Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dørhåndtak i minusgrader

Startet av RayBomb, søndag 03. november 2019, klokken 09:18

« forrige - neste »

4Matic Fanatic

Sitat fra: elbil4ever på søndag 01. desember 2019, klokken 20:51
...Dårlig konstruksjon? Jeg synes ærlig talt håndtakene generelt er en av de tingene på bilen som ser veldig "billig" ut...
Ja, de ser billige ut, de oppleves billige og knotete i bruk, og hadde det vært en option for å få skikkelige dørhåndtak i stedet ville jeg glatt betalt for det.
Men, nå må man bare leve med det - en god dose silikonspray på de svarte plastdelene er vel det beste alternativet for å unngå fastfrysing.

JorgenM

Våre frøs for 1 mnd+ siden, men sprayet da med litt silikon og siden har det vært null problem (og minusgrader hver eneste dag siden)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

FrodeN

Sitat fra: ardevd på onsdag 06. november 2019, klokken 11:47
Til info. Det finnes en fiks til dørhåndtakene som fryser fast. Det jobbes med å informere forhandlernettverket. Biler som sliter med dette vil da kunne få byttet ut dørhåndtakene til ny type som ikke sliter med dette.

Hei
Noe nytt vedr denne "fiksen" fra Jaguar?

Noen som har fått fikset problemet permanent, eventuelt har fått byttet håndtak?
Har forhandlerne vært imøtekommende når dere har tatt kontakt?

chargedup

Var hos forhandler pga dørhåndtak i forrige uke. De hadde ikke fått de nye delene til å fikse dørhåndtak enda. Dørhåndtak ble blåst tørre og smurt opp igjen. Måtte ringe kontakte forhandler hvis jeg fortsatt har like mye trøbbel framover.
Er tydelig at det kun er noen forhandlere og relativt få biler som har fått dette fikset til nå.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Ingeniøren

Smurte opp mine med Würth Drylube spray i høst og har ikke hatt problemer. Fordelen med denne er at overflaten ikke er fet slik at møkk setter seg fast slik det gjerne skjer med silikon spray. Funger og på knirkende speil slik hadde i sommer om bilen steiket i sola  :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

FrodeN

Sitat fra: chargedup på torsdag 28. januar 2021, klokken 17:44
Var hos forhandler pga dørhåndtak i forrige uke. De hadde ikke fått de nye delene til å fikse dørhåndtak enda. Dørhåndtak ble blåst tørre og smurt opp igjen. Måtte ringe kontakte forhandler hvis jeg fortsatt har like mye trøbbel framover.
Er tydelig at det kun er noen forhandlere og relativt få biler som har fått dette fikset til nå.
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 28. januar 2021, klokken 19:29
Smurte opp mine med Würth Drylube spray i høst og har ikke hatt problemer. Fordelen med denne er at overflaten ikke er fet slik at møkk setter seg fast slik det gjerne skjer med silikon spray. Funger og på knirkende speil slik hadde i sommer om bilen steiket i sola  :+1:
Takk for raske og gode svar.
Würth Drylube virker ikke så enkelt å få tak i, men skal forsøke.. Tips om hvem som fører dette for vanlige forbrukere?

Ingeniøren

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Maxwell_400

Har også brukt Wurth DryLube, ingen problemer.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

ardevd

Sitat fra: FrodeN på torsdag 28. januar 2021, klokken 14:39
Sitat fra: ardevd på onsdag 06. november 2019, klokken 11:47
Til info. Det finnes en fiks til dørhåndtakene som fryser fast. Det jobbes med å informere forhandlernettverket. Biler som sliter med dette vil da kunne få byttet ut dørhåndtakene til ny type som ikke sliter med dette.

Hei
Noe nytt vedr denne "fiksen" fra Jaguar?

Noen som har fått fikset problemet permanent, eventuelt har fått byttet håndtak?
Har forhandlerne vært imøtekommende når dere har tatt kontakt?

Var ikke noe problem for min del ihvertfall. Nye håndtak fungerer imponerende bra synes jeg! Selv etter bilvask i -15c har de fungert smertefritt. Natt og dag sammenlignet med de eldre håndtakene jeg hadde før.

RayBomb

Jeg har fått byttet håndtakene. Litt vanskelig å si om ting har blitt bedre siden vinteren til nå har vært nærmest snøfri her, og sammenlikning med tidligere år ikke fungerer.

Har funket nesten uten trøbbel til nå (uten sammenlikning).
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

4Matic Fanatic

Jeg har originale dørhåndtak (02/2019) og opplever ikke problemer med at de fryser.

Bilen står ute, brukes hver dag.

Problemet er hvis man glemmer den ulåst og det snør/sludder som fryser på håndtakene, men så fort bilen står litt i et parkeringshus så isen forsvinner virker ting greit.

esan

Jeg har nettopp kontakte Jaguar forhandler og fått bekreftet at det ikke er kommet noen ny type håndtak som skal løse eventuelle problemer med is. Om et håndtak ikke fungerer, blir det skiftet ut med et nytt men som da er av samme type som før.
Man bør derfor være nøye med å tørke godt bort eventuelt vann i håndtakene etter bilvask, og smøre med silikonspray.

JorgenM

Dette er vel mer et brukerproblem enn noe man bør klage til Jaguar på. Håndtakene funker fint med minimalt vedlikehold, for egen del ca 1 minutt / år. Hvis vindusviskerne fryser fast så klager man ikke til forhandler da heller.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

esan

Sitat fra: JorgenM på torsdag 04. februar 2021, klokken 11:06
Dette er vel mer et brukerproblem enn noe man bør klage til Jaguar på. Håndtakene funker fint med minimalt vedlikehold, for egen del ca 1 minutt / år. Hvis vindusviskerne fryser fast så klager man ikke til forhandler da heller.

Ikke helt enig. Dette er uten tvil et problem som skyldes at dette designet er mer utsatt for problemer under perioder med frost enn andre mer konvensjonelle systemer.

Kommer du ut fra en vaskehall i kuldegrader, får du fort et problem.

chargedup

Sitat fra: esan på torsdag 04. februar 2021, klokken 10:58
Jeg har nettopp kontakte Jaguar forhandler og fått bekreftet at det ikke er kommet noen ny type håndtak som skal løse eventuelle problemer med is. Om et håndtak ikke fungerer, blir det skiftet ut med et nytt men som da er av samme type som før.
Man bør derfor være nøye med å tørke godt bort eventuelt vann i håndtakene etter bilvask, og smøre med silikonspray.
Høres rart ut når technical bulletin JLRTB02041V2 som kom i Topix 04.12.20 beskriver løsningen. Hentet fra topix:

SUBJECT/CONCERN:
Exterior Door Handles Do Not Operate As Expected In Freezing Conditions
MARKETS:
Austria, Belgium, China, Finland, France, Germany, Italy, Netherlands, Norway, Russia,
Switzerland, United Kingdom
SITUATION:
The customer may raise one or both of the following concerns, during cold/freezing ambient
temperatures:
• One or more of the exterior door handles may not fully retract to the flush position.
This may be more evident a�er the vehicle has been cleaned using a pressure washer or
if the exterior door handles have been deployed for extended periods of time.
• One or more of the lock/unlock switches located on the exterior door handles may not operate but the lock/unlock function still operates using the smart key.
CAUSE:
Water ingress into the exterior door handles.

På I-pace skifter de da 44 door panel clips (sannsynligvis engangsklips for å ta ut innertrekk) og 4 forskjellige døråndtak (med det jeg antar er nye delenummer).
For de som er interessert i å lese hele bulletinen sjekk Wattcat-> kjøretøydetaljer -> "skyknapp med pil pekende ned". og trykk på bulletin fra 04.12.20.

Jeg har faktisk like mye problemer med dørhåndtak etter å ha stått parkert innendørs på jobb (garasjen holder normalt ca 10°C) en hel dag som å stå utendørs. Dørhåndtak er fortsatt fuktige etter en dag på jobb (de tørker ikke engang de dagene jeg jobber 12 timers dager) og så fryser de igjen når man parkerer ute over natten igjen. Grunnen til at jeg har problemet er ikke at dørhåndtak står ute (dvs jeg har aldri bilen stående ulåst, men flere av dørhåndtak vil ikke inn i bilen igjen selv om den låses og må tvinges inn manuelt). Uansett hvordan jeg velger å vaske bilen (låser bilen før vask og er forsiktig med å ikke spyle i nærheten av dørhåndtak) sliter jeg med at dørhåndtak fryser nå som vi har hatt -5°C i Oslo siden jul/nyttår. Jeg vasker normalt bilen 2-3 ganger i måneden om vinteren og har konstant problemer selv om det hender at silikonspray ol hjelper en kort stund.

Jeg forventer ikke smertefri åpning av dørhåndtak om morgenen etter vasking kvelden før i -10°C, men selv etter en uke på jobb med garasjeparkering sliter fortsatt dørhåntakene med å både åpne og lukke. Hadde jeg ikke vasket bilen, hadde jeg nok aldri hatt problemet, men jeg liker å holde bilen ren og pen i den grad det er mulig i saltet. Min forhandler var klar på at det fantes en fix (ja, forhandler har også tilgang til Topix;D), men at de ikke hadde fått deler til den enda.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA