Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model 3 på Circle K 150kW

Startet av thbo, søndag 03. november 2019, klokken 09:25

« forrige - neste »

thbo

Har hittil alltid ladet hjemme eller på Tesla Superlader/Destination Charger.

Var i Drammen og oppdaget at ingen av Tesla Superladerne i Lier har CCS-kontakt for Model 3.

Det var en anledning å teste en annen type lader. Noe som viste seg å ikke friste til mersmak.

Rulla bort til Circle Ks 150kW ABB-lader rett ved siden av og etter mye om og men med at den endelig registrerte at jeg hadde betalingskort registrert kunne jeg trykke Start bare for at laderen måtte «vente på strøm»... selvom det kun var en Leaf på Circle Ks 50 kW ladere i tillegg.

Så ble det «kommunikasjonsfeil. Bil må være skrudd av». Låste opp port ut og inn med støpsel, starte lading med app, og testet igjen. Så hørte jeg den fyrte seg opp og ladet et minutt eller to før «kommunikasjonsfeil» igjen. Tre forsøk til og den så ut til å starte å lade igjen. Gikk for å spise men fikk beskjed på veien av appen at lading var stanset igjen. Gikk frem og tilbake igjen men det skjedde en gang til.

Noen fler som har opplevd noe liknende? På den typen ladere?

Jeg er på 2019.32.12.2 evt.

Det rare er at på Fortums tilsynelatende like ABB-ladere (men med 50kW) en halvtime senere fikk jeg «kommunikasjonsfeil» kun en gang før den faktisk klarte å fullførte lading.

Du verden så sømløst og deilig Tesla Superlader egentlig er!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Porsche Taycan 4S PBP (2020)
Solgt: Tesla Model 3 Dual Motor LR (2019)
Reservert: Tesla Cybertruck Tri Motor

Hodetelefoner

Kan telle på en hånd antall ganger det har fungert smertefritt. 250.000km (grønn kontakt er litt bedre enn fortum. Men så fort det er fukt i været etc... Uff..)

Kenny427

Jeg prøvde også 150kw laderne i Lier idag og igår men får maks 60kw selvom batteriet er varmt og på rundt 35%. Bør jeg ikke få mer?

Handyman

Sitat fra: Kenny427 på tirsdag 05. november 2019, klokken 01:21
Jeg prøvde også 150kw laderne i Lier idag og igår men får maks 60kw selvom batteriet er varmt og på rundt 35%. Bør jeg ikke få mer?
For høy SoC. bør under 20%.
Vet du at batteriet var varmt nok?
Lier har vel ikke lading for TM3?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Sitat fra: Kenny427 på tirsdag 05. november 2019, klokken 01:21
Jeg prøvde også 150kw laderne i Lier idag og igår men får maks 60kw selvom batteriet er varmt og på rundt 35%. Bør jeg ikke få mer?
Stod du på delt lader? De heter f.eks. 1A og 1B, og hvis 1A er i bruk og du kobler deg på 1B, så får du redusert fart.

Amoss

Sitat fra: Handyman på tirsdag 05. november 2019, klokken 08:16
Lier har vel ikke lading for TM3?
Sitat fra: gr på tirsdag 05. november 2019, klokken 08:54
Stod du på delt lader? De heter f.eks. 1A og 1B, og hvis 1A er i bruk og du kobler deg på 1B, så får du redusert fart.

Jeg tror nok han snakker om Circle K 150kW laderne på Lier, ikke Tesla SuC på samme sted?
Model S 85D

Kenny427

Ja mener de 150kw fra cirkle k eller grønn kontakt. Sitter på en nå og får bare 20kw på 45% soc.

Kenny427

Skal forsøke å sette navigasjon til supercharger så den klargjør batteri for optimale ladeforhold, kanskje jeg får bedre hastighet da.

Klykken

I vinterhalvåret sliter man ofte med å få høy nok temperatur på batteri for å kunne lade med full effekt.

Velger man SuC som destinasjonspunkt på navigasjonen i bilen vil den da øke temperaturen i batteriet så godt det lar seg gjøre før ankomst for at ladehastighet skal bli høyest mulig.

Dere som opplever lav hastighet har antageligvis for kaldt batteri.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

GOS

Det trengs 1 til 2 timers kjøring med Model 3 for at batteriet skal bli varmt nok.
1 times kjøring i 80 km/t i fjor vinter ned temperatur like under 0 grader ga ikke mer enn 30 kw ladeeffekt på superlader.

Model 3 må kjøres mye lenger eller hardere enn Model S/X for at batteriet skal bli varmt. Der er utrolig lite spillvarme på disse motorene, de har ikke dedikerte  batterivarmer slik Model S/X har, men kan skape det ved å sette motorene med ineffektiv fase (opp til 7 5 kw), men dette kan en ikke styre selv (slik en kan på S/X ved hjelp av Range Mode on/off) men kan utnyttes ved f.eks. å velge Navigate to SuC.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Kenny427

Er det slik at ved å sette på "Navigate to SuC" så ser bilen hvor lang tid det er til du er ved SuC og da varmer opp iforhold til tiden til du er fremme, eller bare starter den på "maks" guffe å prøver å få batteriet til optimal temperatur?

Altså bør jeg sette på dette så tidlig som mulig når jeg vet jeg skal lade på f.eks Statoil eller GK sin 150kw ladere eller vil det muligens ikke funke på samme måte?

Handyman

Den skal beregne selv når varming skal starte, så du kan ha laderen liggende som destinasjon hele tiden.
Det kommer også en beskjed i displayet om at batterivarming pågår.
Men det funker bare legger til en Teslalader i destinasjonen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

TøddiVedder

Tror den startet ca en halvtime før siste jeg prøvde. Og forbruket gikk bra opp.

GOS

Sitat fra: TøddiVedder på tirsdag 05. november 2019, klokken 21:16
Tror den startet ca en halvtime før siste jeg prøvde. Og forbruket gikk bra opp.

Det varierer alt etter hvor langt du skal kjøre. Jeg har opplevd at den startet å temperere batteriet 2 minutt før jeg var fremme. Da hadde jeg kjørt 300 km med SuC valgt som destinasjon. Den settes automatisk på utfra en algoritme den mener er 'riktig'
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

ToWalkOrDrive

Tenkte å teste Ionity før de går konk, og litt køddete App men fikk kranglet det gjennom, selv om det sto "error" noen ganger. Men føk kjapt opp i 141kW! Var ikke supervarmt batteri heller. Ble ca 100kW som snitteffekt på det kvarteret. Var selvsagt eneste som ladet (8,50 per kWh). Alt i alt veldig fornøyd med farten.
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA