mye refleks. På bildet ser det helt hvitt ut.
Fremtiden er elektrisk.

HelectriC

Sitat fra: Mippen på søndag 03. november 2019, klokken 21:52
Sitat fra: HelectriC på søndag 03. november 2019, klokken 21:32
Jeg satt i samme bil på Sotra Arena idag og synes ikke bilen gir et premiuminntrykk til tross for 1st edition og en god del utstyr.

Det skal være en rimelig bil. En kan ikke forvente samme inntrykk som i en Audi e-tron når den koster en brøkdel av prisen. Selv om bilen har billigere løsninger enn sine storebrødre virker den veldig gjennomtenkt og oppleves ikke som kjip. Elektriske seter og massasje er for eksempel ikke vanlig på slike biler. Usb kontakt til to foran og to bak er også eksempel på gjennomtenkte løsninger. Jeg tror den kommer til å bli en hit som sagt. Bilen som var utstilt på Sotra hadde lyst interiør. Andre bilder jeg har sett av bilen er med mørkt interiør. Jeg tror "premium" følelsen vil bli sterkere med mørkt. Det hvite ser mer plastikk aktig ut enn hvis det hadde vært mørkt. Forhåpentligvis kan man velge farge slik som på Tesla.

Men borde kunne sammenligne med seneste Golf 8 og der mener jeg ID.3 ligger noen hakk under.
ioniq 5

Mippen

#10
Sitat fra: HelectriC på mandag 04. november 2019, klokken 17:20
Sitat fra: Mippen på søndag 03. november 2019, klokken 21:52
Sitat fra: HelectriC på søndag 03. november 2019, klokken 21:32
Jeg satt i samme bil på Sotra Arena idag og synes ikke bilen gir et premiuminntrykk til tross for 1st edition og en god del utstyr.

Det skal være en rimelig bil. En kan ikke forvente samme inntrykk som i en Audi e-tron når den koster en brøkdel av prisen. Selv om bilen har billigere løsninger enn sine storebrødre virker den veldig gjennomtenkt og oppleves ikke som kjip. Elektriske seter og massasje er for eksempel ikke vanlig på slike biler. Usb kontakt til to foran og to bak er også eksempel på gjennomtenkte løsninger. Jeg tror den kommer til å bli en hit som sagt. Bilen som var utstilt på Sotra hadde lyst interiør. Andre bilder jeg har sett av bilen er med mørkt interiør. Jeg tror "premium" følelsen vil bli sterkere med mørkt. Det hvite ser mer plastikk aktig ut enn hvis det hadde vært mørkt. Forhåpentligvis kan man velge farge slik som på Tesla.

Men borde kunne sammenligne med seneste Golf 8 og der mener jeg ID.3 ligger noen hakk under.

Er du sikker på det? Det er vel svært få som har sett en Golf 8 i levende live. Her er offisielle bilder av Golf 8 og ID3 side om side.

Siste er 2019 modell Golf.
Fremtiden er elektrisk.

HelectriC

#11
Jeg synes Golf 8 ser vesentlig mer gjennomtenkt ut enn ID. Siste bild er ikke Golf 2019. Muligens Passat?

Edit: ser siste bildet er endret, men det er likevel ikke seneste eGolf det der. Ser ut som første generasjon med noen kjipstoler. Kanskje USA-spec?
ioniq 5

EV-FTW

Jeg synes ID3 ser bedre ut enn Golf. Mer minimalistisk og renere.
Tenker at en del her inne nok bare har bestemt seg for å ikke like ID3.
Den er ikke tiltenkt å være en premium bil. Den er ikke tiltenkt å være en erstatter for Golf.
Den skal være den nye «folkebilen». Den nye «bobla».

At det har litt plastikk på dørene godtar jeg.

Det eneste jeg reagerer på er prisen. Dersom det skal være den nye folkebilen, bør prisene gjenspeile dette. 330 000 er greit nok, men den mangler litt utstyr. Å skulle betale over 400 000, om det faktisk blir prisen på Max, er for mye.
Havner derimot Max litt under 400 000, kommer det seg.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Spajderman

Jeg ble faktisk veldig positivt overrasket over ID3, skikkelig god å sitte i og overraskende god plass i kupéen. Hadde det ikke vært for at det blir for lite bagasjeplass for langturene på grunn av manglende mulighet for taklast hadde vi nok endt med en ID3 1st Max.

Greit nok, det er litt hardplast her og der, men man skal jo ikke sitte å banke i dørsidene akkurat. Mulig jeg er blitt lite kravstor etter å ha kjørt Kona i et år og en gammel Honda CR-V en periode før det, men så lenge det er godt sammenskrudd og ikke knirker og skrangler bryr jeg meg ikke så mye om hvordan det høres ut når man banker på det.

Når ID3 viste seg å være uaktuell for oss fikk jeg dog en skikkelig god unnskyldning overfor fruen til å "måtte" kjøpe en Polestar 2, så jeg gråter meg ikke i søvn om nettene heldigvis 😉

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA