Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dørhåndtak i minusgrader

Startet av RayBomb, søndag 03. november 2019, klokken 09:18

« forrige - neste »

RayBomb

Hei, vi hadde 6 minus i går, og det ble vist litt for mye for bilens dørhåndtak. Måtte kjøre rundt med 3 av håndtakene ute... Bilen ser ikke like fin ut sånn :(
Flere med samme problem?

Håper dette bare er en midlertidig fase, altså i tiden når temperaturen går fra pluss til minus, og vann son renner fryser rundt håndtak-området... Vi får se.
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

Frank_M

Hadde samme problem i fjor...fukt inne i håndtakene fryser. Spurte forhandler og de viste enkelt hvor man kan spraye silikonolje for å forhindre dette. Bare pass på at du ikke søler på lakken...ikke bra over tid
--
2018 Jaguar I-pace HSE

Ingeniøren

#2
Du kom meg i forkjøpet men tenkte å foreslå silikon stift slik man bruker på gummilistene.  Har smurt listene og skal smøre håndtakene....

https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/beskyttende-tetningsmidler/liststift-2000038556

Har forøvrig ikke hørt at det er skadelig for lakk. Veldig mange bil-pleie produkter som inneholder silikon... Kan være at silikonolje på spray vel inneholder løsemidler.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

RayBomb

Okei, takk. Har faktisk silikon spray liggende, så får ta meg en runde rundt bilen i dag og spraye litt.
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

Theppan

Sitat fra: Frank_M på søndag 03. november 2019, klokken 09:28
Hadde samme problem i fjor...fukt inne i håndtakene fryser. Spurte forhandler og de viste enkelt hvor man kan spraye silikonolje for å forhindre dette. Bare pass på at du ikke søler på lakken...ikke bra over tid

Og nøyaktig hvor på håndtakene mente forhandler det skulle sprayes?
Jaguar i-Pace S: 2020
Dato: 21.02.2022 (OTA); S21B_21.37.2-778242
Dato: 23.03.2022 (OTA); 20.2,  BP-AAG-BD-AD-BE

4Matic Fanatic

Sitat fra: Theppan på søndag 03. november 2019, klokken 21:47
Og nøyaktig hvor på håndtakene mente forhandler det skulle sprayes?
Vet ikke hvor denne forhandleren mente du skulle spraye, men den logiske plassen (som jeg sprayet sist vinter) er alt som går inn i døra, dvs den svarte plasten uten lakk. Da setter ikke is eller vann seg der, og håndtakene går lett ut og inn.

Frank_M

inne i dørhåndtakene der alle "ledd" er... trekk litt i dårhåndtaket og spray på begge sidene (bruk gjerne en boks med "rør" så du ikke spurter over alt...
--
2018 Jaguar I-pace HSE

JPM

Har samme problem, kjørte med alle håndtakene ute i morges. Må vel kjøpe inn litt silikonspray..

JorgenM

Begge på høyre side står ut her. Tenker at det ikke er noe problem sålenge dørene kan åpnes.
Kjøper nok silikonspray jeg også :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

ardevd

#9
Slet med dette i går jeg også. Kjøpte en silikonstift og smurte på både dørhåndtak og dørlister. Lurer nå på om jeg også bør kjøpe en spray og spraye ned i dørhåndtakene også?

Litt rart med videoene fra Jaguar hvor I-Pace-håndtakene slår igjennom isen når de fryser fast ved noen få minusgrader :/

Ingeniøren

Sitat fra: ardevd på tirsdag 05. november 2019, klokken 09:08
Slet med dette i går jeg også. Kjøpte en silikonstift og smurte på både dørhåndtak og dørlister. Lurer nå på om jeg også bør kjøpe en spray og spraye ned i dørhåndtakene også?

Litt rart med videoene fra Jaguar hvor I-Pace-håndtakene slår igjennom isen når de fryser fast ved noen få minusgrader :/

Har gjort som deg og ser det an. Tror det er veldig avhengig av hvor bilen står om dette er et problem. Hos meg står den i garasje og i p-hus på jobb, og får neppe problem. Vet ikke om hengslene er smurt med noe slags fett som silikon kan vaske ut. Silikon er og grei som smurning for plast men veldig tynn. Om det gjør at håndtakene går sunn og Jaguar ikke vil reparer da vi har smurt med noe som ikke er bra så er det litt surt. Litt går sikkert greit men ville ikke sauset på for mye.

Kanskje JaguarNorge kan si noe om dette og hva som anbefales - det er jo en konstruksjons svakhet ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

ardevd

Har fått bekreftet fra JLR om at de er klar over problemet og jobber med saken. Velar har samme håndtak og der har de ikke hatt problemer. De har internt registrert problemer med dørhåndtak som står åpne over natten, men at folk sliter med dørhåndtak som har vært innfelt er nytt for dem.

JorgenM

I kveld ville ikke høyre håndtak bak komme ut så alle unga måtte inn på venstre side.
Dette problemet er vi godt vandt med etter 3 vintrer med Tesla, så ikke noe stort problem.

Sto inne i parkeringshus ei halvtime så funka det igjen. Har nå sprayet godt med silikon.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Ingeniøren

#13
Nå jeg sto ute for noen år siden brukte jeg noe som kaltes topphatt og som var en halv bil presenning som dekket tak og vinduer og litt ned på sidene over dørhandtak. Festet med 4 stropper under skjermen og tok 30 sekunder å montere. Fungerte utrolig bra, ingen skraping og intet smeltet vann som rant ned langs siden slik at låsene frøs og bilen ble fortere varm - brukte motorvarmer og kupevarmer den gangen og... Kom det snø så var snømåking gjort på 15 sekunder.

Hadde jeg stått ute i dag hadde jeg forsatt brukt dette selv om jeg har forvarming av bil. Forstår ikke at nesten ingen bruker slike og står å skraper ruta hver morgen - er folk dumme eller forbindes dette med mann med hatt - hatt er og praktisk  ;) ;)

Noe slikt, selv om min så litt mer solid ut: https://www.thansen.no/bil/utstyr/parkering-og-garasje/topphatt-og-heldekkende/top-cover-bilpresenning-289x232cm/n253/pn978311/?gclid=Cj0KCQiA-4nuBRCnARIsAHwyuPrrMtcFuAOBGcvD2Euebuzx5XXYjVXirgcgDukHppbRKDgdfCQI4TAaAju9EALw_wcB
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

JaguarNorge

Jaguar har ingen anbefalinger om at bileieren må smøre dørhåndtakene. Men det finnes smørende produkter i butikker som inneholder silikon eller teflon, og som er anpasset for bruk på bilen, disse skader ikke lakken på bilen ved normal bruk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA