Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Test vinter rekkevidde.

Startet av Torgeir Jensen, søndag 03. november 2019, klokken 13:28

« forrige - neste »

Torgeir Jensen

Var på tur i helga.
Bodø Narvik Kiruna Arvidsjaur Bodø.
Model 3 long range RWD.

Avgang Narvik 97% 501km estimert ankomst puoltikasvaara superlader  etter 243 km 42%.

På tur opp mot riksgrensen som er lang å bratt falt temperaturen periodevis under 15 minus og forbruket nermet seg 300 wh/km.
Grafen for forbruk falt stadig lenger under beregnet forbruk og inne i Sverige resatte den og sa 30%. Kjørte innom ishotellet i Jukkasjarvi
Så det ble noen ekstra kilometer. Fasit ved laderen ble 267 km og 18%
Forbruk 54 Kw og 203 Wt/km. Vil tro snitt temperaturen ble ca minus 10.

Ladet til 96%. Avstand til Arvidsjaur 297 Km. Bilen beregner ankomst Arvidsjaur til 26%. Abetterrouteplanner sier 24%.
Temperatur mellom minus 6 og minus 15 anslår snitt minus 8.
Fasit annkomst etter 307 km 12% rest brukt 59Kw og forbruk 194 Wh/km.
Vil anslå fart snitt ca 80 km/t og veiforhold hovedsakelig is og hardpakka snø med noe løs snø oppå. Nokian R3 piggfritt.

Tallene fra Arvidsjaur og hjem ble omtrent det samme.


jlan

Interessant.
Jeg forsøkte for moro skyld å tilpasse abetterrouteplanner litt til dine tall. Jeg måtte da legge inn dette:

Tesla Model 3 Long Range RWD 19". 170 Wh/km at 110 km/t (du sier ikke noe om felgtype/dimensjon)
Outside Temperature   -15 °C
Wind   0 m/s
Road Conditions   Heavy Rain or Snow (+20%)
Extra Weight   0 kg
Battery Degradation   8 %

Det ser da ut til at abrp regner 75 kWh for 0% til 100% med degradation 0%, mens dine tall altså indikerer rundt 69 kWh
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Torgeir Jensen

Felger er 18 aero uten kapslene på.
Været var egentlig stort sett oppholdsvær.  Veidekke var av typen is og hardt nedkjørt snø med kjettingspor og en god del tørr løs snø oppå.
Både bilen  og abetterrouteplanner.com var noe optimistisk.
Jeg er en fryspinn og kjørte god varme på  når det var på det kaldeste så ble de brukbar strålingskulde fra tak og vinduer og da hadde jeg på ca 23 grader. Slo også på varme bak da det kom kald trekk bakfra.
Når det er sagt så er de vel ikke mange elbiler som kan kjøre over 30 mil med litt reserve i minus 10.

jlan

Sitat fra: Torgeir Jensen på søndag 03. november 2019, klokken 20:25
Både bilen  og abetterrouteplanner.com var noe optimistisk.
Det er jo en god del valg i abetterrouteplanner da, så om den er optimistisk eller ikke er jo ganske avhengig av hva du legger inn. Uansett ganske tilfredsstillende å vite at en rekker så langt i slike forhold ja. 


2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Cowboystrekk

Kan sikkert få ned forbruket både vinter og sommer med noe sånt: https://www.amazon.com/TACHICO-Sunshade-Overhead-Insulation-Protection/dp/B07WGZW181 mindre varme/kuldeoverføring via glasstaket :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

RuneW

Det hadde vært veldig interessant om noen hadde testet dette vinterstid  :+1:
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

emurof

Mister bilen mye rekkevidde per dag hvis den står uten å lade i minusgrader?

Autowinder

Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 05. november 2019, klokken 09:35
Kan sikkert få ned forbruket både vinter og sommer med noe sånt: https://www.amazon.com/TACHICO-Sunshade-Overhead-Insulation-Protection/dp/B07WGZW181 mindre varme/kuldeoverføring via glasstaket :)
Dette kan hindre kaldras fra tak i den grad noen er plaget med det, men forbruket tror jeg påvirkes minimalt.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Cowboystrekk

Sitat fra: Autowinder på tirsdag 05. november 2019, klokken 14:30
Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 05. november 2019, klokken 09:35
Kan sikkert få ned forbruket både vinter og sommer med noe sånt: https://www.amazon.com/TACHICO-Sunshade-Overhead-Insulation-Protection/dp/B07WGZW181 mindre varme/kuldeoverføring via glasstaket :)
Dette kan hindre kaldras fra tak i den grad noen er plaget med det, men forbruket tror jeg påvirkes minimalt.
Er nok mer effektivt sommerstid for å hindre solinnstråling :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

GOS

#9
Sitat fra: emurof på tirsdag 05. november 2019, klokken 13:04
Mister bilen mye rekkevidde per dag hvis den står uten å lade i minusgrader?

Gjorde ikke det for meg i slutten av fjorårets vinter sesong. Min sto da ute på flyplassen i Stavanger i 10 dager i slutten av februar i fjor. Mener det var 20 tkm jeg tapte.  Men den gang var det ikke SentryMode, så om den står på så dreneres batteriet veldig fort enten det er sommer eller vinter.
Temperaturen var ikke så lav, mener å erindre at den lå mellom -5 og + 3 grader i perioden.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA