Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvilken bil kjøper dere om 2-3 år?

Startet av JPM, søndag 03. november 2019, klokken 08:29

« forrige - neste »

JPM

Tittelen sier vel det meste, men dersom dere skal bytte inn Jaggz'n før garantitiden går ut, hvilken bil tror dere frister om 2-3 år?

Det er ikke umulig at jeg kjøper Jaguar igjen, men da må den ligge nærmere 650-700K enn 8-900K i pris, og de må få orden på et par ting. Hurtigladingen og rekkevidden må være på plass. Regner med småplukk som treg infotainment og støv i baksetet er gen1 feil, og fikses. Bedre oppdatering av ladepunkter på kartfunksjonen osv.

Registrerer at det er flere som virker å være på trappene med elbiler som frister, enn det var da jeg kjøpte Jaguaren.

Dersom Volvo kommer med en XC60 eller en V60 i hel-el, er nok veien kort over dit for min del.

Chimp

#1
Håper å bevege meg ned mot 500-600, liker ikke å ha så mye penger plassert i bil. Derfor blir det nok ikke jaguar neste gang.

Audi q4 står øverst på ønskelisten i dag, evt vw id4 hvis den også ser grei ut.

Jeg har tittet litt på polestar 2, den kunne vært en mulighet hvis subscription modellen kommer på lav nok månedlig kostnad - men jeg merker det er vanskelig å bytte fra en stor i pace til noe som virker så mye trangere.

Ford mustang /mach e følger jeg også litt med på, hvis den klarer 500 km av sine proklamerte 600, kan det jo bli bra.

RayBomb

Det er mer sannsynlig at jeg havner utenfor Jaguar på min neste bil. Jeg elsker utseende på i-pace, og digger kjøre-egenskapene, men det er så mye som plager meg med Jaguar, og bilen, som gjør at jeg vegrer meg å velge Jaguar på ny.
Jeg lever i 2019 og kjøper gjerne ny moderne ting, som mobil, nettbrett, data, TV osv. osv. Dermed kan man si at jeg liker at ting er raskte og responsive.
Det syntes rart for meg at Jaguar kunne mene at infotainment-systemet i bilen var 2019 tipp topp kvalitet. Dette forstyrrer meg så mye, at jeg har vanskelig for å kunne stole på ett selskap som tar slike valg.
Bilen har masse software-tull som kommer og går, og det er ikke noe skikkelig system laget, for at vi som bruker og opplever disse feilene, kan rapportere dem inn.
Så kommer vi til informasjons-delen. Vi får alt for lite informasjon fra selskapet, det oppleves som ingen informasjon. Det er frustrerende å oppleve.
Som kunde forventer jeg å bli hørt og forstått, dette opplever jeg ikke hos Jaguar.

- Tør jeg gå for en Byton M? Vi får se...
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

Egil Fonn

#3
Er ikke sikkert jeg bytter, men har allerede bestilt Eqc. Mest pga. 1800kg hengervekt som gjør at diesel bil med krok kan selges. Er egentlig ganske fornøyd med Jaguaren. Det at den kan heves og kjøres på litt dårlige og dårlig brøytet vei er et stort pluss. Hittil virker bilen god på vinterforhold.
Dette med støv mellom ytre og indre pakninger i bakdørene merket jeg litt i sommer da det ble kjørt en del på støvete grusveier. Problemet blir når døren åpnes og lukkes, da fører lufttrykket fra døren til at noe av støvet som ligger mellom ytre og indre pakning kommer inn i bilen. Åpne og lukke dørene forsiktig hjelper.
Det med litt treg respons i informasjons systemet er ikke noe stor sak for meg. et sekund fra eller til de få gangene jeg navigerer i dette betyr lite.
Erfaringer gjennom vinteren blir avgjørende om det blir MB eller om jeg beholder Jaguaren. Mye snø, vind og temperaturer ned til 30 minus vil vise hvilken bil som blir valgt.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Kanutten

Vi er veldig fornøyd med vår first edition. Såpass godt fornøyd at vi vurderer å kjøpe en til, men da en Nordic Edition som fremstår som et mye bedre kjøp, siden den har alt vi trenger av utstyr, og koster et par hundre tusen mindre. Bortsett fra at låsetappen i ladeluken henger seg opp i ny og ne, har det ikke vært noe tull med bilen.

Meeen.... Om 2-3 år blir det nok å gå tilbake til Porsche. Ganske sikker på at det blir en elektrisk Macan når i-Pace skal byttes ut.

Egil Fonn

Sitat fra: RayBomb på søndag 03. november 2019, klokken 10:07
Så kommer vi til informasjons-delen. Vi får alt for lite informasjon fra selskapet, det oppleves som ingen informasjon. Det er frustrerende å oppleve.
Som kunde forventer jeg å bli hørt og forstått, dette opplever jeg ikke hos Jaguar.

- Tør jeg gå for en Byton M? Vi får se...

Jeg opplever ikke dette. Har mottatt flere e-poster om kommende oppdateringer og fiks. JaguarNorge deltar også aktivt på forum her og Facebook med informasjon.
Min lokale forhandler er jeg meget fornøyd med.(Biltrend Harstad)
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

JorgenM

Vi satser på å ha i-Pace til den nærmer seg 5 år og garantiutløp nærmer seg. Da er det 2 muligheter:

1: bytte inn mot nyere Jaguar, kanskje 2. gen i-Pace
2: selge i-Pace og velge noe annet, trolig BMW.

Svært fornøyd med i-Pace, både bilen og forhandler. Forøvrig samme erfaring med BMW (da over 15 år).

Vi kommer aldri ALDRI til å kjøpe Tesla igjen. De er på motsatt ende av skalaen både hva gjelder forhandler/service og selve bilen.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

bmw2002

Av biler jeg vet kommer så vil følgende biler bli vurdert:
- Range Rover EV
- Porsche Macan EV
- Porsche Cross Turismo
- Polestar 3

Stikkkontakt

Sitat fra: bmw2002 på søndag 03. november 2019, klokken 13:46
Av biler jeg vet kommer så vil følgende biler bli vurdert:
- Range Rover EV
- Porsche Macan EV
- Porsche Cross Turismo
- Polestar 3

Enig.
I tillegg kan en av VW sine SUVer vurderes om de gir veldig god valuta for pengene og er "rask nok" BMW iNext er også spennende.
Men på kort sikt er det mulig det blir en E-tron dersom den kommer som S-modell. En I-Pace SVR frister også.

JPM

Jeg vil også prøve å komme meg litt ned i pris på neste bil. Forhåpentligvis rundt 550K.

I og med at Nardo bil er Jaguarforhandler i Trondheim, blir det nok Jaguar eller Volvo. Polestar 3 eller elektrisk V60/XC60/V90/XC90. Jeg regner med innbytte på I-Pace'n. Veldig spent på hva den kan være verdt om 2-3 år.
Noen som har noen formening?

Skjønner at 90-serien blir for "dyr", men 60-serien bør være overkommelig.

xyzzy

Hva man kjøper om f.eks. 3 år kommer jo litt an på hva som tilbys da - fra ulike fabrikanter. Hvilke modeller finnes, hva slags utstyr har de, hva er rekkevidde, ytelse og pris?

Jaguars tilbud er vel neppe det samme som i dag om tre år, på samme måte som for de andre fabrikantene.

Men det er klart - god kundebehandling, oppdateringer på bilen etc.  fra Jaguar og forhandler kan fort bidra positivt til kundeopplevelsen og øke sannsynligheten for at neste bil også kommer derfra.



Kewetķnerten

Dette temaet er jo ikke helt for meg, men frister med et svar allikevel - det blir I-pace når verditapet er passe stort.  Jeg sto på lista fra dag en og har flere fossil jager, men syns rett og slett ikke den ga nok value når de surret med 1st edition osv.  Når de andre premiumerkene kommer med sine modeller blir det nok noen brukbare kjøp der ute for de av oss som helst vil ha jag med de utfordringer det kan by på av og til - men hvis alternativet er å kjøre tysk så kan jeg leve med noen greier...Blir spennende å se  :)

RayBomb

Sitat fra: xyzzy på mandag 04. november 2019, klokken 10:46
....Men det er klart - god kundebehandling, oppdateringer på bilen etc.  fra Jaguar og forhandler kan fort bidra positivt til kundeopplevelsen og øke sannsynligheten for at neste bil også kommer derfra.
Helt enig. Hvis Jaguar kommer skikkelig på banen her, vil jeg sannsynlig vurdere Jaguar på nytt.
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

Kanutten

Som flere skriver er kundebehandling helt sentralt.

Jeg mener at moderne biler blir mer og mer like ift både utstyr, funksjonalitet og ytelser - nesten så like at det  spiller mindre rolle hvilken man velger. Da blir kundebehandling en av de viktigste faktorene for valget.

Min erfaring så langt er at Insignia er veldig mye dårligere på kundebehandling enn f. eks. Porsche Center Oslo, og dermed blir det ikke Jaguar neste gang.

ardevd

Hvis elbiler fortsatt er i vinden om 3 år (vi får da inderlig håpe, men hvem vet) blir det fort enten en elektrisk Jaguar igjen. Jeg er såpass investert i økosystemet nå og er ganske overbevist om at Jaguar blir en ledende aktør i elektrifisering i årene fremover.

Hvis elbilrevolusjonen strander blir det en eller annen morsom bensinbil med manuelt gir. Civic Type R feks! :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA