Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading av e tron

Startet av Sandra87, lørdag 02. november 2019, klokken 22:37

« forrige - neste »

eivhelle

Sitat fra: janbanan på torsdag 14. november 2019, klokken 17:25
Hei.
Jeg har ikke fåt min e-50 (naturlig nok) enda, men jeg er i ferd med å bestille easee for hjemmelading.
Ladeboksen må stå på veggen bak bilen, og jeg rygger inn.

Hvor lang kabel anbefales det at jeg benytter for å ha en grei lengde?
Jeg har 5m kabel på min ladestasjon, men det var likevel i minste laget siden ladeporten var på "feil" side av bilen. Valgte derfor å bestille ekstra ladeport på min etron for å slippe å flytte ladestasjonen.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Voltron

Spørsmål - ser ut som ladeportens lukkemekanisme er utsatt ved snøvær, er det noen som har sett noe deksel som kan festes ved feks magnetbånd inne i stoff/pressenning som gir beskyttelse??  (forutsetter jo at forskjermen er av stål)

hilsen en som venter på 50
E tron 50

olemartin

Jeg har ikke inntrykk av at den ladeporten er noe spesielt utsatt ved snøvær?

eivhelle

Sitat fra: Voltron på fredag 15. november 2019, klokken 10:31
Spørsmål - ser ut som ladeportens lukkemekanisme er utsatt ved snøvær, er det noen som har sett noe deksel som kan festes ved feks magnetbånd inne i stoff/pressenning som gir beskyttelse??  (forutsetter jo at forskjermen er av stål)

hilsen en som venter på 50
Det er for det meste aluminium, så hjelper ikke med magnetbånd. Går kanskje an å lage en muffe som man kan montere på håndtaket til ladekontakten?
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

terskaar

Skal kjøpe inn easee ladebokser, og type 2 til type 2 kabler. Har en e-tron + 1gen egolf.
Kan jeg bruke en 3fase type 2 -type 2 kabel for å lade egolf. vil jo selvfølgelig bare lade med en fase.

Orbit

Ja, du kan alltid bruke en type-2 kabel med "for mange" faser og/eller Ampere (selv om du som du sier ikke får utnyttet dette)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

janbanan

Jeg ser at i "myAudi", leveres min e50 med "Ladekabel mode 3, 22kW".

Kan dette innebære at det er støtte for 22kW lading?
Eller er det bare kabel som er dimensjonert for 22kW...

(finner det under Standardutstyr\Neste).
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

Trond.m

Er bare opplysning om at kabelen er dimensjonert for 32A. Det er egentlig en ulempe, for det gjør kabelen unødvendig stiv og tung.

turfsurf

#113
Sitat fra: TM på mandag 09. desember 2019, klokken 21:19
Er bare opplysning om at kabelen er dimensjonert for 32A. Det er egentlig en ulempe, for det gjør kabelen unødvendig stiv og tung.
Skal man kunne lade både 11kW trefas og 7,2kW enfas må man ha trefas 32A kabel. Alternativet er 2 kabler.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektro

Sitat fra: Voltron på fredag 15. november 2019, klokken 10:31
Spørsmål - ser ut som ladeportens lukkemekanisme er utsatt ved snøvær, er det noen som har sett noe deksel som kan festes ved feks magnetbånd inne i stoff/pressenning som gir beskyttelse??  (forutsetter jo at forskjermen er av stål)

hilsen en som venter på 50

Min har frosset i lukket stilling to ganger på 18.000 km, dog ikke kjørt en hel vinter enda (mars-des). Har skjedd ved store temperaturforandringer hvor jeg ikke har forvarmet og heller ikke prøvd å fjerne noe frost/is.  Fremdeles litt usikker på om det er varme i porten, tror ikke det. Mulig jeg har vært litt ivrig med vasking i minusgrader også.. Mekanismen virker ellers ganske robust, og tåler litt dyttehjelp. At den snør igjen har ikke vært noe problem, bare å børste bort det verste.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Kires

Har googlet litt men finner ikke noe klart svar.

Varmer e-tron batteriet sitt hvis jeg navigerer til en hurtiglader slik MB og Tesla gjør?
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

ThomasEL

Løfter en litt gammel tråd.

Jeg har ladestasjon montert hjemme i garasjen, så har foreløpig ikke brukt e-tronens medfølgende "ladekladd".

Men lurer litt på hva slags løsning jeg skal gå for på hytta, og har i den forbindelse et par spørsmål:

1) Får man tak i type 2- kabler som er lenger enn 10 meter? Hvis jeg skal sette opp en egen ladestasjon på hytteveggen, så har jeg 15-20 meter ned til der bilen står....

2) Er det slik å forstå at medfølgende "ladekladd" stiller om hvor stor effekt den tillater utfra om det er schukoledningen eller CEE ledningen man har montert på? Altså at man med kabelen påmontert schuko får maks ca 8A og med kabelen påmontert blå CEE-stikk får inntil 32A? Eller får man kun 8A med med CEE-støpselet også?

Et alternativ for meg kan jo være CEE-kontakt på hytteveggen. Der får man jo lett tak i solide skjøtekabler for utendørs bruk. Men lite aktuelt hvis det gir maks 8A...

(I hytta er det IT-nett, 3 fase)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

storeulv

Sitat1) Får man tak i type 2- kabler som er lenger enn 10 meter? Hvis jeg skal sette opp en egen ladestasjon på hytteveggen, så har jeg 15-20 meter ned til der bilen står....

Høres ut som spesialbestilling, samt at den vel bør henges opp i noe for ikke å ligge på bakken utsatt for unødvendig slitasje. I tillegg er vel så lange spenn ikke nødvendigvis bare gull med tanke på effekttap.

Sitat2) Er det slik å forstå at medfølgende "ladekladd" stiller om hvor stor effekt den tillater utfra om det er schukoledningen eller CEE ledningen man har montert på? Altså at man med kabelen påmontert schuko får maks ca 8A og med kabelen påmontert blå CEE-stikk får inntil 32A? Eller får man kun 8A med med CEE-støpselet også?

Kladden gir vel maks 10A på schuko så vidt jeg forstår, med blå industrikontakt kan du vel lade på sterkere strøm, men det avhenger av hva hytta kan gi. Det er vel den røde industrikontakten som er sertifisert for høyest strøm, men det er ikke sikkert at du kan legge opp så mye. Det spørs som sagt på hvor mye strøm du har TIL hytta.
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

daktari

Sitat fra: ThomasEL på onsdag 06. mai 2020, klokken 12:40
2) Er det slik å forstå at medfølgende "ladekladd" stiller om hvor stor effekt den tillater utfra om det er schukoledningen eller CEE ledningen man har montert på?
JA

Sitat fra: ThomasEL på onsdag 06. mai 2020, klokken 12:40

Altså at man med kabelen påmontert schuko får maks ca 8A
Jepp bilen trekker ikke mer. Eller 4A på 50% modus.

Sitat fra: ThomasEL på onsdag 06. mai 2020, klokken 12:40

..og med kabelen påmontert blå CEE-stikk får inntil 32A?
Jepp, kan velge 16A eller 32A på 230V IT 1-fas (blå cee)

Sitat fra: ThomasEL på onsdag 06. mai 2020, klokken 12:40

Eller får man kun 8A med med CEE-støpselet også?
Nope.

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Orbit

Skjøtekabel er generelt frarådet av DSB.

Lang type-2 kabel er innenfor sikkerhetskrav (og er også i praksis noe sikrere). Det diskuteres i tidligere tråder om lang kabel kan forstyrre signaleringen mellom ladestasjon og bil. Lang CEE-skjøtekabel er billigere. Dersom du bruker samme kvadrat på begge alternativene, blir effekttapet det samme. Med skikkelig dimensjonering, er nok avstanden (og tapet) uansett ikke signifikant i forhold til hva du uansett taper mellom sikringsskap og hyttevegg.

Siden du har IT-nett, trenger du 3(4)G6 skjøtekabel for å håndtere 32A. Vet ikke hvor lett det er å få tak i dette, de fleste slike kabler er 3G2,5 (16A). Du må nok regne med ca 100 kr per meter, så du ender likevel på noen tusenlapper.

Er det noe alternativ å sette opp en stolpe med ladestasjon nærmere parkeringen, og grave ned kabel bort til den?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA