Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dørhåndtak i minusgrader

Startet av RayBomb, søndag 03. november 2019, klokken 09:18

« forrige - neste »

4Matic Fanatic

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 06. november 2019, klokken 09:06
..Forstår ikke at nesten ingen bruker slike og står å skraper ruta hver morgen - er folk dumme eller forbindes dette med mann med hatt - hatt er og praktisk 
Det er et skikkelig klæbb å holde på med og du trenger det ikke - med forvarming er alt av is smeltet fra rutene - og har det snødd 20cm må du uansett børste av bilen.

Maxwell_400

#16
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 06. november 2019, klokken 09:06
Nå jeg sto ute for noen år siden brukte jeg noe som kaltes topphatt og som var en halv bil presenning som dekket tak og vinduer og litt ned på sidene over dørhandtak. Festet med 4 stropper under skjermen og tok 30 sekunder å montere. Fungerte utrolig bra, ingen skraping og intet smeltet vann som rant ned langs siden slik at låsene frøs og bilen ble fortere varm - brukte motorvarmer og

Den var ikke dum, vil nok spare en del strøm med den, det er energikrevende å smelte is. Lite aktuelt for min del pga. takboks.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Ingeniøren

#17
Sitat fra: 4Matic Fanatic på onsdag 06. november 2019, klokken 09:37
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 06. november 2019, klokken 09:06
..Forstår ikke at nesten ingen bruker slike og står å skraper ruta hver morgen - er folk dumme eller forbindes dette med mann med hatt - hatt er og praktisk 
Det er et skikkelig klæbb å holde på med og du trenger det ikke - med forvarming er alt av is smeltet fra rutene - og har det snødd 20cm må du uansett børste av bilen.

Ikke min erfaring om man kjøper en skikkelig solid en med store plastkroker og ikke den elastiske typen som er noe herk. Har brukt slik i sikkert 10 år stort sett problemfritt. Greit nok, forvarming gjør nytta (om man husker utenom de vanlige tidene) selv om vannet renner ned slik at håndtakene fryser...., men alle de som skraper bil hver dag forstår jeg meg ikke på.

Denne ser bedre ut med sjekk og at krokene er store slik at de får tak: https://www.vidaxl.no/e/8717249100294/proplus-topphatt-l-315x122x60-cm-morkebla?gclid=Cj0KCQiA-4nuBRCnARIsAHwyuPq9bivGQlTI8UOWWYb0LI4QF84KlPDk-e8g_JFqCj7XcJMFdPYLqW0aArSqEALw_wcB
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Maxwell_400

Men den dekket ikke dørhåndtakene......
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

ardevd

Til info. Det finnes en fiks til dørhåndtakene som fryser fast. Det jobbes med å informere forhandlernettverket. Biler som sliter med dette vil da kunne få byttet ut dørhåndtakene til ny type som ikke sliter med dette.

JPM


Ingeniøren

Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 06. november 2019, klokken 11:05
Men den dekket ikke dørhåndtakene......

Nei, men trenger du ikke varme for å fjerne isen på ruter er det heller ikke noe som renner ned på håndtakene. Det er primært et alternativ til varme.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Ingeniøren

Sitat fra: JaguarNorge på onsdag 06. november 2019, klokken 09:15
Jaguar har ingen anbefalinger om at bileieren må smøre dørhåndtakene. Men det finnes smørende produkter i butikker som inneholder silikon eller teflon, og som er anpasset for bruk på bilen, disse skader ikke lakken på bilen ved normal bruk.
:+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Egil Fonn

Topphatt ville jeg ikke brukt. Litt vind og topphatten gnisser mott lakken og kan  påføre lakkskader.

Fordel å låse bilen når den forlates slik at is dannelse inne i håndtakene blir mindre.
Håndtakene har alltid kommet ut på min bil, men fjæren som trekker de inn er ikke særlig kraftig. Lås bilen. Dytt forsiktig inn de håndtakene som ikke trekker inn på egenhånd. Lås opp og lås igjen. Det har fungert som fiks for meg hittil.
Er bilen dekket med panser is kommer antakelig ikke håndtakene ut. Er vel en sikkerhets funksjon i bilen som skal forhindre at noe brytes i stykker håper jeg.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Ingeniøren

Sitat fra: ardevd på onsdag 06. november 2019, klokken 11:47
Til info. Det finnes en fiks til dørhåndtakene som fryser fast. Det jobbes med å informere forhandlernettverket. Biler som sliter med dette vil da kunne få byttet ut dørhåndtakene til ny type som ikke sliter med dette.

Flott å ha noen med et ben innenfor og  :+1:. Kanskje 2020 modellen ikke sliter med dette...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

JorgenM

Min er 2020.
Nå står det ene konstant inne igjen :(
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Kanutten

En liten avsporing (men delvis relatert): Er det flere som sliter med at ladeluken fryser fast? Min har vært umulig å åpne to dager på rad nå, og det virker som det er kombinasjonen fukt og kulde som har skylden.

4Matic Fanatic

Sitat fra: Kanutten på onsdag 06. november 2019, klokken 20:48
Er det flere som sliter med at ladeluken fryser fast?
Nei, ikke opplevd siden jeg fikk min i februar, knapt 19' km.

RayBomb

Jeg har sprayet både ladeluke og håndtakene med silikon spray. Ladeluken ser ut som den liker det godt, håndtakene er helt tullete.

Håper det kommer litt plussgrader snart, så skal jeg gå ekstra over håndtakene igjen.
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

elbil4ever

Sitat fra: RayBomb på søndag 03. november 2019, klokken 09:18
Hei, vi hadde 6 minus i går, og det ble vist litt for mye for bilens dørhåndtak. Måtte kjøre rundt med 3 av håndtakene ute... Bilen ser ikke like fin ut sånn :(
Flere med samme problem?

Samme problem her i dag. Vasket bilen med høytrykk igår - så det kom sikkert inn litt vann ved håndtakene. Stått i plussgrader i garasjen over natten etterpå, så burde ha tørket opp.

Men med -5 grader og 4 timer utendørs idag, var det ett av bakhåndtakene som aldri gikk inn i fart.

Dårlig konstruksjon? Jeg synes ærlig talt håndtakene generelt er en av de tingene på bilen som ser veldig "billig" ut. Selv om jeg liker bilen som helhet utrolig godt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA