Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading av e tron

Startet av Sandra87, lørdag 02. november 2019, klokken 22:37

« forrige - neste »

Orbit

Dette var ment som et nytt spørsmål (endret ovenfor) til tråden, for hvordan få muligheten til å lade forskriftsmessig på 3-pins blå 16 A industrikontakt med orginalkladden.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Hårek

Sitat fra: Orbit på tirsdag 08. juni 2021, klokken 23:28
Kan noen med 32 A blått industristikk på laderen sjekke delenummeret på kabelen som plugges i veggen?
Min heter 7PP.971.678.CQ
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Orbit

#167
Delenummeret jeg tenkte på over for CEE 1-fase 16 A (7PP.971.678.AG, f.eks fra eldre hybrider) har en litt annen utforming av plasten rundt pluggen mot ladekladd, og vil derfor mest sannsynlig ikke kunne brukes på utstyret som leveres med e-tron.

Etter litt mysing i delekataloger, tror jeg dette er hva som finnes (med alle forbehold)

Ladekladd

  • 7.2 kW 1-fas 32 A: Delenummer 8V4.971.675.AN
  • 11 kW 3-fas 16 A: Delenummer 8V4.971.675.AS
  • 22 kW 3-fas 32 A: Denne er så ny at jeg ikke har funnet delenummeret
Deretter finnes det diverse kabler som kan byttes ut på ladekladden, avhengig av veggkontakt. Alle de under skal passe på i alle fall de to øverste ladekladdene, men en får selvfølgelig ikke flere faser eller ampere enn det laveste av hva kabel og ladekladd tilbyr. Av de 27 (!!) pluggvariantene som tilbys, er dette hva som er mest kurant her i Norge (og på Europareise), delenummer først i hver rekke:

  • 7PP.971.678.DF: Schuko (type E/F) kodet for maks 8 A (versjon for Frankrike, Norge, Finland)
  • 7PP.971.678.CK: CEE 1-fase 16 A vinklet plugg (blå 3-pin)
  • 7PP.971.678.CP: CEE 1-fase 16 A rett plugg (blå 3-pin)
  • 7PP.971.678.CQ: CEE 1-fase 32 A vinklet plugg (blå 3-pin)
  • 7PP.971.678.CE: CEE 1-fase 32 A rett plugg (blå 3-pin)
  • 7PP.971.678.CM: CEE 3-fase 16 A vinklet plugg (rød 5-pin)
  • 7PP.971.678.CJ: CEE 3-fase 16 A rett plugg (rød 5-pin)
  • 7PP.971.678.CD: CEE 3-fase 32 A vinklet plugg, 0,9 m (rød 5-pin)
  • 7PP.971.678.CN: CEE 3-fase 32 A vinklet plugg, 1,6 m (rød 5-pin)
  • 7PP.971.678.BH: Schuko (type E/F) kodet for maks 10 A
  • 7PP.971.678.BP: Dansk støpsel (type K)
  • 7PP.971.678.BL: UK støpsel (type G)
  • 7PP.971.678.BK: Sveitsisk støpsel (type J)
  • 7PP.971.678.CA: Italiensk støpsel (type L)
Ingen av disse passer i norsk 4-pin blå 3-fas kontakt. I Norge leveres bilen med 1+4/5 eller 1+6/7, avhengig av valg ved bestilling.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Kimedic

Sitat fra: el-H på onsdag 09. juni 2021, klokken 10:36
Sitat fra: Orbit på tirsdag 08. juni 2021, klokken 23:28
Kan noen med 32 A blått industristikk på laderen sjekke delenummeret på kabelen som plugges i veggen? Det står på "undersiden" av den svarte kontakten som er festet i ladekladden, så den må plugges ut for å kunne se dette. Jeg mistenker dette er 7PP.971.678.R (vinklet støpsel) eller 7PP.971.678.AM (rett støpsel)

I så fall, så tror jeg 7PP.971.678.AG er en 16 A variant som vil kunne gi mulighet til å lade på 16 A blåstikk uten noen ekstra overgang, både dersom en orginalt har 32 A blåstikk eller 16 A rødstikk fra fabrikk. (Jeg har selv det siste, og kan derfor ikke sjekke delenummeret selv)

Disse to delenumrene er brukt på andre biler i VW-konsernet (f.eks Porsche), og kontaktene som skal plugges i ladekladden ser like ut.

Har sett at hybridbiler vw og audi leveres med 16a cee støpsel, de ladekladene er på 3,6 kw, men det kan godt hende at denne kabelen passer på 7,5 kw kladdene, men  Kimedic har 3 fase stikkontakt så han må fortsatt ha en overgang eller bytte kontakten på veggen

Jeg fikk overgang fra 4 pins 3 fas til schuko. Får ikke noe mer en 1,6kw når jeg lader fra denne, så må få en bedre løsning.

Har fått tilbud på bytte av 16stk kurser fra gamle til nye sikringer, ink overspenningsvern til 23k. Det syns jeg var en ok pris. så tenker jeg på å jorde alle stikk i huset samtidig. Tenkte å montere ladeboks også, da det må trekkes ny kabel fra sikringskap til ladeboks. Å det måtte søkes til e-verket om hvor mye strøm jeg kunne få levert. Bor i en "blindvei" på bygda så han mente det ikke var lurt å håpe på for mye..

hva ville dere gjort mtp på lading og utstyr? Skjønner det ikke er lurt å lade fra 3 fas? Så da kan vel ikke det stikket brukes til det? Da må jeg vel trekke kabel fra hus og til dit lader skal være? eller koble seg på fra strømmen inn til garasjen? Jeg skjønner så lite av dette :-\
2020 e-tron 50

el-H

#169
Hvis det er mye styr med graving av ny kabel så kan du benytte 3 fasekursen til å montere ladeboks på, det er bare 2 faser som brukes men det er ok, da får du ca 3,2 kw ladeefekt. Flere steder så må man søke om å få større kurs enn 20a til elbillading så jeg regner med det er den søknaden de snakker om på effekten du kan bruke, du har jo 63a hovedsikringer så da skal det ikke være noe problem med kapasitet for større kurs heller.

Orbit

#170
@Kimedic: Siden du har 4-pin blå trefaskontakt har du mest sannsynlig såkalt IT-nett tilkoblet huset. Ved TN-nett hadde du hatt rød 5-pins kontakt. TN er å foretrekke for lading, mens IT kun er standarisert for 1-fas lading. TN/IT bestemmes av den transformatorstasjonen du er tilkoblet. Du kan ikke konvertere fra IT til TN (innenfor et rimelig budsjett) kun for ditt hus/ladekurs.

Ut fra tidligere innlegg, antar jeg også at du har ladekabel med Schuko (7PP.971.678.DF) og rødt industristikk (7PP.971.678.CJ eller 7PP.971.678.CM).

Uansett hvilken løsning du får for til lading, må du starte med følgende:

  • Overspenningsvern på hovedinntaket
  • Jordfeilvern type B på ladekursen (evt integrert i ladestasjon dersom du går for dette)
  • Ladekursen bør oppgraderes til automatsikring, om den ikke allerede er det

Deretter har du flere muligheter for selve ladepunktet:

  • Bytte ut 3-fas kontakten med 1-fas 16 A, samt kjøpe 7PP.971.678.CK eller 7PP.971.678.CP fra Audi. Ladeeffekt 3,7 kW
  • Installere 1-fas ladestasjon. Mest sannsynlig kan du få 16 A (3,7 kW) siden du allerede har dette på kursen. Dersom du får lov til å gå over 16 A, vil ladeeffekten øke tilsvarende. 20 A = 4,6 kW, 25 A = 5,8 kW
  • Installere 3-fas ladestasjon. Gitt IT-nett, er dette noe utenfor standard, og frarådet av Møller. Det skal likevel fungere med e-tron, og mener du vil få noe over 6 kW på 16 A.
  • Kjøpe 1-fas 16 A ladekabel hvor du kan få tilpasset støpsel som passer din kontakt. Vil gi 3,7 kW. Se innlegg nedenfor fra el-H for detaljer.
Bare husk at det er lett å overdrive hva en tror effektbehovet blir i hverdagen. Selv med e-tron, vil 3,7 kW gi deg ~40 kWh i løpet av 12 timer lading, dvs nok til langt over 100 km med daglig småkjøring selv på vinteren (som er det som spiser mest energi).

Som en midlertidig løsning, kan du få laget deg en adapter fra 4-pins 3-fas 16 A støpsel (passer i kontakten du allerede har), til 16 A 3-fas rød kontakt (som ladekladden passer i), men med bare en fase tilkoblet. F.eks Ladespesialisten og Elbilhjelpen kan bygge dette for deg, dersom du ikke har en elektriker lettere tilgjengelig. Du hadde vel allerede kjøpt dette adapteret, og i så fall kan det modifiseres (av elektriker) ved å koble fra L3 (dvs slik at L1/L2 fra blå CEE, kobles til L1/N på rød CEE - i tillegg til jord). Ladekladden vil da få 1-fas forsyning, og tillater 16 A siden det er industrikontakt (3,7 kW). Du må slå av overvåkning av nøytralleder, siden du ikke har en ekte N-leder tilkoblet. (Og så kan det være at ved å slå av dette får du ladekladden til å fungere med adapteret som du allerede har, uten modifikasjon.....)

Edit: Lagt til forslag #4 etter tips fra el-H nedenfor.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

el-H


Kimedic

#172
Sitat fra: Orbit på torsdag 10. juni 2021, klokken 20:42
@Kimedic: Siden du har 4-pin blå trefaskontakt har du mest sannsynlig såkalt IT-nett tilkoblet huset. Ved TN-nett hadde du hatt rød 5-pins kontakt. TN er å foretrekke for lading, mens IT kun er standarisert for 1-fas lading. TN/IT bestemmes av den transformatorstasjonen du er tilkoblet. Du kan ikke konvertere fra IT til TN (innenfor et rimelig budsjett) kun for ditt hus/ladekurs.

Ut fra tidligere innlegg, antar jeg også at du har ladekabel med Schuko (7PP.971.678.DF) og rødt industristikk (7PP.971.678.CJ eller 7PP.971.678.CM).

Uansett hvilken løsning du får for til lading, må du starte med følgende:

  • Overspenningsvern på hovedinntaket
  • Jordfeilvern type B på ladekursen (evt integrert i ladestasjon dersom du går for dette)
  • Ladekursen bør oppgraderes til automatsikring, om den ikke allerede er det

Deretter har du flere muligheter for selve ladepunktet:

  • Bytte ut 3-fas kontakten med 1-fas 16 A, samt kjøpe 7PP.971.678.CK eller 7PP.971.678.CP fra Audi. Ladeeffekt 3,7 kW
  • Installere 1-fas ladestasjon. Mest sannsynlig kan du få 16 A (3,7 kW) siden du allerede har dette på kursen. Dersom du får lov til å gå over 16 A, vil ladeeffekten øke tilsvarende. 20 A = 4,6 kW, 25 A = 5,8 kW
  • Installere 3-fas ladestasjon. Gitt IT-nett, er dette noe utenfor standard, og frarådet av Møller. Det skal likevel fungere med e-tron, og mener du vil få noe over 6 kW på 16 A.
  • Kjøpe 1-fas 16 A ladekabel hvor du kan få tilpasset støpsel som passer din kontakt. Vil gi 3,7 kW. Se innlegg nedenfor fra el-H for detaljer.
Bare husk at det er lett å overdrive hva en tror effektbehovet blir i hverdagen. Selv med e-tron, vil 3,7 kW gi deg ~40 kWh i løpet av 12 timer lading, dvs nok til langt over 100 km med daglig småkjøring selv på vinteren (som er det som spiser mest energi).

Som en midlertidig løsning, kan du få laget deg en adapter fra 4-pins 3-fas 16 A støpsel (passer i kontakten du allerede har), til 16 A 3-fas rød kontakt (som ladekladden passer i), men med bare en fase tilkoblet. F.eks Ladespesialisten og Elbilhjelpen kan bygge dette for deg, dersom du ikke har en elektriker lettere tilgjengelig. Du hadde vel allerede kjøpt dette adapteret, og i så fall kan det modifiseres (av elektriker) ved å koble fra L3 (dvs slik at L1/L2 fra blå CEE, kobles til L1/N på rød CEE - i tillegg til jord). Ladekladden da få 1-fas forsyning, og tillater 16 A siden det er industrikontakt (3,7 kW). Du må slå av overvåkning av nøytralleder, siden du ikke har en ekte N-leder tilkoblet. (Og så kan det være at ved å slå av dette får du ladekladden til å fungere med adapteret som du allerede har, uten modifikasjon.....)

Edit: Lagt til forslag #4 etter tips fra el-H nedenfor.

Tusen takk for et veldig utfyllende svar! Nå ble alt mye klarere.

Jeg gjør som du sier og starter med sikringsskapet. Jeg bytter det ut med nytt, og får montert overspenningsvern og eventuelt jordfeilbryter type B.

Jeg har en automatsikring i skapet og den går til 3 fase kontakta i garasjen. 3,7kw vil holde inntil en fast stasjon er på plass.

Det jeg lurer på da er:

Må jeg bytte kontakta fra 3 fas til 1 fas med 3 pinner for å kunne bruke laderen el-H linket til? når har jeg prøvd å bruke audi laderen med adapter til rød 5pins, men fikk ikke brukt den. fikk kun feilmeldinger selv om jeg prøvde å skru av vernet.

Hvis en ny lader kan gi meg opptil 3,7kw for rundt 2000kr, så syns jeg det er greit. Men hvilken kontakt skal jeg bestille? schuko eller 1fas 3 pin? Har tilgang på elektriker som ikke flår meg, så han kan sikkert gjøre om på det..nå angrer jeg på at jeg ikke undersøkt bedre før jeg byttet til 4pins 3 fas :-[

Jeg har altså overgang fra 3 fas til rød CEE 5 pin. Jeg har også overgang til schuko kontakt.

2020 e-tron 50

Orbit

Forslag 4 er at du får leverandør av ladekabel til å bytte støpsel til 4-pin 16A blå CEE, men med bare en fase tilkoblet. Det vil gi en teknisk god løsning uten ekstra adapter, men du ender opp med en ladekabel som har veldig få tilkoblingsmuligheter utenom den (litt spesielle) kontakten du allerede har (og som snart byttes i ladestasjon).

Dersom fast ladestasjon ikke er så altfor langt unna i tid, ville jeg i din situasjon hørt om elektriker kunne modifisert rød/blå adapteret du allerede har. Det er 10 min jobb, og du slipper å kjøpe noe nytt utstyr.
Sitat fra: Orbit på torsdag 10. juni 2021, klokken 20:42
Du hadde vel allerede kjøpt dette adapteret, og i så fall kan det modifiseres (av elektriker) ved å koble fra L3 (dvs slik at L1/L2 fra blå CEE, kobles til L1/N på rød CEE - i tillegg til jord). Ladekladden vil da få 1-fas forsyning, og tillater 16 A siden det er industrikontakt (3,7 kW).

Alle varianter som går via Schuko et sted i kjeden vil begrense deg til de 1,6 kW du allerede får. Du må derfor unngå Schuko om du ønsker mer effekt.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

el-H

Sitat fra: Kimedic på torsdag 10. juni 2021, klokken 22:01
Sitat fra: Orbit på torsdag 10. juni 2021, klokken 20:42
@Kimedic: Siden du har 4-pin blå trefaskontakt har du mest sannsynlig såkalt IT-nett tilkoblet huset. Ved TN-nett hadde du hatt rød 5-pins kontakt. TN er å foretrekke for lading, mens IT kun er standarisert for 1-fas lading. TN/IT bestemmes av den transformatorstasjonen du er tilkoblet. Du kan ikke konvertere fra IT til TN (innenfor et rimelig budsjett) kun for ditt hus/ladekurs.

Ut fra tidligere innlegg, antar jeg også at du har ladekabel med Schuko (7PP.971.678.DF) og rødt industristikk (7PP.971.678.CJ eller 7PP.971.678.CM).

Uansett hvilken løsning du får for til lading, må du starte med følgende:

  • Overspenningsvern på hovedinntaket
  • Jordfeilvern type B på ladekursen (evt integrert i ladestasjon dersom du går for dette)
  • Ladekursen bør oppgraderes til automatsikring, om den ikke allerede er det

Deretter har du flere muligheter for selve ladepunktet:

  • Bytte ut 3-fas kontakten med 1-fas 16 A, samt kjøpe 7PP.971.678.CK eller 7PP.971.678.CP fra Audi. Ladeeffekt 3,7 kW
  • Installere 1-fas ladestasjon. Mest sannsynlig kan du få 16 A (3,7 kW) siden du allerede har dette på kursen. Dersom du får lov til å gå over 16 A, vil ladeeffekten øke tilsvarende. 20 A = 4,6 kW, 25 A = 5,8 kW
  • Installere 3-fas ladestasjon. Gitt IT-nett, er dette noe utenfor standard, og frarådet av Møller. Det skal likevel fungere med e-tron, og mener du vil få noe over 6 kW på 16 A.
  • Kjøpe 1-fas 16 A ladekabel hvor du kan få tilpasset støpsel som passer din kontakt. Vil gi 3,7 kW. Se innlegg nedenfor fra el-H for detaljer.
Bare husk at det er lett å overdrive hva en tror effektbehovet blir i hverdagen. Selv med e-tron, vil 3,7 kW gi deg ~40 kWh i løpet av 12 timer lading, dvs nok til langt over 100 km med daglig småkjøring selv på vinteren (som er det som spiser mest energi).

Som en midlertidig løsning, kan du få laget deg en adapter fra 4-pins 3-fas 16 A støpsel (passer i kontakten du allerede har), til 16 A 3-fas rød kontakt (som ladekladden passer i), men med bare en fase tilkoblet. F.eks Ladespesialisten og Elbilhjelpen kan bygge dette for deg, dersom du ikke har en elektriker lettere tilgjengelig. Du hadde vel allerede kjøpt dette adapteret, og i så fall kan det modifiseres (av elektriker) ved å koble fra L3 (dvs slik at L1/L2 fra blå CEE, kobles til L1/N på rød CEE - i tillegg til jord). Ladekladden da få 1-fas forsyning, og tillater 16 A siden det er industrikontakt (3,7 kW). Du må slå av overvåkning av nøytralleder, siden du ikke har en ekte N-leder tilkoblet. (Og så kan det være at ved å slå av dette får du ladekladden til å fungere med adapteret som du allerede har, uten modifikasjon.....)

Edit: Lagt til forslag #4 etter tips fra el-H nedenfor.

Tusen takk for et veldig utfyllende svar! Nå ble alt mye klarere.

Jeg gjør som du sier og starter med sikringsskapet. Jeg bytter det ut med nytt, og får montert overspenningsvern og eventuelt jordfeilbryter type B.

Jeg har en automatsikring i skapet og den går til 3 fase kontakta i garasjen. 3,7kw vil holde inntil en fast stasjon er på plass.

Det jeg lurer på da er:

Må jeg bytte kontakta fra 3 fas til 1 fas med 3 pinner for å kunne bruke laderen el-H linket til? når har jeg prøvd å bruke audi laderen med adapter til rød 5pins, men fikk ikke brukt den. fikk kun feilmeldinger selv om jeg prøvde å skru av vernet.

Hvis en ny lader kan gi meg opptil 3,7kw for rundt 2000kr, så syns jeg det er greit. Men hvilken kontakt skal jeg bestille? schuko eller 1fas 3 pin? Har tilgang på elektriker som ikke flår meg, så han kan sikkert gjøre om på det..nå angrer jeg på at jeg ikke undersøkt bedre før jeg byttet til 4pins 3 fas :-[

Jeg har altså overgang fra 3 fas til rød CEE 5 pin. Jeg har også overgang til schuko kontakt.


Du kan du bestille det støpslet du vil ha på disse, så du trenger ikke å gjøre noe med kontakten på veggen i garasjen, ladekabelen kan bestilles med 4 pin blå 16 a, det er da bare 2 av pinnene  + jord som brukes.  Hvis det bestilles på nett må det skrives på bestillingen eller de må ringes. Jeg  hadde en slik ladekabel og tipset en nabo om disse, han hadde 4 pin blå i sin garasje og fikk levert ladekabelen med det. i 2017 kostet disse ladekablene hendholdsvis 3500kr og 3700 kr så nå er det mye lavere pris.

Mysil

Har lest gjennom denne posten men trenger fortsatt litt hjelp.
Eg har 7,2kw lader, og 32A kabel med cce kontakten. Etter mine kalkulasjoner skal eg da få 7,2Kw lading på bilen. Men i appen viser den at bilen lader berre 4,6Kw, som jo kun er 20A. Er dette noko eg berre må finne meg i, eller er det noko feil?
Laderen står på 100%
2020 e-tron 50 AB

storeulv

Sitat fra: Mysil på torsdag 02. september 2021, klokken 08:32
Har lest gjennom denne posten men trenger fortsatt litt hjelp.
Eg har 7,2kw lader, og 32A kabel med cce kontakten. Etter mine kalkulasjoner skal eg da få 7,2Kw lading på bilen. Men i appen viser den at bilen lader berre 4,6Kw, som jo kun er 20A. Er dette noko eg berre må finne meg i, eller er det noko feil?
Laderen står på 100%

Du sier ikke noe om hvilken kapasitet det er på kursen du trekker ladestrømmen fra...?
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

Orbit

#177
@Mysil: Mistenker du kan ha et problem som har vært sett sporadisk på noen få andre biler, hvor en av tre internladere i bilen ikke blir koblet inn ved 1-fas lading over 12 A. Ved 32 A hos deg, skulle alle tre vært i bruk, og hver trukket 10,7 A. Med bare to innkoblet blir det i stedet 21,4 A, dvs 4.9 kW fra vegg. Det som vises i app/bil er etter AC/DC-tap, dvs litt lavere enn dette.

Se tidligere tråd hvor det ble gravd litt i dette, men hvor også feilen forsvant før bilene skulle inn for reperasjon. Som tidligere, er det nok diagnoseplugg som må til for å bekrefte om dette er feilen eller ikke.

En test du kan gjøre er å stille ladekabelen på halv fart (16 A med 32 A CEE). Dersom du har denne feilen, vil bilen da få ~1.7 kW (i praksis 8A, da bilen prøver å fordele 16 A over to ladere mens bare den ene virker), mens det skulle vært ~3.3 kW. Bytter du til Schuko og setter tilbake på 100%, vil du fremdeles få 1.7 kW (8A) selv om du har feil i laderen.

Sitat fra: storeulv på torsdag 02. september 2021, klokken 08:37
Du sier ikke noe om hvilken kapasitet det er på kursen du trekker ladestrømmen fra...?
Det ville ikke ha påvirket hvor mye strøm bilen hadde trukket. Om kursen hadde vært underdimensjonert, ville bilen likevel trukket 32 A på dette oppsettet (gitt alt fungerte som det skal), og sikringen gått etter et par minutter. Men frem til sikringen går, hadde det vært full fart.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA